Beste Tweakers,
Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn hoekwoning (bouwjaar 1991, 95m²) en kan hiervoor gebruikmaken van een Warmtefonds lening van €28.000 tegen 0% rente. Het doel is om mijn huis duurzamer, comfortabeler en energiezuiniger te maken. Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen. Hieronder een overzicht van mijn situatie en de opties die ik overweeg:
Huidige situatie:
Edit: opmaak
Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn hoekwoning (bouwjaar 1991, 95m²) en kan hiervoor gebruikmaken van een Warmtefonds lening van €28.000 tegen 0% rente. Het doel is om mijn huis duurzamer, comfortabeler en energiezuiniger te maken. Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen. Hieronder een overzicht van mijn situatie en de opties die ik overweeg:
Huidige situatie:
- Energieverbruik: 800m³ gas en ~0 kWh stroom (dankzij zonnepanelen). Verwarming staat 's nachts en bij afwezigheid op 16°C, 's avonds en in het weekend op 19°C.
- Isolatie (uit de bouwperiode):
- Dubbelglas
- Vloerisolatie: 4 cm Tempex
- Spouwmuurisolatie: 5-6 cm wol met 2 cm ventilatieruimte
- Dakisolatie: Matig
- Zonnepanelen: Geplaatst in 2020, 1-fase omvormer, ~2925 Wp
- Verwarming: Radiatoren met Tado-thermostaat, ketel is een Remeha Calenta uit 2014.
- Hybride warmtepomp (met optie tot full electric in de toekomst)
- Ik neig naar een Quatt Duo. Verwachte kosten: ~€11.000 (na subsidie).
- Belangrijk: warmte-afgifte via radiatoren, dus geen vloerverwarming aanwezig.
- Vloerisolatie verbeteren
- Extra isolatie met een Rd-waarde van 3,5, waarmee de totale waarde uitkomt op 4-4,5.
- Kosten: €2.100 (na subsidie).
- Vraag: Heeft dit echt zin, gezien de huidige 4 cm Tempex?
- Extra zonnepanelen + 3-fase omvormer
- Eerste offerte: €4.200 voor 2.610 Wp extra capaciteit.
- Doel: Elektriciteitsoverschot benutten voor warmtepomp en mogelijk later elektrisch koken/rijden.
- HR++ glas
- Ongeveer 6 m² te vervangen. Advies en offerte volgen binnenkort.
- Overige isolatie (spouw en dak)
- Adviseur gaf aan dat na-isolatie van spouwmuur en dak weinig meerwaarde biedt.
- Zijn dit zinvolle stappen die zowel besparen als het comfort verhogen?
- Zou ik nog andere maatregelen moeten overwegen? Bijvoorbeeld thuisbatterij?
- Is er iets wat ik misschien over het hoofd zie (bijv. ventilatieverbetering, slimme oplossingen)?
Edit: opmaak
[ Voor 24% gewijzigd door JoepBerk op 04-12-2024 10:28 ]