POP email verbinding gooit emails op server weg!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert57
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-08 21:59
Mijn oude buurvrouw heeft email van planet.nl (nu KPN). ze leest de emails meest op har iPad, die via IMAP is verbonden met de server.

Vanmorgen heb ik de Gmail app ingesteld op haar nieuwe Android telefoon. Dat heb gedaan via POP, met de instellingen die KPN daar voor geeft. Binnen een minuut werkte dat.

Maar toen ik een aantal oude emails verwijderde uit haar inbox (op de telefoon), blijken die ook op de server verwijderd te zijn.

Hoe kan dat? POP is toch een protocol dat alleen de emails ophaalt.

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hubert57 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:36:
Bij Outlook etc, POP3 haalt ze op en verwijdert ze, behalve als je instelt dat dat niet moet gebeuren. Je bent in de war met IMAP, die haalt ze niet weg.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
Bij POP worden emails gedownload naar het apparaat en van de server verwijderd. Dit stamt nog uit de tijd dat je een inbox van bijvoorbeeld 100MB had. Dit kan direct zijn of op basis van regels als ouder dan x dagen.

Je had de mailbox als IMAP moeten instellen.

Dat de mails vervolgens op het andere apparaat met IMAP verdwijnen is daar een logisch gevolg van. IMAP kun je zien als een afspiegeling van wat op de server staat. Handig want dan hoef je niet op meerdere apparaten hetzelfde mailtje te lezen/verwijderen/etc.

[ Voor 33% gewijzigd door sdk1985 op 03-12-2024 12:40 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hubert57 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:36:
Mijn oude buurvrouw heeft email van planet.nl (nu KPN). ze leest de emails meest op har iPad, die via IMAP is verbonden met de server.

Vanmorgen heb ik de Gmail app ingesteld op haar nieuwe Android telefoon. Dat heb gedaan via POP, met de instellingen die KPN daar voor geeft. Binnen een minuut werkte dat.

Maar toen ik een aantal oude emails verwijderde uit haar inbox (op de telefoon), blijken die ook op de server verwijderd te zijn.

...
POP kán een kopie van het bericht op de server achterlaten als je dat expliciet in de instellingen van je cliënt(s) aan geeft, doe je dat niet dan haalt een cliënt het bericht van de server weg tijdens het ophalen.

Als je een cliënt / server connectie wilt instellen waarbij meerdere apparaten gelijktijdig over exact de zelfde mailbox met gelijke inhoud kunnen beschikken dan is daar (o.a.) IMAP voor.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse