Kosten vervangen rookgas CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:35
Afgelopen week is bij ons onderhoud gepleegd aan de ketel.
Vooraf werd netjes gemeld dat wegens nieuwe wet- en regelgeving de rookgasafvoer vervangen moest gaan worden.
Hiervoor diende ik vooraf ook foto van de ketel voor aan te leveren.
Toen ik vroeg om een indicatie van de kosten kreeg ik als antwoord terug dat dat lastig was op afstand en enkel de foto.

Het werk is voor zover ik kan beoordelen netjes uitgevoerd en de monteur kwam vriendelijk en kundig over.
Nu heb ik echter een rekening binnengekregen waar ik toch wel even van moet slikken.
Al met al is hij 4 uurtjes bezig geweest waarvan hij ca. 1 uur materiaal is wezen halen.
Als ik de kosten voor verrichte handelingen deel door het aantal uur komt daar volgens mij een redelijk uurtarief uit.
Als ik de materialen opzoek bij warmteservice zit er minimaal 50% toeslag op de prijzen incl. de btw.

Nu ben ik natuurlijk zeer benieuwd, is deze rekening realistisch of wordt ik hier toch lichtelijk getild?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik vind het geen gekke prijzen. Gemiddeld uurtarief van een CV monteur ligt momenteel ergens tussen de €55 - €85 met uitschieters naar boven. Jij hebt ongeveer €52 betaald zónder voorrijkosten. Materialen zit altijd een marge op, maar eenmaal gemonteerd krijg je ook garantie op zowel materialen als het eindwerk.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Wat was er fout aan de oude afvoer dan?
Want als het goed is, is die vervangen toen de ketel vervangen is.
En dan moet hij al goed geplaatst zijn.

65 euro per uur is niet overdreven duur voor wit werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:15
geen idee wat de beste man gedaan heeft, maar voor dit geld had ik een nieuwe ketel inclusief alles laten plaatsen voor pak hem beet 2k....

reacties op bovenstaande tarieven: ligt er ook geheel aan waar je zit denk ik, als je in a'dam zit waar die knakker met zijn elektrische zoef zoef mobiel moet voor komen rijden of in lutjebroek in een afgeragde diesel t5 maakt ook wel verschil in uurprijzen...

[ Voor 48% gewijzigd door Sammy_tukker op 03-12-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik zit mogelijk in een soortgelijke situatie.

Onze afvoer bestaat uit verschillende materialen, iets wat 12 jaar geleden nog mocht maar nu blijkbaar niet meer.
Als uit een meting blijkt dat deze lek is, zal die ook vervangen moeten worden.

Wel verbaast men zich dat het 3 meter omhoog richting de schoorsteen gaat i.p.v. 1 90 graden bocht en meteen door de muur naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-04 19:08
Gewoon normale prijzen ,vind het zelfs nog goedkoop…
En idd voor de marge van prijzen krijg je ook garantie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:57
Niet om het een of ander, maar als ik alles optel kom ik op 521,97 ex BTW uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:25
coinman63 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:26:
Niet om het een of ander, maar als ik alles optel kom ik op 521,97 ex BTW uit.
offtopic:
Dan ben je '1 x Topsectie 80/125 € 134,90' vergeten... ;)

PSN: Redrafted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Onderhoud en arbeid is gewoon in lijn der verwachting. Die rookgasafvoer is gemonteerd met gouden beugels...

Kan me niet heugen dat ik 8,10 voor een beugel kwijt was en 2,50 voor een stokeind toen ik afgelopen zomer zelf de boel gebeugeld heb.

Heb je foto's van voor en na? Kosten zitten vooral in die flex slang.

Edit: zie dat het een beugelset is, dan zijn het 2 beugels en 2 stokeinden...
Is dit een rookgasafvoer door een schoorsteen? En voor dit geld is ie ook op het dak geweest? Dan is de prijs voor arbeid helemaal niet gek en is die flexbuis ook te verklaren.

[ Voor 28% gewijzigd door _JGC_ op 03-12-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
bij mij 165,- inclusief enkel en alleen voor de rookgasafvoer, plaatsen doen ze voor niks omdat ik al een onderhoudscontract bij ze heb, en ja daar betaal ja natuurlijk ook voor maar dan heb je wel de zekerheid dat je niet iemand hoeft op te zoeken als het een keer echt nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:35
Mag dan als normale tarieven beschouwd worden, maar 800 euro is toch een hoop geld voor iets dat feitelijk niet stuk was maar niet meer aan een norm voldoet. Het was altijd prima, je vraagt er niet om maar wel om een prijs indicatie en dan is het niet een factuur van een paar honderd maar van een serieus bedrag net zo voor de feestdagen.

Ik zou er ook niet blij mee zijn en me even afvragen of dit nou normaal is. Begrijp TS wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:35
Fijn om bevestigd te zien dat de arbeid inderdaad een billijk tarief is.
Hij is inderdaad het dak op geweest voor het vervangen van de afvoer.

Als ik het goed begrijp had de afvoer enkel vervangen hoeven te worden als er en nieuwe ketel geïnstalleerd zou zijn of wanneer de rookgasafvoer defecten had vertoond.
Ik ben dan ook nieuwsgierig naar zijn onderbouwing en zal dat hier nog wel terugkoppelen.
Als die onderbouwing klopt zal ik gewoon netjes betalen waar ze recht op hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 15:32

Rmg

Your Grandma schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:38:

Als ik het goed begrijp had de afvoer enkel vervangen hoeven te worden als er en nieuwe ketel geïnstalleerd zou zijn of wanneer de rookgasafvoer defecten had vertoond.
Nee,

Op 1 oktober 2020 trad de Gasketelwet in werking. Om bedrijven de kans te bieden zich voor te bereiden op de nieuwe regelgeving en de CO-certificering te behalen, is een overgangsperiode ingesteld. Vanaf 1 april 2023 mogen alleen gecertificeerde bedrijven en vakbekwame monteurs werken aan de cv-installatie, de ketel, luchttoevoer en rookgasafvoer.

Praktisch gezien betekent dat sinds 1 april 2023 (eigenlijk al 2020, maar dat is de papieren werkelijkheid) je rookgasafvoer moet voldoen aan NEN 7203 & NPR 3378-46 (Het nieuwe beugelen) anders mag de monteur niet aan jouw CV ketel werken, want je installatie is niet volgens de norm.

De TLDR; is heel veel ketelinstallaties tot 2023 zijn gewoon houtje touwtje inelkaar gebeund, slecht gebeugeld met niet-gelijke materialen en doen voldoen niet aan de norm.

Om onderhoud te krijgen op je installatie moet hij op norm gebracht worden, of hij zou moeten worden uitgeschakeld/buiten werking gesteld moeten worden.

Ketelinstallateurs graag klanten de schuld omdat "wij" eisen dat het allemaal goedkoop moet worden.

Hoewel ik persoonlijk nooit bij een offerte de vraag heb gekregen "Wil je het fatsoenlijk of wil je het goedkoop?"

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 04-12-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:06

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb twee jaar geleden mijn rook- gasafvoer laten verplaatsen vanwege dakkapel. Kosten 750 euro en dat was nog de goedkoopste. Kreeg ook offertes van 1500 euro.

Vind deze prijs niet gek.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 04-12-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik kreeg dit te horen bij het laatste ketelonderhoud begin dit jaar. Het bedrijf wat het jaarlijkse onderhoud doet, heeft 'm eind 2015 ook geplaatst.

Het vervangen van die afvoer was nog steeds vrijblijvend maar wel dwingend geadviseerd, richting verzekering. Ik zou een offerte daarvoor gaan ontvangen, voor vervanging bij volgende onderhoudsbeurt, maar ik heb deze niet gekregen realiseer ik mij nu.

Ik zal er nu zelf eens actief achteraan gaan en eens kijken wat ze me daarvoor in rekening willen brengen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
hardware-lover schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:11:
Ik kreeg dit te horen bij het laatste ketelonderhoud begin dit jaar. Het bedrijf wat het jaarlijkse onderhoud doet, heeft 'm eind 2015 ook geplaatst.

Het vervangen van die afvoer was nog steeds vrijblijvend maar wel dwingend geadviseerd, richting verzekering. Ik zou een offerte daarvoor gaan ontvangen, voor vervanging bij volgende onderhoudsbeurt, maar ik heb deze niet gekregen realiseer ik mij nu.

Ik zal er nu zelf eens actief achteraan gaan en eens kijken wat ze me daarvoor in rekening willen brengen.
(oud topic, maar dezelfde vraag)
Hoe is dit verder gegaan?

Ook bij ons is er plots een kleine lekkage geconstateerd door het bedrijf dat de ketel 5 jaar geleden gehangen heeft en toen ook een nieuw rookgaskanaal geplaatst heeft. Ook wij worden redelijk dwingend* geadviseerd wederom een nieuwe te plaatsen en dit valt uiteraard niet onder het servicecontract.

* verwijzingen naar de nieuwe NPR normen en risico dat de ketel verplicht buiten gebruik gesteld moet worden bij het volgende onderhoud.

Ik krijg er sterk een gevoel van oplichting bij (a la schoorsteenvegers). Hebben jullie het blindelings gedaan? En dus vertrouwd op 'er is een lek' door de partij die er ook aan verdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Stiggy Heb je foto's van hoe het erbij hangt? Waar zou het lek zijn?

Overigens zijn die beugel voorschriften niet nieuw, de eerste versie van de voorschriften zijn in 2012 opgesteld, in 2016 en 2022 herzien. Als ze 5 jaar geleden de boel niet gebeugeld hebben zou ik dat scharen onder nalatigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Nu online
_JGC_ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:40:
@Stiggy Heb je foto's van hoe het erbij hangt? Waar zou het lek zijn?

Overigens zijn die beugel voorschriften niet nieuw, de eerste versie van de voorschriften zijn in 2012 opgesteld, in 2016 en 2022 herzien. Als ze 5 jaar geleden de boel niet gebeugeld hebben zou ik dat scharen onder nalatigheid.
Dank voor je reactie!
Ik heb de ballen verstand van dit spul, maar hier een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apig-KTl9qAGc7Vtpr7asuhOZu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEdRGHui2wnvrmQFm8rTKZs2.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie geen beugels, volgens jou zou dat moeten? Heb je ergens een bron waar ik gebruik van kan maken om ze daar op te wijzen?

Ondertussen ook aan het bedrijf gevraagd wat er in hun ogen precies vervangen moet worden en wat de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Stiggy
Voorschriften in 2016:
https://www.rogafa.nl/wp-...t_mrt2016-aangepast-1.pdf

Als ik je foto zo zie valt me op dat de afvoerpijp niet recht inelkaar zit, de bovenste haakse bocht zit schuin in de horizontale buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Stiggy schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:21:
(oud topic, maar dezelfde vraag)
Hoe is dit verder gegaan?

Ook bij ons is er plots een kleine lekkage geconstateerd door het bedrijf dat de ketel 5 jaar geleden gehangen heeft en toen ook een nieuw rookgaskanaal geplaatst heeft. Ook wij worden redelijk dwingend* geadviseerd wederom een nieuwe te plaatsen en dit valt uiteraard niet onder het servicecontract.

* verwijzingen naar de nieuwe NPR normen en risico dat de ketel verplicht buiten gebruik gesteld moet worden bij het volgende onderhoud.

Ik krijg er sterk een gevoel van oplichting bij (a la schoorsteenvegers). Hebben jullie het blindelings gedaan? En dus vertrouwd op 'er is een lek' door de partij die er ook aan verdiend?
Ah, ja ik had die offerte nog aangevraagd (herinnering gestuurd daarvoor).

Ik moet deze nog even uit het archief halen om het exacte bedrag te kunnen zien, maar ik ben een stuk voordeliger uit dan wat ik hier als bedragen voorbij heb zien komen.

Inclusief extra werk, het vervangen van een gedeelte verwarmingsleiding (ivm oude lekkage), zit ik iets boven de €400,- incl. (zo uit het hoofd).

Ik moet ook nog even goed uitzoeken of het daadwerkelijk wel gedaan moet worden. Ik kan het prima betalen, daar niet van, maar wat niet nodig is laat ik niet doen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Nu online
Dank beiden voor de reactie!
E.e.a. zit inderdaad niet recht, maar de buis die uit het dak naar beneden komt loopt ook niet helemaal recht. Ik vind het een beetje vaag, misschien is het gewoon een kwestie van dingen goed in elkaar drukken en dan lekt het niet? (als het al lekt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stiggy schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik heb de ballen verstand van dit spul, maar hier een foto.
[Afbeelding]
Ik zie geen beugels, volgens jou zou dat moeten? Heb je ergens een bron waar ik gebruik van kan maken om ze daar op te wijzen?

Ondertussen ook aan het bedrijf gevraagd wat er in hun ogen precies vervangen moet worden en wat de kosten zijn.
De 2e bocht hoort hier gebeugeld te zijn dacht ik.
Ergens in een ander topic staan de exacte regels nog wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23
Bijf me een beetje verbazen dat ze zo hameren op beugelen maar wel gewoon een 2-pijps systeem nog toestaan. Als je het dan toch over veiligheid hebt had dan meteen een cocentrisch systeem verplicht gesteld voor nieuwe installaties. Zowiezo zou ik dat bij vervangen van de RGA aanraden wanneer mogelijk op de ketel.
Kost per meter misschien iets meer maar stukken veiliger. Bovendien heb je dan maar de helft van de buizen (en dus beugels) nodig ;)

Ik snap het nut van correct beugelen maar vind het zoiets van een reddingsvest verplicht stellen op een boot terwijl de boeg van vloeipapier is gemaakt.

Al met al lijken de kosten nog redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butheadking
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-04 20:05
FRANQ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:21:
Wat was er fout aan de oude afvoer dan?
Want als het goed is, is die vervangen toen de ketel vervangen is.
En dan moet hij al goed geplaatst zijn.

65 euro per uur is niet overdreven duur voor wit werk.
En dit is dus een aanname die niet correct is. Je moest is weten hoevaak ik nog bij een ketel kwam waar alleen de ketel was vervangen en de rookgassen niks mee gedaan was. Lekker makkelijk en snel geld verdienen, kwestie van oude ketel eraf nieuwe erop, leiding werk aan elkaar knopen en door. 2000,- verdient voor 3 uurtjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-04 07:05

kujinshi

seven heroes

Ik heb ook offerte vorig jaar gehad voor rookafvoer, ongeveer 800 euro. Maar ze zeiden als je ketel ook aan vervaning toe is, dan zit de afvoer er gratis bij. Daar mijn ketel ook al oud was, die deal gesloten.

Doet de 800 euro ook niet zo zeer. Moderne afvoer wel nodig (uiteraard strenge regel) want je wilt geen gedonder met dit hebben. Je kan met mensenlevens spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-04 07:05

kujinshi

seven heroes

MzKzM73 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:57:

Ik snap het nut van correct beugelen maar vind het zoiets van een reddingsvest verplicht stellen op een boot terwijl de boeg van vloeipapier is gemaakt.
Correct beugelen voorkomt dat de pijpen losschieten van waarop ze zijn aangesloten. Ook maakt dat, dat je er tegenaan kan stoten zonder dat de constructie eronder lijdt. Veel mensen zijn toch bezig met dakisolatie dus gebeurt er weleens wat rondom/bij deze afvoerpijpen.

En een extra beugel etc. dat zijn de kosten niet. Daarom alles nieuw, dan knap vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@kujinshi Komt bij, er zitten afdichtrubbers in. Die zet je 1x vast, zal je in het begin nog wel wat kunnen bewegen, maar als je 10 jaar verder bent zijn die rubbers hard. Zolang je er niet aan zit dicht het af, schuif of draai je de buizen tov elkaar heb je grote kans op een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hardware-lover schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:29:
Ah, ja ik had die offerte nog aangevraagd (herinnering gestuurd daarvoor).

Ik moet deze nog even uit het archief halen om het exacte bedrag te kunnen zien, maar ik ben een stuk voordeliger uit dan wat ik hier als bedragen voorbij heb zien komen.

Inclusief extra werk, het vervangen van een gedeelte verwarmingsleiding (ivm oude lekkage), zit ik iets boven de €400,- incl. (zo uit het hoofd).

Ik moet ook nog even goed uitzoeken of het daadwerkelijk wel gedaan moet worden. Ik kan het prima betalen, daar niet van, maar wat niet nodig is laat ik niet doen.
Het bedrag was nog lager dan ik in gedachten had.

Omschrijving werkzaamheden:

- Het vervangen van het luchttoevoerkanaal door safe pp.
- Het beugelen volgens voorschrift van het rookgasafvoer/luchttoevoer traject.
- Het aftappen van u cv-installatie.
- Het verwijderen van een deel van de cv-aanvoerleiding 22mm (het aangetaste deel naast u cv-ketel)
- Het leveren en aanbrengen van een nieuw t-stuk 22, nieuw deel cv-buis 22mmm en sok 22mm.
- Het vullen en ontluchten van u cv-installatie
- Het in bedrijfstellen van u cv-ketel.

De prijs voor de genoemde werkzaamheden en materialen bedraagt € 355,00 incl. 21% BTW

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23
kujinshi schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Correct beugelen voorkomt dat de pijpen losschieten van waarop ze zijn aangesloten. Ook maakt dat, dat je er tegenaan kan stoten zonder dat de constructie eronder lijdt. Veel mensen zijn toch bezig met dakisolatie dus gebeurt er weleens wat rondom/bij deze afvoerpijpen.

En een extra beugel etc. dat zijn de kosten niet. Daarom alles nieuw, dan knap vastmaken.
Ik snap de reden voor het beugelen en ben het er ook wel mee eens. Mijn vergelijking ging over de focus op beugelen terwijl een intrisiek veiligere RGA (zoals cocentrisch) niet verplicht wordt gesteld. Had dat laaghangend fruit dan ook even meegenomen (voor nieuwe installaties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:16
Stiggy schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Tussen dak en het 2 in1 stuk moet een beugel. Ik had vorig jaar een nieuw bedrijf die onderhoud kwam doen, en die deden eerst een keuring van de rookgasafvoer. Ik had me ingelezen en zelf een beugel gemonteerd, de monteur heeft er flink aan lopen sjorren maar kreeg er geen beweging in, dus goedgekeurd.
Pagina: 1