PC Gaming Upgrade 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 06:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1440p en 120 fps/hz

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik een beetje op 1000-1200 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze componenten heb ik in mijn huidige build en zou ik graag meenemen om kosten te besparen
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 37,99€ 37,99
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 37,99

Ik heb trouwens momenteel een 2070 Super mocht dat nog relevant zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 195,02€ 195,02
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER WINDFORCE OC 12G€ 659,-€ 659,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 37,99€ 37,99
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 199,90€ 199,90
Totaal€ 1.091,91

Ik weet niet of de voeding sufficiënt is tegenwoordig, maar anders koop ik idealiter een voeding die bij een eventuele volgende upgrade (over 4 jaar) niet ook wederom geüpgraded hoeft te worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb ook nog gekeken naar de RX 7900 GRE maar die schijnt omdat ie dezelfde prijs heeft niet echt de moeite waard te zijn tegenover Nvidia. Nvidia is beter, heeft DLSS en Raytracing. Mochten jullie daar anders over denken dan hoor ik het graag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Niet van plan maar als het wordt aangeraden dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Voeding is aan de krappe kant. Nvidia zegt volgens mij 650 watt PSU.

Deze GPU heeft PCIE4.0 nodig. Dit moederbord heeft PCIE 3.0. Het kan wel, maar de GPU wordt begrensd door de bandbreedte. Ik durf niet te zeggen hoeveel dit uitmaakt, maar je krijgt in ieder geval niet de volledige performantie van de 4070 super met dit moederbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:38
Ik heb ook nog gekeken naar de RX 7900 GRE maar die schijnt omdat ie dezelfde prijs heeft niet echt de moeite waard te zijn tegenover Nvidia. Nvidia is beter, heeft DLSS en Raytracing. Mochten jullie daar anders over denken dan hoor ik het graag.
De vraag is of je ray tracing wil gebruiken. Zo ja, dan is Nvidia de betere keuze. Zo nee, dan is de AMD een prima alternatief.

Qua voeding onthoud ik mij van stemming. Wattage moet op zich wel voldoende zijn met deze zuinige processor en niet al te gekke grafische kaart. Maar of deze 550 kwalitatief op voldoene niveau is, daar hebben anderen wat beter inzicht in.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:55
Bverhoe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:29:
Voeding is aan de krappe kant. Nvidia zegt volgens mij 650 watt PSU.
Dit moet prima kunnen. Een 4070 super houdt op bij 230 review: RTX 4070 Super - Een betere deal voor bijna dezelfde chip en voor een 5700X3D zou ik max 90 watt rekenen. In game zeer waarschijnlijk veel minder. Zo zijn 3D chips nu eenmaal in game.

Bovendien is de V550 Gold een voeding die je prima 100% kunt belasten, al denk ik dat dit systeem eerder op de 70-75% zal zitten tijdens het gamen, dus ik zou me niet druk maken.

Belangrijker is dat de V550 geen 12 VHPWR stekker heeft en je dus het meegeleverde verloopstukje moet gebruiken. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe veel 6+2 pin stekkers je in het verloopje van de 4070 Super moet steken.
Deze GPU heeft PCIE4.0 nodig. Dit moederbord heeft PCIE 3.0. Het kan wel, maar de GPU wordt begrensd door de bandbreedte. Ik durf niet te zeggen hoeveel dit uitmaakt, maar je krijgt in ieder geval niet de volledige performantie van de 4070 super met dit moederbord
Dat krijg je zeker wel. Een 4090 verliest maar 2% op PCIe3.0. https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/28.html De 4090 is véél sneller dan de 4070 Super. Dit moet prima kunnen zonder meetbaar prestatieverlies.

Wel eerst even de bios updaten naar 7C02v3I of hoger. Ik zou de nieuwste bios pakken waar geen beta bij staat van de moederbord support page. https://www.msi.com/Mothe...TOMAHAWK-MAX/support#bios
Yep, bij bijna gelijke prijs zou ik hier altijd de 4070 Super aanraden. Die is veelzijdiger dan de 7900 GRE.

Kans is redelijk dat je 3200C16 niet stabiel gaat krijgen met 4x8GB. 4 dimms is nooit echt een heel erg goed idee voor hoger geklokt DDR4 en 5. Het belast de memory controller vaak te veel om het XMP profiel te kunnen gebruiken. Ook zijn het twee losse kits die niet samen gevalideerd zijn, wat ook voor problemen kan zorgen, ookal is het ogenschijnlijk "dezelfde" ram kit. Je hebt altijd revisies.
Het valt te proberen, maar YMMV.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 03-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
Thanks voor alle reacties, ik wilde de onderdelen zojuist bestellen maar Megekko bezorgt niet morgen (ondanks dat ik voor 22:30 wilde bestellen).

- Nu vroeg ik mij af, worden de onderdelen richting nieuwjaar/in het nieuwe jaar goedkoper? En wordt de 5000 lijn van Nvidia binnenkort ook aangekondigd?

Gezien ik nu sowieso tot na de kerst ga wachten met bestellen kan ik evt. nog wat langer wachten als dat de prijs wat drukt. De SSD was ook alweer 50 euro duurder en de tray versie hebben ze niet bij Megekko helaas.

- Daarnaast vroeg ik me ook af of ik de oude Gelid Solutions Phantom Black koeler kan gebruiken of beter een nieuwe kan aanschaffen? Ik zag bijv. de uitvoering: be quiet! Pure Rock 2 Zwart

- Ik heb ook nog even gekeken naar de verschillende uitvoeringen van de 4070 Super maar volgens mij is dat vooral persoonlijke voorkeur en is het gerommel in de marge, correct?

- Voor RAM heb ik gekozen voor https://www.megekko.nl/pr...M2D3600C18-Geheugenmodule 3600 snelheid en 32GB, mijn oude strips gaan er dan uit.

- Vroeger kocht ik altijd de Arctic silver 5 koelerpasta maar ik hoorde laatst dat dat niet meer de #1 keuze is. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
Ik heb de aankondiging van de nieuwe kaarten nog even afgewacht.

En ik neig er nu naar om voor de 7900xt te gaan.
De hogere hoeveelheid vram en native frames spraken me aan.

Maar het verbruik van deze kaart ligt ook hoger. Moet ik dan wel mijn voeding upgraden? Het ligt een beetje op het randje als ik zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:55
een 550 watt voeding icm een 7900XT is een beetje kantje boord ja. Persoonlijk zou ik minimaal een 650 kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XT 20GB GDDR6

Als je voor een RX 7900 XT gaat zou ik bovenstaand model nemen, die heeft een prima koeler en is momenteel €699. Op een 550W voeding zou dat in principe met jouw config moeten kunnen, maar dan zou ik de bios switch op de kaart wel altijd op Silent zetten zodat hij niet nog meer stroom gaat trekken. Een kleine handmatige undervolt kan verstandig zijn als je het safe wil spelen.

Powercolor zelf zegt bij deze kaart over de eisen qua voeding:
Recommended power supply for AMD Radeon RX 7900 XT graphics card is minimum 750W or greater power supply with 12V output > 62A. Minimum recommended system power supply wattage is based on a PC configured with an AMD Ryzen 9 5900X processor plus typical power requirements of other system components. Your system requirements may differ.
Jouw voeding doet op de 12V-rail 45A (wat keurig is voor een 550W voeding), maar daar zit wel een flink gat tov 62A. Echter, dit soort 'eisen' zijn meestal erg ruim genomen en de 5900X die ze aanhouden verbruikt 145W onder belasting terwijl de 5700X3D die jij kiest als uiterste max 87W doet. Daar 305W voor die 7900 XT bij opgeteld en 100W voor moederbord, geheugen, ventilators, ssd's en andere meuk zit je in totaal op precies 492W. Dat is als alle componenten echt volle bak 100% worden belast, wat maar zelden voorkomt. Wel kan de RX 7900 XT door zogenaamde power spikes zeer kort tot maximaal 391W verbruiken, en dan zou je worst case op 578W in totaal uitkomen. Nu is je voeding van een kwaliteitsniveau dat hij prima 24/7 tot 550W kan leveren en ook wel iets daarboven, maar je hebt geen marges meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
Jan1337 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:18:
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XT 20GB GDDR6

Als je voor een RX 7900 XT gaat zou ik bovenstaand model nemen, die heeft een prima koeler en is momenteel €699. Op een 550W voeding zou dat in principe met jouw config moeten kunnen, maar dan zou ik de bios switch op de kaart wel altijd op Silent zetten zodat hij niet nog meer stroom gaat trekken. Een kleine handmatige undervolt kan verstandig zijn als je het safe wil spelen.

Powercolor zelf zegt bij deze kaart over de eisen qua voeding:

[...]

Jouw voeding doet op de 12V-rail 45A (wat keurig is voor een 550W voeding), maar daar zit wel een flink gat tov 62A. Echter, dit soort 'eisen' zijn meestal erg ruim genomen en de 5900X die ze aanhouden verbruikt 145W onder belasting terwijl de 5700X3D die jij kiest als uiterste max 87W doet. Daar 305W voor die 7900 XT bij opgeteld en 100W voor moederbord, geheugen, ventilators, ssd's en andere meuk zit je in totaal op precies 492W. Dat is als alle componenten echt volle bak 100% worden belast, wat maar zelden voorkomt. Wel kan de RX 7900 XT door zogenaamde power spikes zeer kort tot maximaal 391W verbruiken, en dan zou je worst case op 578W in totaal uitkomen. Nu is je voeding van een kwaliteitsniveau dat hij prima 24/7 tot 550W kan leveren en ook wel iets daarboven, maar je hebt geen marges meer :)
Dank voor je uitbreide antwoord.
Die zag ik inderdaad staan maar ken 't merk verder niet. Jij ervaring hiermee?

Als je voeding het niet aankan klapt dan gewoon je pc uit of heb je kans dat je ook gpu doorbrand?

Want anders kan ik altijd een nieuwe voeding aanschaffen, better safe than sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Freddy22 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Die zag ik inderdaad staan maar ken 't merk verder niet. Jij ervaring hiermee?

Als je voeding het niet aankan klapt dan gewoon je pc uit of heb je kans dat je ook gpu doorbrand?
Powercolor is een AMD-only fabrikant en ontwerpt zijn koelers dus specifiek voor de Radeon kaarten. Partijen als Asus, Gigabyte en MSI hergebruiken vaak hun ontwerp voor de GeForce-kaarten op de Radeons, en dat is niet altijd een succes. Mijn ervaring met Powercolor is erg positief, veel reviews zijn ook enthousiast over de lage geluidsproductie op Silent Mode.

Je voeding heeft volgens de specs stroomspanningbeveiliging tegen kortsluiting, overbelasting, oververhitting en spanningsbeveiliging.

Edit: je huidige cpu-koeler is ruim voldoende om een 5700X3D te koelen, dus die zou ik zeker hergebruiken. Als koelpasta is mijn persoonlijke favoriet tegebwoordig: uitvoering: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound 3.5G

[ Voor 17% gewijzigd door Jan1337 op 10-01-2025 22:38 ]

Pagina: 1