Gpu upgraden of geheugen? in combinatie met 5800x3d cpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:22
Ik zoek een?
Ik zit er steeds vaker aan te denken om mijn pc te upgraden. Ik game op 1440P maar betwijfel of mijn setup dat wel goed aankan. Waarbij mij 2 dingen sterk doen twijfelen, maar wellicht nog wel meer omdat mijn kennis maar beperkt is.
1 daarvan is mijn GPU, dat is de:
uitvoering: MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G

Is die nog goed genoeg om 1440P aan te kunnen en dan met instelling op high en een fps van het liefst 120+ In games als GTA en Apex Legends. Ik heb een 1440p scherm met een hz van 165 overigens.
Mijn cpu is de 5800x3d.
Op moment haal ik in APEX wel rond de 85 a 100 fps, maar heb ik mijn instelling wel deels aangepast, ik zou deze toch wat hoger willen instellen en ook een iets hogere fps willen behalen. Het zal deels wel in mijn hoofd zitten maar een steady 120 fps vind ik fijn in combinatie met instellingen op ultra.
In GTA draai ik ook wisselende fps van 60 tot 140 afhankelijk van in welk gebied ik zit van de stad ( Fivem server ). Ik snap dat ik soms een daling kan hebben maar toch zou ik het fijn vinden als mijn pc het allemaal net wat beter aankan en daardoor stabieler blijft op een hogere FPS, richting de 140 steady bv.

Ten tweede, ik heb 3200 of 3600 mhz geheugen van 2x 16gb. Echter als ik bij mijn taakbeheer kijk zie ik dat deze op 2133mhz staat ingesteld. Heeft dat met mijn moederbord te maken? Of moet ik iets aanpassen in het bios?
Ook weet ik niet meer precies welk geheugen ik heb, maar dat het in elk geval 3200mhz is maar volgens mij iets sneller en dus rond de 3600mhz.
Zou dit ook invloed hebben op mijn FPS? En hoe kom ik er achter wat voor geheugen ik heb, kan dat ook zonder dat ik de kast open hoef te halen achterhalen?

Heb het al gevonden en aangepast, het geheugen draait nu op 3600 mhz :)

Mijn moederbord is:
uitvoering: ASUS Prime A320M-K

Wat is je budget?
Qua budget is er wel genoeg, ik zou een nieuwe pc kunnen halen en overstappen op am5. Maar volgens mij is mijn cpu nog dikke prima en zou ik ook prima eerst mijn GPU alvast kunnen upgraden en deze meenemen naar mijn toekomstige pc zodra mijn cpu het niet meer trekt?
Wat is jullie advies/mening daarover?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, ook gebruik ik geen dsr / dsll of rtx technieken van nvidia, bij mijn weten heeft mijn kaart dat niet en/of snap ik het gewoon nog niet helemaal. Kortom iets wat ik nog niet gezien heb kan ik ook niet missen :P

Als ik MSI afterburner gebruik zie ik dat de MEM continu helemaal volstaat op 7500 a 7700MHZ. Is dat de memory van mijn gpu of van mijn ram geheugen? De GPU zelf staat op ongeveer 75% tot 85% in game, dus bij mijn weten zit er nog wel wat speling?

Ik hoop dat mijn informatie een beetje voldoende is voor diegene met ervaring en kennis om hier iets over te kunnen zeggen. Mochten jullie meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag.
Ook als jullie tips hebben om iets te achterhalen/ aan te passen bv in mijn bios hoor ik het graag :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:04
Als je het BIOS van jouw moederbord in gaat (druk F2 of Delete tijdens het opstarten) dan kom je in een scherm genaamd EZ modus en zie je links midden/onderaan de optie D.O.C.P. Die heeft nu waarschijnlijk status Disabled. Zet die op Enabled.

In het BIOS zie je linksboven ook wat voor geheugen je hebt overigens.

Ga naar Exit, save changes & reset (of druk F10) en het geheugen zal als het goed is sneller dan de standaard 2133MT/s draaien.

[Edit: het was me ontgaan dat het je al gelukt was]

[ Voor 5% gewijzigd door Abbadon op 03-12-2024 15:14 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
Abbadon schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:13:
Als je het BIOS van jouw moederbord in gaat (druk F2 of Delete tijdens het opstarten) dan kom je in een scherm genaamd EZ modus en zie je links midden/onderaan de optie D.O.C.P. Die heeft nu waarschijnlijk status Disabled. Zet die op Enabled.

In het BIOS zie je linksboven ook wat voor geheugen je hebt overigens.

Ga naar Exit, save changes & reset (of druk F10) en het geheugen zal als het goed is sneller dan de standaard 2133MT/s draaien.
Dit klopt idd, heb dit uitgevoerd en het geheugen draait nu sneller, namelijk op 3600 mhz :)

Heb ook het idee dat ik dit wel merk in de games.
Nu is nog de vraag, zou een betere videokaart mij nog wat vooruit helpen met een hogere fps, of zou dat te verwaarlozen zijn en is het zonde van mijn centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:44
Betere GPU gaat zeker een groot verschil maken.

De 5800X3D is nog steeds een zeer goede CPU die zowat iedere GPU op de markt aankan. Je moet eigenlijk enkel rekening houden met je voeding (en budget).
Maar een 4070 Super bijvoorbeeld zou een prima optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
Anton.net schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:31:
Betere GPU gaat zeker een groot verschil maken.

De 5800X3D is nog steeds een zeer goede CPU die zowat iedere GPU op de markt aankan. Je moet eigenlijk enkel rekening houden met je voeding (en budget).
Maar een 4070 Super bijvoorbeeld zou een prima optie zijn.
Ik heb een kleine voeding erin zitten.. Tenminste dat denk ik want het is een 450w.

uitvoering: BitFenix Formula Gold 450W

Dus die zou ik moeten vervangen, wat ik niet zo erg vind. Qua videokaart zat ik heel erg te denken aan de 7900 GRE.
Wellicht zou een nvidia 4070 ook prima kunnen hoor, maar aangezien ik geen gebruik maak van de extra dingen die een nvidia kaart bezit, leek het mij een beetje zonde om voor een videokaart van hun te gaan.
Maar indien jij/jullie daar anders over denken hoor ik dat graag.

En uiteraard moet het in mijn kast passen. Ook heb ik daar niet zo heel veel verstand van.
uitvoering: Cooler Master NR400 (without ODD)
Dat is mijn kast en als ik het daar zo lees kan er een videokaart in van max 346mm. Volgens mij is dat wel redelijk groot als ik kijk naar de lengte van een 4070 en 7900 GRE dus moet dat wel passen.

Zit nu overal beetje filmpjes te checken en dingen te vergelijken hoeveel fps ik er eventueel op vooruit ga.
Als ik een nieuwe voeding + videokaart zou halen en het kost mij gezamelijk 750 eu heb ik het er wel voor over, mits het wel een 20fps of meer aan fps oplevert, maar snap dat het niet altijd te voorspellen is?