Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Ik heb n.a.v. wat tips een upgrade setje voor mijn (1080P) pc gekocht. Na het weekend wil ik alles inbouwen maar ik wordt toch wel een beetje bang als ik problemen hier lees ;) Dee laatste keer dat ik een CPU mocht wisselen was het op een Socket 5 mobo :+

Enfin, dit is de upgrade:
Ryzen 5 3600 naar Ryzen 7 5700X3D
1660S naar Asus dual RTX 4060OC

Wat ik al heb gedaan:
Upgrade bios naar versie naar F66 (https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu) MOBO heeft vanaf F60 support voor de CPU

Plan van aanpak:
  1. CPU vervangen. Ook de koeler wordt vervangen omdat de Wraith Stealth max 65W kan koelen. Ik heb hiervoor een thermalright peerless assassin 120 se argb gekocht
  2. Benchmark draaien om te zien of de CPU werkt (en wat de winst is)
  3. GPU vervangen
Vragen die nog openstaan:
  1. Moet ik een CMOS reset doen als de bios al op versie F66 staat of is het plug and play?
  2. Is de GPU plug and play of moet ik eerst drivers verwijderen. Ik ga van ASUS naar ASUS

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Beste antwoord (via Rene op 03-12-2024 12:14)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:49
Nee, een CMOS reset is niet nodig.
Je BIOS moet voldoende recent zijn om de CPU te ondersteunen (wat het geval is) en dan ben je klaar.

Voor je GPU wissel...
Beide zijn Nvidia GPUs
Als je de generieke Nvidia drivers hebt geinstalleerd, moet je zorgen dat je de meest recente versie hebt (in ieder geval recent genoeg om je 4060 te ondersteunen).
Dan kan je zo je kaart vervangen zonder drivers verwijderen / installeren.
Het zijn immers dezelfde drivers

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:49
Je BIOS moet voldoende recent zijn om de CPU te ondersteunen (wat het geval is) en dan ben je klaar.

Voor je GPU wissel...
Beide zijn Nvidia GPUs
Als je de generieke Nvidia drivers hebt geinstalleerd, moet je zorgen dat je de meest recente versie hebt (in ieder geval recent genoeg om je 4060 te ondersteunen).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Reset is niet specifiek nodig.
Maar ik zou wel even kijken of na de update alles nog goed staat, en of bv xmp aangezet is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47
GarBaGe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:15:

Voor je GPU wissel...
Beide zijn Nvidia GPUs
Als aanvulling hier op:

Als een reset nodig is voor de juiste instellingen voor die CPU, dan regelt het bios dat zelf.
Let wel even op als je Bitlocker aan hebt staan in Windows, want je key is wel weg. Dus even de key opslaan, of in je account kijken.

Videokaart gelijk meenemen, dat maakt het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Nou… het meeste is ingebouwd en alles werkt (volgens mij) naar behoren.

Wel een probleem met de koeler, 1 van de fans kan niet gemonteerd worden ivm de RAM sticks. Heb de fans omgedraaid zodat beide «torens» gekoeld worden. 2 fans bovenop welke nu als exhaust dienen.

In Cinebench R23 multi blijft de CPU rond de 70 graden, dat is volgens mij prima? GPU zit rond de 65 graden in timespy.

Wil nog 2 fans onderop plaatsen die naar boven blazen.

Al met al blij mee 👌

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 5700X3D produceert heel weinig warmte, vooral in gaming, dus die koeler zou hem ook wel met één fan koel kunnen houden. Dit is waarschijnlijk koeler dan een Ryzen 3600 met een wraith. Idem voor de RTX4060, die is ook makkelijk te koelen. De temperaturen bevestigen dat ook. Meer koeling kan nooit kwaad maar je kan het ook gewoon zo laten. :)

Met zo'n zuinige setup heb je maar weinig airflow nodig, als je CPU- en GPU-fans in de richting van de outtake en intake van je kast staan hoeven je case-fans nog maar weinig te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 09-12-2024 07:15 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:26
Rene schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:28:
Nou… het meeste is ingebouwd en alles werkt (volgens mij) naar behoren.

Wel een probleem met de koeler, 1 van de fans kan niet gemonteerd worden ivm de RAM sticks. Heb de fans omgedraaid zodat beide «torens» gekoeld worden. 2 fans bovenop welke nu als exhaust dienen.

In Cinebench R23 multi blijft de CPU rond de 70 graden, dat is volgens mij prima? GPU zit rond de 65 graden in timespy.

Wil nog 2 fans onderop plaatsen die naar boven blazen.

Al met al blij mee 👌
Timespy en cinebench gebruiken niet of nauwelijks het extra cache geheugen dus in games zijn de verschillen veelal veel groter. Enjoy!
Pagina: 1