Toon posts:

Elektrische problemen in appartement

Pagina: 1
Acties:
  • 2.717 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ervaar ernstige problemen met mijn elektriciteit en zoek dringend hulp. Hieronder een overzicht:

Spanningsmetingen:
Bij 20 stopcontacten meet ik 139V tussen zowel fase/aarde als nul/aarde.
Bij enkele stopcontacten meet ik:
0V tussen nul en aarde.
237V tussen fase en aarde.
Overal meet ik 237V tussen fase en nul.
Problemen met apparaten:
Coax-versterker: Zekering springt zodra ik hem aansluit.
HDMI-kabel: Smolt en sloeg zekering om bij aansluiting op desktop.
Racestuur en Xbox:
Bij gebruik in verschillende stopcontacten: 112V tussen USB-poorten, projector valt uit.
In hetzelfde stopcontact: nog steeds 12V tussen USB-poorten.
Mijn vragen:
Waarom meet ik 139V tussen fase/aarde en nul/aarde in de meeste stopcontacten?
Kan een slechte aarding of een defecte nulgeleider dit veroorzaken?
Hoe verklaar ik kortsluitingen, smeltende HDMI-kabels en spanningen tussen USB’s?
Wat kan ik direct doen om verdere schade en gevaar te voorkomen?
Alle hulp of advies is welkom! Alvast bedankt!

Groeten,

Stijn

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
Die 20 stopcontacten met problemen hebben waarschijnlijk een loshangende nul.

Ga op zoek naar de centraaldoos of ander centraal punt waar al deze stopcontacten uiteindelijk vandaan komen, en controleer daar de nulverbindingen.
Kan een centraaldoos in het plafond zijn, maar kan ook in de meterkast zitten.

Ook verwacht ik dat de aarde in je huis niet op orde is… dus check ook de fysieke hoofd aardeaansluiting, waar deze het huis binnenkomt. Heb wel al eens gezien dat de gehele aardpin gewoon weggeroest was.
Hierdoor kan zowel de nul als de aarde naar een willekeurig niveau tussen nul en fase opgetrokken worden, afhankelijk van de belasting die je er tussen aansluit.. (welke apparaten je aanzet).

Ik heb een vrij vergelijkbaar probleem al eens eerder gezien… ook zo extreem vaag.
Kwam meen ik me te herinneren door de combinatie van beide punten die ik hierboven beschreef.

De aardaansluiting in huis was natuurlijk al veel langer slecht, maar dan kwam pas boven water toen die loshangende nul ontstond.

Als je nog een metalen (koperen) waterleiding hebt, dan probeer eens een draad aan te sluiten tussen je huis-aarde en die waterleiding, kijken wat dat doet… Die waterleiding is namelijk in ieder geval een “aarde”, kan dienen als tijdelijke test-aarde.

Overigens kan het ook een kortsluiting tussen aarde en nul zijn ergens..
(samen met die slechte aarde dan)
Toevallig ergens een lamp, of ander apparaat opgehangen of gemonteerd waar je elektradraden hebt moeten verleggen?
of een schroef de muur in geboord die toevallig door je elektraleiding is gegaan of zo?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:34:
...
Coax-versterker: Zekering springt zodra ik hem aansluit.
HDMI-kabel: Smolt en sloeg zekering om bij aansluiting op desktop.
...
Voor de goede orde: maak eens een goede en scherpe foto van je groepenkast en geef daarbij aan welke automaat(en) afslaan. Je zal hier namelijk de eerste niet zijn (en ook niet de laatste) die de aardlek automaat verward met een automatische zekering.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:07
BrainCrash schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:52:
Als je nog een metalen (koperen) waterleiding hebt, dan probeer eens een draad aan te sluiten tussen je huis-aarde en die waterleiding, kijken wat dat doet… Die waterleiding is namelijk in ieder geval een “aarde”, kan dienen als tijdelijke test-aarde.
Een metalen waterleiding moet altijd verbonden zijn met de aarding. Dat is verplicht volgens de NEN 1010.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:34:
Wat kan ik direct doen om verdere schade en gevaar te voorkomen? Alle hulp of advies is welkom! Alvast bedankt!
Bel met een installatiebedrijf / elektricien uit je dorp of stad. Vraag of die op korte termijn willen komen. Dan kunnen zij kijken wat er aan de hand is en oplossen. Als je het probleem en oplossing laat bevestigen kan je bepaalde kosten (mogelijk de reparatiekosten & gevolgschade zoals apparatuur) mogelijk op je inboedelverzekering verhalen. Dus niet denken: Ik los dat even zelf op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als je een 3 fasen aansluiting hebt, dan kan het heel raar gaan met de spanningen op de fasen als je ergens een slechte verbinding op de nul hebt, de spanningswaarden gaan dan fluctueren en zijn afhankelijk van welke gebruikers je je allemaal hebt aangesloten, maar pieken tot 400V op normale stopcontacten zijn dan haalbaar en elektronica kan dan heel raar gaan doen.

Tenzij je ervaring hebt is dit het moment om een monteur te bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
devriesjande schreef op woensdag 4 december 2024 @ 02:49:
[...]
Een metalen waterleiding moet altijd verbonden zijn met de aarding. Dat is verplicht volgens de NEN 1010.
En tot zover de papieren theorie.

In de praktijk kan het een oud huis zijn, kan er een hobbybob aan geklust hebben.. kan de verbinding losgeschoten zijn, weggecorrodeerd, afgebroken, doorgeknipt..
Er kan ergens een stuk waterleiding zijn vervangen voor kunststof leiding waardoor de aardverbinding effectief verbroken is voor een deel van het leidingnet.. enz, enz..

Met mijn test om aarde aan de waterleiding te knopen bedoelde ik dan ook om het stuk koperen leiding te gebruiken waar dit het huis binnenkomt, direct voor de watermeter, indien dit nog een koperen leiding is uiteraard.
(Dus waarvan je vrij zeker weet dat dit direct ononderbroken buiten de grond in gaat).. dit even ter verduidelijking, want had ik er niet expliciet bij vermeld zie ik.

Edit: Oh, is een appartement zie ik... dan heb je natuulijk niet per definitie een stuk leiding wat buiten de grond in gaat.. maar beste kans om dan alsnog een stukje leiding voor de watermeter ervoor te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 04-12-2024 11:29 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mocht het probleem een zwevende/losse nul zijn en je hebt schade: controleer eens of je brandverzekering deze schade vergoedt en neem zeker foto's als een elektricien het probleem zou ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeboema1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:33
Klinkt meer als een niet aangesloten aarde.
Tussen nul en fase staat 237 volt, dat lijkt me correct; 139 Volt tussen aarde en fase en tussen aarde en nul is niet goed; Tussen fase en aarde hoort de volle netspanning te staan; tussen nul en aarde hooguit een paar volt.

Advies voor een electricien lijkt me prima, zij hebben de apparatuur en de ervaring om dit te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-09 09:53
Direct doen: geen apparatuur meer aansluiten/alles afkoppelen

Daarna: elektriciën bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:47

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik heb een dergelijk probleem gehad toen ik nog coax binnen kreeg en dat er op de mantel van binnenkomende coax een hoge spanning stond en voor problemen zorgde, alleen was die niet zo hoog. Dit triggerde bij mij toen je aangaf als je de coax versterker aansloot meteen de zekering eruit vloog. Zoals hierboven al geadviseerd iemand laten komen om erger te voorkomen.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Oeboema1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:21:
Tussen nul en fase staat 237 volt, dat lijkt me correct; 139 Volt tussen aarde en fase en tussen aarde en nul is niet goed; Tussen fase en aarde hoort de volle netspanning te staan; tussen nul en aarde hooguit een paar volt.

Advies voor een electricien lijkt me prima, zij hebben de apparatuur en de ervaring om dit te fixen.
Spanning tussen aarde en fase wordt gemeten met een multimeter door TS. Dat leidt vaker tot meetfouten doordat zelfs een eenvoudige multimeter een absurd hoge impedantie heeft. Dat kan een foutieve meting geven vanwege inductiespanningen. Beter om een klein (gloei) lampje parallel over de multimeter te zetten en dan te meten. Meestal blijft van dat soort zwerfspanningen dan niks meer over.

Maar dan nog: vreemd wat hier gebeurt, en dringend advies om vakkundige hulp in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
Het lijkt alsof de fase en aarde ergens met elkaar verbonden zijn. Het zal vast recent aan de hand zijn. Wellicht heeft de TS een gaatje geboord in de muur/plafond, en een leiding geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeboema1
Ramon 73 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:25:
[...]

Spanning tussen aarde en fase wordt gemeten met een multimeter door TS. Dat leidt vaker tot meetfouten doordat zelfs een eenvoudige multimeter een absurd hoge impedantie heeft. Dat kan een foutieve meting geven vanwege inductiespanningen. Beter om een klein (gloei) lampje parallel over de multimeter te zetten en dan te meten. Meestal blijft van dat soort zwerfspanningen dan niks meer over.

Maar dan nog: vreemd wat hier gebeurt, en dringend advies om vakkundige hulp in te schakelen.
Waarom ik denk dat de aarde los hangt: De spanning tussen fase en aarde is ongeveer de helft van de netspanning. Dit wordt ws veroorzaakt door een netfilter van een apparaat met geaarde stekker. Dit filter bevat o.a. 2 condensatoren tussen fase en aarde en nul en aarde. Als de aarde niet is aangesloten vormen deze een spanningsdeler, waardoor de aarde op ongeveer de halve netspanning staat.
Meten met een hoogohmige meter is hier juist een voordeel, belast je deze spanning dan klapt hij in elkaar.

Als je alle apparaten loshaalt (stekkers uit het stopcontact), zul je tussen 0 en aarde niets fatsoenlijks meten, de spanning zal alle kanten uitgaan. Met een ouderwetse analoge meter (die een veel lagere impedantie heeft) of een duspol zul je dan geen spanning meten (vrijwel 0 volt).

Conclusie: dit is een gevaarlijke situatie die opgelost moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Oeboema1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:21:

Als de aarde niet aangesloten is dan zou je niets meten tussen de nul en de aarde of de fase en de aarde omdat er geen gesloten meetkring gemaakt kan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeboema1
Groningerkoek schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:35:
[...]

Als de aarde niet aangesloten is dan zou je niets meten tussen de nul en de aarde of de fase en de aarde omdat er geen gesloten meetkring gemaakt kan worden ;)
We hebben het hier over wisselstroom, er is altijd wel een kleine (parasitaire) capaciteit die de stroomkring sluit. Twee aders naast elkaar is al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Oeboema1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:51:
[...]

We hebben het hier over wisselstroom, er is altijd wel een kleine (parasitaire) capaciteit die de stroomkring sluit. Twee aders naast elkaar is al genoeg.
Daarom belast meten dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• companion_cube
"Ik zal jullie een update geven over mijn ernstige problemen en nood aan dringende hulp."

- No TS ever said :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Misschien is het huis van @Verwijderd wel afgebrand, we weten het niet he. Maar vind dat wel een veel voorkomend probleem inderdaad @companion_cube, vragen stellen, antwoorden krijgen en nooit meer wat laten horen.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gewoon niet reageren is ook een optie.. ik doe hem wel op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.