Inleiding / probleem
- Wens: Simpel dubbel (of meer) tarief zonder manueel alle tijden en feestdagen inplannen en zonder plugin en zonder HACS.
- Probleem: Eneco heeft geen plugin of makkelijk API (zover mij bekend).
- Opties: Externe plugin die het tarief automatisch via een API binnen harkt of iets wat ingewikkelde manuele plugin's.
- Gekozen oplossing: Één 'input_number helper' & een of twee 'automations'.
- Voordeel & Nadeel:Simpel, bij contract verandering niet automatisch up to date, maar wel makkelijk zelf aan te passen met een extra dynamische helper als die beschikbaar is.
- Benodigdheden: Homeassistent, 'Homewizzard-p1-meter' of iets soortgelijks waar je kan uitlezen welk nummer tarief je meter op dat moment op zit.
Stap-1
Je 'Homewizzard-p1-meter' entiteit opzoeken die je huidige 'tariff' classe laat zien. Bij mij zijn het twee mogelijkheden; "2" (hoog tarief) en "1" (laag tarief).Noteer deze entity-id "sensor.p1_meter_jeeigennummer_active_tariff"
Het voordeel van het aansturen van de prijs op deze manier is dat het exact de tijden maar óók dagen zijn die -- in dit geval -- Eneco hanteert. Dus ook feestdagen en weekenden met andere tijden (normaal is het alleen tussen 23:00 & 07:00 het laag tarief). Zelfs als de energie provider deze voorwaarde veranderd klopt het dus altijd (behalve je kwh prijs natuurlijk).
/f/image/8ZXZULDInGOkj6wfJtknLoB9.png?f=fotoalbum_large)
.
Stap-2
- Nu moeten we een lege helper aanmaken (instellingen>apparaten&diensten>helpers)
- Het type helper is een numeriek / numerieke invoer.
- Belangrijk hier is het 'Meeteenheid' veld exact dit is: "EUR/kWh" (zonder de quotes)
/f/image/hpzJRvLrkdNO2luP7gyJwBP9.png?f=fotoalbum_large)
.
Stap-3
Nu moeten we deze helper voorzien van data, dit doen we door een simpele automatisering (instellingen>automatiseringen&scenes).Ik heb twee versies van dit script omdat ik momenteel nog op mijn oude tarief zit maar normaliter kan je prima af met één automatisering. Wil je wel per direct dit script actief dan moet je de datum veranderen naar een dag voor vandaag.
Voeg een nieuwe automatisering toe en ga via de drie puntjes rechts boven naar 'bewerken als YAML' en paste hetvolgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: Tarief Naar Euro description: Nieuw Tarief triggers: - trigger: time_pattern seconds: "0" enabled: true conditions: - condition: template value_template: "{{ now().date() | string > \"2024-13-02\" }}" actions: - if: - condition: state entity_id: sensor.p1_meter_jeeigennummer_active_tariff state: "2" then: - action: input_number.set_value metadata: {} data: value: 0,28102 target: entity_id: input_number.helperkwhprijs else: - action: input_number.set_value metadata: {} data: value: 0,24405 target: entity_id: input_number.helperkwhprijs mode: single |
Als je meer dan twee 'tariff' opties hebt werkt dit script niet en zul je met een andere if/else logica moeten werken natuurlijk!
Elke minuut zal dit script checken of de 'tariff fase' van de meter veranderd naar laag (oid) tarief en zal deze helper voorzien van een ander bedrag.
Je moet natuurlijk "sensor.p1_meter_jeeigennummer_active_tariff" vervangen door je eerder gekopieerde entity-id (in stap-1)
.
Stap-4
Nu we een helper hebben die zelf mee veranderd op basis van de slimme meter, kunnen we deze als prijs entiteit gebruiken in de homeassistent 'Energie' tab.Daar gaan we naar 'Energieconfiguratie' en passen we (deze was reeds geconfigureerd) de energie bron aan (ook via de P1-meter uitgelezen).
In plaats van 'gebruik een vaste prijs' kies je voor 'een entiteit met de huidige prijs gebruiken' en selecteer je je nieuwe helper 'HelperKWHPrijs'.
/f/image/AT5SixXsFGlXcDInVbB2cNkz.png?f=fotoalbum_large)
Je kan dit alleen doen met entiteiten / helpers die precies "EUR/kWh" hebben als meeteenheid. Ik had eerst een andere helper met de exact zelfde 'inhoud' (de prijs dus "0.24" oid) maar de meeteenheid is super belangrijk (je zult hem anders niet vinden).
Wellicht super simpel voor de meeste Tweakers, maar ik kwam er gister niet uit dus wellicht heeft iemand er iets aan.