Fundering kalkzandsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 16:23
Ik heb een vraag over hoe ik het beste de hoogte vanaf de fundering strook kan oplijmen/kim laag.

Vanaf de fundering tot bovenkant bestaande vloer betreft 120cm.

Nu komt er een broodje ligger vloer in.
Vloerverwarming
En dekvloer.

De hoogtes heb ik op de volgende manier bepaald:
Van boven naar beneden.

Dekvloer 6cm
Tackerplaat 3cm
Druklaag 4cm
Ligger 17cm

Daardoor moet ik nog +/- 90cm optrekken uit kalkzandsteen.
Hiervoor ga ik lijmblokken gebruiken met verschillende breedtes:
100mm, 120mm, 214mm, deze blokken zijn 198mm hoog en komt er ongeveer 2mm bij op voor de lijm
Hierdoor kan ik dus 4x20cm kwijt en kom ik op 80cm hoogte uit.

Ik kom dus nog 10cm te kort en dien ik op te vangen in de kimlaag.
De kimlaag wil ik voorzien van +/- 1cm cement en dan een waalformaat kalkzandsteen 102x82x214.
Daar wil ik rechtstreeks de lijmblokken op lijmen, mag dit?

En omdat ik verschillende breedtes lijmblokken moet toepassen is mijn volgende vraag of ik deze ook gedraaid mag leggen?

Dus de blokken van 100mm komt het waalformaat recht te liggen en de overige maten gedraaid.

| = recht
- = gedraaid

Zie mijn afbeelding als uitleg.

Dus kort 2 vragen.
Mag ik de lijmblokken rechtstreeks lijmen op de waalformaat kalkzandsteen?
En mag ik deze ook gedraaid gebruiken als kimlaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCSm4Nqy_SL_Bkcv2a5UvxMEiEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUUZkoqfA8lpeohCS3jC795V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ef9-UbhIzaHPB4YiGwuQfqWqn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX0e6VRzJGwe8vefbUtqxqHd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ja en ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Bedankt, moet ik dan nog gebruik maken van speciaal cement geschikt voor kalkzandsteen?
Of is dit overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:47
Bij ons metselden de metselaars de kalkzandsteen met puur portland (zonder kalk).
Wordt hier ook aanbevolen: https://www.sleiderink.nl...el-en-cement/metselmortel

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Met of zonder kalk maakt niet uit, met kalk is beter te verwerken omdat het beter blijft plakken. Je kunt ook een schepje blokkenlijm erbij doen, dan plakt het nog een stuk beter.

Overigens zie ik staan dat je tot op de millimeter precies wil gaan metselen, maar dat gaat alvast niet lukken. Zorg gewoon dat de stenen met voldoende mortel op elkaar liggen en dat je er verband in legt. Het hoeft niet netjes, het is fundering, gewoon stapelen totdat je ongeveer op de juiste hoogte bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
Bedankt wederom.

Het is niet de bedoeling om op de mm nauwkeurig te gaan werken.
Wel wil ik ongeveer op de hoogte uitkomen. Anders komt er meer of minder beton op, of juist meer of minder dekvloer.

Maar wil de bovenste laag van de kalkzandsteen niet hoeven in korten in de hoogte.
Vandaar de berekening. Dat de kim mooi op hoogte ligt en daarna gestapeld kan worden met lijmblokken.
Pagina: 1