EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Je zou willen dat alle leidingen in de retour ongeveer dezelfde temperatuur krijgen/hebben.
-Hoe hoog is de aanvoertemperatuur ingesteld?
-Hoe merk je dat de helft niet warm word?
-De afbeelding is net niet scherp genoeg op de flowmeters, hoe zijn deze voor de woonkamer ingesteld?
-Een beetje flauw, heeft de aannemer/monteur al gekeken/uitleg gegeven?
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik weet niet of het ooit is ingeregeld, het is geen nieuwbouw, maar uit 2018 dus redelijk recent. We hebben het in de slaapkamer bloedheet, dus daar mag het echt een portie minder, net als in de badkamer. Eigenlijk willen we alleen de woonkamer en keuken op een aangenaam comfortabele temperatuur hebben.
Ik was op zoek maar een handleiding, maar die kon ik ozosnel online niet vinden. Ik heb al aan de rode doppen gedraaid, maar die komen er zo vanaf dus geen idee of dat echt wat doet.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Mag het wat kosten, monteer naregeling in de badkamer en slaapkamer, bv uponor smatrix.
[ Voor 20% gewijzigd door plaspvd op 03-12-2024 22:29 ]
Die rode knoppen hebben een + en een -, maar die plastic doppen zitten ook los, dus ik betwijfel of dat ergens nut voor heeft. Aan die flowmeters zelf is niet te draaien. De stand is nu overigens weer allemaal op 0 en gisteren toen de cv aan stond was dat anders.
Ik wil dus de flow van de woonkamer hoger hebben en die van de slaapkamer, badkamer en andere kamer verlagen.
:strip_exif()/f/image/sZcEOy1VXqNuJsW1S3ASwOQX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JDf5o8sF7C9R2pscCjmLRmLT.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: inmiddels erachter dat het om een Thermrad Messing pomploze verdeler gaat, maar hope de flowmeters in te stellen blijft een stom raadsel.
[ Voor 5% gewijzigd door THE_BASE op 04-12-2024 15:14 ]
Einde van dit filmpje draaien ze eraan:
YouTube: Fußbodenheizung Schütz Durchflussmesser Flowmeter reinigen
Op ongeveer 4:40
Maar vermoed dat er ergens nog een slecht afgestelde bypass zit of je pomp staat erg laag. Veel flow heb je namelijk niet.
[ Voor 23% gewijzigd door plaspvd op 04-12-2024 18:53 ]
Ah. Met een of ander sleuteltje dus. Schoot me te binnen vandaag, maar niet verder aan gedacht.plaspvd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:49:
Aan die witte dingen draaien, evt met een sleuteltje
Einde van dit filmpje draaien ze eraan:
YouTube: Fußbodenheizung Schütz Durchflussmesser Flowmeter reinigen
Op ongeveer 4:40
Maar vermoed dat er ergens nog een slecht afgestelde bypass zit of je pomp staat erg laag. Veel flow heb je namelijk niet.
Ik zal nog even checken of ik daar iets mee kan, de pomp staat volgens mij op aanvoertemperatuur 40 graden.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Een Intergas Extreme 36, die kan ik inderdaad op een andere temperatuur zetten en staat nu op 60 graden, voor zowel tapwater als aanvoer verwarming.hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:13:
Welk type ketel heb je? De pompsnelheid is meestal in te stellen, en mag bij pomploze verdelers meestal wel iets omhoog.
Net geprobeerd te draaien aan die dingen, maar behalve draaien gebeurt er niets met de rode draadjes. Het is jammer, want het is overal best comfortabel, alleen achter in de woonkamer niet en dat is juist waar we zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door THE_BASE op 04-12-2024 19:26 ]
NIET DOEN! DIRECT TERUGZETTEN! Maximaal 45 voor cv anders kun je straks de vloer bij elkaar vegen.THE_BASE schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:23:
[...]
Een Intergas Extreme 36, die kan ik inderdaad op een andere temperatuur zetten en staat nu op 60 graden, voor zowel tapwater als aanvoer verwarming.
Net geprobeerd te draaien aan die dingen, maar behalve draaien gebeurt er niets met de rode draadjes. Het is jammer, want het is overal best comfortabel, alleen achter in de woonkamer niet en dat is juist waar we zitten.
Je moet in het menu de pomp instellingen nakijken, ik zoek wel even voor je op hoe dat gaat.
1e vraag, heb je ook nog radiatoren (bijvoorbeeld boven)? En hoeveel thermostaten heb je in huis. Intergas kan met een LT/HT systeem worden aangesloten, met 2 thermostaten. Dat is even van belang voor de instellingen.
[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2024 19:39 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
We hebben beneden veel kamers, allen vloerverwarming. Boven drie kamers, waarvan twee met radiatoren. Er hangen twee thermostaten: één in de woonkamer, inmiddels een Tado X, modulair met cv verbonden.
De ander hangt in de badkamer, verbonden met radiator daar (die weg is gehaald en vervangen door een elektrische design radiator) en met de twee kamers boven. Die staan allemaal uit, verwarmen doen we daar met airco.
Hoop dat het zo duidelijk is en bedankt voor je hulp @hesselbeertje!
Gedaan, thanks!plaspvd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:33:
Ketel absoluut!!! Niet op aanvoer 60 zetten, gaat erg mis met je vloer dan!
Maximale aanvoer op 45.
De maximale LT temperatuur kun je instellen bij parameter P060 (via servicecode C020) maar die zal zeker wel goed staan.
Bij een pomploze verdeler moet de CV pomp iets meer werk verzetten, en iets hoger instellen helpt heel veel.
Bij de Intergas Xtreme zijn dat parameters P031 (maximaal pompvermogen) en P032 (minimaal pompvermogen). Bij vloerverwarmingen zonder extra pomp wil je die beide gelijk hebben, bijvoorbeeld op 70%.
1. Tik tegelijkertijd op de service toets (sleuteltje) en op de Enter toets. De Enter toets dooft, alle andere toetsen blijven aan.
Op het linker display verschijnt de code "C000".
2. Stel m.b.v. de plus toets en de min toets de
installateurscode (C015) in en tik op de service toets (sleuteltje)
Parameter "P001" zal nu op het linker display worden
weergegeven.
3. Stel m.b.v. de plus toets en de min toets de gewenste
parameter in (in dit voorbeeld "P031") en tik op de service
toets . De actuele waarde van de desbetreffende
parameter zal op het linker display worden weergegeven.
4. Stel m.b.v. de plus toets en de min toets de gewenste
waarde van de parameter in (in dit voorbeeld "70").
5. Tik op de service toets . Herhaal de stappen 3 en 4 om
parameter P032 ook op 70 in te stellen.
6. Tik op de Enter toets om te bevestigen. Een P verschijnt
op het rechter display (alle overige toetsen doven),
waarmee de instellingen opgeslagen zijn.
Volgens mij is het bij een LT/HT regeling zo, dat in LT (vloerverwarming) de pomp altijd P031 aanhoudt, maar dat weet ik niet zeker. Als je ze beide gelijk instelt weet je 100% zeker dat de pomp zich er aan houdt
Misschien overbodig, maar ga niet zonder kennis andere parameters wijzigen. Dit kan vervelende gevolgen hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2024 19:59 ]
Oke, als volgt:hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:50:
Aha, dan lijkt het er inderdaad op dat je een LT/HT zoneregeling hebt. Met een klep onder de ketel, die sluit de LT zone (vloerverwarming) af als de radiatoren warmte vragen. De instelling op de CV ketel is in dit geval de maximale temperatuur van de HT zone (radiatoren) en mag best op 60 (mag ook op 45, want je gebruikt de HT zone niet meer begrijp ik) en heeft geen invloed op de LT zone.
De maximale LT temperatuur kun je instellen bij parameter P060 maar die zal zeker wel goed staan.
Bij een pomploze verdeler moet de CV pomp iets meer werk verzetten, en iets hoger instellen helpt heel veel.
Bij de Intergas Xtreme zijn dat parameters P031 (maximaal pompvermogen) en P032 (minimaal pompvermogen). Bij vloerverwarmingen zonder extra pomp wil je die beide gelijk hebben, bijvoorbeeld op 70%.
1. Tik tegelijkertijd op de service toets (sleuteltje) en op de Enter toets. De Enter toets dooft, alle andere toetsen blijven aan.
Op het linker display verschijnt de code "C000".
2. Stel m.b.v. de plus toets en de min toets de
installateurscode (C015) in en tik op de service toets (sleuteltje)
Parameter "P001" zal nu op het linker display worden
weergegeven.
3. Stel m.b.v. de plus toets en de min toets de gewenste
parameter in (in dit voorbeeld "P031") en tik op de service
toets . De actuele waarde van de desbetreffende
parameter zal op het linker display worden weergegeven.
4. Stel m.b.v. de plus toets en de min toets de gewenste
waarde van de parameter in (in dit voorbeeld "70").
5. Tik op de service toets . Herhaal de stappen 3 en 4 om
parameter P032 ook op 70 in te stellen.
6. Tik op de Enter toets om te bevestigen. Een P verschijnt
op het rechter display (alle overige toetsen doven),
waarmee de instellingen opgeslagen zijn.
Volgens mij is het bij een LT/HT regeling zo, dat in LT (vloerverwarming) de pomp altijd P031 aanhoudt, maar dat weet ik niet zeker. Als je ze beide gelijk instelt weet je 100% zeker dat de pomp zich er aan houdt
- aanvoer tapwater is 60 graden
- aanvoer cv gewijzigd van 45 naar 60 graden
- P031 stond op 65 en zo laten staan
- P032 stond op 35 en op 65 gezet
Zou het zo beter moeten gaan met de vloerverwarming?
Ik zou P031 hoger zetten, volgens mij kijkt ie alleen naar P031 voor de vloer. Zet m op 80 en kijk of er verschil is. Te hoog kan eigenlijk niet, tenzij de boel lawaai (stromingsgeluid) gaat maken.THE_BASE schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:59:
[...]
Oke, als volgt:
- aanvoer tapwater is 60 graden
- aanvoer cv gewijzigd van 45 naar 60 graden
- P031 stond op 65 en zo laten staan
- P032 stond op 35 en op 65 gezet
Zou het zo beter moeten gaan met de vloerverwarming?
Vervolgens de thermostaat een slinger geven en kijken wat de flowmeters doen. Die kun je trouwens met een ontluchtingssleuteltje verdraaien om ze verder open/dicht te zetten. Idealiter wil je minimaal 2 liter per minuut door iedere groep (tenzij die ruimte koud mag blijven natuurlijk)
[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2024 20:04 ]
Maar ik moest P031 en P032 gelijk houden toch? Dat verdraaien lukte nog niet, denk dat ik daar een ander sleuteltje voor nodig heb.hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:00:
[...]
Ik zou P031 hoger zetten, volgens mij kijkt ie alleen naar P031 voor de vloer. Zet m op 80 en kijk of er verschil is. Te hoog kan eigenlijk niet, tenzij de boel lawaai (stromingsgeluid) gaat maken.
Vervolgens de thermostaat een slinger geven en kijken wat de flowmeters doen. Die kun je trouwens met een ontluchtingssleuteltje verdraaien om ze verder open/dicht te zetten. Idealiter wil je minimaal 2 liter per minuut door iedere groep (tenzij die ruimte koud mag blijven natuurlijk)
Bij nader inzien blijkt de ketel voor LT alleen naar P031 (maximaal pompvermogen) te kijken. Dus P032 mag je rustig ook verzetten, maar doet voor zover ik weet niets voor de LT zone bij een LT/HT regeling. Je kunt ze ook beide hoog zetten natuurlijk, het geeft niets.THE_BASE schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:37:
[...]
Maar ik moest P031 en P032 gelijk houden toch? Dat verdraaien lukte nog niet, denk dat ik daar een ander sleuteltje voor nodig heb.
Thanks! Nu P031 even op 80 gezet en de thermostaat op 25. Eens kijken of het aangenamer wordt aan de vloer achterin de kamer.hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:40:
[...]
Bij nader inzien blijkt de ketel voor LT alleen naar P031 (maximaal pompvermogen) te kijken. Dus P032 mag je rustig ook verzetten, maar doet voor zover ik weet niets bij een LT/HT regeling. Je kunt ze ook beide hoog zetten natuurlijk, het geeft niets.
Ik zal morgen nog eens kijken naar die flowmeters. Vreemd dat het in de afgelopen paar jaar nooit echt goed ingeregeld is.
Waarschijnlijk zit de instelling onder de knop van het retourventiel. Bij jou is dat de rode dop.THE_BASE schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:37:
...
Dat verdraaien lukte nog niet, denk dat ik daar een ander sleuteltje voor nodig heb.
Je kunt het instellen met een verwarmingssleuteltje. Het zwarte kunststof schijfje mag niet boven het messing schroefdraad uitkomen.
Als je volledig rechtsom draait, sluit het ventiel helemaal af. Een halve slag vanaf 'dicht' kan al voldoende zijn om een redelijke flow te laten stromen.
Zo zit het bij mij (en ik heb volgens mij dezelfde verdeler als jij)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/drz11Z01Z1EVB6WRdlyaAET3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GP39f8KOO1lLw5ojmeiLbqPf.jpg?f=user_large)
Ah, dus dat moet er gebeuren, super. Daar kan ik wel iets mee. Gaan we proberen!arpeggio schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:48:
[...]
Waarschijnlijk zit de instelling onder de knop van het retourventiel. Bij jou is dat de rode dop.
Je kunt het istellen met een verwarmingssleuteltje. Het zwarte kunststof schijfje mag niet boven het messing schroefdraad uitkomen.
Als je volledig rechtsom draait, sluit het ventiel helemaal af. Een halve slag vanaf 'dicht' kan al voldoende zijn om een redelijke flow te laten stromen.
Zo zit het bij mij (en ik heb volgens mij dezelfde verdeler als jij)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoef de slaapkamer niet enorm op te stoken en de badkamer is een sauna. Dus als dat wat minder kan is dat fijn.
@hesselbeertje Volgens mij stond P031 op 60 vanwege energiebesparing. Kan dag? Komt die P031 overeen met de normale setting waarbij je op het radiator icoontje drukt en de aanvoertemperatuur kunt instellen?
P031 is het maximale pompvermogen in procenten. Het heeft helemaal NIETS te maken met watertemperatuur instellingen. Voor een LT vloerverwarming ben je gewoon iets meer pompvermogen nodig. Mijn ervaring (tientallen ketels in deze opstelling) is minimaal 70% voor P031. Hoe meer groepen, hoe hoger. Heeft ook te maken met leidingdiameters naar de verdeler etc. Je wilt gewoon minimaal 2 liter per minuut door de 'open' groepen.THE_BASE schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:50:
[...]
Ah, dus dat moet er gebeuren, super. Daar kan ik wel iets mee. Gaan we proberen!
Ik hoef de slaapkamer niet enorm op te stoken en de badkamer is een sauna. Dus als dat wat minder kan is dat fijn.
@hesselbeertje Volgens mij stond P031 op 60 vanwege energiebesparing. Kan dag? Komt die P031 overeen met de normale setting waarbij je op het radiator icoontje drukt en de aanvoertemperatuur kunt instellen?
Even foto’s gemaakt van de verdeler. Kan er inderdaad met het sleuteltje aan draaien, maar dat is alleen maar naar 0L/min tot 1L/min. Lager gaat het niet via het draaien, misschien over een uurtje?hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:08:
[...]
P031 is het maximale pompvermogen in procenten. Het heeft helemaal NIETS te maken met watertemperatuur instellingen. Voor een LT vloerverwarming ben je gewoon iets meer pompvermogen nodig. Mijn ervaring (tientallen ketels in deze opstelling) is minimaal 70% voor P031. Hoe meer groepen, hoe hoger. Heeft ook te maken met leidingdiameters naar de verdeler etc. Je wilt gewoon minimaal 2 liter per minuut door de 'open' groepen.
:strip_exif()/f/image/M2ttJJjrs374osJuPCuolzbN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g8AqfDW55fGlvNKn7PWnBEYM.jpg?f=fotoalbum_large)
1 liter is echt wel weinig, 1,5 wil je minimaal. Vermoedelijk zijn de lussen erg lang.
De lussen die relatief veel flow krijgen iets knijpen, ten gunste van de achterblijvende lussen. Ik zie dat hal en keuken al meer krijgen (vermoedelijk kortere lussen) dus die iets terugdraaien. Kamers die te warm worden kun je rustig op 0,5 liter zetten als test.
Het is een balans die even duurt om te vinden, resultaten qua warmeafgifte duren minimaal 24 uur.
[ Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2024 21:22 ]
Is dan geen idee om eerst de pomp hoog in te stellen en dan eens kijken wat je met het afstellen van de ventielen kan bereiken?
Off-topic, is dit geen installatie de veel beter en energiezuiniger kan worden ingesteld met een zoneregeling?
Dat eerste, eens. Pomp hoog en inregelen.Prisma16 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:24:
Een badkamer die op een sauna lijkt en een woonkamer met een gedeeltelijk koude vloer.
Is dan geen idee om eerst de pomp hoog in te stellen en dan eens kijken wat je met het afstellen van de ventielen kan bereiken?
Off-topic, is dit geen installatie de veel beter en energiezuiniger kan worden ingesteld met een zoneregeling?
Zoneregeling lijkt leuk, maar het gevolg is een ketel die vreselijk gaat lopen pendelen. En in de meeste woningen ook helemaal niet nodig. Energiezuiniger is het bijna nooit (vergeleken met een goed ingeregelde installatie)
[ Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2024 21:26 ]
Maar het is toch vreemd om 24/7 warm water door een vloer van een ruimte te pompen die je niet wil verwarmen?hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:25:
[...]
Zoneregeling lijkt leuk, maar het gevolg is een ketel die vreselijk gaat lopen pendelen. En in de meeste woningen ook helemaal niet nodig. Energiezuiniger is het bijna nooit (vergeleken met een goed ingeregelde installatie)
Dat pendelen moet toch weggeregeld kunnen worden door de integrerende functie te versterken? Ik doel op integrerend zoals in PID regeling. Dat voor zover de vloer zelf al niet de I functie heeft
P031 staat nu op 100, thermostaat op 25 graden.hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:19:
Controleer ook even de instelling op de retourbalk die @arpeggio tipte. Als die volledig open staat (vlak) en het wil niet hoger, dan P031 verder omhoog. Desnoods eerst naar 100 om te kijken wat je kunt bereiken.
1 liter is echt wel weinig, 1,5 wil je minimaal. Vermoedelijk zijn de lussen erg lang.
De lussen die relatief veel flow krijgen iets knijpen, ten gunste van de achterblijvende lussen. Ik zie dat hal en keuken al meer krijgen (vermoedelijk kortere lussen) dus die iets terugdraaien. Kamers die te warm worden kun je rustig op 0,5 liter zetten als test.
Het is een balans die even duurt om te vinden, resultaten qua warmeafgifte duren minimaal 24 uur.
Die flowmeters blijven op 1 staan, daar gebeurd niets mee. Ik heb retour nu bij alle groepen volledig open staan. Bij de flowmeters zelf kan ik niets voor elkaar krijgen met draaien eraan.
De woonkamer is 15 meter lang, 4 meter breed (inclusief 4 meter keuken). Dus die lussen zullen inderdaad lang zijn. In het midden wil het nog wel, aan het eind bij de tuindeuren is het koud aan de voeten.
Ik zal het nu even laten lopen en over een uur de korte lussen terug draaien.
Het is niet anders, de boel gelijk krijgen is het beste wat je doen kunt. Woonkamer maximaal open en de rest naar wens terug regelen.
Een ruimte die je niet wilt verwarmen zet je dicht.Prisma16 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:36:
[...]
Maar het is toch vreemd om 24/7 warm water door een vloer van een ruimte te pompen die je niet wil verwarmen?
Dat pendelen moet toch weggeregeld kunnen worden door de integrerende functie te versterken? Ik doel op integrerend zoals in PID regeling. Dat voor zover de vloer zelf al niet de I functie heeft
Een huis uit 2018 is prima geisoleerd, en vloerverwarming is traag. Daar is helemaal niets mis mee, maar je kunt (en hoeft) dus niet per uur te bepalen waar je warmte wilt.
En je kunt bedenken wat je wilt met een PID of wat voor regeling ook, als (voorbeeld) alleen een badkamer warmte vraagt (1 lus) gaat de ketel met zijn minimale vermogen van 3,5kw binnen 5 minuten weer uit ivm temperatuur bereikt. Er bestaat geen regeling die dat kan voorkomen.
Mijn mening (en die is gebaseerd op enige ervaring) is dat een zoneregeling de slechtste oplossing is om inregel- en afstel fouten te verbloemen. Wel goed voor de installateur, want het werkt altijd én levert extra verkoop op.
[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2024 21:48 ]
[ Voor 21% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2024 21:53 ]
En ga aub op zoek naar een bypass, radiator of ventiel wat de boel verstiert.
Edit: ben niet de enige die denkt wat water circuleert via verkeerde route.
[ Voor 31% gewijzigd door plaspvd op 04-12-2024 21:57 ]
Het is inderdaad niet ruim, eens. Maar meer dan 9x 1 liter/minuut moet wel haalbaar zijn.plaspvd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:55:
Bottleneck zijn waarschijnlijk de pers koppelingen op aanvoer en retour. Ziet eruit als 22mm met flinke vernauwing waar maar 15-16 mm van over blijft. Daar gaat niet genoeg overheen.
En ga aub op zoek naar een bypass, radiator of ventiel wat de boel verstiert.
Edit: ben niet de enige die denkt wat water circuleert via verkeerde route.
Dat kan ik zeker, bij deze wat foto’s.hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:53:
@THE_BASE Kun je eens foto's plaatsen van het leidingwerk onder de ketel? Het zal toch niet zo zijn dat daar nog een bypass ventiel de boel loopt te verstieren. Pompsnelheid verhogen en geen effect op de flowmeters is op zijn zachtst gezegd bijzonder.
:strip_exif()/f/image/At6H34Tu4j6IRWpBJl3HOb3L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DXaT5pFA2LFPsySJS594pSHn.jpg?f=fotoalbum_large)
Duurt overigens onwijs lang om van 20 graden af te komen, staat al anderhalf uur op 20.3 maar dat zal wel normaal zijn met vloerverwarming.
Ook alle ruimte om er 1 te plaatsen.
Verder zie ik zo snel niets vreemds.
[ Voor 26% gewijzigd door plaspvd op 04-12-2024 22:22 ]
Morgen zet ik de P031 weer wat lager en laat de thermostaat wel even op 20.5 staan. Vloerverwarming is wel een hele andere mindset dan wat we gewend waren.
Hal mag je wel begrenzen naar 1 ltr. Zo veel warmte heb je daar doorgaans niet nodig.
Andere optie dit niks kost, gezien je geen filter hebt, spoelen van vloerverwarming.
[ Voor 34% gewijzigd door plaspvd op 04-12-2024 22:33 ]
Ook die nog even snel gemaakt:plaspvd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:28:
Lijkt trouwens wel of onderin de aanvoer ht circuit rechtstreeks op de retour zit met een t-stuk. Zou je een foto kunnen maken uit andere hoek? Dit zou vreemd zijn namelijk.
Hal mag je wel begrenzen naar 1 ltr. Zo veel warmte heb je daar doorgaans niet nodig.
Andere optie dit niks kost, gezien je geen filter hebt, spoelen van vloerverwarming.
:strip_exif()/f/image/VCHSor6xOzaNZFdA0KvZsAIL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kYdfEG5JsTmALyuIr4ZJi1uR.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels hal, badkamer en slaapkamer 1 op 0,5 gezet en slaapkamer 2 op 1. Keuken, woonkamer staat nu op 1,5 dus die is wel iets gezakt lijkt het. Ik laat vannacht de thermostaat even op 20.5 staan en kijk of de vloer morgen iets warmer aanvoelt.
[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 04-12-2024 22:46 ]
plaspvd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:52:
Jaa daar is de bypass, zit ook wel aardig dicht op de ketel.... Op welke stand staat deze?
:strip_exif()/f/image/cBKzu4SesLQ3Kbp0J4iuOeAM.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit de bypass is, dit staat er op.
Dan vliegt je flow omhoog
Ik heb het kapje er af gehaald en op 0.3 bar gezet. Eens kijken hoe het nu gaat.hesselbeertje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:38:
Bingo. Transparante kap eraf, en de witte knop indraaien tot minimaal 0.3
Dan vliegt je flow omhoog
Wel weer de P031 terug gezet op 65 graden en de P032 op 35 graden. De aanvoertemperatuur van de ketel ook weer even op 40 graden gezet, want dat ging allemaal best prima. Hopelijk lost het aanpassen van de bar naar 0.3 het ook op.
Overigens is dit nu het resultaat van de ketel, die geeft veel meer pieken dan de dagen ervoor, is dat gebruikelijk?
Vandaag (temperatuur sinds gisterenavond op 20.5 graden)
:strip_exif()/f/image/yLG7FaqGHy73z8MAyVAlY7iT.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren (temperatuur stabiel op 20 graden)
:strip_exif()/f/image/84wh148ceeqTHOotJKN4itgd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 88% gewijzigd door THE_BASE op 05-12-2024 09:01 ]
Rechtsom draaien die witte knop, kan zijn dat je m iets moet indrukken als ie nu helemaal open staat. De knop loopt langzaam in, hoe verder in hoe meer dicht.THE_BASE schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:04:
[...]
Ik heb het kapje er af gehaald, maar lijk te kunnen draaien tot ik een ons weeg.Zal zo nog eens kijken, maar volgens mij gebeurd er niets.
Overigens is dit nu het resultaat van de ketel, die geeft veel meer pieken dan de dagen ervoor, is dat gebruikelijk?
Vandaag (temperatuur sinds gisterenavond op 20.5 graden)
[Afbeelding]
Gisteren (temperatuur stabiel op 20 graden)
[Afbeelding]
Ik had m'n bericht al bewerkt, het is gelukt. Eens kijken wat er vandaag voor spannends gaat gebeuren qua comfort in ons huis. Tot zover wederom bedankt!hesselbeertje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:01:
[...]
Rechtsom draaien die witte knop, kan zijn dat je m iets moet indrukken als ie nu helemaal open staat. De knop loopt langzaam in, hoe verder in hoe meer dicht.
Top, komt vast goed. Even voor het begrip, p031 en p032 zijn geen temperaturen, maar procenten pompvermogen. Je hebt het over graden, dat is onjuist.THE_BASE schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:48:
[...]
Ik had m'n bericht al bewerkt, het is gelukt. Eens kijken wat er vandaag voor spannends gaat gebeuren qua comfort in ons huis. Tot zover wederom bedankt!
Dank voor het corrigeren, dan snap ik meer wat 60 of 80 doet, graden of procenten maakt nogal wat verschil. En ik heb de afgelopen 16 uur veel geleerd.hesselbeertje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:52:
[...]
Top, komt vast goed. Even voor het begrip, p031 en p032 zijn geen temperaturen, maar procenten pompvermogen. Je hebt het over graden, dat is onjuist.
Haha, zeker. Wilde het weekend een update geven, tot zover zijn we tevreden, wel alles in de ketel weer terug hoe het was, maar het draaien aan de flowmeters én de bar naar 0.3 heeft volgens mij geholpen.plaspvd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:06:
Heb je al warme voetjes?
Overigens lag er met 0.3 bar steeds water onder de knop waar je aan kunt draaien, met 0.2 bar gebeurd dat niet. Ook prima, in elk geval tot nu toe lekker warm in huis!