Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burningbytes
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik had nog wat ETH staan in de Jaxx Liberty wallet app op iOS.
Deze gaf een foutmelding dat de app een update nodig had via jaxxfix.com. Op deze website werd gevraagd naar de 12 woorden om mijn wallet te restoren.

Stom genoeg gedaan en na een foutmelding begon ik -eindelijk- onraad te ruiken... En ja hoor: ETH weg.

Nou maak ik mij geen illusies dat ik het ooit nog terug zie, maar ik dacht dat ik misschien anderen kon waarschuwen.
Ik zie dat er op https://ethplorer.io/addr...d99f4cb8a775c02f151e8b5f0 toch aardige bedragen heen en weer gaan en juist omdat de oproep om naar jaxxfix.com te gaan direct uit de app zelf komt maakt het minder verdacht.

Weet iemand of het zin heeft om dit te melden bij politie of komt het dan onder de stapel aangiftes van fietsdiefstallen te liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:56
Als ik zo reviews lees over deze partij belooft dat niet veel goeds. Heb je al contact met ze opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:38
burningbytes schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:23:
Weet iemand of het zin heeft om dit te melden bij politie of komt het dan onder de stapel aangiftes van fietsdiefstallen te liggen?
Ja en ja. Ik zou dit soort dingen melden, al is het maar om voor hun een beter beeld te hebben van wat voor criminaliteit er gaande is. Ik zou er persoonlijk niks van verwachten, maar het weldegelijk melden. Wie weet pakken ze wel iemand op en kunnen ze nog terugvinden wie er slachtoffer is geworden. Of ze zien dat er veel slachtoffers zijn en gaan er meer mee doen. Of niks, dat kan ook. Hoe dan ook zou ik er zeker aangifte van doen.

En voor iedereen die dit lees: nooit je pass phrase ergens invullen tenzij je zelf een backup nodig hebt en je 100% (echt 100%) zeker weet wat je doet en dat gecontroleerd hebt. Wel knudde dat het uit de app zelf komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als de oproep vanuit de app kwam, dan is dat toch verwijtbaar? Of is het een open platform waarin iedereen elkaar berichten kan sturen?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-05 11:29
JJ Le Funk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:05:
Als de oproep vanuit de app kwam, dan is dat toch verwijtbaar? Of is het een open platform waarin iedereen elkaar berichten kan sturen?
Als de app nog van de originele ontwikkelaar is wel.

Zal niet de eerste keer zijn dat een app in de app/play store vervangen wordt door een malafide versie. Zeker niet nadat de ontwikkelaar het product zelf uit de store heeft gehaald bijvoorbeeld.

Met een beetje zoeken zie ik dat het product al sinds maart '23 eol is:
https://blog.jaxx.io/suns...ty-what-you-need-to-know/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sterker nog; fietsdiefstallen hebben daadwerkelijk enige pakkans, als jij het framenummer hebt en iemand op jouw fiets ziet fietsen kun je de politie bellen en zullen ze als ze het niet te druk hebben komen, als jij dan kan bewijzen dat het jouw fiets is lossen ze het voor je op.

Wat jij nu hebt gedaan is gewoon iemand toegang tot jouw wallet geven. Dan zul je eerst eens moeten aantonen dat het niet bewust was; dat is bij phishing lastig want dit is hetzelfde als iemand een sleutel van je voordeur geven. Daarnaast is de inhoud naar een of andere wallet verhuisd waar de politie echt niks mee kan. Er is nul komma nul kans dat ze hier tijd in gaan stoppen, ze zullen hooguit het wallet adres registreren als mogelijk frauduleus.

Het is lastig om in dit geval niet te 'victim blamen', want waarom zou je als iemand onverwacht bij jou aan de voordeur aanbelt en aangeeft dat de sloten van je huis vervangen moeten worden zomaar diegene je huissleutel geven? Is toch wel een beetje crypto 101 om nooit je seedphrase aan iemand anders te geven, maakt niet uit wie of waar. Als je van platform switcht importeer je ook niet je oude wallet, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burningbytes
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Tsja, melding kwam echt uit de app zelf. Daardoor zag ik het even niet aankomen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D8_s4PMmpHetjokN6-IhPyICvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7adkv6IDEbZMXlOl7OGBbFLe.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zullen wel een oud domein hebben overgenomen om 'nieuws' in de app te kunnen krijgen. Best creatief!

Ik zie het maar als leergeld (had de eigen inleg er al uit gehaald, dus dit is geld waar ik letterlijk niets voor heb gedaan). Het is meer dat ik bedragen (>€10k) voorbij zie komen die best pijnlijk zullen zijn voor mensen...

Vanavond maar eens aangifte doen... Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 12:27

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Heb de jaxx wallet ook en zie dezelfde melding staan. Balen dat je voor de scam bent gevallen :/. Mocht het voor iemand die dit leest nog relevant zijn: zorg dat je de 12-word seed van je jaxx wallet hebt - zo niet, kun je deze nog opvragen in de app: settings > security> view backup phrase. Stap je over op bijvoorbeeld exodus, download dan die app en kies voor "I have a wallet" en dan kun je daarna de 12 woorden invullen als je kiest voor "Secret phrase".

Goed dat je aangifte doet!

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud2001 op 03-12-2024 22:24 ]

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raffle
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 23:26
Er is een gelijkaardige scam bezig via websites zoals jaxxliberty.io

Ik wou met m'n oude ETH een nieuwe monitor kopen, maar de jaxx app op PC werkte niet meer..
Enkele (te snelle) google searches later ben ik in de val gelopen.

Als je kijkt naar de adressen waar ze hun gestolen ETH naar sturen is het helaas heel lucratief voor hun. (220k+ verspreid over 1, 2 ,3)

Veel komt uit oude wallets zonder enige recente activiteit, ik gok dus allemaal mensen zoals jij en ik die nu 'terug komen' naar crypto, gezien de boost in populariteit, en zo dus in de val lopen.

Ik vind het jammer dat als je "Jaxx Liberty" googled al die scams helemaal bovenaan staan.
Kan je daar bij google iets aan doen buiten de standaard 'Feedback' knop?

[ Voor 0% gewijzigd door Raffle op 04-12-2024 11:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdk04
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-01 14:45
Ik meld maar even dat ik ook in de val ben gelopen. Helaas. En aangifte heeft volgens de commentaren geen zin. Dus tja.
Pagina: 1