Intel NUC starten UPS-Netstroom on

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 09:44
Mijn vraag
Hallo medetweakers, ik loop tegen een issue aan waar ik nog geen oplossing voor heb kunnen vinden.
ik heb onlangs een UPS (Eaton Ellipse ECO 650) in gebruik welke ik wil gebruiken om mijn domotica systeem (Intel Nuc) netjes af te kunnen sluiten in geval van power issues, en weer herstarten wanneer de stroomvoorziening hersteld wordt.

Ik heb eea al ingeregeld gekregen en ben in staat om de nuc af te sluiten en de nuc is ook zo ingesteld dat deze start wanneer deze stroom ontvangt.

Echter heb ik een casus waarbij ik de intel nuc niet herstart krijg, en dat is wanneer de stroomvoorziening op de UPS hersteld wordt tussen het moment dat de NUC uitgaat en het moment dat de batterij leegraakt.
Gaat de batterij helemaal leeg en ontvangt de UPS weer spanning van het net dan krijgt de NUC wel een signaal (via de stroomvoorziening) en springt hij aan.

ik heb al allerlei zaken gezocht op het internet en middels chat gpt maar kan geen oplossingen hiervoor vinden.
het liefst uiteraard een software matige configuratie waarmee ik dit kan bewerkstelligen

Relevante software en hardware die ik gebruik
- UPS - Eaton Ellipse ECO 650
- Intel NUC (Ubuntu OS)
- HomeAssistant
- NUT om de gegevens van de UPS binnen homeassistant uit te lezen
- De UPS is middels USB geconnect op de Intel NUC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
power settings in BIOS aangepast, daarmee start de NUC wel op als die netstroom ontvangt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heb je in de powersettings in het BIOS op de NUC ook gezet dat de NUC op signaal van USB mag starten?
Zoiets als Wake-on-Lan, maar dan Wake-on-USB (wordt soms ook als zodanig genoemd in het BIOS).

Jouw herstart bij power restore werkt op de power connector zelf en niet via de USB, denk ik. Dus in dit geval is het gewoon dat de power-sensor van de NUC detecteert dat er weer stroom op staat.

Als je NUC aan het shutdownen is en de stroom op de UPS wordt hersteld, dan is de NUT service wellicht al gekilled en kan dus niets meer voor je betekenen. Tevens is de power-restore sensor zoals hierboven bedoeld nog niet actief, want deze is alleen actief als de NUC ook echt uit is. Je zou hopen dat de UPS dan toch een signaal via USB doorgeeft en dat deze dan afgevangen wordt door het BIOS om een start-up te triggeren.

Ik moet bekennen dat ik er verder geen ervaring mee heb, dus dit is alles allemaal redelijk theoretisch ;)
YMMV O-)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30
Je zou een rtc-wakeup kunnen zetten voor het geval de spanning terugkomt tijdens het afsluiten.