Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-07 16:51
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn hoekwoning (bouwjaar 1991, 95m²) en kan hiervoor gebruikmaken van een Warmtefonds lening van €28.000 tegen 0% rente. Het doel is om mijn huis duurzamer, comfortabeler en energiezuiniger te maken. Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen. Hieronder een overzicht van mijn situatie en de opties die ik overweeg:

Huidige situatie:
  • Energieverbruik: 800m³ gas en ~0 kWh stroom (dankzij zonnepanelen). Verwarming staat 's nachts en bij afwezigheid op 16°C, 's avonds en in het weekend op 19°C.
  • Isolatie (uit de bouwperiode):
    • Dubbelglas
    • Vloerisolatie: 4 cm Tempex
    • Spouwmuurisolatie: 5-6 cm wol met 2 cm ventilatieruimte
    • Dakisolatie: Matig
  • Zonnepanelen: Geplaatst in 2020, 1-fase omvormer, ~2925 Wp
  • Verwarming: Radiatoren met Tado-thermostaat, ketel is een Remeha Calenta uit 2014.
Mogelijke investeringen:
  1. Hybride warmtepomp (met optie tot full electric in de toekomst)
    • Ik neig naar een Quatt Duo. Verwachte kosten: ~€11.000 (na subsidie).
    • Belangrijk: warmte-afgifte via radiatoren, dus geen vloerverwarming aanwezig.
  2. Vloerisolatie verbeteren
    • Extra isolatie met een Rd-waarde van 3,5, waarmee de totale waarde uitkomt op 4-4,5.
    • Kosten: €2.100 (na subsidie).
    • Vraag: Heeft dit echt zin, gezien de huidige 4 cm Tempex?
  3. Extra zonnepanelen + 3-fase omvormer
    • Eerste offerte: €4.200 voor 2.610 Wp extra capaciteit.
    • Doel: Elektriciteitsoverschot benutten voor warmtepomp en mogelijk later elektrisch koken/rijden.
  4. HR++ glas
    • Ongeveer 6 m² te vervangen. Advies en offerte volgen binnenkort.
  5. Overige isolatie (spouw en dak)
    • Adviseur gaf aan dat na-isolatie van spouwmuur en dak weinig meerwaarde biedt.
Mijn vragen aan jullie:
  • Zijn dit zinvolle stappen die zowel besparen als het comfort verhogen?
  • Zou ik nog andere maatregelen moeten overwegen? Bijvoorbeeld thuisbatterij?
  • Is er iets wat ik misschien over het hoofd zie (bijv. ventilatieverbetering, slimme oplossingen)?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit: opmaak

[ Voor 24% gewijzigd door JoepBerk op 04-12-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Ik zou in een huis uit dit bouwjaar adviseren om de dakisolatie en het glas zeker te verbeteren. Vloerisolatie is afhankelijk van of je het als comfortprobleem ziet en of je vloerverwarming gaat aanleggen. Spouwmuur kun je niet zoveel mee.
Daarnaast, leg een WTW systeem aan. Je zal nu roosters in de ramen hebben en een afzuigbox ergens. Daar is, icm het verbeteren van je glas en het weglaten van roosters een enorme comfortwinst uit te halen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 13:28
Verbeteren van de isolatie van het dak gaat zeker wel helpen. Je moet even goed opletten met vocht, maar je dak is zowat je grootste verliespost dus het dak beter isoleren is altijd zinvol.

Spouw kun je inderdaad niet zoveel aan doen, tenzij het helemaal weggezakt is -> te bekijken op een koude dag met een warmtebeeldcamera.

Vind de prijs voor de Quatt behoorlijk stevig voor een hybride. Voor iets meer ben je helemaal van het gas af en dat is op lange termijn (vastrechts, stijgende gasprijzen) goedkoper. Bovendien ga je nu verbouwen en wil je die stap gewoon in 1x goed zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
@No Hands Dank voor je reactie. Op korte termijn staat het niet op de planning om vloerverwarming aan te leggen. Vandaar dat ik ook twijfel over de toegevoegde waarde van vloerisolatie.

Qua WTW systeem, dat is natuurlijk een mooie toevoeging. Echter is de prijs hiervan wel erg flink, is dit iets wat wel terugverdient kan worden of iig uit kan?

@Runner15 Bedankt voor je advies. Qua dakisolatie is de uitdaging dat ik een plat dak heb (waar de zonnepanelen op liggen). Hierdoor is isoleren niet erg makkelijk volgens mij aan de buitenzijde?

De prijs van de Quatt is zonde subsidie en inclusief wat extra installatieposten. Investering is +- 4.000 met subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Wat ik zag is dat dakisolatie erg belangrijk is... welke Rd waarde heft je dak nu? Want juist bij plat dak gaat relatief veel warmte via dak verloren. Bij schuine daken is dit 30 %, bij platte daken kan dit oplopen tot 50%.... Dus dat isoleren is heel stuk nuttiger dan bijvoorbeeld dubbel glas -> HR++ glas .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
JoepBerk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:22:
@No Hands Dank voor je reactie. Op korte termijn staat het niet op de planning om vloerverwarming aan te leggen. Vandaar dat ik ook twijfel over de toegevoegde waarde van vloerisolatie.

Qua WTW systeem, dat is natuurlijk een mooie toevoeging. Echter is de prijs hiervan wel erg flink, is dit iets wat wel terugverdient kan worden of iig uit kan?

@Runner15 Bedankt voor je advies. Qua dakisolatie is de uitdaging dat ik een plat dak heb (waar de zonnepanelen op liggen). Hierdoor is isoleren niet erg makkelijk volgens mij aan de buitenzijde?

De prijs van de Quatt is zonde subsidie en inclusief wat extra installatieposten. Investering is +- 4.000 met subsidie
Vragen over terugverdientijd wil ik eigenlijk niet meer beantwoorden omdat ik dat een flauwekul argument vind. Ik snap de vraag maar tegelijk ook niet. Verdien je je auto, een keuken of die leuke nieuwe jas terug? Nee, maar je koopt ze toch omdat je er blij van wordt, er lekker eten kan koken of het houdt je warm. Maar in een oude auto of met de trein kom je ook op je werk, eten uit een oude keuken smaakt hetzelfde en een minder leuke jas houdt je ook warm.
Je zoekt naar een verbetering van je comfort in huis en een besparing op je energiekosten. Die worden beide verzorgd door onder andere aanleg van een WTW.

Voor wat betreft de dakisolatie, dat kan van binnen en van buiten. beide hebben voor en nadelen, uiteindelijk is van buiten de beste oplossing. Maar je hebt ooit de volgorde van verduurzamen verkeerd toegepast dus nu staan er al zonnepanelen. Die zullen dus opzij moeten zodat je van buiten kan isoleren. of je gaat binnen de hele zooi openhalen maar dat is vaak nog minder wenselijk.

Alles kan, het is maar net hoeveel moeite je erin wil steken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:01
Met 800 m3 gas zou ik eigenlijk ook zeker de full-electric WP overwegen. Mijns inziens levert dat uiteindelijk meer op dan isolatiemaatregelen.

Even heel simpel gedacht: als je nu 500 m3 gas verbruikt voor verwarming, en je kan dat door isolatiemaatregelen halveren tot 250 m3, scheelt dat zo'n €300 per jaar. En daarvoor zou je dus heel goed moeten isoleren.

Als je de gasaansluiting wegdoet, zit je alleen al op €300 per jaar vanwege het wegvallen van vastrecht. Daar komt nog €300 per jaar bij van de besparing op energiekosten (even grove schattingen).

De Quatt zegt ook voorbereid te zijn op full-electric, maar ik vind 't niet helemaal optimaal. Dan heb je dus twee warmtepompen buiten en 1 binnen (boilervat is ook een losse WP). Persoonlijk heb ik liever 1 WP die onderhouden moet worden en stuk kan. 11k vind ik ook best veel. Er zijn offertes van full-electric warmtepompen inclusief boilervat langsgekomen voor amper meer (12k).

Met vloerverwarming werkt een WP fantastisch. 40/50m2 infrezen kan voor €3000 (exclusief nieuwe afwerkvloer). Dan zou ik wel wat extra isolatie tegen de vloer plakken, inderdaad. Maar ook met radiatoren werkt een WP misschien met jouw warmtebehoefte, alleen is die dan wat minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
99ruud99 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:27:
Wat ik zag is dat dakisolatie erg belangrijk is... welke Rd waarde heft je dak nu? Want juist bij plat dak gaat relatief veel warmte via dak verloren. Bij schuine daken is dit 30 %, bij platte daken kan dit oplopen tot 50%.... Dus dat isoleren is heel stuk nuttiger dan bijvoorbeeld dubbel glas -> HR++ glas .
De Rd waarde van mijn dak weet ik zo niet. Enkel dat het standaard van de bouw is dus volgens Google 1,5 tot 2. Ga hier zeker naar kijken, thanks!
No Hands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:34:
[...]

Vragen over terugverdientijd wil ik eigenlijk niet meer beantwoorden omdat ik dat een flauwekul argument vind. Ik snap de vraag maar tegelijk ook niet. Verdien je je auto, een keuken of die leuke nieuwe jas terug? Nee, maar je koopt ze toch omdat je er blij van wordt, er lekker eten kan koken of het houdt je warm. Maar in een oude auto of met de trein kom je ook op je werk, eten uit een oude keuken smaakt hetzelfde en een minder leuke jas houdt je ook warm.
Je zoekt naar een verbetering van je comfort in huis en een besparing op je energiekosten. Die worden beide verzorgd door onder andere aanleg van een WTW.

Voor wat betreft de dakisolatie, dat kan van binnen en van buiten. beide hebben voor en nadelen, uiteindelijk is van buiten de beste oplossing. Maar je hebt ooit de volgorde van verduurzamen verkeerd toegepast dus nu staan er al zonnepanelen. Die zullen dus opzij moeten zodat je van buiten kan isoleren. of je gaat binnen de hele zooi openhalen maar dat is vaak nog minder wenselijk.

Alles kan, het is maar net hoeveel moeite je erin wil steken.
Dank voor je reactie en info. Ga zeker aan de slag met dakisolatie en WTW ga ik verder onderzoeken.
marcop23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:53:
Met 800 m3 gas zou ik eigenlijk ook zeker de full-electric WP overwegen. Mijns inziens levert dat uiteindelijk meer op dan isolatiemaatregelen.

Even heel simpel gedacht: als je nu 500 m3 gas verbruikt voor verwarming, en je kan dat door isolatiemaatregelen halveren tot 250 m3, scheelt dat zo'n €300 per jaar. En daarvoor zou je dus heel goed moeten isoleren.

Als je de gasaansluiting wegdoet, zit je alleen al op €300 per jaar vanwege het wegvallen van vastrecht. Daar komt nog €300 per jaar bij van de besparing op energiekosten (even grove schattingen).

De Quatt zegt ook voorbereid te zijn op full-electric, maar ik vind 't niet helemaal optimaal. Dan heb je dus twee warmtepompen buiten en 1 binnen (boilervat is ook een losse WP). Persoonlijk heb ik liever 1 WP die onderhouden moet worden en stuk kan. 11k vind ik ook best veel. Er zijn offertes van full-electric warmtepompen inclusief boilervat langsgekomen voor amper meer (12k).

Met vloerverwarming werkt een WP fantastisch. 40/50m2 infrezen kan voor €3000 (exclusief nieuwe afwerkvloer). Dan zou ik wel wat extra isolatie tegen de vloer plakken, inderdaad. Maar ook met radiatoren werkt een WP misschien met jouw warmtebehoefte, alleen is die dan wat minder efficiënt.
Helder verhaal wat betreft full-electric, partijen die ik gesproken heb durven dat alleen niet aan. Blijft natuurlijk mijn keuze, maar advies tot dusver is eerst 1 jaar hybride en dan weer kijken.

Vloerverwarming is inderdaad een wens, maar dan is wel gelijk echt alles over de kop. Wie weet komt er nog eens een uitbouw beneden en neem ik het dan mee.. Verder ligt er onder mijn huidige laminaatvloer ook nog parket, die heb ik laten liggen gezien deze natuurlijk recht is. Verwijderen is natuurlijk ook geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

Isoleren helpt altijd.

Extra panelen is ook altijd goed maar gaan je als salderen eraf gaat niet echt helpen met evt full electric… Dus je moet wel echt goed naar die investering kijken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
JoepBerk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:41:
[...]

Helder verhaal wat betreft full-electric, partijen die ik gesproken heb durven dat alleen niet aan. Blijft natuurlijk mijn keuze, maar advies tot dusver is eerst 1 jaar hybride en dan weer kijken.
Qua warmtebehoefte kan je met 800 m3 gasverbruik prima naar een warmtepomp, geen probleem :). De enige vraag is of je huidige radiatoren dit ook kunnen: je hebt genoeg radiatorvermogen nodig om met lage aanvoertemperatuur de boel warm te houden. Er zijn ook warmtepompen die tot 60 graden of meer kunnen, maar dat is veel minder zuinig.

Met vloerverwarming zal het sowieso lukken.

Qua "eerst 1 jaar hybride en dan weer kijken": je koopt een (hybride) WP natuurlijk niet voor 1 jaar. Je koopt hem voor 15 jaar. Ik zou dan ook geen grote investering doen, als die niet voor de komende 15 jaar zal volstaan. Mijn neiging is daarom om óf nog even niets te doen (je cv gaat nog wel 5 jaar mee, over 5 jaar zijn installateurs misschien wat makkelijker), óf direct naar de eindoplossing (= van het gas af). Hybride als tussenstap is relatief duur.

Wat zonnepanelen betreft: vrijwel alle extra kWh's zullen teruggeleverd worden, je eigenverbruik van de extra panelen is vrijwel 0. Als de salderingsregel over een paar jaar verdwijnt, kan het financieel rendement van zo'n investering wel eens heel laag zijn. Ik zou het geld in een WP en/of vloerverwarming stoppen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De zonnepanelen offerte is veel te duur voor de hoeveelheid extra opbrengst. De terugverdientijd suggestie in berekening van een installateur is geheel niet van toepassing, die is voor uitbreiding veel langer tot nooit. Vergeet het dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De warmtebehoefte op basis van verbruik lijkt hier veel te laag ingeschat. En verwarming systeem dient deugdelijk te zijn. Ook bij verkoop tzt.

Modern bouwbesluit vind dat verblijfsruimten altijd de 20 graden moeten halen. Dat red je waarschijnlijk met een 6 kW, maar niet met een 4kW die nu via koevlaas geïndiceerd wordt.

Afgifte systeem moet dan die 6kW ook de woning in kunnen krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
FreakNL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:08:
Isoleren helpt altijd.

Extra panelen is ook altijd goed maar gaan je als salderen eraf gaat niet echt helpen met evt full electric… Dus je moet wel echt goed naar die investering kijken…
Ja top, ga er echt even goed naar kijken of het de moeite waard is. Thanks voor je advies!
marcop23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:00:
[...]

Qua warmtebehoefte kan je met 800 m3 gasverbruik prima naar een warmtepomp, geen probleem :). De enige vraag is of je huidige radiatoren dit ook kunnen: je hebt genoeg radiatorvermogen nodig om met lage aanvoertemperatuur de boel warm te houden. Er zijn ook warmtepompen die tot 60 graden of meer kunnen, maar dat is veel minder zuinig.

Met vloerverwarming zal het sowieso lukken.

Qua "eerst 1 jaar hybride en dan weer kijken": je koopt een (hybride) WP natuurlijk niet voor 1 jaar. Je koopt hem voor 15 jaar. Ik zou dan ook geen grote investering doen, als die niet voor de komende 15 jaar zal volstaan. Mijn neiging is daarom om óf nog even niets te doen (je cv gaat nog wel 5 jaar mee, over 5 jaar zijn installateurs misschien wat makkelijker), óf direct naar de eindoplossing (= van het gas af). Hybride als tussenstap is relatief duur.

Wat zonnepanelen betreft: vrijwel alle extra kWh's zullen teruggeleverd worden, je eigenverbruik van de extra panelen is vrijwel 0. Als de salderingsregel over een paar jaar verdwijnt, kan het financieel rendement van zo'n investering wel eens heel laag zijn. Ik zou het geld in een WP en/of vloerverwarming stoppen :+
Nogmaals dank voor je reactie. Ik ga er ook even induiken hoe haalbaar en realistisch vloerverwarming is in mijn huis. Zou een LTV radiator ook een oplossing kunnen zijn? Of zou je dat afraden ivm investering?

Qua teruglevering van de zonnepanelen lijkt inderdaad een hoop terug te gaan. Echter kan ik nog wel tot 1 oktober 2027 terugleveren zonder kosten ivm contract die ik optijd heb afgesloten. Dit heeft alleen inderdaad geen zin meer na de salderingsregeling, echter heb ik de hoop dat dan de thuisaccu's betaalbaarder zijn en wellicht meer worden gesubsidieerd maar dat is natuurlijk een gok.

@marcop23 Als laatste vroeg ik me af of je wellicht een tip/voorbeeld hebt van een partij die eerder ter sprake is gekomen wat betreft full electric rond de 12k? Heb wat gezocht op het forum, maar ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik want ik vind weinig terug.

[ Voor 5% gewijzigd door JoepBerk op 05-12-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
Ronald schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:05:
De zonnepanelen offerte is veel te duur voor de hoeveelheid extra opbrengst. De terugverdientijd suggestie in berekening van een installateur is geheel niet van toepassing, die is voor uitbreiding veel langer tot nooit. Vergeet het dus.
Dank voor je reactie, je hebt hier inderdaad gelijk in. Sterker nog er zit natuurlijk een flink deel van het geld in de tijdsinvestering en voor 6 panelen ze laten komen is alles behalve efficient. Ondertussen ook van een 2e partij een offerte binnen en het totaalbedrag is daar zelfs nog hoger. 8)7
Ronald schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:12:
De warmtebehoefte op basis van verbruik lijkt hier veel te laag ingeschat. En verwarming systeem dient deugdelijk te zijn. Ook bij verkoop tzt.

Modern bouwbesluit vind dat verblijfsruimten altijd de 20 graden moeten halen. Dat red je waarschijnlijk met een 6 kW, maar niet met een 4kW die nu via koevlaas geïndiceerd wordt.

Afgifte systeem moet dan die 6kW ook de woning in kunnen krijgen.
Helder verhaal, dank voor het meerekenen en de benoeming van de 20 graden binnen het bouwbesluit. Als ik echter naar een Quatt kijk is die volgens hun site 6kw?

Zie jij een hybride als oplossing of adviseer jij ook een full electric? Moet zeggen dat ik een beetje vastloop op dit dele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:33
ik heb zelf mijn zolder met glaswol geisolleerd, dit is heel vervelend maar werkt zeer goed heb 1/3e van mn verbruik weg gewerkt hiermee.
Ook heb ik kunstof kozijnen geplaatst, het hout van 1970 was niet al te best meer en sloot niet meer aan op het steen werk, dit zal voor jullie nog wel goed gaan.
Vloer isolatie is een dikke ++ pur onder je vloer laten spuiten, dit was voor ons geweldig lekker warme vloer van gekregen en geen klachten.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
JoepBerk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:51:

Helder verhaal, dank voor het meerekenen en de benoeming van de 20 graden binnen het bouwbesluit. Als ik echter naar een Quatt kijk is die volgens hun site 6kw?

Zie jij een hybride als oplossing of adviseer jij ook een full electric? Moet zeggen dat ik een beetje vastloop op dit dele.
Mijn idee is FE tenzij

Wat maakt FE mogelijk? Balans tussen afgifte bij voldoende lage watertemperatuur (45 bij -veel, afhankelijk van waar in het land) en maximaal verlies.

Verlies verbeter je met isolatie, waarbij het dak bij jou de enige kosteneffectieve zal zijn.
+ Vloer als je vloerverwarming zou leggen.

De rest is meer comfort dan kosten effectief.

Afgifte verbeter je met fans, grotere radiatoren, (geventileerde) convectore, fancoils of vloerverwarming.

Verlies kun je bepalen met simuleren, proefondervindelijk (graaddagen)

Let op dat veel warmtepompen bij lage buitentemperatuur hun label vermogen niet halen.
Quatt staat niet hoog op mijn lijst…

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 05-12-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
maubaan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:56:
ik heb zelf mijn zolder met glaswol geisolleerd, dit is heel vervelend maar werkt zeer goed heb 1/3e van mn verbruik weg gewerkt hiermee.
Ook heb ik kunstof kozijnen geplaatst, het hout van 1970 was niet al te best meer en sloot niet meer aan op het steen werk, dit zal voor jullie nog wel goed gaan.
Vloer isolatie is een dikke ++ pur onder je vloer laten spuiten, dit was voor ons geweldig lekker warme vloer van gekregen en geen klachten.
Dank voor je reactie, fijn om ervaringen van anderen te lezen. Mijn kozijnen zijn nog te goed (en te groot) om dit te vervangen, maar de impact daarvan is natuurlijk wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
Ronald schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:58:
[...]

Mijn idee is FE tenzij

Wat maakt FE mogelijk? Balans tussen afgifte bij voldoende lage watertemperatuur (45 bij -veel, afhankelijk van waar in het land) en maximaal verlies.

Verlies verbeter je met isolatie, waarbij het dak bij jou de enige kosteneffectieve zal zijn.
+ Vloer als je vloerverwarming zou leggen.

De rest is meer comfort dan kosten effectief.

Afgifte verbeter je met fans, grotere radiatoren, (geventileerde) convectore, fancoils of vloerverwarming.

Verlies kun je bepalen met simuleren, proefondervindelijk (graaddagen)

Let op dat veel warmtepompen bij lage buitentemperatuur hun label vermogen niet halen.
Quatt staat niet hoog op mijn lijst…
Wederom dank voor je reactie en advies. Momenteel draait de cv op 60 graden aanvoertemperatuur prima, maar 45 graden gaat hij niet trekken momenteel ben ik bang.

Zou je kunnen delen welke partijen / merken wel hoog op je lijst staan? FE lijkt mij een erg mooie stap en die zou ik graag maken, maar ik kom er (te) weinig over tegen online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:22
Hier een huis van vergelijkbare leeftijd, wij hebben de kozijnen vervangen met triple glas zonder roosters . In combinatie met een decentrale WTW in de woonkamer. Dit is qua comfort echt een vooruitgang, geen tocht/trek en koude val meer in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Een warmtepomp heeft alleen zin als je ook LTV hebt en dan het liefst natuurlijk vloerverwarming.
Je kunt kijken of je radiator ventilatoren kunt plaatsen, misschien dat je dan wel wel met een lage temperatuur van 45 graden toe kunt, als je het daarmee niet red zijn LTV radiatoren waarschijnlijk ook geen optie en ook veel duurder.

De meest efficiënte verbetering is echt een WTW te plaatsen en de aanvoer rooster dicht te maken.
Alleen dichtzetten is niet heel efficient, het blijven koude gaten dan.
Meestal zitten ze boven een raam dus het beste zou zijn ze te verwijderen en meteen het hele raam vervangen door een iets groter raam van HR+++ kwaliteit.
WTW is wel moeilijk te realiseren omdat je niet alleen een centraal afvoerpunt moet hebben maar ook vanuit dat punt de verse lucht door het huis moet kunnen verspreiden, dus veel extra buizen aanleggen.

Aangezien je een hoekwoning hebt verlies je veel warmte door de buitenmuur.
Spouwmuur isolatie is met dit bouwjaar reeds aanwezig, maar je kunt overwegen om buitenmuur isolatie aan te brengen, dus aan de buitenkant daarmee haal je de hoogst mogelijke isolatiewaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
JoepBerk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:48:
[...]

Nogmaals dank voor je reactie. Ik ga er ook even induiken hoe haalbaar en realistisch vloerverwarming is in mijn huis. Zou een LTV radiator ook een oplossing kunnen zijn? Of zou je dat afraden ivm investering?
Het ligt een beetje aan de staat van je huidige afwerkvloer. Is die 20 jaar oud, wat vaal en wel aan vervanging toe? Dan zou ik absoluut voor vloerverwarming gaan.

Maar heb je juist een nieuwe afwerkvloer, of gewoon een hele mooie, dan is het wel zonde. Dan zou bij mij het upgraden van radiatoren de voorkeur krijgen. LTV radiatoren kosten overigens best veel. "Gewone" dikke radiatoren van Marktplaats en/of ventilatoren kunnen ook een alternatief zijn. Tenzij je wil koelen, dan heb je fancoils nodig. De uitdaging zit dan echter in dampdicht isoleren van de leidingen.
@marcop23 Als laatste vroeg ik me af of je wellicht een tip/voorbeeld hebt van een partij die eerder ter sprake is gekomen wat betreft full electric rond de 12k? Heb wat gezocht op het forum, maar ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik want ik vind weinig terug.
[...]
Zou je kunnen delen welke partijen / merken wel hoog op je lijst staan? FE lijkt mij een erg mooie stap en die zou ik graag maken, maar ik kom er (te) weinig over tegen online.
Het helpt om in de grote warmtepomp-topics te zoeken naar "offerte". Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden: The Source in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Deze lijkt wat ondergemiddeld qua prijs. Of Vaillant: MotorBeast in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" Overigens is het niet per se makkelijk om zo'n relatief scherpe offerte te krijgen. Veel installateurs zijn nieuw en nog wat voorzichtig, en installeren liever nog hybrides en installaties met buffervaten (die laatste maken het systeem weer wat duurder en potentieel minder zuinig).

Goede merken zijn onder andere, in willekeurige volgorde:
Mitsubishi
Vaillant
Daikin
Itho Amber (monoblock)
Panasonic (vooral de nieuwe K en L ivm geluid)
En de meeste WP's waarvan hier op Tweakers een groot topic is :)

[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 05-12-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
bananasplit schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:28:
Een warmtepomp heeft alleen zin als je ook LTV hebt en dan het liefst natuurlijk vloerverwarming.
Je kunt kijken of je radiator ventilatoren kunt plaatsen, misschien dat je dan wel wel met een lage temperatuur van 45 graden toe kunt, als je het daarmee niet red zijn LTV radiatoren waarschijnlijk ook geen optie en ook veel duurder.

De meest efficiënte verbetering is echt een WTW te plaatsen en de aanvoer rooster dicht te maken.
Alleen dichtzetten is niet heel efficient, het blijven koude gaten dan.
Meestal zitten ze boven een raam dus het beste zou zijn ze te verwijderen en meteen het hele raam vervangen door een iets groter raam van HR+++ kwaliteit.
WTW is wel moeilijk te realiseren omdat je niet alleen een centraal afvoerpunt moet hebben maar ook vanuit dat punt de verse lucht door het huis moet kunnen verspreiden, dus veel extra buizen aanleggen.

Aangezien je een hoekwoning hebt verlies je veel warmte door de buitenmuur.
Spouwmuur isolatie is met dit bouwjaar reeds aanwezig, maar je kunt overwegen om buitenmuur isolatie aan te brengen, dus aan de buitenkant daarmee haal je de hoogst mogelijke isolatiewaarden.
Dank voor je reactie. HR++ staat op de planning dus de ventilatieroosters verwijderen is een prima plan. Dan zal ik wel voor een losse WTW in de woonkamer gaan dus dat wordt ok onderzocht.

Buitenmuur isolatie is helaas niet haalbaar ivm erfgrens van de buren, binnenzijde lever ik teveel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
marcop23 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:00:
[...]

Het ligt een beetje aan de staat van je huidige afwerkvloer. Is die 20 jaar oud, wat vaal en wel aan vervanging toe? Dan zou ik absoluut voor vloerverwarming gaan.

Maar heb je juist een nieuwe afwerkvloer, of gewoon een hele mooie, dan is het wel zonde. Dan zou bij mij het upgraden van radiatoren de voorkeur krijgen. LTV radiatoren kosten overigens best veel. "Gewone" dikke radiatoren van Marktplaats en/of ventilatoren kunnen ook een alternatief zijn. Tenzij je wil koelen, dan heb je fancoils nodig. De uitdaging zit dan echter in dampdicht isoleren van de leidingen.

Het is een mooie afwerkvloer waar ook nog parket op gelijmd zit. Vandaar dat ik nu de zoektocht heb uitgebreid met LTV dankzij jullie advies.

[...]

Het helpt om in de grote warmtepomp-topics te zoeken naar "offerte". Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden: The Source in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Deze lijkt wat ondergemiddeld qua prijs. Of Vaillant: MotorBeast in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" Overigens is het niet per se makkelijk om zo'n relatief scherpe offerte te krijgen. Veel installateurs zijn nieuw en nog wat voorzichtig, en installeren liever nog hybrides en installaties met buffervaten (die laatste maken het systeem weer wat duurder en potentieel minder zuinig).

Goede merken zijn onder andere, in willekeurige volgorde:
Mitsubishi
Vaillant
Daikin
Itho Amber (monoblock)
Panasonic (vooral de nieuwe K en L ivm geluid)
En de meeste WP's waarvan hier op Tweakers een groot topic is :)
Dank voor het delen.

Voor nu ben ik de volgende zaken aan het onderzoeken:
- Full electric warmtepomp. (Vanochtend bijv. gesproken met Adlar wat grotendeels panasonic is).
- LTV convectoren op iig de benedenverdieping in woonkamer/keuken en bijkeuken. Hal en bovenverdieping laat ik wel uitrekenen, maar daar staat de verwarming nu ook amper aan dus vraag me af of dat uitkan?
- Vloerisolatie verbeteren naar rd 4 tot 4,5
- Dakisolatie (ingewikkeld met zonnepanelen dus haalbaarheid even afwachten)

Vanuit het advies gesprek vanochtend met Adlar kwam eigenlijk ook het advies om naar LTV in combinatie met een FE warmtepomp te gaan. Zij adviseerden echter om dan de kiezen voor een elektrische boiler t.o.v. een warmtepompboiler. Wat zouden jullie adviseren?

Wat mij betreft heeft de overstap qua investering alleen voldoende effect bij volledig van het gas af en daarvoor is dan ook een boiler nodig voor met name douchewater en deels wat warm water in badkamer/keuken.

[ Voor 4% gewijzigd door JoepBerk op 06-12-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
Thanks voor jullie input in het topic zover, jullie hebben me enorm geholpen met het vervolg.
Echt heb ik nu een installateur gesproken die zweert bij een Itho Daalderop Amber warmtepomp aangezien je hier in principe een hogere temperatuur kan leveren en je dmv R290 volgens hem alsnog efficient blijft.

Oftewel geen LTV nodig en ook geen vloerverwarming, volgens de installateur heeft hij dit bij meerdere huizen met een vergelijkbare situatie succesvol toegepast als All Electric oplossing. Dit klinkt wat mij betreft alleen wel te mooi om waar te zijn. Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Vraag m eens naar de COP bij 60 graden?

Want dat het kan wil nog niet zeggen dat het zuinig wordt. Als jij 800 kuub gas bij COP1 moet verstoken betaal je je blauw aan de kWh's.

Maar dan ben je wel van het gas.

Ben je al aan het testen geweest of je je huis nu met 40 graden op 19 graden kan houden met de huidige radiatoren?

Anders zou je toch naar andere opties moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
Barrycade schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:26:
Vraag m eens naar de COP bij 60 graden?

Want dat het kan wil nog niet zeggen dat het zuinig wordt. Als jij 800 kuub gas bij COP1 moet verstoken betaal je je blauw aan de kWh's.

Maar dan ben je wel van het gas.

Ben je al aan het testen geweest of je je huis nu met 40 graden op 19 graden kan houden met de huidige radiatoren?

Anders zou je toch naar andere opties moeten kijken.
Dank voor je reactie, dat is inderdaad de vraag die ik heb gesteld. Althans de COP bij diverse graden. Maar klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Momenteel staat mijn aanvoertemperatuur vanuit de cv op 55 graden en ga ik relatief makkelijk van 16 naar 19 graden op mijn radiatoren met ventilatoren. Echter 40 gaat hij niet trekken denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
JoepBerk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:19:
[...]

Vanuit het advies gesprek vanochtend met Adlar kwam eigenlijk ook het advies om naar LTV in combinatie met een FE warmtepomp te gaan. Zij adviseerden echter om dan de kiezen voor een elektrische boiler t.o.v. een warmtepompboiler. Wat zouden jullie adviseren?

Wat mij betreft heeft de overstap qua investering alleen voldoende effect bij volledig van het gas af en daarvoor is dan ook een boiler nodig voor met name douchewater en deels wat warm water in badkamer/keuken.
Er zijn grofweg drie opties voor warm water:
  1. Boilervat die warm gestookt wordt door de "grote" warmtepomp.
  2. Boilervat met een eigen warmtepompje (warmtepompboiler)
  3. COP 1 stoken met een "gewone" boiler of doorstroomverwarmer.
Even heel snel wat voor- en nadelen ten opzichte van verwarmen met de "grote" WP:
  1. (leeg)
  2. Voordelen: grote WP pauzeer niet voor warm water. Kan bij grote afstand tot de grote WP leidingwerk besparen. Nadelen: extra WP, dus extra onderhoud. De geluidsbron staat binnen. Grote gaten kunnen nodig zijn voor luchtslangen. Productie van warm water is relatief langzaam.
  3. Voordeel: (veel) compacter. Nadeel: veel meer stroomverbruik. Kan alsnog prima acceptabel zijn in een appartement met 1 of 2 persoonshuishouden, maar ik zou 't niet gauw doen als je de ruimte hebt en/of meer WW-verbruik.
Ik zou je eerlijk gezegd rustig verdiepen in de materie. Het kost gewoon veel tijd voor je alles begrijpt. Heb je de ik-wil-een-warmtepomp-FAQ al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
JoepBerk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:57:
[...]

Dank voor je reactie, dat is inderdaad de vraag die ik heb gesteld. Althans de COP bij diverse graden. Maar klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Momenteel staat mijn aanvoertemperatuur vanuit de cv op 55 graden en ga ik relatief makkelijk van 16 naar 19 graden op mijn radiatoren met ventilatoren. Echter 40 gaat hij niet trekken denk ik..
Een deel is in de handleiding te lezen:
https://ithodaalderop.com...20handleiding%20Amber.pdf pagina 12.

Voor bijvoorbeeld de Amber 95 geldt: bij +7 buiten is de COP onder vollast bij 35 graden aanvoertemperatuur 4,7 en bij 55 graden aanvoertemperatuur 3,1. Oftewel: bij 55 graden verbruikt 'ie 51% meer stroom.

Dit geldt overigens niet alleen voor de Amber, dit is fundamenteel voor alle warmtepompen.

Als je nu overigens met 55 graden het huis vlot 3 graden opstookt, is de kans best aanwezig dat je met 40 graden het huis aardig op temperatuur kan houden.
Pagina: 1