Nieuwe laptop problemen met schokkerig beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantrofl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 10:51
Mijn vraag

Hallo,

Voor mijn werk heb ik vorige week een nieuwe laptop gekregen die ik zal gebruiken voor voornamelijk modeleren in CAD-software (o.a. scan data). De laptop betreft een Dell Precision 7780 met een i9-13950HX, RTX3500 en 64gb geheugen. De bijgeleverde voeding is een 240w voeding.

Het probleem dat ik heb met deze laptop is dat het beeld in de CAD-software ontzettend schokkerig verloopt. Als ik een model rond draai dan gaat dit niet soepel. Het lijkt er zeg maar op alsof iemand met koude trillende handen de muis beweegt, zo schokkerig ziet het beeld er uit. En dit probleem doet zich zelfs voor bij de meest simpele modellen waar de laptop nagenoeg geen inspanning hoeft te leveren. Het model draait ook direct mee zodra ik de muis beweeg dus het is niet dat de laptop er moeite mee heeft. Het is echt puur iets grafisch.

Ik heb de laatste drivers van Nvidia gedownload en geïnstalleerd. Ik heb de Intel Iris xe drivers gedownload en geïnstalleerd. Ik heb beide drivers opnieuw geïnstalleerd toen het probleem zich bleef voordoen.

Het ligt niet aan de monitor of aan de muis aangezien ik hetzelfde probleem heb als ik de touch pad gebruik en ook als ik het beeld van de laptop gebruik zonder monitor. Het ligt niet aan de software aangezien ik in meerdere programma's hetzelfde probleem zie (ik werk in Siemens NX, ANSYS en gebruik ook o.a. GOM inspect).

Het lijkt mij dat er ergens een setting verkeerd ingesteld staat of iets dergelijks. De laptop moet dit met gemak aankunnen maar ik ben even het spoor bijster waar dit nou aan zou kunnen liggen.

Iemand enig idee? Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:39
misschien hardware acceleration aanzetten?

https://www.autodesk.com/...%20Configuration%20button.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:19
Hebben collega's dit probleem ook met dezelfde software en/of laptop?

Heb je hier ook naar gekeken?

https://www.autodesk.com/...rformance-in-AutoCAD.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantrofl
Dank voor jullie reacties. Ik zit dan weer net niet op AutoCAD maar ik heb even gezocht naar hardware acceleration voor de andere applicaties (en algemene setting binnen Windows 11 (onder systeem, display, graphic - hardware accelerated GPU). Daar staat deze setting aan.

Ik ben de enige met deze laptop op mijn werk (kleine club). Een collega gebruikt nog een oudere Dell Precision laptop met mindere specs en hij heeft deze issues niet. Ik heb hiervoor altijd een desktop gehad (die ondertussen 7 jaar oud is nu) en daar heb ik ook geen issues mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:39
Anderen zitten ook op win11 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantrofl
Yep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:56
Waarschijnlijk draait je software op de igp, dit kun je aanpassen in het NVIDIA Control Panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantrofl
hcQd schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:18:
Waarschijnlijk draait je software op de igp, dit kun je aanpassen in het NVIDIA Control Panel.
Ik heb elke setting in het NVIDIA Control Panel zo ingesteld dat deze verwijst naar de 3500rtx kaart. Maar ik heb ook gelezen dat Windows dit zelf regelt op laptops. Om energie te besparen wordt de grafische kaart wel ingeschakeld wanneer dit nodig is maar er wordt ook gebruik gemaakt van de integrated chip (weet niet zeker of dit ook klopt overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Je draait toch niet per ongeluk op 30 Hz of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:01
Als eerste zou ik even checken of alle drivers, bios etc up to date is via Dell Command software oid.
Even laten scannen, Dell heeft nogal regelmatig updates.

Daarna kijken in windows bij de power management profielen, even alles op maximale prestatie zetten en kijken of dat iets uit maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjant2 op 10-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:13
In Windows11 kun je task monitor openen (rechter muis op de taakbalk)
Dan kun je de resource monitor openen (vierkant met hartslag logo)
Daar zie je dan de GPU0 en GPU1, schuif dat even aan de kant en open je CAD, roteer je tekening en kijk waar het op word gerenderd.
Windows zou dit automagisch goed moeten doen.

Evt kun je dit via Nvidia control panel aanpassen, maar dat heb je al geprobeerd.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:37
60 hz laptop , terwijl je op je normale device 100+ hz gewend bent? dan kan het er ook al snel schokkerig of onsoepel uit zien.

Zie net dat bijna alle opties van deze latop (op 1 na) een 60 hz scherm hebben. dus denk dat daar je probleem zit.

[ Voor 61% gewijzigd door Visgek82 op 12-12-2024 12:36 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Applicatie wel op de juiste GPU gezet? Zie voorbeeld in windows control panel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwkDqfqooWEJODraAr1gK9vn_QU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eV91t5YWuS5vku5CXMrlzwZ2.png?f=user_large

2. Controleer dit met nvidia-smi.exe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCTNQXawKlUm7ZBK-NaOhPvQ40Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7iTszDjQXpuXKyOItKxAa8U.png?f=fotoalbum_large

Zie je powerusage en processen in de lijst?

3. Klopt het powerusage met het verwachte TGP van je laptop? Like: staat er niet iets doms als 30W, maar een mooi, groot nummer?

Zonee, en alles is goed aangesloten (je zit niet op een USB-C dock voor power, maar hebt de 240W adapter ingeplugd, etc...): controleer of je niet op een balanced/zuinig schema staat... zelf wel eens de fout gemaakt met CPU/GPU op "laag" en me afgevraagd waarom alles zo traag is.

Mogelijk zit er iets van je leverancier (HP) in de weg om uberhaupt het powerprofile ván zuinig af te halen.

En ja, die laptop gaat luid worden. Dat hoort zo. Ikzelf CAD/GIS niet graag meer op laptops (zeker nu deep learning ook een standaard grote factor is en veel VRAM echt wel een must is geworden), een desktop of een VDI kan zó veel beter zijn qua performance.

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:16
In de bios zit bij nog een optie om de igp altijd uit te schakelen. Dit zorgde bij mij voor veel sneller renderen. Was een tip van cad accent.
Ik werk als 3d tekenaar in de civiele techniek met autocad en mijn laptop is inmiddeld 5 jaar en autocad 25 draaid nog vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Langerakpc schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:52:
In de bios zit bij nog een optie om de igp altijd uit te schakelen. Dit zorgde bij mij voor veel sneller renderen. Was een tip van cad accent.
Ik werk als 3d tekenaar in de civiele techniek met autocad en mijn laptop is inmiddeld 5 jaar en autocad 25 draaid nog vloeiend.
Dit is een zgn. Mux switch, zit soms in de BIOS, soms in een leverancier tool, maar niet altijd gegarandeerd. Een "optimus"-stijl laptop (zoals die van de OP) heeft doorgaans de monitor gekoppeld aan de intel videokaart, en niet aan de nVidia kaart, het resultaat van een nVidia rendering wordt dus gekopïeerd (over dezelfde PCIe bus als de kaart zelf) naar de intel kaart.

De mux switch lost dit op door de intel kaart los te koppelen, en de monitor aan de nVidia kaart te zetten, maar NIET elke laptop heeft er een.

De Mux switch levert bovendien nog een ander ding op, namelijk in veel gevallen wist hij ook de TPM bij het toepassen, dat betkent dat:

- De bitlocker key uit de TPM is en bij een eerste herstart de recovery key toegepast moet worden (die staat in je microsoft account, en anders heeft je ICT afdeling hem, weet dat zeker voordat je je TPM wist door een mux-switch actie uit te voeren)
- Je device-PIN en Windows Hello credentials, dus dat mag je opnieuw configureren na een klassieke MFA-inlog (wachtwoord + OTP)
- Eventuele single-sign on credentials/sommige netwerk/RADIUS certificaten opnieuw ingeladen moeten worden

Bezint eer gij begint. Trust me. Heb het geprobeerd (ik en een mede CAD/GIS-er, en bij de terugzet want die IGP is wel lekker zuinig mocht ik dat feest opnieuw doen).
Pagina: 1