NAS 4 of 8 TB bijzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 14:11
Ik heb sinds een aantal jaar naar tevredenheid een Synology DS218+ draaien met 1 HDD van 4TB.
Ik gebruik deze voor een aantal zaken
- videoserver, een groot aantal videobestanden staan er op (daarnaast een mediaplayer met een HDD van 1 TB)
- muziekserver, al mijn muziek staat er op (vanuit daar kan ik het op mijn homecinemaset streamen)
- backupserver, alle systemen backuppen 1dd naar de NAS, vanuit daar elke nacht een backup naar cloudomgeving
- PC2PC-map indien bestanden van de ene PC naar de andere gezet moet worden, zonder dat die PC's aan moeten staan.

Nu zijn er 2 dingen
1. De HDD van de NAS heeft nog zo'n 500GB lege ruimte
2. De HDD in de Mediaplayer maakt af en toe een vreemd geluid.

Ik kan een nieuwe HDD in de mediaplayer zetten en een 4TB HDD bijzetten in de NAS of de HDD in de mediaplayer laten vervallen en een 8TB HDD in de NAS zetten.

Vragen:
1. Kan er een 8TB HDD naast de 4TB HDD in de NAS of moeten beide even groot zijn?
2. Wat is handiger 4TB HDD bijzetten in de NAS en een aparte HDD in de mediaplayer

Ter info de mediaplayer is een Himedia Q10Pro, deze is al wel wat op leeftijd, maar werkt nog goed.
Op een ander plaats in huis heb ik als mediaplayer een Nokia 8010 (zonder HDD)
Het voordeel van de Himedia is dat er geen reclame op komt en de Nokia heeft dat wel, weet nog niet hoe ik dat kan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zit met een harde schijf in je NAS die bijna vol zit en mogelijk stuk aan het gaan is.

Je kan 8TB naast de 4TB toevoegen en in totaal 12TB gebruiken maar er is geen enkele bescherming voor wanneer een schijf stuk gaat. Je kan de twee schijven ook gebruiken met duplicatie van data zodat je data niet weg is als er één stuk gaat maar dan kan je maar maximum 4TB gebruiken.

Mogelijk is dat geen issue omdat je nog een backup hebt van je data maar ik zou voorstellen om 2x 8TB aan te schaffen en deze in je NAS te gebruiken als SHR. Zo heb je 8TB ter beschikking en is je data niet weg als er één schijf stuk zou gaan. Je kan ook data scrubbing toepassen om omvallende bitjes te detecteren en te herstellen.

Wel veel duurder dan slechts één schijf kopen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgr
Het is de HDD in de mediaplayer die af en toe geluiden maakt die niet horen.
De HDD van de NAS is gezond en bijna vol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-10 16:32
Ik ga wel mee met @Admiral Freebee en een stap verder.

Ik zou twee nieuwe 8TB schijven halen (of hoe groot je maar wilt...). Eén stop je in je NAS en je verplaatst alle data van de 4TB schijf naar de nieuwe 8TB schijf. Vervolgens verwissel je de 4TB voor de andere 8TB schijf en deze laat je in raid 1 draaien. Wat betekent dat de ene schijf een exacte kopie van de ander is en dus één van de twee 8TB schijven kapot kan gaan zonder dat data verliest.

De 4TB schijf die je dan nog over hebt kun je eventueel nog in je mediaspeler zetten, de 1TB hdd kan dan natuurlijk weg. Dan heb je ook het probleem daar opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
... en geef die 4TB schijf dan nog even een full SMART check voordat je hem in de mediaspeler zet (als die dat aan kan qua grootte, het is tenslotte een oud beestje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
oude disk uit de nas zou ik aan de mediaplayer hangen; met alleen de media die je kunt missen.

ik zou 2 nieuwe disken halen, plaats eerst 1 nieuwe disk in de NAS en zet alles over.
Daarna haal je de oude disk eruit, en kopieer je (raid 1) alles zodat disk 0 en 1 identiek zijn. Het is geen backup, maar de kans dat je iets kwijt raakt is lager.

Voor je mediaspeler heb je dan een gebruikte disk, maar je zorgt dat alle belangrijke media op je nas blijft. De mediaspeker met disk is je tijdelijke buffer. Gaat hij stuk, geen zorgen alles staat op de nas.

Zo iets?

@Fansjo We zeggen hetzelfde lees ik net. Dan zal er wel een kern van waarheid in zitten _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Blasterxp op 04-12-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-10 14:58
In aanvulling op Flans. Je kunt ook de 8GB bij plaatsen, configureren als RAID1, wachten tot het gesynchroniseerd is, de 4TB er uit, 8TB er in, weer wachten tot het gesynchroniseerd is en dan het volume uitbreiden. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgr
Ik zal er eens over nadenken, moet ook rekening houden met het budget.
bedankt allemaal.
Pagina: 1