Condens inbouwreservoir

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Goedemiddag allen,

Anderhalve maand geleden heb ik mijn toilet verbouwd. Zojuist heb ik voor de eerste keer het inbouw toiletblokje (Star Bluedisc) aangevuld en kwam tot de ontdekking dat er achter het bedieningspaneel condensvorming was. Na het verwijderen van de toiletblokhouder, bleek er ook condens in het inbouwreservoir te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q31dPJdJlVX20rWNmwleEDiYFhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpxqAj4cd1So6eVm6Y59WrWx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBRmkcQXLYCEWWwpjiR5WzHs4Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EApy6sKXD66Lswjei6ahxjtW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb technisch geen wijzigingen gedaan bij het verbouwen. Er zit nu een Geberit UP320 in, merk en type vorig reservoir onbekend. Geen wijzigingen aangebracht in de riolering, de oude leiding ligt er nog en voldeed prima. Er lopen geen warmwater leidingen, het toilet is in de uiterste punt van een aanbouw keuken en is de koudste plek van het huis. Keuken is daarna de koudste plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyjN_A1rKHmMwLjp3ddfEdpJc18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMQZOt3DpZrrJLwgJhYVwTmp.jpg?f=fotoalbum_large

Enige zaken die zijn veranderd ten opzichte van de vorige situatie is dat er nu een Wedi plaat tussen reservoir en pot zit (ipv underlayment en gips) en dat er nog wat ruimte om de afvoer vanuit de keuken zit die in de ruimte achter het reservoir kan komen (vorige muur zat afvoer doorheen, nu uitsparing uit houten plaat om de afvoer heen, nog niet dicht gepurt). Toilet heeft een ventilatie naar buiten toe.

Ik heb pas afgelopen week de bovenkant van het reservoir getegeld en gisteren gevoegd, randen zijn nog niet afgekit waardoor er nog lucht langs kan. Ik heb niet het idee dat het vocht buiten het reservoir komt, maar wel tegen het bedieningspaneel komt doordat het open is via het inbouw blokjes systeem.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Ondanks dat het vocht nog niet buiten de spoelbak komt, zit het wel aan de binnenzijde van het bedieningspaneel en wil ik schimmel en vochtproblemen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
Het water condenseerd op plekken waar het koud is, het bedieningspaneel wordt warm door de omgevingstemperatuur in de wc zelf. Daar zal het minder snel gaan condenseren dan tegen de binnenkant van de bak die aan de "koude" kant van het isolerende paneel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
Ik vind het nog al bijzonder dat ik nu veel condens constateer terwijl dit afgelopen jaren nooit het geval is geweest. Ik weet ook niet of de condens aanwezig was voor het dichtmaken van de bovenkant van het reservoir, dan zou het eigenlijk niet moeten kunnen omdat er geen temperatuurverschil was.

Ik ga kijken of het misschien aan het reservoir zelf ligt, dat bij het bijvullen iets begint te spetteren. Al lijkt de druppelvorming wel meer op condens dan spatwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nele V
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-01 08:58
Hoi,

wij hebben hetzelfde probleem bij ons toilet, alleen lopen er nu ook condensatiedruppels via het bedieningspaneel naar buiten. Vond je al een oplossing voor het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
Waarom is de wedi plaat afgepurd en het gat rondom het bedieningspaneel?
Dit doet mij vermoeden dat er koude lucht ergens vandaan komt in je inbouwreservoir maar je deze niet verder de woning in wilt hebben (waarom anders afpurren)?
Afpurren doe je normaal bij de gaten waar de leidingen toch vandaan komen, zoals evt de rioolleiding uit je kruipruimte. Als dat niet gedaan is komt daar mogelijk koude lucht vandaan en laat zo je binnen inbouwreservoir afkoelen en condenseren?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 16-01-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
Oplossing nog niet gevonden, maar ik heb mogelijk wel een idee van de oorzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k40g4TZpL226rq5u3QfB0k6j_oY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YEOsqA0PdSPUlw2B0GANzjF7.png?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie, de toilet in de keuken op de hoek van de aanbouw. Het betreft een (lucht)spouwmuur omdat het een wat nieuwer stukje is. De toilet heeft een ventilatiebuis naar buiten zonder terugslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6S3sHBjseBRkm6C9sU_bC11EhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06uQ4aVRzDGAaijIHk1WeZWc.jpg?f=fotoalbum_large

De afvoer van de keuken loopt via de toilet, deze situatie is niet veranderd. Dit betekent wel dat er warm/heet water door de leiding komt achter het reservoir langs. Hiervoor lag er op het inbouwreservoir een losse hardstenen plaat, zodat er toegang was tot het reservoir. Nu is deze dicht. Er was eerst tevens sprake van een geïmproviseerde schuifdeur van een oude deur, nu heb ik deze weer omgebouwd tot draaideur (zijn oorspronkelijke functie).Hierdoor is er meer afsluiting in de toilet vanuit de keuken.

Gezien de kou heb ik het idee dat de toilet kouder is dan de ruimte achter het inbouwreservoir. Die ruimte kan opwarmen door afvoerwater vanuit de keuken (kokendwaterkraan, afgieten pannen, vaatwasser). De toilet blijft koud door de ventilatie en positie op de hoek. Vanwege de vorige situatie bleef de temperatuur vermoedelijk gelijk omdat het reservoir niet goed was afgedekt en de toilet warmer was vanwege de slechte sluiting van de deur. Ik denk dat hij daardoor condenseert aan de binnenkant van het inbouwreservoir/bedieningspaneel omdat daar natuurlijk een open bak water in zit en de temperatuurverschillen groter zijn.

Enige optie die ik zie is de toilet warmer houden zodat ruimte achter het reservoir en toilet hetzelfde blijven en condensatie uitblijft.

[ Voor 13% gewijzigd door mountaink op 16-01-2025 09:19 ]

Pagina: 1