Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:33
Een tijdje geleden heb ik een Keychron K8 TKL toetsenbord gekocht. Da's het beste toetsenbord waar ik ooit op getypt heb. Hij staat op m'n werk. Gelukkig werk ik alleen, want hij maakt wel een beetje veel lawaai.

Ik wil niet steeds met het ding slepen, dus ik heb er ook eentje voor thuis gekocht. Alleen dat was een aantal jaren later, dus de K8 was niet meer leverbaar. En daarnaast heb ik thuis meer ruimte, dus wilde ik graag een 100%-keyboard. Ik heb een K10 Pro gekocht. Fijn apparaat, lekker zwaar, maar dat geeft niet, want ik sleep er toch niet mee.

Maar... hij typt niet zo lekker als de oude... Mijn K8 typt nét wat soepeler, net wat makkelijker...

In K8 zaten bruine switches, dus heb ik voor de nieuwe ook bruine switches besteld (beide van Keychron zelf), maar blijkbaar is bruin niet hetzelfde als bruin...

Dit zijn de switches in de K8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD7gmpQm9-NylC0Od8HGUn5WWCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXnwSAWxDK8is8WidWpOcmZ6.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zijn de Switches in de K10 Pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnBq-rf6gHYJqnwBE9ydW1cmN_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQa4RFF75hT33L7Oiw99rLxe.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar bestaat er zoiets als 'pro' switches.

Ik heb gekeken naar switches, maar ik kom er niet uit. Veel verschillende merken, veel verschillende kleuren.

Ik zou het liefste in de K10 Pro dezelfde switches stoppen als in mijn K8, maar die lijken niet leverbaar te zijn.

Als ik de eigenschappen vergelijk, lijken de switches hetzelfde, maar dat is dus niet zo.

Kan iemand me advies geven over welke switches ik zou kunnen proberen? Ik vind het niet erg als het geld kost, maar ik heb geen zin om te blijven wisselen als ik uit die tientallen soorten verkeerd kies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 11:30

Emiel1984

Made in NL

Is het niet gewoon de slijtage van de oude switches welke deze soepeler maken?
Heeft Keychron zelf geen antwoord op deze vraag, het lijkt mij dat hun hier het beste antwoord op kunnen geven.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-06 15:22
Ik vermoed dat de switches in de K8 de Keychron Mechanical Brown switches zijn. Deze lijken iig visueel identiek met wat ik op je foto zie, en ik zie ze ook op de Keychron website als optie staan voor de K8. Echter lijken ze niet meer verkrijgbaar. Zowel via de link die ik plaatste, als via de Keychron site.

Er zit wel wat verschil in specificatie, volgens de Keychron website heeft de switch in je K8 een actuation force van 55 gram, de K Pro switch 50 gram. De overige specificaties zijn hetzelfde (pre-travel, travel, etc).
Echter ervaar jij dat de switches in je K8 lichter typen, dus wellicht is dat doordat daar al veel meer op getypt is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 16:43
Inslijten zal altijd iets van verschil maken, maar uiteindelijk is het toch een iets ander model wat anders ervaart. Die oude Keychron switches zijn gewoon Gateron browns, prima te vinden op Aliexpress bijvoorbeeld. Enige verschil is dat er een ander merklabeltje in de spuitgietmal is gezet, zodat er keychron opstaat.

Je hebt het overigens over tientallen soorten, ik heb persoonlijk meer dan 200 modellen van de duizenden die er te krijgen zijn. Het liefst zou ik een van vele de andere modellen aanraden, maar als deze goed bevalt is dat natuurlijk ook helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Keychron" switches?

Keychron maakt toetsenborden, en gebruikt soms eigen switches maar lang niet altijd. Ze verkopen zeer uiteenlopende switches van andere leveranciers. Kun je verduidelijken exact welke switches je had en welke je nu gekocht hebt? Op basis daarvan kunnen we het verschil achterhalen en suggesties geven wat mogelijk dichter in de buurt is bij wat je wilt.

Kleur is maar een naampje en kan verschillen tussen uitvoeringen. Hier lijkt het om 'traditionele' vs 'box' switches te gaan. Box switches zijn ooit oorspronkelijk ontworpen om beter bestand te zijn tegen water en stof, maar toen dat de typ-eigenschappen bleek te veranderen zijn ze een eigen leven gaan leiden.

Bruin betekent traditioneel "tactile, non-clicky", maar dat kun je op verschillende manieren implementeren.

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 04-12-2024 00:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
MatthijsBoog schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:44:
Inslijten zal altijd iets van verschil maken, maar uiteindelijk is het toch een iets ander model wat anders ervaart. Die oude Keychron switches zijn gewoon Gateron browns, prima te vinden op Aliexpress bijvoorbeeld. Enige verschil is dat er een ander merklabeltje in de spuitgietmal is gezet, zodat er keychron opstaat.

Je hebt het overigens over tientallen soorten, ik heb persoonlijk meer dan 200 modellen van de duizenden die er te krijgen zijn. Het liefst zou ik een van vele de andere modellen aanraden, maar als deze goed bevalt is dat natuurlijk ook helemaal prima.
Kijk, hier kan ik wat mee. Dank voor je reactie! Blijkbaar zijn switches zo'n rabbithole, hoe meer je zoekt (en vind), hoe meer je erachter komt wat je niet weet...

Dan is de uitkomst dus: ik ga Gateron Brown's bestellen.

Maar het jeukt dan toch een beetje (en rol ik dieper het konijnenhol in) Wat zou je adviseren dan?
Een proefsetje rood/bruin/blauw?

(oh, ik had inderdaad eerst staan: 'duizenden soorten', toen dacht ik: nee dat is overdreven, maar toch niet 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
dion_b schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:24:
"Keychron" switches?

Keychron maakt toetsenborden, en gebruikt soms eigen switches maar lang niet altijd. Ze verkopen zeer uiteenlopende switches van andere leveranciers. Kun je verduidelijken exact welke switches je had en welke je nu gekocht hebt? Op basis daarvan kunnen we het verschil achterhalen en suggesties geven wat mogelijk dichter in de buurt is bij wat je wilt.

Kleur is maar een naampje en kan verschillen tussen uitvoeringen. Hier lijkt het om 'traditionele' vs 'box' switches te gaan. Box switches zijn ooit oorspronkelijk ontworpen om beter bestand te zijn tegen water en stof, maar toen dat de typ-eigenschappen bleek te veranderen zijn ze een eigen leven gaan leiden.

Bruin betekent traditioneel "tactile, non-clicky", maar dat kun je op verschillende manieren implementeren.
Ja, inderdaad bruine switches waar 'keychron' op staat, dat lijken me Keychron switches.

Probleem is dat het niet goed te achterhalen is. Het ene toetsenbord komt van Ergowerken, die specificeren alleen de kleur, niet eens het merk.
En de tweede komt van Keychron zelf, waarbij ze aangeven: Keychron Brown Pro Mechanical Switch.

Met 'box' bedoel je die 'haakjes' om het 'plusje' denk ik? Ik dacht dat het voor meer stabiliteit van de keycaps was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:50

TommieW

Numa numa.

Zou het verschil kunnen zijn dat de switches van de K8 wel gesmeerd waren en die van je nieuwe toetsenbord niet? De Pro switches zijn "pre-lubed". Mijn ervaring is dat dit best wat verschil maakt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Ik denk het niet, want ik vind juist de niet-pro switches fijner typen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PoJa84 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:12:
Ik denk het niet, want ik vind juist de niet-pro switches fijner typen...
Lubing hoeft switches niet per se fijner te maken. Kun je beschrijven wat het verschil is dat je ervaart?

- hoe hard je moet drukken?
- hoe hard de toets terug omhoog komt?
- hoe diep de tactile bump is (waar de switch geruisloos 'klikt')?
- hoe soepel/ruw het indrukken gaat?
- of de de kracht die je op de toets moet uitoefenen constant is danwel verandert naarmate je het indrukt?
- hoe stabiel/wiebelig de switch is?
- iets anders...?

We hebben allemaal subjectieve meningen over welke switches het beste zijn, maar wat mijn vingers fijn vinden hoeft niet hetzelfde te zijn als wat de jouwe fijn vinden (hoop het niet voor je - borden met de complicated white Alps die ik nu gebruik zijn uitermate schaars in goede toestand...), dus we hebben een beetje meer houvast nodig om goed advies te geven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1