Woonkamer galm en (stof)allergieën - kurk?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:23
Eerst even de vraag: iemand hier die ervaring heeft met kurk als geluidsabsorberende wanddecoratie?

Onderbouwing van de vraag:
Zoals velen wonen wij met ons gezin in een relatief jonge woning (2009) met lekker veel beton, glas, harde vloer etc.
Gevolg een galmende woonkamer waar je Uuuuu tegen zegt (see what I did there? ;) ).

Helaas zijn wij beperkt in de mogelijkheden als het gaat om "stoffen" zaken, zoals gordijnen, vloerkleden etc. vanwege allergieën. En voordat de tips hierover komen, de synthetische stoffen zijn helaas ook geen optie. Zo heftig zijn de allergieën.

Dus zijn we aan het nadenken om de muren van wanddecoratie te voorzien in de vorm van kurk!
Alleen... dat is ontzettend kostbaar en ik weet niet of het wel zo goed dempt als dat de marketing doet geloven.

------------

Verder hebben we ook nog gekeken naar die lattenwanden die je nu OVERAL ziet, maar dan wordt het echt een VT wonen woning en dat willen we dan ook weer voorkomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou dan kijken of akoestisch schuim wat is, zoiets als dit: https://www.bol.com/nl/nl...tickers/9300000151093388/

Als je dat achter een canvas aan de muur hangt zal dat vast prima werken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09 22:28
PdeBie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:03:

Verder hebben we ook nog gekeken naar die lattenwanden die je nu OVERAL ziet, maar dan wordt het echt een VT wonen woning en dat willen we dan ook weer voorkomen :+
Je zou ook in plaats daarvan naar PET-vilt panelen kunnen kijken, dat is het gedeelte dat achter de latjes zit.

Bijvoorbeeld:
https://www.easyfelt.nl/producten/pet-vilt-kopen

Of bijvoorbeeld een textielframe met isolatie erin, kan je een eigen gemaakte foto in klikken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FabianGTI op 03-12-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06

Fe2O3

Ja das roest

Van die houten panelen, en daar een muurtje mee bekleden? Van deze https://www.praxis.nl/search?text=wandpaneel

Zit je in een hoekhuis? Ik herken het issue, maar onze woonkamer is ook vrij leeg (en dat is een bewuste keuze :)), maar ook alle contactgeluiden van de buren van 1 tot 3 deuren verder horen we bijv. Daar is weinig aan te doen. Het is een gesloten wand/wanden en alles echo't door zegmaar.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jutsju
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-06 15:24
Je hebt akoestisch behang. Wel een flinke klus om dat erop te plakken, dus wellocht een wat grote ingreep. Je zou ook kunnen denken aan akoestische panelen. Ik bedoel dan niet die lattenwanden die je overal ziet. Op die akoestische panelen kun je een print laten drukken waardoor het een schilderij of foto lijkt. Zo'n lattenwand helpt denk ik niet als je last van allergieën hebt, dat wat er tussen zit is vilt.
Een goede akoestiek bereik je door geluid niet te kunnen laten weerkaatsen, dus als je kiest voor akoestische panelen, zou ik er meer op hangen tegen over elkaar.

En als laatste kun je eens uitzoeken of een akoestisch spuitwerk plafond werkt, heb daar geen ervaring mee, maar je plafond is wel een groot oppervlakte waar geluid lekker kan galmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je ook last van allergieën bij planten? Want (grote) planten kunnen ook goed werken tegen echos. En planten als een paradijsvogel plant, arecapalm spathiphylum etc geven relatief weinig allergenen.

Natuurlijk, mocht je nu net voor deze planten allergisch zijn is het geen optie, maar anders kan dit misschien handig zijn om te proberen. Het zijn relatief goedkope ingrepen die ook weer relatief makkelijk te verwijderen zijn.

Nadeel: je hebt er wel meer onderhoud aan, de meeste akoestische panelen hoef je niet wekelijks water te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:23
FabianGTI schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:09:
[...]

Je zou ook in plaats daarvan naar PET-vilt panelen kunnen kijken, dat is het gedeelte dat achter de latjes zit.

Bijvoorbeeld:
https://www.easyfelt.nl/producten/pet-vilt-kopen
Absorbeert dat wel voldoende galm?

@Fe2O3 nee die panelen willen we dus juist niet, omdat iedereen die tegenwoordig heeft. We willen er geen VT wonen woning van maken ;)
En het gaat puur om de galm uit de kamer te halen.

@Jutsju Akoustische schilderijen/foto's hebben we ook naar gekeken en staat ook nog op de lijst om in de gaten te houden. Maar kurk leek ons juist ook wel mooi. Is tenminste iets anders dan wat iedereen al heeft.
Plafond gaan we niets aan doen. Dat wordt een te grote ingreep.

@99ruud99 We hebben zeker planten in de kamer, maar helaas te weinig om de zware galm weg te halen. Meer planten is ook geen optie, want daar hebben we geen plek voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 13:50
Je kunt ook akoestische panelen onder je tafel/stoelen plakken. Zie je over het algemeen weinig tot niks van.

Kan natuurlijk ook in combinatie met iets aan de muur.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Ik zou voor zoiets gaan:
https://www.etsy.com/de-e...2q-DCzEAQYAyABEgLW5PD_BwE

Dit is een simpele variant, wat ook nog wel een leuk weekend projectje is. Zijn er die er led stripjes in/achter bouwen.

Of zoiets als 'Parametric wall art' dat breekt ook geluid en is eigenlijk vrij simpel te maken met een cnc. Zal vast wel ergens een tweaker zijn die als jij een file opstuurt dat voor je wilt frezen op de cnc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 17:34
Ik heb panelen van Akotherm GG op de wand geplakt en dat werkt erg goed.
Nou is dit maar een hobbykamer dus geen optie voor de woonkamer.
Maar er zijn nog veel meer oplossingen, ik heb ze bij de akoestiekwinkel.nl gekocht.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38
toekie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:01:
Ik zou voor zoiets gaan:
https://www.etsy.com/de-e...2q-DCzEAQYAyABEgLW5PD_BwE

Dit is een simpele variant, wat ook nog wel een leuk weekend projectje is. Zijn er die er led stripjes in/achter bouwen.

Of zoiets als 'Parametric wall art' dat breekt ook geluid en is eigenlijk vrij simpel te maken met een cnc. Zal vast wel ergens een tweaker zijn die als jij een file opstuurt dat voor je wilt frezen op de cnc.
dit soort 'art' kun je evt ook prima zelf maken met wat vuren balken van de Hornbach en een afkortzaag. Best een leuk klusje. Heb ik zelf ook gedaan voor in mijn gitaar kamer. Werkt uitstekend en is heel goedkoop te maken.

Akoustische hout panelen werken best wel heel erg goed, maar je ziet ze inderdaad veel. Canvas doeken/kunstwerken/foto's werken ook prima.

Planten in hoeken zetten en taktisch plaatsen van je meubels op lange muren werkt ook goed. Als je geen gordijnen wilt kun je evt andere raambedekking de geluidsgolven wel breken. Ook een inbetweens of shutters werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Waarom niet gewoon van die moderne akoestische panelen? In vele kleuren en soorten te koop.
Geven de ruimte (indien goed toegepast) een moderne, luxe uitstraling.
Kurk is op zich vrij dun, ik weet niet zeker of dit veel tegenhoudt. Daarnaast is het redelijk kwetsbaar (veel ervaring met kurk op de vloer hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb zelf ook geen gordijnen (Uit praktisch oogpunt). Wat al enorm helpt tegen galm is één van de lange wanden voorzien van een mooie boekenkast. Dan kan het geluid al niet meer weerkaatsen.
Sowieso helpen meubels al flink.
Wat je vaak ziet zijn van die grote vierkante woonkamers met een hippe minimalistische inrichting. En dan krijg je inderdaad galm. Niet mijn smaak, maar als het wel je ding is zul je inderdaad met panelen aan de gang moeten. En dat is niet goedkoop.
En zoals hierboven genoemd kunnen (grote) planten ook helpen.

En over een andere boeg: Is immunotherapie al overwogen danwel geprobeerd? Ergens van af weten te komen geeft je rust en mogelijkheden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:01
Je kan ook naar lederen wandbekleding, dat zijn van die plaktegels die je heel makkelijk op de wand kan plakken. Ziet er leuk uit.
Pagina: 1