Waar boxjes te plaatsen achter/naast/boven bank aan de muur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 22:22
Hi allen,

Ik ben druk bezig met het verbouwen van m'n kluswoning en het voorbereiden van de elektra voor tv, audio, etc. Daarvoor wil ik graag jullie advies vragen.

Ik wil graag goed geluid voor films (in het zitgedeelte) en voor muziek (zitgedeelte en keuken).

Ik heb hier geen verstand van, maar redelijk standaard leek mij:
- soundbar (gele ster) bij de tv (blauw)
- 2 boxjes (gele sterren) aan de wand naast de bank (rood)
- 1 boxje (gele ster) in de keuken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sUNVnHHDfIFvgdQnRqqhDVyhpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1gSF0xOHdbKlubUdaCzlJL2K.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me echter af of 2 boxjes aan de muur het beste/fijnste is. Mijn hoekbank komt in de hoek van de kamer te staan, met de rug tegen de muur aan. Als ik 2 boxjes op luister hoogte links en rechts doe, dan zit je bijna met je oor tegen de boxjes aan.

Heeft iemand advies wat ik in dit geval beter kan doen om een goede geluidservaring te creëren?

Bij voorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:11
Ik zou dit helemaal niet zo inrichten met de rug naar het raam. Dan kan je niet naar buiten kijken. De bank kan gebruikt worden als kamer verdeler en dan krijg je een mooie verdeling tussen een zithoek en een keuken.

Daar wordt het plaatsen van de luidsprekers ook heel simpel van. Helemaal links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08

Jag

mavaspa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:11:
Hi allen,

Ik ben druk bezig met het verbouwen van m'n kluswoning en het voorbereiden van de elektra voor tv, audio, etc. Daarvoor wil ik graag jullie advies vragen.

Ik wil graag goed geluid voor films (in het zitgedeelte) en voor muziek (zitgedeelte en keuken).

Ik heb hier geen verstand van, maar redelijk standaard leek mij:
- soundbar (gele ster) bij de tv (blauw)
- 2 boxjes (gele sterren) aan de wand naast de bank (rood)
- 1 boxje (gele ster) in de keuken

[Afbeelding]

Ik vraag me echter af of 2 boxjes aan de muur het beste/fijnste is. Mijn hoekbank komt in de hoek van de kamer te staan, met de rug tegen de muur aan. Als ik 2 boxjes op luister hoogte links en rechts doe, dan zit je bijna met je oor tegen de boxjes aan.

Heeft iemand advies wat ik in dit geval beter kan doen om een goede geluidservaring te creëren?

Bij voorbaat dank _/-\o_
Surrounds kunnen beter iets op afstand hangen om te voorkomen dat die surround erg gaat overheersen voor degene die er dichtbij zit. Beter hang je ze dan hoger op, in de hoek tussen muur en plafond. Dat werkt goed wat betreft afstand en het beperken van vroege reflecties, dus een goede optie oor goed surround geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht gewoon een goede stereo opstelling bij de tv en dan de drie speakers aan de muur die je enkel voor muziek gebruikt? Dan is de kans klein dat ze overheersen bij films maar heb je wel een goede geluidsverdeling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Of je hangt de speakers 20 à 30 cm boven oorhoogte, zodat je de overheersing ook voorkomt en altijd nog naar hoogtespeakers kunt uitwijken als je de set ooit wilt uitbreiden.

De vraag is daarnaast: wat wil je met de soundbar bereiken? Wil je heel veel mooie muziek gaan luisteren en veel surroundfilms gaan kijken? Dan is een soundbar gewoon niet de beste optie. Kijk dan naar een receiver met losse speakers. Is het vooral bedoeld om alleen het geluid van de tv te verbeteren en zijn geluidskwaliteit en surroundervaring ondergeschikt aan de kleine formfactor? Dan kan een soundbar prima.

Your Friendly Neighborhood Moderator