Black Friday laptop besteld-betaald-niet meer leverbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 13:56
Afgelopen vrijdag heb ik een laptop gekocht bij een bekende online computerzaak. De bestelling is zakelijk gedaan. Ik wilde graag met CreditCard betalen omdat mijn aanbieder een Black Friday cashback actie had. Deze optie was op dat moment uitgeschakeld, er stond dat je voor 'Bankoverschrijving' moest kiezen en dat je vervolgens een betaallink zou ontvangen. Via die link zou je vervolgens met CreditCard kunnen betalen. Zo gezegd, zo gedaan.

Direct na bestelling ontving ik een bevestiging van de bestelling. Hier stond in dat mijn bestelling goed was ontvangen, dat ze me er op wilden attenderen dat de koopovereenkomst bereikt is op het moment dat ik een orderbevestiging ontvangen heb, en ook dat wanneer er binnen 5 werkdagen geen betaling ontvangen is, de bestelling zal worden geannuleerd.

De dag erna (zaterdag) ontving ik een mail dat de bestelling in behandeling was genomen, met de betaallink. Ook ontving ik een tweede email met daarin een offerte van mijn bestelling. Hier stond in dat een getekende offerte als bestelling geldt, maar ook dat in geval van vooruitbetaling de het de offerte als pro-forma rekening geldt.

Op zondag heb ik betaald met CreditCard via de geleverde link, en de betaling is zondag- op maandagnacht om 03:00 uur door mijn CreditCard maatschappij verwerkt/betaald.

Nu ging ik vanochtend naar de status van de verzending kijken, omdat ik nog geen betaalbevestiging en ook geen verzendbevestiging had ontvangen. Ook stond er in mijn bestelling-overzicht dat mijn laptop niet leverbaar was. Ik heb meteen de klantenservice gebeld en zij zeggen nu dat een bestelling zo lang deze niet betaald is, geen reservering van het product is. Ze hebben de laptop niet meer en kunnen 'm dus niet meer uitleveren. Alternatieven hebben ze wel, maar die zijn veel duurder omdat de door mij bestelde laptop erg scherp geprijsd was.

Ik heb de Algemene Voorwaarden erop nagekeken en het het enige wat daar genoemd wordt is ontbinding wanneer ik te laat betaal. Zoals echter hierboven aangegeven, stond er een termijn van 5 werkdagen in de emailbevestiging, en daar heb ik ruim aan voldaan.

Ik heb gekeken in PriceWatch en de laptop is nog door 1 andere shop te leveren, echter 20% duurder dan de prijs die ik overeengekomen dacht te zijn.

Klantenservice stelt voor om mijn geld terug te storten. Ook willen ze nog naar alternatieven kijken, en zien of ze iets met de prijs kunnen doen. Ik heb echter mijn twijfels bij deze hele procedure. Volgens mij sta ik in mijn recht en dienen ze deze laptop voor deze prijs uit te leveren, want we hadden een overeenkomst op het moment dat ik bestelde en 5 werkdagen kreeg om de betaling op orde te maken. Op deze manier loop ik én een scherpe aanbieding mis, én 15% cashback vanuit mijn CC maatschappij.

Hebben jullie enige input hoe hiermee verder te gaan? Heb ik gelijk? Hoe ga ik gelijk krijgen? Alvast bedankt!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Mijn advies: Jammer, maar helaas. Dit soort dingen gebeuren, en kun je weinig aan veranderen, de laptop is er niet meer. Als zij zeggen dat hij ook niet meer leverbaar is heb je toch geen poot om op te staan.

Je krijgt gewoon je geld terug en daarmee is de kous af.

Al het andere is versplilde moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 04-12-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wat zeggen de voorwaarde ivm het zakelijk bestellen?
is de gang van zaken zo vermoemd?

persoonlijk denk ik, geld terug en iets anders bestellen..
elk uur dat je er aan gaat besteden lijkt mij een verloren uur

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:09:
Mijn advies: Jammer, maar helaas. Dit soort dingen gebeuren, en kun je weinig aan veranderen, de laptop is er niet meer. Als zij zeggen dat hij ook niet meer leverbaar is heb je toch geen poot om op te staan.

Je krijgt gewoon je geld terug en daarmee is de kous af.

Al het andere is versplilde moeite.
Het voelt alleen zo onrechtvaardig, ik had een overeenkomst!
jack zomer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:10:
wat zeggen de voorwaarde ivm het zakelijk bestellen?
is de gang van zaken zo vermoemd?
Staat niet specifiek vernoemd. Er is alleen sprake van ontbinding indien niet binnen 5 werkdagen betaald. Bovendien rekenen ze dan nog 8% kosten vanwege het annuleren. Andersom kunnen ze blijkbaar alles maken...
persoonlijk denk ik, geld terug en iets anders bestellen..
elk uur dat je er aan gaat besteden lijkt mij een verloren uur
Ik vrees ervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal mogelijk een vraag verkeerd stellen maar puur uit interesse; op het moment dat je ervoor kiest (en ook typt) om er een zakelijke transactie van te maken, gelden zaken zoals de cashback en de betaaltermijnen dan nog wel?

B2B of B2C zijn hele andere constructies van zaken doen en daarmee zijn in bepaalde gevallen de regeltjes zoals een bedenktijd of "wettelijke garantie" anders van toepassing. Andersom, een annulering B2B is ook niet altijd zomaar kosteloos; die genoemde 8% voelt als een consumentenbepaling.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

coelho schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:03:
De bestelling is zakelijk gedaan.
Dan ben je afhankelijk van de afspraken die je met de verkoper gemaakt hebt en kun je niet terugvallen op consumentrecht.

Tja, je kunt het proberen, ingebrekestelling sturen en als jullie er dan alsnog niet uitkomen een kort geding aanspannen.

Ik weet alleen niet wat de waarde van de laptop was en hoeveel 20% dan is, maar je zou ergens kunnen stellen dat dat de schade is die je gemaakt hebt.

Maar B2B heb je veel minder rechten en zou ik niet durven inschatten wat een rechter er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
MAX3400 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:50:
Ik zal mogelijk een vraag verkeerd stellen maar puur uit interesse; op het moment dat je ervoor kiest (en ook typt) om er een zakelijke transactie van te maken, gelden zaken zoals de cashback en de betaaltermijnen dan nog wel?

B2B of B2C zijn hele andere constructies van zaken doen en daarmee zijn in bepaalde gevallen de regeltjes zoals een bedenktijd of "wettelijke garantie" anders van toepassing. Andersom, een annulering B2B is ook niet altijd zomaar kosteloos; die genoemde 8% voelt als een consumentenbepaling.
Cashback was een CreditCard dingetje, volgens mijn accountant is de aanschaf zakelijk en kan de bon dus in de boekhouding, maar maakt het als ZZPer niet uit of je betaalt vanuit privé, of in dit geval CreditCard.

Heb de bestelling in de zakelijke omgeving van het bedrijf gedaan, mag toch aan nemen dat de voorwaarden die vervolgens in de door hun verstuurde mail en de Algemene Voorwaarden in die omgeving van de website van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Accretion schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:51:
[...]

Dan ben je afhankelijk van de afspraken die je met de verkoper gemaakt hebt en kun je niet terugvallen op consumentrecht.

Tja, je kunt het proberen, ingebrekestelling sturen en als jullie er dan alsnog niet uitkomen een kort geding aanspannen.

Ik weet alleen niet wat de waarde van de laptop was en hoeveel 20% dan is, maar je zou ergens kunnen stellen dat dat de schade is die je gemaakt hebt.

Maar B2B heb je veel minder rechten en zou ik niet durven inschatten wat een rechter er van vindt.
We hebben het over 1000 euro incl. BTW. Ergens anders is die laptop te koop voor 1200. Na verrekening BTW en aftrek als bedrijfskosten is het nog geen honderd euro en kan ik bijna beter een paar uur werken dan diezelfde tijd hierin investeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
'De grenzen van het recht op nakoming'PDF van Daniël Haas is eventueel interessant voor je. In moet de overeenkomst worden nagekomen, maar praktisch is het vaak minder eenvoudig dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

coelho schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:55:
[...]

We hebben het over 1000 euro incl. BTW. Ergens anders is die laptop te koop voor 1200. Na verrekening BTW en aftrek als bedrijfskosten is het nog geen honderd euro en kan ik bijna beter een paar uur werken dan diezelfde tijd hierin investeren...
Correct.
Of je moet het doen vanwege principe kwestie.

Maar dat is niet vaak de moeite waard, wordt de frustratie en het oneerlijkheidsgevoel alleen maar erger van.
Waardoor het naast tijd ook veel energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Accretion schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:00:
[...]

Correct.
Of je moet het doen vanwege principe kwestie.
Welk principe dan precies? 😁.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

begintmeta schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:59:
'De grenzen van het recht op nakoming'PDF van Daniël Haas is eventueel interessant voor je. In moet de overeenkomst worden nagekomen, maar praktisch is het vaak minder eenvoudig dat voor elkaar te krijgen.
Ja, als de laptop daadwerkelijk niet meer leverbaar is, zit je naast dat het onmogelijk is, ook in de knoop met redelijkheid en billijkheid.

Geld terug klinkt heel redelijk. Zeker als d'r iets van op=op bij stond.

20% er bovenop is lastig, want is d'r echt directe 'schade'?
Als je je geld terug hebt, ben je toch weer bij 0, heb je niets echt verloren.

En als een andere winkel hem voor 10% meer verkocht, dan was de schade opeens 10%?

Wat als geen een winkel hem nog verkoopt, is de schade dan oneindig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kamerplant schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:03:
[...]

Je eigen principes, 'afspraak is afspraak'.

Je hebt een koopovereenkomst, waar ze in principe niet zomaar onderuit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@Accretion, zo lang de laptop ergens nog wordt verkocht, kan de verkoper de overeenkomst gewoon nakomen door de laptop daar te kopen en aan de koper over te dragen. Als de laptop nergens meer te verkrijgen is, is het weer een andere zaak, dan is nakoming niet mogelijk. Op zich zijn allerlei scenario's en overwegingen daaromtrent prima uitgewerkt in het proefscrhift dat ik gelinkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
kamerplant schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:03:
[...]

Pacta sunt servanda.

Overeenkomsten moeten worden nagekomen, en dat is in principe afdwingbaar, afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Maar hier zijn gelijk hebben en gelijk krijgen helaas twee verschillende dingen. Die shop zal er niet happig op zijn, dus dat betekent eerst op correcte wijze aanmanen en in gebreke stellen, en daarna dagvaarden. Voor 100 euro is dat veel gedoe, zeker zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

begintmeta schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:09:
@Accretion, zo lang de laptop ergens nog wordt verkocht, kan de verkoper de overeenkomst gewoon nakomen door de laptop daar te kopen en aan de koper over te dragen.
Als de verkoper dat niet redelijk vindt.

Dan is het aan de rechter om te bepalen of dat redelijk is.

Zeker bij B2B kan dat nog wel eens tegenvallen, stukje ondernemersrisico wellicht.
Pagina: 1