Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:38
Situatie
De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol heeft in een onverwachte tv-toespraak de krijgswet aangekondigd voor zijn land. Hij zegt dat die maatregel nodig is om het land te beschermen voor de "communistische troepen" uit Noord-Korea. Daarnaast wil hij zo ook de vrijheid en de grondwettelijke orde beschermen: de president beschuldigt de oppositie ervan het bestuur van het land te verlammen met pogingen om hem af te zetten.

Yoon deed de aankondiging tijdens een televisietoespraak waarin hij beloofde “pro-Noord-Koreaanse krachten uit te roeien en de grondwettelijke democratische orde te beschermen”. De topgeneraal Park An-su kondigde daarop aan dat alle politieke activiteiten geschorst worden. Daaronder valt het parlement, maar ook lokale raden en de werking van politieke partijen. Ook bijeenkomsten en demonstraties zijn verboden. Daarnaast zouden de media onder militair gezag komen.

Reacties
Het hoofd van de reggerinspartijpartij (Yoon Suk-yeol) heeft zich uitgesproken tegen het uitroepen van de militaire noodtoestand in zijn land. Han Dong-hoon van oppositiepartij PPP noemde het gebruik van die noodmaatregel "een fout" en zei dat hij die samen met het volk zal "blokkeren"

Volgens het Zuid-Koreaanse persagentschap Yonhap zou de toegang tot het parlement aan alle medewerkers ontzegd worden. Op beelden is te zien hoe het leger de toegang tot het parlement blokkeert. Ook zijn er schermutselingen tussen demonstranten en ordetroepen te zien. Het parlement heeft in een spoedsessie gestemd wel al gesteld voor het terugdraaien van de militaire noodtoestand. Van de 300 parlementsleden was er een meerderheid van 190 politici voorstander van het opheffen van de staat van beleg, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN. Volgens de wet moet president Yoon zich neerleggen bij deze stemming, maar het is onduidelijk of hij dat ook zal doen.

Analyse
Koreakenner Remco Breuker van de Universiteit Leiden beschouwt de acties van de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol als een staatsgreep. "Maar het is niet gezegd dat hij hiermee weg gaat komen. Ik verwacht flinke protesten", reageerde de hoogleraar op de ontwikkelingen in het land dat hij bestudeert.

Het opschorten van de persvrijheid en het buitenspel proberen te zetten van de politieke oppositie zijn wat Breuker betreft tekenen dat Yoon de macht naar zich toe wil trekken. "Er zijn nu denk ik twee smaken. Of hij wordt afgezet, of hij blijft aan de macht en wordt dictator", schat de hoogleraar de situatie in.

Volgens Breuker werd in Zuid-Korea al over de mogelijkheid gesproken dat de president zijn politieke tegenstanders aan de kant zou zetten. "Toch komt dit wel als een verrassing." Journalisten uit het land zelf die hij heeft gesproken zijn volgens de Korea-expert "erg geschrokken". De situatie brengt het "donkere verleden" van het land in herinnering.

Zuid-Korea heeft meerdere periodes gekend waarin het leger formeel of in de praktijk de dienst uitmaakte, in de jaren tachtig van de vorige eeuw voor het laatst. Vooralsnog lijkt het erop dat het leger nu luistert naar de orders van de president. Zolang hij in functie is, hoort dat formeel ook zo, maar de acties van Yoon zijn volgens Breuker in strijd met de democratische grondwet van Zuid-Korea.

[ Voor 15% gewijzigd door Jebus4life op 03-12-2024 17:49 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Berekende gok van Yoon?

Biden "on the way out" en Trump die het niet boeit wie er op de stoel zit, zolang ze geopolitiek maar de Amerikaanse (anti-China) lijn volgen? Dus weinig/geen gevolgen indien de oppositie en de bevolking dit niet kan omkeren?

[ Voor 19% gewijzigd door Jebus4life op 03-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Het lijkt alweer voorbij nu de martial law is opgeheven door het parlement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

tuinïnen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:52:
Dat is het probleem juist, van wat ik begreep is het parlement in de meerderheid en Yoon krijgt daar niks gedaan. Het parlement kan dan wel iets beslissen, maar Yoon zal dan z'n eigen plan door gaan trekken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even paar uurtjes wachten; allicht wordt er iemand met staart tussen de benen uit ambt ontheven.

Beetje storm in de Gele Zee :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
MAX3400 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:55:
[...]

Even paar uurtjes wachten; allicht wordt er iemand met staart tussen de benen uit ambt ontheven.

Beetje storm in de Gele Zee :)
Enkele (?) topgeneraals en het ministerie van defensie lijken zich achter de president te scharen en de staatsgreep te steunen. Ook zijn er beelden van militairen die het parlementsgebouw aan het ontruimen zijn. het wordt een heftige nacht in Seoul...

[ Voor 16% gewijzigd door Jebus4life op 03-12-2024 17:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:23
CNN covert dit min of meer live : https://edition.cnn.com/w...uth-korea-intl/index.html

Het lijkt er op dat het leger zich alweer terugtrekt na die stemming van (een deel van) het parlement.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
Deze zag ik niet aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:49

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik zat er ook net met verbazing naar te kijken. De president die zijn eigen staatsgreep okestreert lijkt het.

Ik hoop dat het met een sisser afloopt en geen big bang wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Dus wat zijn Yoon zijn achterliggende redenen? Met een approval rating van 25% eergisteren gepolld wilt hij de macht in het land behouden?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:11
Dit lijkt mij aftreden, nieuwe verkiezingen en door. Zonder het leger of de politie achter je is er weinig staatsgreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
YouTube: South Korea Declares Martial Law - Live Webcams

Livecams
Ziet er nu redelijk rustig uit (rustig als in: geweldloos).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:10

Plasma_Wolf

Student

https://bsky.app/profile/...social/post/3lcfwf2fldc2e

Hier een post op BlueSky van Heesoo Jang, professor aan de universiteit van Massechusetts. Een samenvatting van de zaken waar de president mee zit.

Aanwezige parlementsleden (190/300) hebben unaniem besloten dat de staatsgreep ongeldig is. Militairen zijn het parlement aan het verlaten. Maar generaals en het ministerie van defensie zeggen dat de staat van beleg nog steeds geldt.

Eerste gedacht nu is dat dit goed afloopt, maar er moeten wel sterke consequenties zijn voor diegenen die de staatsgtrep hebben gepleegt (en dus niet alleen president + een maar generaals)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:20
Dit kan ook grote gevolgen hebben voor geopolitiek van Amerika in Azië met veel militairen daar gestationeerd. Een stabiel zuid Korea is voor ons allen van belang met het oog op Noord Korea en China.

Langzamerhand lijkt de hele wereldorde te gaan veranderen en daar kan Europa wel is de dupe van worden.

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:09:
Ik zat er ook net naar verbazing naar te kijken. De president die zijn eigen staatsgreep okestreert lijkt het.

Ik hoop dat het met een sisser afloopt en geen big bang wordt
Och, de VS gaf het goede voorbeeld in 2020. Bolsonaro idem. Maar ik wist niet dat Zuid-Korea ook op deze tour wenste te gaan, of althans de leider van. Self-coup komt wel vaker voor, het is zelfs meest voorkomende vorm van coup-poging.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stylze schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:43:
Dit kan ook grote gevolgen hebben voor geopolitiek van Amerika in Azië met veel militairen daar gestationeerd. Een stabiel zuid Korea is voor ons allen van belang met het oog op Noord Korea en China.

Langzamerhand lijkt de hele wereldorde te gaan veranderen en daar kan Europa wel is de dupe van worden.
Dat we een interessante periode in gaan lijkt me inderdaad evident :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Plasma_Wolf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:32:
https://bsky.app/profile/...social/post/3lcfwf2fldc2e

Hier een post op BlueSky van Heesoo Jang, professor aan de universiteit van Massechusetts. Een samenvatting van de zaken waar de president mee zit.

Aanwezige parlementsleden (190/300) hebben unaniem besloten dat de staatsgreep ongeldig is. Militairen zijn het parlement aan het verlaten. Maar generaals en het ministerie van defensie zeggen dat de staat van beleg nog steeds geldt.

Eerste gedacht nu is dat dit goed afloopt, maar er moeten wel sterke consequenties zijn voor diegenen die de staatsgtrep hebben gepleegt (en dus niet alleen president + een maar generaals)
Weet iemand hoe dit staatsrechtelijk werkt? De president kan dus blijkbaar de noodtoestand uitroepen en het parlement opschorten. Kan het parlement hier dan nog over stemmen?

Dit natuurlijk nog even los van (het gebrek aan) de legitimatie van deze noodtoestand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:18
Staatsrechtelijk is helemaal niet meer van belang. De overwinnaar zal blijven en dat zal degene zijn die de meeste macht achter zich krijgt. Ofwel het parlement ofwel de president.
En de overwinnaar zal zijn overwinning legitimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
RoD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:47:
[...]

Weet iemand hoe dit staatsrechtelijk werkt? De president kan dus blijkbaar de noodtoestand uitroepen en het parlement opschorten. Kan het parlement hier dan nog over stemmen?

Dit natuurlijk nog even los van (het gebrek aan) de legitimatie van deze noodtoestand.
Dat is volgens mij al gedaan net met een 190-0 om de marshal law te canclen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het parlement mag niet zetelen tijdens de noodtoestand. Dus de stemming is ongeldig.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mektheb schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:54:
[...]

Dat is volgens mij al gedaan net met een 190-0 om de marshal law te canclen.
Het Nu.nl blog beantwoordt ook net mijn vraag:
Wat is de militaire noodtoestand?
Volgens de Zuid-Koreaanse grondwet kan de president de militaire noodtoestand uitroepen bij een militaire dreiging of als de publieke veiligheid bedreigd wordt. Met het uitroepen mobiliseert hij de strijdkrachten. 

De beslissing van de president moet volgens de grondwet worden beoordeeld door het kabinet. Ook moet het parlement op de hoogte worden gesteld. Als een meerderheid van het parlement vervolgens vraagt om de noodtoestand op te heffen, dient de president dat op te volgen. 

Zolang de noodtoestand geldt, heeft een door de president aangewezen commandant de macht om maatregelen te nemen. Op dat moment kan hij vrije pers, politieke vergaderingen en demonstraties verbieden. Ook kan hij het bevel geven tot arrestaties, iets dat in de huidige situatie nog niet is gebeurd.
Lijkt mij dus dat er geen legitieme situatie van een noodtoestand meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 23:20
Caelorum schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:48:
Staatsrechtelijk is helemaal niet meer van belang. De overwinnaar zal blijven en dat zal degene zijn die de meeste macht achter zich krijgt. Ofwel het parlement ofwel de president.
En de overwinnaar zal zijn overwinning legitimeren.
Dit. Veel zal afhangen van het leger. Dat lijkt op dit moment niet massaal de staatsgreep te steunen, maar je kunt je niet voorstellen dat Yoon dit doet zonder overtuigd te zijn van de steun van in ieder geval belangrijke delen ervan. Afwachten maar voorlopig, interessante tijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32
RoD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:57:
[...]

Het Nu.nl blog beantwoordt ook net mijn vraag:

[...]

Lijkt mij dus dat er geen legitieme situatie van een noodtoestand meer bestaat.
Heeft die ooit bestaan dan? Dit lijkt me typisch een gevalletje "populistisch leider ziet zijn macht afnemen en probeert die kwaadschiks te behouden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

D-e-n schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:02:
[...]

Heeft die ooit bestaan dan? Dit lijkt me typisch een gevalletje "populistisch leider ziet zijn macht afnemen en probeert die kwaadschiks te behouden".
Mij ook, maar als dit klopt heeft hij dus ook geen staatsrechtelijke opties meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:05:
[...]

Mij ook, maar als dit klopt heeft hij dus ook geen staatsrechtelijke opties meer.
Vooralsnog staat het leger achter de president, er is nu een impasse bereikt:
President Yoon heeft, voor nu, het leger aan zijn zijde. Het leger meldt aan de Koreaanse nationale omroep dat het de staat van beleg blijft handhaven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:44:
Het opschorten van de persvrijheid en het buitenspel proberen te zetten van de politieke oppositie zijn wat Breuker betreft tekenen dat Yoon de macht naar zich toe wil trekken. "Er zijn nu denk ik twee smaken. Of hij wordt afgezet, of hij blijft aan de macht en wordt dictator", schat de hoogleraar de situatie in.
Nogal een open🚪

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Benieuwd hoelang de president dit wil volhouden, want nu roept ook zijn eigen partij op om de noodtoestand op te heffen:
Ook de eigen partij van de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol, de conservatieve People Power Party, roept hem op om snel de militaire noodtoestand op te heffen. Dat meldt persbureau Yonhap. Dat gebeurde enige tijd nadat het parlement in een bijeenkomst tegen de noodtoestand stemde.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:41
Yoon Suk-yeol is ook een rare vogel wat dat betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:57:
Benieuwd hoelang de president dit wil volhouden, want nu roept ook zijn eigen partij op om de noodtoestand op te heffen:

[...]
Stond al in de aardig goede startpost:
Het hoofd van de reggerinspartijpartij (Yoon Suk-yeol) heeft zich uitgesproken tegen het uitroepen van de militaire noodtoestand in zijn land. Han Dong-hoon van oppositiepartij PPP noemde het gebruik van die noodmaatregel "een fout" en zei dat hij die samen met het volk zal "blokkeren"

Volgens het Zuid-Koreaanse persagentschap Yonhap zou de toegang tot het parlement aan alle medewerkers ontzegd worden. Op beelden is te zien hoe het leger de toegang tot het parlement blokkeert. Ook zijn er schermutselingen tussen demonstranten en ordetroepen te zien. Het parlement heeft in een spoedsessie gestemd wel al gesteld voor het terugdraaien van de militaire noodtoestand. Van de 300 parlementsleden was er een meerderheid van 190 politici voorstander van het opheffen van de staat van beleg, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.
(Met de kanttekening dat Yoon Suk-yeol [syntax: Achternaam Voornaam-voornaam] de president is, Choo Kyung-ho is (?) de vice-president, Lee Jae-myung de partyleider van de grootste linkse partij (DPK; Democratic Party) en Han Dong-hoon van de grootste rechtse partij (PPP; Peoples Power Party). DPK heeft meerderheid tweede kamer maar mindeheid gouverneurs, PPP heeft meerderheid gouverneurs maar minderheid tweede kamer. DPK is pro sunshine, PPP is anti north. Ik zie niet in hoe één van deze twee communistisch zou zijn dus als dat al zo zou zijn hebben we het over subgroepen.)

Bronnen:

Wikipedia: Yoon Suk Yeol

Wikipedia: Choo Kyung-ho

Wikipedia: Lee Jae-myung

Wikipedia: Han Dong-hoon

N.a.v. je quote en startpost kunnnen we concluderen dat de noodtoestand opgeheven dient te worden.

Maar dat argument van hem over communistische invloeden moet wel op waarde worden geschat door de legertop. Ik kan daar niets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

fun, mijn broertje werkt bij een redelijk welbekend technologiebedrijf in Veldhoven.

Zou morgen naar Seoul maar da's maar even afgeblazen tot minimaal volgende week donderdag... :X

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 23:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En het lijkt gelukkig voorbij te zijn.
JUST IN: President Yoon says he will lift martial law order
South Korean President Yoon Suk Yeol has said he will lift his martial law order following the parliamentary vote to block it.
https://edition.cnn.com/w...ndex.html?t=1733254993035

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Logisch, president gaat nu doen alsof hij de procedures volgt en enkel in zijn optiek handelde, om zo zijn positie te kunnen behouden.
Maar dit gaat voor hem wel een staartje krijgen denk ik.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Quad schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:46:
[...]

Logisch, president gaat nu doen alsof hij de procedures volgt en enkel in zijn optiek handelde, om zo zijn positie te kunnen behouden.
Maar dit gaat voor hem wel een staartje krijgen denk ik.
Het is te hopen dat iemand zoiets niet ongestraft zou kunnen doen.

Al hadden we tijdens vooral begin covid crisis ook gedoe over noodwetten (en nu recent weer, Overton :X). Je kunt dat met goede argumenten verdedigen.

Ik wil graag de bewijzen zien van die communistische elementen. Het neusje van de zalm, het onomstotelijke bewijs. Blijkbaar heeft hij zijn eigen partij niet weten te overtuigen. Dan moet hij sterker uit de kast komen tijdens equivalent van parlementaire enquête, of politieverhoor, want die staan als het goed is kritischer jegens zijn gedrag. Met pech hoogverraad, met geluk politieke afgang en baantje ergens in een vochtige kelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
In feite heeft de oppositie op het nippertje een staatsgreep kunnen voorkomen. Want waren de volksvertegenwoordigers op dat moment niet in het parlement aanwezig, dan hadden militairen verhinderd dat ze naar binnen konden om te stemmen.
Dinsdagnacht stemde het parlement unaniem om de krijgswet op te heffen.

“De huidige situatie is gênant voor hem: zijn eigen partij en ook de burgemeester van hoofdstad Seoul, waar hij goede banden mee heeft, hebben tegen de noodtoestand gestemd. Er moet een geldige reden zijn om een noodtoestand uit te roepen, zoals een grote ramp of een dreigend conflict met Noord-Korea. Daarvoor is de steun van het parlement nodig. De oppositie heeft de staatsgreep van de president op een legale wijze voorkomen.”
Deze gebeurtenissen hebben mogelijk gevolgen voor de wereldpolitiek:
Wat betekent dit voor de wereldpolitiek?

“Enerzijds is dit verontrustend, want hoewel Yoon niet bekendstaat om zijn binnenlands bestuur, is zijn buitenlands beleid wel goed. Denk maar aan zijn steun voor Oekraïne. Als hij wordt afgezet, en die kans bestaat nu zeker, zullen er vervroegde verkiezingen plaatsvinden. Die zal de oppositie dan allicht winnen. Met verregaande gevolgen: de oppositie zal geen wapens meer leveren voor de oorlog tegen Rusland.”
@Jerie
Ik wil graag de bewijzen zien van die communistische elementen. Het neusje van de zalm, het onomstotelijke bewijs
Die zijn er niet, de "Noord-Koreaanse dreiging" is niets meer dan een scheldwoord voor de oppositie:
Hij sprak van een Noord-Koreaanse dreiging. Was die er?

“Het gaat helemaal niet om een Noord-Koreaanse dreiging. Het gaat om de bedreiging van zijn politiek bestaan. Het woord dat Yoon gebruikte tijdens de aankondiging van de noodtoestand, is een scheldwoord voor de oppositie die welwillend staat tegenover een verzoening met Noord-Korea. Maar de oppositieleden zijn geen spionnen van Noord-Korea, zoals Yoon insinueerde. De term die hij gebruikte valt niet letterlijk te vertalen, maar het komt neer op ‘sympathisanten van Noord-Korea’.”

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De coup is mislukt, de democratie heeft gewonnen:
Het uitroepen van de staat van beleg herinnerde de Zuid-Koreanen aan de donkere tijd dat het leger de dienst uitmaakte. Maar de politieke rol van het leger is nagenoeg voorbij; Zuid-Korea is volgens deskundigen een toonbeeld van een succesvolle transitie naar een burgerbestuur.
Het leger heeft juist gehandeld (door zich niet te mengen in de politiek), met als gevolg dat de president niets kon en de minister van defensie opstapte.
Het leek een klassieke staatsgreep: nadat de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol dinsdag de staat van beleg had afgekondigd, verschenen pantserwagens in de straten van Seoul. Een kleine groep militairen drong het parlement binnen. De chef-staf van de landmacht verbood alle politieke activiteiten.

Maar van de rest van de legertop werd tijdens de zes uur durende chaos niets vernomen. De hoogste militaire leiders lieten zich er niet toe verleiden om de president openlijk te steunen. Of om een coup te plegen tegen een impopulaire president om een einde te maken aan gespannen situatie.

Woensdag trok minister van Defensie Kim Yong-hyun, een burger, het boetekleed aan. Hij en niet de legertop had de militairen dinsdag de straat op gestuurd, en hij had Yoon geadviseerd om de noodtoestand uit te roepen. Ruim veertig jaar nadat militairen voor het laatst de staat van beleg hadden afgekondigd, lieten politici en burgers dinsdag zien dat zij niet terug willen naar die moeilijke tijd. En het leger evenmin.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Gerechtigheid en democratie hebben inderdaad gewonnen in Zuid-Korea. Yoon lijkt het, voorlopig, wel te overleven gezien zijn partij niet zal meestemmen in de afzettingsprocedure. Enkel de minister van defensie wordt geslachtofferd.

Verder is het wel een serieuze nederlaag voor de westerse samenhorigheid...
Yoon haalde de militaire en economische banden aan met de VS, de Navo en Japan aan, en verwijderde Zuid-Korea van China en ging op ramkoers met Noord-Korea. De kans is groot dat bij komende verkiezingen de Democratic Party de president zal leveren.

Binnen die partij leeft toch een veel groter anti-Amerikaans (en vooral, anti-Japans) sentiment. Yoon had de afgelopen jaren de banden met Japan sterk aangehaald, maar Japan wordt door veel Zuid-Koreanen nog altijd gezien als de vroegere bezetter. De kans is dus reëel dat een DP president terug afstand zal nemen van de westerse bondgenootschappen.

(De DP heeft zelfs altijd gepleit voor het aanhalen van de banden met Noord-Korea (de voorganger van Yoon had zelfs twee historische ontmoetingen met Kim))

Ook voor Oekraïne is het niet direct goed nieuws:
Seoel levert ook humanitaire en financiële steun aan Oekraïne. Toen bekendraakte dat Noord-Koreaanse militairen actief zijn in de oorlog, pleitte Yoon zelfs om ook wapens te leveren aan Oekraïne. Zuid-Korea is een wapenproducent van wereldformaat, maar wettelijk mag het geen wapens exporteren naar een land in oorlog. Yoon wilde dat verbod opheffen. Het parlement stemde tegen. Met een Democratische president zal Zuid-Korea nog terughoudender worden in zijn steun, denkt Breuker. “Binnen de Democratische Partij wil men nauwelijks erkennen dat er Noord-Koreanen meevechten met Rusland.
Maar, de staatsgreep is gefaald en ik betwijfel of we hier dagelijks gaan discussiëren over Koreaanse politiek. Dus op zich kan 1 van de mods hier wel een slotje op gooien denk ik :Y) ((wat denk jij @DaniëlWW2 ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 19:14
Bizar om te zien, maar om maar gelijk de lijn te trekken "Het kan te maken hebben met de verkiezingen in de VS" vind ik dan ook wel overdreven. Het is al veel langer bekend dat Yoon harder wil optreden tegen "Noord koreaanse invloeden" (ofwel, politieke tegenstanders).

Ik weet zelf gewoonweg te weinig van de politieke situaties daar om te zeggen wat slim is. Het enige wat ik hoop dat het voor het volk snel rustig wordt

[ Voor 42% gewijzigd door corset op 05-12-2024 13:53 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:40:
Gerechtigheid en democratie hebben inderdaad gewonnen in Zuid-Korea. Yoon lijkt het, voorlopig, wel te overleven gezien zijn partij niet zal meestemmen in de afzettingsprocedure. Enkel de minister van defensie wordt geslachtofferd.
Wat mij betreft is dat nog niet zo. Gerechtigheid is er pas wanneer iemand die een coup-pouging heeft gepleegd ook daadwerkelijk uit de functie is gezet en succesvol voor het gerecht wordt gesleept. Dat is bij Trump niet gelukt, bij Yoon weten we het nog niet (hij is nog de leider van het land, en nog niet berecht), bij Bolsonaro weten we het nog niet (niet meer leider van het land, wordt wel aangeklaagd). Bij Hitler lukte het tijdelijk, en bij Napoleon lukte het ook tijdelijk.
Verder is het wel een serieuze nederlaag voor de westerse samenhorigheid...
Yoon haalde de militaire en economische banden aan met de VS, de Navo en Japan aan, en verwijderde Zuid-Korea van China en ging op ramkoers met Noord-Korea. De kans is groot dat bij komende verkiezingen de Democratic Party de president zal leveren.

Binnen die partij leeft toch een veel groter anti-Amerikaans (en vooral, anti-Japans) sentiment. Yoon had de afgelopen jaren de banden met Japan sterk aangehaald, maar Japan wordt door veel Zuid-Koreanen nog altijd gezien als de vroegere bezetter. De kans is dus reëel dat een DP president terug afstand zal nemen van de westerse bondgenootschappen.

(De DP heeft zelfs altijd gepleit voor het aanhalen van de banden met Noord-Korea (de voorganger van Yoon had zelfs twee historische ontmoetingen met Kim))

Ook voor Oekraïne is het niet direct goed nieuws:

Maar, de staatsgreep is gefaald en ik betwijfel of we hier dagelijks gaan discussiëren over Koreaanse politiek. Dus op zich kan 1 van de mods hier wel een slotje op gooien denk ik :Y) ((wat denk jij @DaniëlWW2 ?)
DP heeft al een meerderheid in het parlement. Daarnaast is het maar de vraag of DP nu, gezien de huidige geopolitiek, de banden met NK (die kernwapens van Rusland krijgt, en troepen levert voor Rusland in hun '3-daagse SMO') aan zou halen en een anti-Westers beleid zou willen voeren. Daarbij moet je m.i. kijken naar hun gedrag tijdens de huidige geopolitiek en niet naar hun gedrag van bijvoorbeeld 2016-2020.

offtopic:
De staatsgreep gaat, als het goed is, nog wel wat staartjes krijgen. En die kunnen dan prima in dit topic. Als je het niet meer wilt volgen, dan onvolg je het topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik had een bericht opgesteld over deze kwestie, maar ik zie dat de recente nieuwsbrief van Ruth Ben-Ghiat - een serieuze aanrader in deze tijden voor expertisepunt autoritarisme - een stuk beter voorziet in zowel verkenning van de situatie als de bredere context. En als bonus liggen er nog wat lessen tussen de regels op tafel voor ons in Nederland.

The Failed Self-Coup in South Korea as a Lesson in Strongman Psychology; Video of Dec. 1 Q&A
“The essence of democracy is not about avoiding mistakes entirely, but about having the opportunities to learn from them,” Prof. Sungmin Cho, a political scientist at Sungkyunkwan University commented on X in the aftermath of this week’s failed self-coup by South Korean President Yoon Suk Yeol. “In non-democracy, rulers pretend they do not make mistake[s]. When they do, they do not allow citizens to discuss and learn from it.”
Toevoeging: politieke actoren met predispositie en/of agenda van autoritarisme hebben nog zo'n kenmerk ...

Ze geven altijd de schuld aan anderen. Twee varianten:

1. Direct (OMG LINKS! MIGRATIE! etcetera).

2. Indirect (theaterstuk introspectie, ondertussen media push voor narratief, zie 1.
It is easy to take democracy for granted, and there is nothing like a coup attempt to remind us of how precious our freedoms and rights are –including the freedom of opposition politicians, the media, and the public to criticize a sitting leader, and the right of legislators to start an impeachment process if they feel that leader is corrupt or incompetent.
A “self-coup” occurs when a sitting leader faces ejection from office due to a lost election, an impeachment, or prosecution, and takes exceptional measures to remain in power.
Dit is van hoge relevantie, autoritarisme is immers afhankelijk van toestemming. Kritieke mechanismen daarbij zijn die van beslissingspunten van aanwezige machtsclusters:

1. justitie / hooggerechtshof / constitutioneel hof voorop
2. bij onzelfstandigheid van politiek actor zien we vaak toepassingen als economische clusters
3. bij totale incompetentie zien we vooral toepassingen als veiligheidsclusters - strijdkrachten, politie

Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar het meest kritieke machtscluster:

0. Het media landschap. Bepalend voor collectieve perceptie, richting geven aan gedrag, bepalen van tempo / timing voor prikkels en narratief. Is het zelfstandig? Onzelfstandig? Functioneert het als poortwachter, of niet.
This is what happened in South Korea, where the opposition Democratic Party of Korea and other stakeholders were calling for Yoon’s resignation or impeachment. The president’s popular approval had fallen to 19%, as per a Gallup Korea poll; thousands of doctors had been on strike to protest his health care reforms; and his misogynist views had alienated many women and younger South Koreans.
Yoon is voornamelijk aan de macht gekomen middels sociale media toepassingen (goh, daar zijn de Tech Bros weer) en het bankieren op rigiditeit van geloofgedrag vanuit door traditioneel rechts-conservatief geschapen dynamiek van navigeren op - ideologisch - geloofsgedrag. De transitie van navigeren naar bankieren is gestoeld op het introduceren en normaliseren van variabelen én toepassingen van accelerationisme.

Kretologie, misogynie, segregatie, vijandsbeeld, excessief gedrag, prikkels van angst & onzekerheid, katalysatoren voor toxisch gedrag en normaliseren daarvan. Eenvoudig gesteld: hetzelfde recept als we in andere landen met cycli van autoritarisme gezien hebben, van Hongarije via het VK door naar de VS en het tegenwoordige Nederland.

De crux hier is dat het geen coup is, maar een zogeheten self-coup.

Autoritarisme komt altijd in positie middels bewuste keuzes in machtsclusters van traditioneel rechts-conservatief, zodra de deur opengaat zal het positie moeten consolideren. Door de bank genomen ligt daarbij de focus specifiek op processen van het medeschuldig maken aan ontwikkelingen, stressors, bezuinigingen en zo meer van oppositie.

Is de individuele positie van politiek actoren daarbij echter instabiel, en dan specifiek binnen het eigen machtscluster, dan zien we vaak een verschuiven naar forceren van toestemming, middels het scheppen van omstandigheden van de facto fait accompli. Voordat het fundament onder de voetjes van de wannabe strong man wegvalt, typisch is die wannabe louter frontman.

Een zelf-coup mislukt in de regel, tenzij twee mechanismen actief dan wel passief op de hand zijn van de wannabe strongman:

1. Justitie.
2. Media.

Actief op de hand van, nu ja, dat zal duidelijk zijn. Passief op de hand van, dat ligt misschien minder voor de hand, maar is des te meer relevant.

Denk aan een Hof wat onder druk en in stress van publieke perceptie vreest voor het vertrouwen in de rechtsstaat en krampachtig gaat vasthouden aan rigiditeit van procedure, protocol, perspectief en de lettertjes. Anders gezegd: waar men de geest van de wet in overcompenseren met de voeten doet treden en daarbij vergeet dat actoren van autoritarisme precies daar op rekenen.

Denk hierbij echter ook specifiek aan de wederom kritieke rol van media voor het richting geven aan ons gedrag, via het scheppen van onze perceptie. Neutraliteit /= objectiviteit. Opinie /= journalistiek. Media dienen poortwachter van bestel en burger te zijn, anders zijn ze louter propaganda mechanisme (ongeacht of ze zich daar nu zelf bewust van zijn).
Yoon knew the stakes: the opposition had control of the legislature, and his People Power Party had not been subject to processes of autocratic capture that made it a personal tool of the leader (as Donald Trump has done with the GOP). As with other cornered leaders of illiberal tendencies, though, desperation won out.
Yoon was bot gezegd bang. Strong Men zijn dat altijd. Ze stralen van alles uit, maar zijn inherent incompetent vanuit rigide focus op het beheersen van de kleine kern van het machtscluster, en die scope is overheersend. Al de rest valt buiten beeld. Dit is waarom ze vaak onderuit gehaald kunnen worden, tenzij ze gebruikt worden als onzelfstandig actor door een extern machtscluster, dan is het moeilijker. Het is ook waarom ze vaak zich zelf onderuit halen, vanuit grove discrepanties tussen hun individuele perceptie, en de realiteit buiten de kleine kern.

Yoon is een tekstboek voorbeeld daarvan.
As Prof. Robert E. Kelly, a specialist in Korean politics, observed on X: “Declaring martial law in response to the gridlock of divided government is just a ridiculous rationale…It was remarkably inept. In fact, it looks impulsive, as if Yoon decided this on the same day…Yoon seemed to have no plan to deal with the predictable explosion of public protest.”
Het was ook totaal ridicuul. Maar, het moet gezegd worden, als Yoon het geduld had gehad om te voorzien in een aantal zogeheten Irregular Warfare toepassingen, en/of er sprake was van extern faciliteren van zijn poging middels voorzien daar in (denk aan sociale media toepassingen, zoals bijvoorbeeld recent in het Nederlandse gezien met het Maccabi drama is dat laagdrempelig en flexibel inzetbaar zelfs als ad hoc mechanisme, laat staan met voorbereidingen. Daar heeft hij botweg niet op gewacht. Hij gooide er een kreet uit, en vanuit overtuiging dat zijn perceptie zoals aanwezig binnen kleine kring ook de realiteit was ... tja.
Strongmen leaders, wrapped up in their own illusions of grandeur, routinely underestimate the desires of people to retain their freedoms and organize to protect them, no matter the cost to themselves. Vladimir Putin certainly miscalculated the resolve of President Volodymyr Zelensky and the Ukrainian people in invading Ukraine.
The will to take collective action in defense of democracy can be especially robust if memories of dictatorship in that country are recent, which means that “democracy” is not something abstract and people know exactly how their daily lives will be affected when it is replaced with something else.
Ja, en dat is een belangrijk punt. Er moet bewustzijn aanwezig zijn van de realiteit zonder democratie, zonder rechtsstaat, en het maakt daarbij niet uit of het vanuit recente herinnering is, of vanuit bewustwordingsproces naar aanleiding van observatie van wat elders om je heen allemaal gebeurd.

In tegenstelling tot Nederland heeft Zuid-Korea daarbij een aantal voordelen. Er was actueel en actief publiek debat, er was actief media debat, en dan specifiek vanuit wat we Big Picture Perspective noemen. Dus niet detail en veneer van conforme actoren, maar breed blikveld, context, oorzaak en consequentie niet enkel hier & nu, maar juist ook de weg er naar toe.

Plus:
This is the case in South Korea, which transitioned to democracy only after 1987. The protests, streamed live on the world’s social media platforms and news outlets, included 190 of 300 legislators arriving in the night to vote to nullify the declaration of martial law.
Die herinnering is cruciaal. Het voorbij kunnen gaan aan aanwezige atomisering, het verdeeld zijn, gepolariseerd worden, het ondanks dat engageren in vormen en varianten van gemeenschap (ongeacht online / offline). Kritieke factoren.
As Sungmin Cho observed, democracy is renewed through our willingness to critique our elected leaders. We must be truth-tellers about the damage authoritarians do to societies, and about the disastrous effects of their brutality and hubris. This punctures their self-serving fictions that they are all-powerful, infallible, and “saviors of the nation.”
Heel bot gezegd misschien: maar het is aan de tijd om uit de valstrik van conformiteit te stappen, het continueren van verhaal, gevoel, perceptie dat actoren van autoritarisme het bestel onderschrijven omdat ze er gebruik van maken - nogal wiedes, want ze zijn afhankelijk van processen van toestemming, dus misbruiken ze alles - en iedereen.

Tijd dus om bij observatie, analyse, kritiek en discussie, het beest te benoemen, het draaiboek consistent uit de doeken te doen, en er geen doekjes omheen te winden.
Studying the failures of autocrats, and why they do what they do, gives us valuable information on how to oppose them, as does learning from cases when prompt action has been taken against their power grabs. Above all, we can honor those around the world who have the courage to resist authoritarian aggression at critical junctures of history. We will need those lessons going forward.
Aangezien we in het Nederlandse nogal wat vereisten voor effectieve weerstand missen, is de situatie in Zuid-Korea nogal nuttig om van te leren. We kunnen leren van de verschuivingen bij cycli van autoritarisme in het VK, in de VS, maar ook hier. Actoren van autoritarisme zijn niet magisch. Het zijn maar mensen. En veelal bijzonder incompetente mensen, die staan en vallen bij hun vermogen tot theater en manipulatie.

De arena is die van gedrag. Niet hun gedrag. Maar dat van ons. Daar zijn zij volledig afhankelijk van.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook de eigen partijleider van de partij die de staatsgreep probeerde te plegen, steunt nu de afzettingsprocedure tegen de coup-pleger:
De Zuid-Koreaanse president Yoon moet worden afgezet vanwege het uitroepen van de militaire noodtoestand afgelopen dinsdag, vindt nu ook de leider van zijn eigen partij. Eerder hield de People Power Party (PPP) nog vol dat het zich tegen de afzetting van president Yoon zou verzetten.

Partijleider Han Dong-hun zei tijdens een spoedvergadering te beschikken over inlichtingen waaruit blijkt dat Yoon tijdens de staat van beleg opdracht gaf tot de arrestatie van hooggeplaatste politici. Ook zou Yoon geprobeerd hebben om langer vast te houden aan de militaire noodtoestand dan tot nu toe bekend was.
Bron, en meer info: Zuid-Koreaanse president Yoon verliest steun eigen partijleider na noodtoestand

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 04:15:
Ook de eigen partijleider van de partij die de staatsgreep probeerde te plegen, steunt nu de afzettingsprocedure tegen de coup-pleger:

[...]

Bron, en meer info: Zuid-Koreaanse president Yoon verliest steun eigen partijleider na noodtoestand
Instabiele kleine kern, tja. Interessant ook om wat aandacht te zien voor de civiele acties voor druk, dus niet enkel de protesten, maar - bijvoorbeeld - ook die sms acties. Die zijn best opmerkelijk, ze komen door de echo kamers heen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 04:15:

[...]

Die was al langer overstag. Probleem is dat PPP de president (ook van PPP) blijft steunen, en er is een tweederde meerderheid nodig. DP heeft er 191, en dus zijn er 9 andere nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 19:14
Virtuozzo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:49:

Yoon was bot gezegd bang. Strong Men zijn dat altijd. Ze stralen van alles uit, maar zijn inherent incompetent vanuit rigide focus op het beheersen van de kleine kern van het machtscluster, en die scope is overheersend.
Dus gewoon hetzelfde geklaag wat werd geroepen over Trump en waarom hij "toch echt niet" herkozen zou worden.

"Ze zijn bang! ze weten niet wat ze doen! Ze zijn incompetent".

Laten we nu niet doen alsof we de persoonlijke situatie van Yoon kennen en alsof we exact weten hoe/wat hij denkt. Dat soort aannames schiet niemand wat mee op. En komen met "Ja maar X zegt het ook". Geweldig, in de geschiedenis hebben we vaak genoeg gezien dat iets roepen het niet meteen waar maakt.

Niemand hier weet genoeg over Zuid Korea's geschiedenis, leiderschap en geschiedenis van het leiderschap dat ze inhoudelijk kunnen zeggen wat er nu wel/niet aan de hand is. En gelukkig maar ook. Als we alles al zouden weten, was de wereld erg saai }:o

Ik denk ook niet dat we ooit de ware beweegredenen zullen achterhalen, of wat Yoon dacht nadat het faalde. Het is gewoon allemaal speculatie.

Ben wel nieuwsgierig wat de toekomst gaat brengen daar. Stel dat hij wordt afgezet (en dat is ook een aanname, dat weet ik) wie kan er dan aan de macht komen? Zijn eigen partij heeft een aardige klap in betrouwbaarheid gekregen. Maar aan de andere kant, wat zijn de andere opties? Mensen die graag met Noord Korea in zee willen (volgens mij).

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
corset schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:40:
[...]

Dus gewoon hetzelfde geklaag wat werd geroepen over Trump en waarom hij "toch echt niet" herkozen zou worden.
Ik weet niet waar jij hebt zitten lezen, in het VS Verkiezingen topic ging het over de meer dan realistische waarschijnlijkheid van herverkiezing van Trump.
"Ze zijn bang! ze weten niet wat ze doen! Ze zijn incompetent".
Door de bank genomen, ja. Hier is heel veel onderzoek naar gedaan, over allerlei crises en cycli van autoritarisme heen. Een van de kritieke lessen hierbij is dat zowel zogeheten chaotic actors als establishment actors van autoritarisme disproportionele voetafdruk hebben in overcompenseren voor integrale disfuncties, waarbij dat overcompenseren vaak al vroeg geïdentificeerd en gecultiveerd wordt door toxische actoren in omgeving van de persoon in kwestie.

Pinochet was een tekstboek voorbeeld, bij Trump, zie Roy Cohn. Ook dichter bij huis, Franco, had dergelijke dynamiek. Het wordt helemaal saillant wanneer we gaan kijken naar varianten die we minder vaak erkennen als actoren van autoritarisme, zoals bijvoorbeeld warlords of netwerkcorruptie Inlichtingen / Georganiseerde Misdaad met mantels van geloofsgedrag, zoals bijvoorbeeld Daesh en zijn kleine kern.

Ze zijn inherent bang vanuit motivatie bij vermeend trauma, niet reëel, vermeend. Een perceptie van verongelijkt zijn, van moeten overcompenseren voor het een of het ander, waarna een reflexief versmelten van voorgestelde identiteit en gelieerde narratieven volgt. Een hele mond vol, wie daar meer over wil weten kan het werk bijvoorbeeld van Ruth Ben-Ghiat als goed startpunt gebruiken. Haar Strongmen boek is prima geschikt, haar essays zijn uitermate goed onderbouwd en verhelderend. Voor wie liever een invalshoek van sociale psychologie zoekt, de publicaties van Nick Carmody JD zijn een aanrader.

(Ik zit helaas op het moment ergens waar ik de links niet zo snel erbij kan halen, maar in de VS topic zijn ze prima terug te vinden)
Laten we nu niet doen alsof we de persoonlijke situatie van Yoon kennen en alsof we exact weten hoe/wat hij denkt. Dat soort aannames schiet niemand wat mee op. En komen met "Ja maar X zegt het ook". Geweldig, in de geschiedenis hebben we vaak genoeg gezien dat iets roepen het niet meteen waar maakt.
Er zijn geen aannames in deze. Sociaal-psychologische profielen zijn prima voorhanden, enkel al op niveau van ondernemingen is dit iets wat je gewoon inkoopt bij verkenningen, daarbij is er een keur aan analyses beschikbaar van Onderzoeksinstellingen, Denk Tanks, Monitors en zo meer waar handelingen, acties, inacties, invloeden, netwerk, narratieven, events en zo voorts en zo verder bijgehouden worden.

Het is allemaal geen magie meer. Zelfs een Open Source Intelligence Community is bezig met dergelijke toolboxen. Nog een weg te gaan, maar het is opmerkelijk dat zelfs daar die deuren niet langer gesloten zijn.

Don't get me wrong, dit is geen speelveld van absolutisme. Maar van profiel, probabiliteit, potentieel. Voor sommigen hier is dit werk, voor anderen interesse, voor weer anderen van relevantie vanuit achtergrond of werkzaamheden. Het is niet iets om reflexief mee om te gaan, en het is niet alsof we geen onderzoeksbasis hebben bij gedragskaders politieke dynamica, de archetypes, de personas, de groepsdynamica, de vormingsprocessen en zo voorts en zo verder.

En het is ook niet alsof we geen historische onderzoeksbasis hebben. Chaotic of Establishment Actor, bij dynamica van autoritarisme zijn de gedragskaders behoorlijk goed gekend. Daarom ook dat ze voorspelbaar zijn bij waarschijnlijkheden van event / incident / prikkel, het probleem zit hem er veel meer in dat het media en het publieke debat moeite hebben met het erkennen van realiteit van actoren van autoritarisme, en daarmee reflexief in de verdediging schieten van het observeren vanuit een tien à vijftien tal varianten van bias.
Ben wel nieuwsgierig wat de toekomst gaat brengen daar. Stel dat hij wordt afgezet (en dat is ook een aanname, dat weet ik) wie kan er dan aan de macht komen? Zijn eigen partij heeft een aardige klap in betrouwbaarheid gekregen. Maar aan de andere kant, wat zijn de andere opties? Mensen die graag met Noord Korea in zee willen (volgens mij).
Het gaat niet om aannames. Het gaat om scenarios, waarschijnlijkheid in relatie tot variabelen en aanwezige actoren & kaders van de strata van groepsdynamica.

De crux op dit moment is dat Yoon het momentum niet kreeg. Vooralsnog is daarmee de conforme procedurele arena van toepassing voor verder verloop. Daar zitten nogal beslissingsbomen bij, zoals bijvoorbeeld het Hof, maar ook het speelveld van interacties tussen de aanwezige politieke machtsclusters, en helaas ook niet-politieke.

Het enige wat wij hier kunnen doen, onder de streep, is afwachten, observeren, en leren. Tenslotte zitten wij hier ook met onze eigen cyclus van autoritarisme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Trump pleegde een self-coup; Yoon idem. Bij succes van een self-coup ga je, in geval van democratie, van democratie naar autocratie. Bij falen daarentegen ga je niet direct de coup-pleger(s) uit functie zetten want binnen een rechtsstaat zijn daar allerlei middelen en procedures voor (die bureaucratie is zowel een sterk als tevens een zwakte; het is een mes dat aan twee kanten snijdt). Bij Trump waren de procedures dusdanig vertraagd dat de volgende verkiezingen al aan de gang waren.

Daarnaast wordt een coup ook nog wel 'ns voorkomen zoals bij Reichsbürgerbeweging.
Op 7 december 2022 werden 25 mensen opgepakt, waaronder Prins Heinrich XIII, voor betrokkenheid bij plannen voor een staatsgreep. Zij worden ervan beschuldigd lid te zijn van een binnenlandse terroristische beweging die de Duitse staat omver wil werpen.
Die staat netjes in het lijstje van Wikipedia: List of coups and coup attempts maar zal de gemiddelde niet-Duitser snel vergeten zijn omdat het niet tot een daadwerkelijke gespannen situatie leidde (dankzij en niet ondanks kundig, gecoördineerd optreden van de uitvoerende macht).

Niemand hier weet genoeg over Zuid Korea's geschiedenis, leiderschap en geschiedenis van het leiderschap dat ze inhoudelijk kunnen zeggen wat er nu wel/niet aan de hand is. En gelukkig maar ook. Als we alles al zouden weten, was de wereld erg saai }:o

Ik denk ook niet dat we ooit de ware beweegredenen zullen achterhalen, of wat Yoon dacht nadat het faalde. Het is gewoon allemaal speculatie.
Leuk dat je iedereen hier weg denkt te kunnen zetten als Korea nitwits die bovendien ook niets kunnen leren van of onderzoeken over. Ik weet -toevallig- wel e.e.a. over Noord-Korea omdat ik interesse heb in autocratische bewegingen. Daarnaast kun je je inlezen over e.e.a. zoals analyses van Remco Breuker of Wikipedia met referenties lezen.
Is helemaal niet zo ingewikkeld om te onderzoeken:

Wikipedia: List of political parties in South Korea

De PPP is openlijk anti Noord-Korea. DP is pro Sunshine Policy: Wikipedia: Sunshine Policy

M.i. komt dat neer op appeasement:
North Korean defector and journalist Kang Chol-Hwan, who spent nine years in a North Korean prison, claims that Kim Dae-jung was mistaken in offering assistance to the North without any conditions of improving human rights in return. Kang disagrees with claims that the Sunshine Policy has led to a settlement of peace between North and South and questions the concept of no-strings-attached humanitarian aid, saying "it is important to understand that North Koreans are starving not because of a lack of aid from South Korea or the U.S., but because they are deprived of freedom. Giving aid only throws a line to the government, and prolongs starvation, surely a perverse outcome.
(Ik heb al vaker een boek van Kang Chol-Hwan aangeraden.)

Kortom, het is een artificiële hongersnood, zoals Holodomor dat ook was.

Maar, de vraag is of DP in 2024 ook nog steeds die Sunshine Policy zou willen volgen. Want inmiddels stuurt Noord-Korea manschappen naar Rusland om mee te vechten nabij hun achtertuintje, en bovendien verkrijgt Noord-Korea nucleaire technologie, en we zitten in een andere geopolitieke situatie dan 2020.

What is a self-coup? South Korea president’s attempt ended in failure − a notable exception in a growing global trend

Meestal lukken ze. Zie deze uit het artikel:

Afbeeldingslocatie: https://datawrapper.dwcdn.net/rFIYl/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32
[...]

Mensen die graag met Noord Korea in zee willen (volgens mij).
Dat is niet waar. Ook Zuid-Korea heeft oppositiepartijen die, mochten er bijvoorbeeld verkiezingen komen, een president kunnen leveren die niks heeft met de Noord Koreaanse dictatuur.

Zijn eigen partij lijkt volgens de laatste nieuwsberichten overigens niet genoeg principes te hebben om mee te werken aan afzetting dus deze president lijkt, ondanks zijn couppoging, te mogen blijven zitten. Dat lijkt me wel iets om je zorgen over te maken: wegkomen met een staatsgreep.

We mogen ons in Nederland wat dat betreft gelukkig prijzen dat we geen president hebben met dit soort bevoegdheden.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 07-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jerie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:03:
[...]

Trump pleegde een self-coup; Yoon idem. Bij succes van een self-coup ga je, in geval van democratie, van democratie naar autocratie. Bij falen daarentegen ga je niet direct de coup-pleger(s) uit functie zetten want binnen een rechtsstaat zijn daar allerlei middelen en procedures voor (die bureaucratie is zowel een sterk als tevens een zwakte; het is een mes dat aan twee kanten snijdt). Bij Trump waren de procedures dusdanig vertraagd dat de volgende verkiezingen al aan de gang waren.
En er gaat veel tijd overheen om een president af te zetten. Eerst moet een motie goedgekeurd worden in het parlement, en dan is het aan het Grondwettelijke Hof:
Als de motie wordt aangenomen, moet het Zuid-Koreaanse Grondwettelijke Hof de afzetting nog goedkeuren. Hierbij moeten zes van de negen leden van het Hof het besluit steunen. Het Hof krijgt zes maanden de tijd om een besluit te nemen. Doordat drie van de negen leden van dit Hof recentelijk met pensioen zijn gegaan, bestaat het Hof maar uit zes leden. Het is onduidelijk wat dit betekent voor het mogelijke verloop van de afzettingsprocedure van Yoon.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Reuters heeft een aardige, beknopte reconstructie met infographics over de poging tot staatsgreep:

South Korea’s short-lived martial law: How it unfolded and what’s next

Specifiek voor de nabije toekomst staat onderaan een flowchart. Die kan ik niet linken met plaatje, moet je dus even naar beneden scrollen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jerie op 08-12-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Everyone asking me if Yoon will: - survive? - step down? - be impeached? - declare martial law again? ... or could the military take over? My answer: one of the above The fact is we don't know. We don't know what an erratic irrational leader will do next.

Raphael Rashid (@koryodynasty.bsky.social) 6 december 2024

De opmaak gaat stuk in embed:
- survive?
- step down?
- be impeached?
- declare martial law again?
- or could the military take over?

My answer: one of the above
De reden dat de martial law is mislukt is omdat:

1) Het parlement bijeen kon komen om de martial law ongedaan te maken (dit mag men niet verhinderen maar gebeurde toch).

2) Dat kwam omdat de speciale troepen verder geen steun kregen, omdat ze te laat kwamen, en met te weinig waren. De parlementariërs daarentegen waren vastberaden. Sommigen hebben over muren moeten klimmen ed.

3) Daarnaast zijn er in het gebouw diverse maatregelen getroffen om te vertragen waardoor het tot een stemming is gekomen.

De kans is aanwezig dat het volgende keer wel gaat lukken; dat moet worden voorkomen. Om die reden zou een meerderheid van parlementariërs in het parlementsgebouw verblijven. Aangezien ze met 190+ zijn, kunnen ze dat ongeveer iedere vier dagen roteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Werkelijk een waanzinnig verhaal over hoe de hele couppoging had moeten gebeuren. Het uitlokken van een oorlog met Noord-Korea.

Vanaf onderstaande tweet is het verhaal te lezen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het parlement heeft nu gestemd vóór de motie om de coup-pleger af te zetten na zijn staatsgreep:
Het Zuid-Koreaanse president parlement heeft zaterdag voor de afzetting van president Yoon Suk-yeol gestemd. Vorige week werd een eerste poging gedaan, maar door een boycot van Yoons partij PPP kon een tweederdemeerderheid niet worden behaald.
Yoon riep dinsdag 3 december de militaire noodstand uit in zijn land. Dat wordt gezien als een poging tot een machtsgreep. Hij keerde zich daarmee tegen zijn eigen regering en wilde het parlement buitenspel zetten.

Afgelopen donderdag verdedigde Yoon zijn besluit en zei hij "tot het einde te vechten" tegen de afzettingsprocedure die is gestart door de Zuid-Koreaanse oppositie. Vorige week zaterdag had Yoon juist nog zijn excuses aangeboden voor het uitroepen van de noodtoestand.

De militaire noodtoestand was volgens Yoon nodig om de vrije democratie en de constitutionele orde van het land te beschermen tegen "de parlementaire dictatuur van de oppositie".

Vorige week zaterdag werd gestemd voor het eerst gestemd over de afzetting van de president. Maar bijna alle parlementsleden van Yoons partij People Power Party (PPP) waren niet bij de stemming.

Om de president af te zetten, waren acht stemmen van PPP-parlementsleden nodig. Maar er waren slechts drie leden van Yoons partij bij de stemming van vorige week zaterdag.

Duizenden Zuid-Koreanen zijn zaterdag de straat op gegaan om te demonstreren. Zij eisen dat Yoon aftreedt en wilden dat het parlement dus voor zijn afzetting stemt, schrijft BBC News. Er zijn ook tegendemonstraties georganiseerd waarbij demonstranten juist hun steun uitspreken voor Yoon.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...mislukte-staatsgreep.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Over een tweede martial law:

Army Special Warfare Commander Kwak Jong-keun: "There will be no additional martial law. We will reject even if orders are given". www.yna.co.kr/view/AKR2024...

Raphael Rashid (@koryodynasty.bsky.social) 6 december 2024

Of je hem op z'n woord kunt vertrouwen is een tweede.

Hier een analyse over de reactie van Washington op de poging tot staatsgreep: Yoon’s martial law crisis exposes beltway think tank blind spots

Die zou te zwak zijn. Waarom is me niet goed duidelijk geworden.

(Van 5 Dec.) Een derde van de leden van DP (dat is de partij van Yoon) blijft in het parlementsgebouw voor het geval dat Yoon het nog 'ns zou proberen. Hem afzetten daarentegen, lijken ze niet te willen doen.

Soldaat die zijn excuses aanbiedt:

(op 4m29s)

Het doel van het leger bij het parlementsgebouw lijkt ook klip en klaar:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:49:

Een zelf-coup mislukt in de regel, tenzij twee mechanismen actief dan wel passief op de hand zijn van de wannabe strongman:

1. Justitie.
2. Media.
Nou (dat wordt nog interessant Nov 2028 :P), in dit geval was niet het volledige leger op de hoogte van, ofwel complicit (verre van, zelfs), en zijn ze vertraagd. Bovendien gingen parlementariërs om de obstakels heen richting de stemming.

Was wel weer hetzelfde narratief: de monsterzege van de Dems April 2024 was 'onmogelijk legitiem'. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Ik gok dat voor het leger inmiddels duidelijk is dat er werkelijk 0 draagvlak is voor de emergency situation. Dus ik verwacht geen herhaling van de situatie. Ook omdat het land heeft laten zien dat zijn democratische wortels al veel dieper lijken te zitten dan verwacht.

Yoonis overigens wél impeached door het parlement (204 op 300 heeft ja gestemd hiervoor) maar dat houdt in dat hij nu geschorst is. Nu moet het hooggerechtshof (dat het laatste woord heeft) dit nog bevestigen. Ze hebben hiervoor 6 maanden (maar er is natuurlijk veel druk om een snelle beslissing te nemen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cly7g3WSUeTVCRX_zH6M2EQLBZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kCcHkKuq9iunXCAqBE8k9Gbh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Jebus4life op 23-12-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De coup-poging werd kennelijk al sinds maart dit jaar voorbereid, en de president vond het volledig legitiem om parlementatiers neer te schieten als ze het niet met hem eens waren:
De geschorste Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol zou toestemming hebben gegeven om te schieten, tijdens de korte militaire noodtoestand op 3 december. Ook was hij volgens de aanklagers van plan om meerdere keren de noodtoestand uit te roepen, als het parlement hem ging dwarsbomen.
Persbureau AFP schrijft dit op basis van een rapport van de aanklagers. Yoon zou hebben gezegd dat militairen mochten schieten bij het parlement.

"Zijn jullie nog niet binnen? Breek de deur open en sleep ze naar buiten, desnoods door te schieten", zei Yoon volgens het document tegen een commandant. In het rapport staat dat er bewijs is dat de inmiddels geschorste president al in maart met topmilitairen sprak over de noodtoestand. Yoons advocaat verwerpt het document en stelt dat het "een eenzijdige weergave" is die niet overeenkomt met "de objectieve omstandigheden of gezond verstand".
Bron, en meer info: Zuid-Koreaanse president Yoon gaf toestemming te schieten bij parlement

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De couppleger is nu door de politie gearresteerd, nadat eerdere pogingen daartoe door aanhangers en handlangers van de couppleger waren geblokkeerd:
De geschorste Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol is gearresteerd, meldt persbureau Yonhap. Yoon had begin december plotseling de militaire noodtoestand afgekondigd. Hij wordt beschuldigd van machtsmisbruik en aanzetten tot een opstand. Een eerdere arrestatiepoging was mislukt.
Het is de eerste keer in de Zuid-Koreaanse geschiedenis dat een zittende president is gearresteerd.

De rechter vaardigde op 31 december een arrestatiebevel uit tegen Yoon, nadat hij drie dagvaardingen had genegeerd. Openbaar aanklagers hadden al eerder om zijn arrestatie gevraagd.

Anticorruptiebureau CIO probeerde op 6 januari de geschorste president te arresteren, maar werd tegengehouden door aanhangers en beveiligers van de Yoon. Het arrestatiebevel tegen hem werd vervolgens verlengd.

Twee dagen later liet de geschorste president via zijn advocaat weten dat hij zou meewerken aan de uitvoering van het arrestatiebevel. Maar alleen als alles volgens de regels zou verlopen. Yoons advocaat had het arrestatiebevel eerder nog "illegaal en ongeldig" genoemd. Volgens hem heeft het CIO niet de bevoegdheid een arrestatiebevel aan te vragen.

Duizenden aanhangers van Yoon hadden zich de afgelopen tijd bij het presidentiële terrein verzameld om zijn arrestatie te voorkomen. Ze probeerden de ingang te blokkeren voor de politie. Sommigen gingen op straat liggen, zodat ze moeilijk verwijderd konden worden. Ook tegenstanders van de geschorste president waren op de been.
Bron en meer info: https://www.nu.nl/buitenl...nt-yoon-gearresteerd.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Voorarrest Zuid-Koreaanse president verlengd, aanhangers bestormen rechtbank
De geschorste Zuid-Koreaanse president Yoon blijft langer vastzitten. De rechtbank heeft zijn voorarrest met maximaal twintig dagen verlengd uit bezorgdheid dat hij bewijs zou kunnen vernietigen. Na de verlenging van het voorarrest bestormden aanhangers van Yoon de rechtbank.
Blijf het zeer opmerkelijk vinden dat een rechtbank wordt bestormd. Ik kan er maar niet aan wennen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Yoon wilde volgens zijn aanhangers de democratie in Zuid-Korea juist redden
Ruim twee maanden na de mislukte staatsgreep van de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol, is diens partij de oppositie in sommige peilingen voorbij. Yoons stijgende populariteit wordt gevoed door complottheorieën over verkiezingsfraude.
Kort na zijn machtsgreep zou Yoon nog maar 13 procent steun onder de bevolking genieten en leek zijn politieke leven voorbij, maar inmiddels lijkt het tij voor Yoon te keren. In recente opiniepeilingen kreeg zijn People Power Party alweer steun van 39 procent van de ondervraagden, meer dan de links-liberale Democratische Partij van oppositieleider en initiator van de afzettingsprocedure Lee Chae-myung (37 procent).
Een belangrijke rol spelen complottheorieën over stembusfraude bij de parlementsverkiezingen van 2020 en 2024, die beide ruim werden gewonnen door de oppositie. Yoon heeft die zelf ook openlijk omarmd sinds zijn mislukte machtsgreep. „Hij spreekt over Chinese spionnen die in Zuid-Korea actief zijn en heeft China en Noord-Korea beschuldigd van verkiezingsfraude”, aldus Engel. Deze onbewezen complottheorieën worden vooral verspreid via YouTube, via kanalen die zich richten op zestigplussers en conservatieve christenen. Andere videokanalen bedienen juist rechts-conservatieve jongemannen, die het in toenemende mate voor Yoon opnemen. „Dit kan een reactie zijn op de steun van feministische groepen en Zuid-Koreaanse vrouwen voor de afzetting van Yoon”, denkt Engel. Yoon profileert zich al jaren openlijk als ‘antifeminist’.
Vrijwel iedereen met wie NRC spreekt komt met zulke theorieën op de proppen, die ze doorgaans op YouTube hebben gevonden. Uit een peiling van nieuwszender MBC bleek dat 29 procent van de bevolking denkt dat verkiezingsfraude heeft plaatsgevonden, onder PPP-stemmers zelfs 65 procent. Er is geen bewijs voor verkiezingsvervalsing of voor banden tussen de Democratische Partij en China of Noord-Korea. Het lijkt erop dat Yoon de militaire noodtoestand vooral uitriep om de macht van de liberale oppositie te breken.
Behalve Zuid-Koreaanse vlaggen wapperen ook overal de Amerikaanse stars and stripes. Veel demonstranten dragen rode petjes, soms zelfs met ‘Make America Great Again’ erop, maar vaker met ‘Stop the Steal’, de slogan van aanhangers van Donald Trump die ten onrechte geloofden dat de Republikein de eigenlijke winnaar was van de presidentsverkiezingen in 2020 tegen Joe Biden.
„Wij maken nu hetzelfde mee als de Amerikanen”, zegt Chung (80), die vierhonderd kilometer gereisd heeft om bij het protest te zijn. „Chinese spionnen hielpen Biden de verkiezingen in 2020 winnen, nu zijn ze hier actief.”
Van links tot rechts klagen burgers over polarisatie. Het land is zo verdeeld dat sommige families vorige maand zelfs niet samen seollal – Koreaans Nieuwjaar – vierden. De politiek had tot veel spanningen tussen familieleden geleid.
Je ziet ook hier dat de blauwdruk die elders door autocratische/reactionaire bewegingen succesvol wordt toepast om de vrije democratische rechtstaat te ondermijnen ook hier succesvol wordt toegepast:
  • Ondermijnen van het vertrouwen in de democratie door beschuldiging van verkiezingsfraude.
  • Ondermijnen van het vertrouwen in de rechtstaat door beschuldiging van partijdigheid rechters.
  • Ondermijnen van het vertrouwen in onafhankelijke journalistiek.
  • Delegitimeren van pluriformiteit van meningen en politieke tegenstanders.
Je ziet ook hier dat sociale media een belangrijke rol speelt in bovenstaande proces. Met ook de bekende complottheorieën en demagogie met drogredenen zoals accusation is mirror of every accusation is a confession. D.w.z. de tegenstanders is zo gevaarlijk voor de democratie, dat de democratie opzij moet worden geschoven. Waar ze de tegenstander van beschuldigden, is wat ze zelf juist van plan zijn. Met als onderbouwing: "Maar omdat zei het al gedaan hebben, mogen wij het ook"

Schrikbarend effectief zo blijkt ook hier nog maar eens.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Jerie
  • Niet online
Klinkt als textbook Russian propaganda. Nu ik even erover nadenk: misschien wel onderdeel van transactie Poetin en KJU. Is er onderbouwing dat Rusland erachter zit? Heeft bijvoorbeeld Bellingcat hier onderzoek naar gedaan?

Pagina: 1