Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceflow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-04 20:14
Hey,

Heb sinds een anderhalf jaar een ASUS RTX 4070 Ti kaart (geen Super, zoals ik in de titel schreef - excuses). Altijd tevreden geweest van de prestaties, maar ik merk de laatste tijd - misschien omdat ik er nu op let - dat de hot spot temperatuur toch richting 95 graden begint te gaan bij zware belasting (benchmarks, erg zware games). De kaart hangt in een Fractal Define R7 XL - niet de grootste windtunnel van een kast, maar uitgerust met 3 fans vooraan en 1 achteraan. De delta tussen core temp en hotspot temp is tussen de 15 en de 20 graden.

Ik vraag me af deze hoge hotspot teken kan zijn van paste pump-out - het effect dat bij goedkope pastes bij regelmatige opwarm/afkoel-cycly de koelpasta langzaamaan vanonder de koeler uitgepompt wordt. Dit rapportje van igorslab deed een paar maanden geleden wel wat discussie oplaaien.

Nog mensen met die ervaring? De meeste "oplossingen" die ik vind zijn "maak de kaart open en vervang de pasta", maar ik voel me niet comfortabel om een kaart van destijds >1000 euro open te maken, mogelijk de thermal pads te scheuren en met mijn klunzelige vingers de boel om zeep te helpen. Asus beschouwt een 95° hotspot alvast niet als een defect.

Voorlopig is mijn oplossing om de kaart te undervolten: 2745 mhz op 1000 mV, en een power limit van 78 procent (= 230W). Hiermee hou ik de kaart onder de 65 graden, en de hotspot onder de 80.

Met de nieuwe Nvidia kaarten om de hoek plan ik een nieuw systeem te bouwen, maar ik zou dit soort gedoe in de toekomst graag vermijden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Forceflow op 04-12-2024 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Hotspot delta van 15 graden is geen probleem, dus er is nu geen reden tot actie. Kennelijk is die koeler gewoon niet zo geweldig of heb je meer uitgaande luchtstroom nodig.

Ik heb zelf een Define Mini S en ik moest het paneel aan de bovenkant openmaken omdat de hitte niet weg kon (AIO push pull voorin en enkele 120mm achterin, 7800XT). Test dus ook bijv. het zijpaneel eraf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 17:57
Om welke Asus 4070 Ti model gaat het hier?

Zelf heb ik een Strix OC van hun (ook de normale 4070 Ti) en die heeft gelukkig geen problemen na 1,5 jaar (tijdens volle belasting tussen de 60 en 70 graden, hotspot tussen 10 en 15 graden daarbovenop, in de zomer mag je bij beide rustig 5 graden bij tellen omdat de woning zelf stuk warmer is dan nu)

Tijdens gamen zijn de temperaturen niet hoger dan dat.

mijn case is een H500p Mesh, met 2x 200mm fans voorin en 1x 140mm Noctua achterin

Dus gemiddeld 15 graden verschil met de hotspot is zo raar niet.

Testen met zijpaneel eraf is ook inderdaad een idee zoals @nelizmastr aangaf, ik heb weleens meegemaakt met bepaalde behuizingen dat er gewoon niet genoeg hitte eruit kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 04-12-2024 09:36 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:19

Dhrax

Prog Lord

De hele 4 serie is fabriek af veel te enthousiast afgesteld, teveel voltage wat volstrekt onnodig is. Ik draai al vrijwel vanaf dag 1 met een undervolt (4080) en dit scheelt gewoon ruim 10 graden.

Delta word pas een probleem als je tegen limieten gaat aanlopen, of het nu 10, 20 of 30 graden is maakt dan eigenlijk geen fluit uit. 95 max is wat dat betreft ook nog prima.