Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonischoutteet
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Beste

Ik ben nieuwe op deze forum dus ik probeer mijn uiterste best te doen om zoveel mogelijk informatie te geven.

Sinds een paar maand heb ik een nieuwe computer zelf samengesteld en tot gisteren werke alles prima. Gisterenavond zag ik dat 1 van mijn ramsticks plots niet meer werkte. Via ICUE om te kleuren te aan te passen op de sticks faalde er ook 1 ramstick met kleuraanpassingen.

Via taakbeheer/prestaties merkte ik op dat er maar +- 16gb gebruikt werkt van de 32gb.
Door het programma ICUE kon ik snel zien welke ramstick het niet meer deed.
Vervolgens de computer opnieuw opgestart maar steeds hetzelfde probleem.
Dan de computer uitgeschakeld, gewacht en dan opnieuw geprobeerd, nog steeds het zelfde probleem.
Nu komt het... Ik haal de 'defecte' ramstick er uit vervolgens gaat mijn computer raar doen.

Hij 'start op' maar start niet op. Normaal gezien krijg ik verlichting op mijn muis of toetsenbord en weet ik of die opstart maar deze keer blijven die uit maar alle kleuren in de computer zelf werken wel.
Dus m.a.w draait de computer wel maar ik krijg geen beeld of oplichtingen in de muis of toetsenbord.
Ik kan dus zo niet in de bios. Ik heb al een aantal tips geprobeerd die jullie op de forum hebben gezet maar zonder resultaat. Ik ben een beetje ten einde raad en vraag hierbij om hulp..

geprobeerde tips.
CMOS reset via batterij en knop achteraan het moederbord (stroom uitgeschakeld)
Ram sticks eens uitgehaald (voorzichtig ook bij het insteken goed aan gedrukt en ge kliks goed gehoord)
Proberen opstarten zonder GPU maar scherm in moederbord.
Met 1 ram geprobeerd in slo 2 (2-4) maar ook eens in slot 1 zonder resultaat.
Kabels gecheckt of alles goed vast zat, ook in orde.
De 24 pin eens uitgehaald en naar 5 minuten terug goed ingestoken.
Ander muis/toetsenbord gebruikt, ander scherm ook.

Intel Core i5-14600k LGA1700

Corsair Vengeance RGB DDR5 32GB-7200mhz (die stond op 7000)

Asus Rog Strix Z790-H Gaming Wifi (14th gen cpu ready)
(Hier op is de bios update gebeurd met flashdrive)

Corsair RM850x 80 plus gold 850W (cable management)

upgrade videokaart RTX 3070 naar RTX 4070 gebeurd maar is ook al een aantal weken.

Bij deze hoop ik oprecht dat iemand mij verder kan helpen.
(Op de stukken zijn er garantie van de websites die ik besteld heb)

Met vriendelijke groet
Joni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Dat de RAM errors geeft of het systeem laat falen, betekent niet altijd dat het RAM stuk is. ook de controller in CPU of wat voor chip dan ook op je moederbord kan dit veroorzaken.

Als je geen spullen hebt om ui te wisselen langs de computerboer brengen om te laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonischoutteet
Beste

Bedankt voor je snelle reactie

Bedoel je dat het aan de CPU zelf kan liggen?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Klopt, of je moederbord. Dat is giswerk en kom je enkel achter door componenten uit te gaan wisselen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonischoutteet
Beste

Ok, bedankt. Ik zal dit moeten laten checken dan.

mvg