Aqara T1 met wisselschakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
HELP!

echte help :?

Alle spullen binnen en even de tijd om de aqara in te bouwen.

Uiteindelijke plan :

Met een aqara T1 schakelaar :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO_vJ8_jPknPcI9LbsgIRiu-ve8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O9QAtFqJilx79sOqRh8rJ5M8.png?f=user_large

Naastgelegen stopcontact laten vervallen, daar de aqara inbouwen, blauw en bruin dus bij de hand.
Wisselschakelaar vervangen door een Gira wisselschakelaar, nieuwe ombouwrand en een blindplaat. Alles weer netjes.

Afgezien van het vervangen van de wisselschakelaar hoefde ik dus eigenlijk alleen de zwarte draad van de wisselschakelaar op L1 van de aqara te zetten en een nieuwe zwarte draad van S0 naar de wisselschakelaar.

Alles aangesloten, schakelaar omgezet... niks.... andere schakelaar (bij deur) omgezet, nog niks. Wel zie ik het led op de aqara blauw-rood knipperen en het volgende moment klapt de groep eruit....

Schakelaar bij de deur zit vast, geen beweging in te krijgen.
Alles losgehaald, aqara er tussenuit, oude wisselschakelaar er weer tussen, dus alles weer in de originele staat. licht aan uit werkt maar aan 1 kant... schakelaar bij de deur zit niet meer vast maar doet niks. ..

Dus die schakelaar uit de doos gehaald. Dat is een dubbele schakelaar overigens.
Achter de schakelaar zie ik de blauwe draad in de schakelaar verdwijnen, doorgelust naar schakelaar 2 en de bruine doorlopen naar boven.... Ik vermoed richting lamp(en) ?

Aan de kant waar ik de aqara wou inbouwen heb ik alle drie de zwarte draden nog ff doorgemeten maar nergens dus spanning.

Efin, vanwege het commentaar dat ik al ruim over mijn geplande half uur heen was enzo heb ik alles afgedopt en het maar de boel gelaten.

WAF is dus screwed en ik zit met 1 verlichting in de slaapkamer die het niet meer doet.

Mijn voorlopige conclusie:

- schakeling loopt over Neutra ipv Live (edit, verkeerd aangegeven) (hoe dan ??)
- de dubbelschakelaar is half naar de vaantjes...

Iemand nog een idee hoe ik dit nog gefixed krijg ?

Afgesplitst, had al niets met Homey te maken.

Lees graag de volgende keer ook de reacties met je positieve bril ipv de negatieve.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 03-12-2024 13:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Jpiek schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:33:
HELP!

echte help :?

Alle spullen binnen en even de tijd om de aqara in te bouwen.

Uiteindelijke plan :

Met een aqara T1 schakelaar :

[Afbeelding]

Naastgelegen stopcontact laten vervallen, daar de aqara inbouwen, blauw en bruin dus bij de hand.
Wisselschakelaar vervangen door een Gira wisselschakelaar, nieuwe ombouwrand en een blindplaat. Alles weer netjes.

Afgezien van het vervangen van de wisselschakelaar hoefde ik dus eigenlijk alleen de zwarte draad van de wisselschakelaar op L1 van de aqara te zetten en een nieuwe zwarte draad van S0 naar de wisselschakelaar.

Alles aangesloten, schakelaar omgezet... niks.... andere schakelaar (bij deur) omgezet, nog niks. Wel zie ik het led op de aqara blauw-rood knipperen en het volgende moment klapt de groep eruit....

Schakelaar bij de deur zit vast, geen beweging in te krijgen.
Alles losgehaald, aqara er tussenuit, oude wisselschakelaar er weer tussen, dus alles weer in de originele staat. licht aan uit werkt maar aan 1 kant... schakelaar bij de deur zit niet meer vast maar doet niks. ..

Dus die schakelaar uit de doos gehaald. Dat is een dubbele schakelaar overigens.
Achter de schakelaar zie ik de blauwe draad in de schakelaar verdwijnen, doorgelust naar schakelaar 2 en de bruine doorlopen naar boven.... Ik vermoed richting lamp(en) ?

Aan de kant waar ik de aqara wou inbouwen heb ik alle drie de zwarte draden nog ff doorgemeten maar nergens dus spanning.

Efin, vanwege het commentaar dat ik al ruim over mijn geplande half uur heen was enzo heb ik alles afgedopt en het maar de boel gelaten.

WAF is dus screwed en ik zit met 1 verlichting in de slaapkamer die het niet meer doet.

Mijn voorlopige conclusie:

- schakeling loopt over Live ipv Neutral (hoe dan ??)
- de dubbelschakelaar is half naar de vaantjes...

Iemand nog een idee hoe ik dit nog gefixed krijg ?
Wat bedoel je met de schakeling loopt over Live ipv Neutral?
Als je het goed doet schakel je altijd over Live en niet over Neutral.
De nul zit toch al aan de lamp, die ga je toch niet schakelen.
De wisselschakelaars zetten volgens de tekening spanning op S0 en die spanning komt via de Aqara via L1 weer bij de lamp. Al dan niet dat ze een intern relais schakelen zodat je ook via de app de lamp aan of uit kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
mike123 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:01:
[...]

Wat bedoel je met de schakeling loopt over Live ipv Neutral?
Als je het goed doet schakel je altijd over Live en niet over Neutral.
De nul zit toch al aan de lamp, die ga je toch niet schakelen.
De wisselschakelaars zetten volgens de tekening spanning op S0 en die spanning komt via de Aqara via L1 weer bij de lamp. Al dan niet dat ze een intern relais schakelen zodat je ook via de app de lamp aan of uit kan doen.
Excuus, verkeerd opgeschreven. De lampen lijken over de nul geschakelt te worden. Blauw gaat naar de schakelaars en bruin loopt van onderaf gelijk door omhoog een buis in.
Schakelaar zit erg krap in de doos en krijg hen nauwelijks ver genoeg naar voren.
Had natuurlijk ff door moeten meten, maar na ruim een uur en met een wederhelft die inmiddels een humeur had wat op onweer stond heb ik het er ff bij gelaten en de groep er weer opgezet...

De tekening was her plan, maar blijkbaar zit de lamp dus anders verbonden...

Dat de groep eruit klapt als de aqara Live met Live verbind snap ik. Dat een schakelaar letterlijk VAST komt te zitten die op Neutral zit totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Tijdje geleden ook gehad bij een kennis dat een Gira schakelaar vast zat. Daar was de reden dat er een dikke kortsluiting in zijn schema zat. En hij hoefde alleen maar een lampje aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door mike123 op 01-12-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
Mja, nu is alles los en afgedopt, dus die kan nu geen sluiting meer maken.

Effin, 2de keer in dit huis dat kleurcodes niet kloppen of het heel anders aangesloten is.

Onderhand weinig zin meer om nog iets te 'verslimmen' hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:42
Voor de DIYer is een wissel schakelaar altijd een moeilijk te doorgronden ding. In de standaard situatie heb je een draad te weinig ergens. Dus ik denk dat je met de schakeldraden een kortsluiting hebt gemaakt.

Vragen:
1. In doos 1 met het stoptcontact ernaast. Komt er vanaf de centraaldoos 2x bruin, 1x blauw en 1x geel/groen totaal? Of maar 1x bruin (zou goedkoper zijn).
2. Tussen doos 1 en 2 lopen 2 zwarte draden waarschijnlijk?
3. In doos 2 heb je waarschijnlijk 2 zwarte draden vanaf doos 1 en 1 zwarte draad voor naar de lamp. Loopt die schakeldraad naar dezelfde centraaldoos als van 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
Jfwiet schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:42:
Voor de DIYer is een wissel schakelaar altijd een moeilijk te doorgronden ding. In de standaard situatie heb je een draad te weinig ergens. Dus ik denk dat je met de schakeldraden een kortsluiting hebt gemaakt.
Een wisselschakelaar is best wel simpel, en ik heb niet 'met de schakeldraden een kortsluiting gemaakt.' En hoezo heb je ergens een draad te weinig volgens jou ?

de situatie is exact dit :

"Dus die schakelaar uit de doos gehaald. Dat is een dubbele schakelaar overigens.
Achter de schakelaar zie ik de blauwe draad in de schakelaar verdwijnen, doorgelust naar schakelaar 2 en de bruine doorlopen naar boven...."

Dit was de planning :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO_vJ8_jPknPcI9LbsgIRiu-ve8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O9QAtFqJilx79sOqRh8rJ5M8.png?f=user_large

Maar met wat ik bij de wisselschakelaar bij de deur aantrof betekend dat Live op de lampen zit en ik met deze schakeling dus eigenlijk dit heb :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQE73uOgAVcgrT0pFbMCPHzlGlA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4fvCldqQ1vddHD9WdK17Gcm8.png?f=user_large

M.a.w. zodra de aqara aan schakelt, deze intern L met L1 verbind terwijl aan de andere kant daar ook L op zit..

Plof...groep uit.
Vragen:
1. In doos 1 met het stoptcontact ernaast. Komt er vanaf de centraaldoos 2x bruin, 1x blauw en 1x geel/groen totaal? Of maar 1x bruin (zou goedkoper zijn).
2. Tussen doos 1 en 2 lopen 2 zwarte draden waarschijnlijk?
3. In doos 2 heb je waarschijnlijk 2 zwarte draden vanaf doos 1 en 1 zwarte draad voor naar de lamp. Loopt die schakeldraad naar dezelfde centraaldoos als van 1?
Geen centraaldoos, huis uit "59.
Bij de deur een inbouwdoos met wisselschakelaar, waabij 1 als gewoon aan/uit gebruikt wordt.
er gaat 1 blauwe draad de wisselschakelaar in, 1 bluawe draad lust schakelaar 1 en 2 aan elkaar.
vanuit schakelaar 1 loopt er 1 zwarte draad een buis in richting plafond (lamp1 )
vanuit schakelaar 2 lopen er 2 zwarte draden een buis in richting andere wisselschakelaar

In de andere (dubbel)doos komen die 2 zwartte schakeldraden weer binnen, sluiten an op een wisselschakelaar en van daaruit gaat er weer 1 zwarte draad een buis in (richting de 3 spotjes in het plafond).
In de doos ernaast zit een stopcontact, met alleen 1 Bruine (L) en 1 Blauwe (N) draad.

Vooralsnog denk ik eraan om dan de aqara maar gewoon aan te sluiten met L en N omgekeerd (met een label erop waarom !). Ik moet alleen ff uitvogelen of het schakelen op S0 dan nog wel werkt, want die heeft in principe dan geen spanning...

maar dat ga ik wel ff op mijn apart afgezekerde werkbankje doen...

[ Voor 198% gewijzigd door Septillion op 03-12-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Jpiek schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:34:
[...]

Geen centraaldoos, huis uit "59.
Bij de deur een inbouwdoos met wisselschakelaar, waabij 1 als gewoon aan/uit gebruikt wordt.
er gaat 1 blauwe draad de wisselschakelaar in, 1 bluawe draad lust schakelaar 1 en 2 aan elkaar.
vanuit schakelaar 1 loopt er 1 zwarte draad een buis in richting plafond (lamp1 )
vanuit schakelaar 2 lopen er 2 zwarte draden een buis in richting andere wisselschakelaar

In de andere (dubbel)doos komen die 2 zwartte schakeldraden weer binnen, sluiten an op een wisselschakelaar en van daaruit gaat er weer 1 zwarte draad een buis in (richting de 3 spotjes in het plafond).
Je reageert met dat het simpel is maar ik vermoed een denkfout. Die blauwe draad op de schakelaar is inderdaad een 8)7 momentje.

Ik ga het proberen te omschrijven:

Afbeeldingslocatie: https://www.solyd.be/media/blog/Schema_wisselschakelaar.jpg

Bovenstaande is wat je zag met de 2 zwarte draden die van schakelaar 1 naar 2 lopen en dan door naar de lamp.

Er zijn bij de Aqara module 2 stroom kringen. Stroomkring 1 is de schakel signaal en stroomkring 2 is naar de lamp. Zoals jij het omschrijft heb je de lamp gemixt met de schakelaar kring terwijl de Aqara module er tussen zat. (in het 'domme' voorbeeld hierboven is de stroomkring voor de lamp dezelfde als het 'schakelsignaal' aan/uit.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1M-XhPj-CqKYRH9CGPc5GBjHY0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bFACHwJzEg14ZLmvXAuSL5HF.png?f=user_large

Even snel wat met paint gemaakt, maar in het oranje vak is wat er door de buis zou moeten lopen van doos 1 naar 2 (lees 3 draden). Die extra draad is vanaf de Aqara module L1 naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Dan mis je nog steeds volledig mijn punt. Je reageert heel fel op dat jij niks verkeerds doet en ontzettend veel ervaring hebt. Maar je maakt volgens mij gewoon een denkfout, dit is geen stroomkring zoals jij hem geleerd hebt op de LTS.

Ik zal het wel verkeerd uitleggen.

In de originele situatie onderbreek je de stroomkring door de schakelaar te bedienen.

In de nieuwe situatie hebben de schakelaars daar niks mee te maken. Het relais in de Aqara module (achter L1) neemt de functie van onderbreken stroomkring over. Dus er moet een draad lopen van L1 via de buis naar doos 2 naar de lamp.

Om dan de wisselschakelaars te blijven gebruiken heb je toch nog 2 draden meer nodig? Je omschrijft een situatie met 2 zwarte schakeldraden van doos 1 naar doos 2. En niet dat je nog een extra draad hebt.

Dus als jij met 2 (schakel)draden tussen doos 1 en doos 2 gedacht hebt een kloppend plaatje te maken, dan begrijp ik dat jij L1 op de schakelaar hebt gezet en S0 ook?

Misschien dat ik jou verkeerd begrijp maar ik lees jouw uitleg op deze manier.

En snap prima dat als fase en nul andersom zitten dat je dan de Aqara module ook anders moet aansluiten. En helemaal als je de fase of nul probeert te pakken van een stopcontact waar zowel fase en nul binnen komen en je geen idee hebt of het daar wel klopt met bruin/blauw/fase/nul.

Het onderste plaatje doet overigens precies het zelfde, 1 stroom kring voor de lamp en 1 stroomkring voor de schakelaar van S0 naar S1. En dan is stroomkring misschien niet het juiste woord maar het blijft volledig separaat van het circuit naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd7PTXGnqcvc1cotCxU1HaXCPvM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MOOS04vL2nYbr8VNRG4fzQXg.png?f=user_large

Groen is de stroomkring voor de verlichting. Daarvoor heb je dus 1 draad nodig die loopt vanaf de module vanaf L1 naar de lamp. Daarnaast wil jij met wisselschakelaars de boel regelen, er lopen 2 draden tussen de wisselschakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju_wqvev9AGCRPJtmYo7H3kp4d0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aPlN1G3xQke7D8vKZxtMH4t9.jpg?f=user_large

Dit is jouw tekening, er lopen 2 zwarte draden tussen de schakelaars en daarnaast niet nog een extra schakeldraad voor de lamp en je meld niet dat deze erbij gekomen is.

Heb absoluut niks tegen LTS maar dat is waar jij de werking van schakelingen hebt geleerd, niet in de ICT :). Ik heb marketing gestudeerd en moet heel de dag aan installateurs uitleggen hoe ze smart home modules aan moeten sturen. Mijn conclusie van dit hele verhaal is tweedelig, jij zit mis met je aannames en door de 'beun' aansluiting in jouw huis heb je zeer waarschijnlijk sluiting gemaakt. En dat laatste zou ik ook kunnen veroorzaken.

Zie even mijn DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 09:50
Jfwiet schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:43:
Dit is jouw tekening, er lopen 2 zwarte draden tussen de schakelaars en daarnaast niet nog een extra schakeldraad voor de lamp en je meld niet dat deze erbij gekomen is.

Heb absoluut niks tegen LTS maar dat is waar jij de werking van schakelingen hebt geleerd, niet in de ICT :). Ik heb marketing gestudeerd en moet heel de dag aan installateurs uitleggen hoe ze smart home modules aan moeten sturen. Mijn conclusie van dit hele verhaal is tweedelig, jij zit mis met je aannames en door de 'beun' aansluiting in jouw huis heb je zeer waarschijnlijk sluiting gemaakt. En dat laatste zou ik ook kunnen veroorzaken.
Een mooie beschrijving van de traphuis schakeling. Toch een kleine verbetering:
  • De blauwe draad is de 'nul'. Die wordt in de regel niet geschakeld maar gaat door van het netwerk naar de apparatuur. In aansluitingen kan daar de letter "N" bij staan: Null of Neutraal.
  • De bruine draad is een fase draad, die wordt in de regel geschakeld. Die gaat dus van het netwerk naar de (eerste) schakelaar. Bij schakelingen staat daar de letter "L" voor staan: Live, Levend.
  • De zwarte draaden zijn wel goed, dat zijn de geschakelde fase draaden. Daar waar meer dan 1 zwarte draad loopt, kan er een markering op staan zoals een witte/gekleurde streep of zo, waarmee onderscheid gemaakt kan worden. In deze plaatjes voorzien van de letter "S" en een volgnummer. S voor Switch of Schakelaar.
Met het gebruik van de juiste kleuren (volgens NEN 1010) zal de volgende installateur minder snel de neiging hebben om het af te keuren omdat de verkeerde kleuren gebruikt zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door beerse op 03-12-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
beerse schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:54:
[...]

Een mooie beschrijving van de traphuis schakeling. Toch een kleine verbetering:
  • De blauwe draad is de 'nul'. Die wordt in de regel niet geschakeld maar gaat door van het netwerk naar de apparatuur. In aansluitingen kan daar de letter "N" bij staan: Null of Neutraal.
  • De bruine draad is een fase draad, die wordt in de regel geschakeld. Die gaat dus van het netwerk naar de (eerste) schakelaar. Bij schakelingen staat daar de letter "L" voor staan: Live, Levend.
  • De zwarte draaden zijn wel goed, dat zijn de geschakelde fase draaden. Daar waar meer dan 1 zwarte draad loopt, kan er een markering op staan zoals een witte/gekleurde streep of zo, waarmee onderscheid gemaakt kan worden. In deze plaatjes voorzien van de letter "S" en een volgnummer. S voor Switch of Schakelaar.
Met het gebruik van de juiste kleuren (volgens NEN 1010) zal de volgende installateur minder snel de neiging hebben om het af te keuren omdat de verkeerde kleuren gebruikt zijn.
Ja dat is in zijn situatie sowieso andersom en dat is niet handig. Maar ik heb het gevoel dat hij de aanname doet dat de wisselschakelaars de last van de lamp schakelen. Wat de bestaande situatie is. En met smart home producten is dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
Dit heeft vanaf mijn kant geen zin.

[ Voor 67% gewijzigd door Jfwiet op 03-12-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 124% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Nu doe jij alle aannames.

Ook als fase en nul allemaal goed zouden zitten en je hebt een standaard wisselschakelaar-schakeling. Zoals we beide ook hebben getekend.

In die situatie kan je dit NOOIT laten werken met behoud van de wisselschakeling.

Om het wel te laten werken heb je een extra draad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:06:
Kan de discussie over hotelschakelingen hier voortgezet worden.
Voegt niets toe aan een Homey topic, de onderlinge verwijten al helemaal niet!
Nee, dat kan het niet, want mijn orginele vraag, die inmiddels ondergesneeuwd is, ging over hoe de aqara nu aan te sluiten...

wel kap ik deze discussie in dit draadje af. ik doe nog 1 poging via PM...

Als het aan mij lag was het ook niet zover gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 03-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien wij posts verwijderen niet netjes vinden voor de geboden hulp doen wij dat niet. Gezien verdere reacties niet gewest zijn gaat dit dan op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.