Stille/comforabele vloer voor zolder. PVC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
TLDR; wat is de beste vloeropbouw van +/-25mm dik op een houten constructie. Met goede geluid- en warmteisolatie.

Op onze zolder moet nog een nieuwe vloer gelegd gaan worden.
De contactgeluiden komen nogal luid door naar de verdieping er onder. Momenteel is het alleen simpel laminaat op de goedkoopste ondervloer met een underlayment constructie. Dus het is ook niet zo gek dat er veel lawaai doorheen komt.

Ik weet dat een zwevende vloer van bijvoorbeeld vilt en gipsvezelplaat ongeveer het beste is qua demping. Maar dat gaat teveel hoogte met zich mee brengen. Vooral met het oog op de trap die dan niet aansluit. Als ik die wat opdik kan ik prima een vloer van pakweg 25mm kwijt.

Verder zou warmteisolatie ook fijn zijn.
Onder het underlayment bevindt zich namelijk een laag met stelblokken, die wat ventileert. Het laminaat kan IIG erg koud aanvoelen.

Ik heb nog geen voorkeur voor het type vloer. Voor het dempen van contactgeluid zoals het rollen van een bureaustoel lijkt mij PVC het beste.

Bij laminaat zat ik te denken aan deze opbouw;
- Laminaat
- 10mm houtvezelplaat (aardig qua warmte isolatie, drukvastheid, geluiddempend, massa)
- 5mm XPS (dampdicht, goede warmteisolatie)
- Underlayment.

Bij PVC heb ik nog niet echt een goede opbouw bedacht. Met name omdat het PVC zelf buigzaam is, en de vloer dus draagkracht moet geven, een houtvezelplaat zal waarschijnlijk indeuken bij hoge belasting. Of er moet eerst weer een laag triplex op verlijmd worden oid. En maakt het nog verschil welk type PVC vloer je kiest? Wellicht een "redupax" ondervloer met Kliklaminaat.

Edit; Oja ik kan ook nog gratis een partij parketvloer krijgen, duoplank, alleen zelf opknappen/ondervloer er af krabben.

Iemand goede ideeën, ervaring, of vergelijkingen om beter tot een keuze te komen?

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 03-12-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
de ruimte tussen vloer en plafond eronder laten vullen met metisse, daarna gewoon je pvc of linoleum leggen op underlayment.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Gipsvezel of hout kun je ook met Jumpax platen 'PVC-proof' maken zonder te egaliseren. Dat zijn MDF platen overlappend in 2 lagen die de boel vlak genoeg maken voor PVC en de 'Classic' variant heeft 3mm EPS er onder en is totaal 10mm dik. Ze claimen 10 db reductie voor de plaat alleen al, naast de eventuele gipsvezel en isolatie tussen de balken. Soort light-versie van een zwevende vloer. Ze verlijmen door er op te meppen en worden zo vrij simpel 1 grote plaat.

Geen goedkope oplossing echter...

Met 10mm jumpax, 10mm gipsvezel en laag PVC zit je tegen die 25mm aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 03-12-2024 21:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:28:
de ruimte tussen vloer en plafond eronder laten vullen met metisse, daarna gewoon je pvc of linoleum leggen op underlayment.
Qua isolatie zou dat wel mooi zijn ja. Ik ben alleen huiverig bij eventuele lekkage, de zolder is bovenop het oude platte dak gebouwd, en ik had laatst bijvoorbeeld slecht lood bij de schoorsteen, waarna er vocht op de plafondplaat kwam. Direct een kring zichtbaar na een stevige bui. Als daar nog allemaal wol tussen zit ben ik bang dat dat eerst maanden lang vocht en rot heeft, voordat het echt zichtbaar wordt.

Overigens wel acoustifit glaswol op het gipsplafond gelegd, dat scheelde ook weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
_ferry_ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:42:
[...]

Qua isolatie zou dat wel mooi zijn ja. Ik ben alleen huiverig bij eventuele lekkage, de zolder is bovenop het oude platte dak gebouwd, en ik had laatst bijvoorbeeld slecht lood bij de schoorsteen, waarna er vocht op de plafondplaat kwam. Direct een kring zichtbaar na een stevige bui. Als daar nog allemaal wol tussen zit ben ik bang dat dat eerst maanden lang vocht en rot heeft, voordat het echt zichtbaar wordt.

Overigens wel acoustifit glaswol op het gipsplafond gelegd, dat scheelde ook weer wat.
Dan moet je dus zorgen dat de zaken die lekkage kunnen veroorzaken netjes onderhouden worden. Maar als dat je angst is dan zul je een andere oplossing moeten zoeken.
Je hebt massa nodig, en die vind je niet in 25mm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

paQ

uh... tapijttegels?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:28:
[...]

Dan moet je dus zorgen dat de zaken die lekkage kunnen veroorzaken netjes onderhouden worden. Maar als dat je angst is dan zul je een andere oplossing moeten zoeken.
Je hebt massa nodig, en die vind je niet in 25mm.
Mee eens :) maar je weet hoe het gaat bij oude huizen. Met het fixen van de schoorsteen verwacht ik niet snel nieuwe vochtproblemen, die kan er weer tegenaan. Maar je weet maar nooit. Scheurtje in de zinken goot oid.
TZT ga ik de boeidelen nog vervangen, en dan kan ik ook meteen zorgen dat openingen waar nu tocht door naar binnen kan netjes afgedicht zijn, en dan zou ik ook via de boeidelen nog kunnen inblazen.
Verder snap ik dat meer massa = beter, maar uiteindelijk is het lawaai van onszelf, niet van bovenburen. En er is ook nog een open trapgat, dus zo stil als de eerste etage met beton zal het niet worden, en dat hoeft ook niet.
Goeie, op de ene kamer zeker een optie. Als we die als slaapkamer inrichten geeft dat wel meteen een warmer gevoel aan de voetjes :) Scheelt weer een los vloerkleed.

Zeker met de Jumpax platen van @Wuursj een goede combi, en dan zou ik in de andere kamer dezelfde ondervloer kunnen doen, maar dan met PVC. die platen zijn wel kostbaar, en het lijkt erg op de houtvezelplaten van bijvoorbeeld hornbach, maar dan zonder lijm. ( https://www.hornbach.nl/p...t-7-m-dikte-5-mm/7891229/ ) Wellicht dat daarmee hetzelfde bereikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Mijn ervaringen met Jumpax zijn wat minder, en bovendien heel heel duur. Het blijft uiteindelijk maar een laagje MDF. Zo dun, dat het meer op bordkarton lijkt.
Ik heb op onze houten tussenverdieping van bovenaf de vloer volgeblazen met papiercellulose (dat scheelt echt HEEL veel) en in enkele vertrekken + overloop goede tapijttegels meteen op de houten vloer geplakt.
Het is makkelijk, niet duur, en doet wat je vraagt kwa contactgeluid :)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-12-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Die redelijk zachte ondervloerplaten zijn wel iets anders dan de harde jumpax platen die het PVC-proof maken. Dat lukt niet mer zachte platen.
Achterlijk duur ja, ik heb ooit een partijtje via marktplaats kunnen scoren. Maar weer doorverkocht want ik had dat laagje EPS nou net niet nodig ivm vloerverwarming.

Uiteindelijk heb ik zelf 25mm niet-zwevende fermacell gelegd. Door de massa dempt het geluid als stemmen en muziek goed maar contact geluid wordt 1:1 keihard doorgegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 04-12-2024 10:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wuursj schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:24:
Die redelijk zachte ondervloerplaten zijn wel iets anders dan de harde jumpax platen die het PVC-proof maken. Dat lukt niet mer zachte platen.
Achterlijk duur ja, ik heb ooit een partijtje via marktplaats kunnen scoren. Maar weer doorverkocht want ik had dat laagje EPS nou net neit nodig ivm vloerverwarming.

Uiteindelijk heb ik zelf 25mm niet-zwevende fermacell gelegd. Door de massa dempt het geluid als stemmen en muziek goed maar contact geluid wordt 1:1 keihard doorgegeven.
Misschien ben je de dans ontsprongen dan ;)
Droogbouw vloerverwarming dichtsmeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpaassenjoris
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-03 15:09
Ik zou in jouw situatie zeker PVC overwegen. Het is van zichzelf al een goede keuze voor geluiddemping, vooral als je een klik-PVC neemt in combinatie met een geschikte ondervloer. PVC heeft daarnaast als voordeel dat het warmer aanvoelt dan laminaat, wat fijn is met die koude onderlaag die je noemt.

Voor een opbouw binnen die 25 mm zou ik dit doen:

Een degelijke, drukvaste ondervloer die specifiek geschikt is voor PVC. Bijvoorbeeld eentje met geluiddempende eigenschappen zoals Redupax of een rubberen ondervloer.
Daarboven klik-PVC. Let wel op dat je een kwalitatieve variant kiest met een stevige kern, zodat het goed strak blijft liggen en niet meebuigt of indeukt.
PVC is qua onderhoud en geluiddemping echt top, en als je voor een mooie houtlook gaat, mis je de uitstraling van laminaat of parket ook niet. Plus, als je die bureaustoel wilt laten rollen zonder herrie, zit je hiermee echt beter dan met laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris88
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-06 12:01
vanpaassenjoris schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:18:
Ik zou in jouw situatie zeker PVC overwegen. Het is van zichzelf al een goede keuze voor geluiddemping, vooral als je een klik-PVC neemt in combinatie met een geschikte ondervloer. PVC heeft daarnaast als voordeel dat het warmer aanvoelt dan laminaat, wat fijn is met die koude onderlaag die je noemt.

Voor een opbouw binnen die 25 mm zou ik dit doen:

Een degelijke, drukvaste ondervloer die specifiek geschikt is voor PVC. Bijvoorbeeld eentje met geluiddempende eigenschappen zoals Redupax of een rubberen ondervloer.
Daarboven klik-PVC. Let wel op dat je een kwalitatieve variant kiest met een stevige kern, zodat het goed strak blijft liggen en niet meebuigt of indeukt.
PVC is qua onderhoud en geluiddemping echt top, en als je voor een mooie houtlook gaat, mis je de uitstraling van laminaat of parket ook niet. Plus, als je die bureaustoel wilt laten rollen zonder herrie, zit je hiermee echt beter dan met laminaat.
Ik heb eenzelfde situatie. Op dit moment ligt er laminaat op zolder, maar ik zou dit graag vervangen voor PVC (van die vinylplanken). Nu ligt er een ondervloer onder het laminaat (van die groene platen van 7mm), maar ik verwacht dat het beter is deze te vervangen voor iets wat beter geschikt is voor PVC. Dat Redupax lijkt me dus wel iets. Heeft het zin om daarover ook nog zo'n https://www.floorify.com/...oorify-comfort-ondervloer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Neem liever een wat dikkere PVC plank met de ondervloer er aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris88
paQ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:47:
Neem liever een wat dikkere PVC plank met de ondervloer er aan vast.
Ik heb al PVC in huis liggen. Toen ik mijn huis kocht, heb ik de begane grond en de eerste verdieping direct verbouwd. Voor de zolder was het budget toen op, maar ik heb destijds wel alvast PVC gekocht voor zowel de eerste als de tweede verdieping. Dit heb ik gedaan zodat ik, wanneer ik de zolder zou verbouwen, hetzelfde PVC kan leggen als op de eerste verdieping. Zo blijft het een mooi geheel.

[ Voor 18% gewijzigd door Qris88 op 28-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris88
Ik heb een stukje in de hoek weg gehaald, zie afbeelding. Ik ben dus opzoek naar iets om dit te egaliseren en het liefst ook gelijk enige geluidsreductie.(ik neig nu naar Reduplax). Iemand suggesties? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt_DYJ9V_-Kt5AyN0iXL9CYWQys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu3pf0xqmADFFVRV86nMdp5y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mijn shortlist is momenteel ook dat redupax, Jumpax nature, basic+heatblok en marathon premium (jumpax acoustic vind ik te duur/zwaar, maar is wel sterk dempend).
Zo te zien heb je ook nog wat egaliserend vermogen nodig, omdat de vloer van planken is.

Verder neig ik inmiddels toch wel meer naar het inblazen van de holle ruimte, zelf doen kost iets van 600€ (pallet isolatievlokken + machinehuur). En een goed isolerende vloer heeft dat ook aan meerprijs, (+20€ /m2 tov redupax) maar isoleert dan waarschijnlijk alsnog minder goed.
Laatst had ik een muziekje op de bluetooth speaker aan staan, en dat hoorde ik er onder toch nog erg goed.
Pagina: 1