Hallo, wij hebben 3 panelen op ons dak liggen van nog geen 5 jaar oud die vol met condens zitten. Is dat normaal? Ze zijn van Atag. Het lijkt me toch niet goed? Zijn er merken panelen die dit niet hebben of een soort afvoer systeem voor condens en zijn deze dan aan te sluiten op mijn huidige Atag systeem? Ik hoor graag jullie Tips en Tricks. Grt. Bert.
Je ziet het bij heel veel collectoren. Het is blijkbaar moeilijk om ze volledig vochtdicht te maken/houden. Als de zon schijnt moet eerst dat vocht weggedampt worden voor het maximale rendement weer gehaald kan worden. Of een condensafvoergaatje zinvol gaat zijn weet ik niet zeker: wellicht dat er dan ook weer gemakkelijker vocht in kan komen. In deze tijd van het jaar doen ze toch niks (zie figuur)
, dus nu hoef je je er dan zeker niet al te veel zorgen over te maken. Tegen de tijd dat ze het weer echt gaan doen, heeft de zon ook weer voldoende power om dat vocht weg te branden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IOqxP8JN75gGWFY2fNFZWlcR.jpg?f=user_large)
Dank voor je reactie. Nog aanvullende info. In de zomer zaten ze ook vol met condens. Ik dacht dat het vuil oid was.
@ADZES In OEG vlakkeplaatcollectoren zitten onder en boven twee kleine lucht gleufjes met uitstulpingen (om regenwater buiten te houden).
Ik bekijk ze niet iedere dag van dichtbij
, maar ik heb nooit condens gezien in onze collectoren van 2010.
Ik bekijk ze niet iedere dag van dichtbij
@Skipper-93 OEG zijn dat de panelen van ATAG dan? Er is contact geweest met ATAG, zij vertelde dat er rondom gaatjes voor ventilatie zouden moeten zitten. Misschien verstopt. Onze leverancier vertelde dat er geen gaatjes zitten? Maar op 17/12 wordt de "lekkende" onder garantie vervangen en er vind een controle plaats bij de andere 2. Soms begrijp ik dingen niet. Ik hou jullie op de hoogte. Grt. Bert.
Heb al een tijdje geen zonnecollectoren meer, maar mijn systeem destijds (Remeha) was een hardglazen plaat over een zwarte plastic bak met daarin een koperen spiraal. Geheel was beslist niet waterdicht, condens verdampte gewoon weer. Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken.
A'dam PVOutput
Die van OEG zullen verwacht ik niet gelijk zijn aan die van Atag. Ik vertelde mijn ervaring, omdat je vroeg naar andere merken.ADZES schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:15:
@Skipper-93 OEG zijn dat de panelen van ATAG dan? Er is contact geweest met ATAG, zij vertelde dat er rondom gaatjes voor ventilatie zouden moeten zitten. Misschien verstopt. Onze leverancier vertelde dat er geen gaatjes zitten? Maar op 17/12 wordt de "lekkende" onder garantie vervangen en er vind een controle plaats bij de andere 2. Soms begrijp ik dingen niet. Ik hou jullie op de hoogte. Grt. Bert.
Hopelijk is het probleem na het vervangen over!
Pagina: 1