Internetsnelheid verhogen: KPN Box 12 i.c.m. Ubiquiti

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Mijn vraag

Hoe kan ik mijn internetsnelheid verhogen?

Ik ben vandaag overgestapt van ZeelandNet coax naar KPN glasvezel. Het vreemde is dat ik met mijn oude modem betere snelheden haalde dan met mijn nieuwe modem, via mijn eigen Ubiquiti APs. Aan de Ubiquiti POE switch en APs is niets veranderd.

Wanneer ik met wifi verbind van de modem zelf, haal ik 900 Mbit/s down en up. De wifi verbinding met mijn 3 APs is overal hetzeflde, ongeacht met welke AP ik verbind.

Verbind ik echter met het wifi via de APs van Ubiquiti (die ik al had), dan is de snelheid maar 300 Mbit/s. En op mijn Xbox, die due bekabeld is aangesloten, haal ik zelfs maar 100 Mbit/s.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • KPN Box 12, vandaag zelf aangesloten op het glasvezelkastje
  • Ubiquiti 8 Switch 60W, die ik voorheen ook al gebruikte
  • Ubiquiti AP Pro, in mijn woonkamer
  • 2 x Ubiquiti AP Lite, in mijn kantoortje (1e verdieping) en op zolder
  • Eminent switch 1000Mbit/s, verbonden met mijn AP Pro, en deze switch gaat naar de TV, Xbox Series X en muziekstreamer
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Firmware updaten van de APs, dat is bij alle drie gelukt
  • Ubiquiti switch resetten
  • Alles rebooten
  • Wifi in het modem uitzetten
  • DHCP uitzetten (inmiddels terug aangezet)
  • Radio band van de 5Ghz in mijn Ubiquiti APs naar 80 MHz zetten
In het kort: er is iets mis met de verbinding van mijn modem naar mijn Ubiquiti switch. Daar moet het probleem zitten. Maar ik heb echt geen idee waar.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

[ Voor 4% gewijzigd door XBWillem op 03-12-2024 09:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik snap het niet helemaal
Welke snelheden haalde je eerst via de unifi accesspoints?

Wat zegt: netsh wlan show interfaces
Als je verbonden bent

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:35
Ubiquiti AP Pro/Lite is wifi5, KPN Box 12 is wifi6. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het wifi snelheidsverschil (als je test met een wifi6 apparaat).

Die XBox op 100mbit klinkt als een brakke kabel ergens die 100mbit ipv gbit doet.

Maar om echt iets zinnig te kunnen zeggen zul je eerst moeten uittekenen hoe alles met elkaar is verbonden. Dat is mij op deze manier niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja dat is ook wel een goede
Met een ac lite/pro haal je met een reguliere 2x2 client op 80mhz een max van ongeveer 450. Heb je minder signaal, dan minder maar erboven gaat je niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Je benoemt nergens hoeveel snelheid je gemeten hebt met je vorige aansluiting. Met AP AC Lites ga je nooit meer dan 450Mbps halen en dat alleen met de juiste client in direct zicht van het AP.
De Xbox die 100Mbit doet is een brakke switchpoort of kabel, beide even wisselen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat meet je bekabeld is dat wel volle snelheid? Zou beginnen met die Eminent switch te vervangen voor een echt merk. Zorg eerst dat bekabeld alles 100% goed is voordat je met de wifi aan de gang gaat. 900 Mb wifi is echt een beetje uitzonderlijk met deze apparatuur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
laurens0619 schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:07:
Ik snap het niet helemaal
Welke snelheden haalde je eerst via de unifi accesspoints?

Wat zegt: netsh wlan show interfaces
Als je verbonden bent
Hoi! Sorry voor de onduidelijkheid dan. :)

Met mijn oude modem haalde ik bekabeld en via wifi ongeveer 400 Mbit/s. Ik zond geen wifi uit via mijn modem. Alles ging via mijn Ubiquiti switch en APs. Toen had ik een coax verbinding.

Nu met mijn nieuwe modem haal ik 900 Mbit/s als ik de wifi van het modem gebruik. Gebruik ik echter mijn access points, is dat maar 300 Mbit/s. Dus denk ik: waarom kan mijn modem 900 Mbit/s halen (vanuit de meterkast en door een muur en deur), terwijl mijn access point maar 300 Mbit/s haalt (en die hangt in de woonkamer waar ik er virtueel naast zit)?
XiMMiX schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:09:
Ubiquiti AP Pro/Lite is wifi5, KPN Box 12 is wifi6. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het wifi snelheidsverschil (als je test met een wifi6 apparaat).

Die XBox op 100mbit klinkt als een brakke kabel ergens die 100mbit ipv gbit doet.

Maar om echt iets zinnig te kunnen zeggen zul je eerst moeten uittekenen hoe alles met elkaar is verbonden. Dat is mij op deze manier niet duidelijk.
Het zou de kabel of switch kunnen zijn. Maar: zondag met mijn oude modem haalde ik nog 400 Mbit/s toen ik een game downloadde op de Xbox. Gisteren/maandag was dat opeens maar 100 Mbit/s. Aan de Ubiquiti en Eminent switch is niets veranderd: aan het modem wel.
Frogmen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:02:
Wat meet je bekabeld is dat wel volle snelheid? Zou beginnen met die Eminent switch te vervangen voor een echt merk. Zorg eerst dat bekabeld alles 100% goed is voordat je met de wifi aan de gang gaat. 900 Mb wifi is echt een beetje uitzonderlijk met deze apparatuur.
Dank voor de tip. Ik zal mijn Eminent switch er eens tussenuit halen en de Ubiquiti AP Pro rechtstreeks aansluiten op de Xbox met kabel. En dan kijken welk resultaat ik krijg. Ik het zou het raar vinden dat die Eminent switch opeens de boel verziekt met een ander modem, maar tegelijkertijd moet ik het ook wel uitsluiten natuurlijk!

[ Voor 49% gewijzigd door XBWillem op 03-12-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op welke kanalen zitten de APs en op welk kanaal zit je modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
XiMMiX schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:09:

Zie hier een tekening. Heb je daar wat aan? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYeJKFEEI2_DuPHaVI1VCFEl_Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OEtJVfJiJjXTf2RX5x1S68So.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door XBWillem op 03-12-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog een kleine toevoeging heb je na het verwisselen ook alles al een keer herstart, heeft ook zijn invloed vooral de unifi switch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Persoonlijk denk ik dat er niets aan de hand is en de oude/nieuwe snelheden niet kloppen of momentopnamen zijn.

Maar meten is weten dus draai eens netsh wlan show interfaces vanaf een computer verbonden met het unifi ap en verbonden met de experiabox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke UniFi APs heb je exact?

Er is geen "UAP AP Pro", wel een UAP Pro, een >12 jaar oude WiFi-n (WiFi-4) apparaat waar je zelfs in theorie niet meer dan 300Mbps over zou kunnen krijgen (en dat vereist een client met 3x3 MIMO, wat tegenwoordig niet meer voorkomt) en er bestaat geen "UAP AP Lite" - wel een UAP AC Lite, met 2x2 MIMO WiFi-5. Daar kun je ongeveer 400Mbps max over verwachten.

Als je de AP Pro en de AC Lite hebt, vermoed ik dat je voorheen testte terwijl je met de UAP AC Lite verbonden was en 400Mbps haalde, en nu test terwijl je verbonden bent met de UAP Pro en 300Mbps haalt.

Mocht het overigens een UAP AC Pro betreffen, dan zul je ook niet veel meer dan 400Mbps max kunnen halen, want 3x3 MIMO is leuk, maar met max 2x2 MIMO clients (zoals >99% van alle mobile devices) ga je geen voordeel krijgen van die derde radio.

Wil je significant boven de 400Mbps halen, zelfs boven de 900Mbps, dan moet je overwegen om te upgraden naar WIFi-6 en in dat geval uitkijken naar support voor 160MHz kanaalbreedte. Ik zou echter eerst afvragen of je dat wel nodig hebt voor een stel mobile apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
dion_b schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:42:
Welke UniFi APs heb je exact?

Er is geen "UAP AP Pro", wel een UAP Pro, een >12 jaar oude WiFi-n (WiFi-4) apparaat waar je zelfs in theorie niet meer dan 300Mbps over zou kunnen krijgen (en dat vereist een client met 3x3 MIMO, wat tegenwoordig niet meer voorkomt) en er bestaat geen "UAP AP Lite" - wel een UAP AC Lite, met 2x2 MIMO WiFi-5. Daar kun je ongeveer 400Mbps max over verwachten.

Als je de AP Pro en de AC Lite hebt, vermoed ik dat je voorheen testte terwijl je met de UAP AC Lite verbonden was en 400Mbps haalde, en nu test terwijl je verbonden bent met de UAP Pro en 300Mbps haalt.

Mocht het overigens een UAP AC Pro betreffen, dan zul je ook niet veel meer dan 400Mbps max kunnen halen, want 3x3 MIMO is leuk, maar met max 2x2 MIMO clients (zoals >99% van alle mobile devices) ga je geen voordeel krijgen van die derde radio.

Wil je significant boven de 400Mbps halen, zelfs boven de 900Mbps, dan moet je overwegen om te upgraden naar WIFi-6 en in dat geval uitkijken naar support voor 160MHz kanaalbreedte. Ik zou echter eerst afvragen of je dat wel nodig hebt voor een stel mobile apparaten.
Ik heb even opgezocht welke ik exact heb. Dat zijn deze:
https://www.coolblue.nl/p...nifi-switch-us-8-60w.html
https://www.coolblue.nl/p...uiti-unifi-ap-ac-pro.html
https://www.coolblue.nl/p...iti-unifi-ap-ac-lite.html

Links uit mijn bestelhistorie van Coolblue gehaald.
laurens0619 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:20:
Persoonlijk denk ik dat er niets aan de hand is en de oude/nieuwe snelheden niet kloppen of momentopnamen zijn.

Maar meten is weten dus draai eens netsh wlan show interfaces vanaf een computer verbonden met het unifi ap en verbonden met de experiabox :)
Dank voor je advies. Dat ga ik vanavond proberen. Gisteren heb ik tussen 16u en 22u meer dan 20 speedtests gedaan en die waren allemaal min of meer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, UAP AC Pro en UAP AC Lite dus.

Enfin, dan is 400Mbps ongeveer max wat je kunt verwachten. Misschien 450Mbps onder perfecte omstandigheden maar dan houdt het echt op. Als er iets anders op hetzelfde kanaal zit (je Experia 12 bijvoorbeeld...) is 300Mbps helemaal niet zo gek.

Waarom haal je op de Experia 12 wel 900Mbps? Omdat dat een WiFi-6 apparaat is, waarschijnlijk ook met 160MHz support. En de client waarmee je test ook.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
dion_b schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:03:
[...]

OK, UAP AC Pro en UAP AC Lite dus.

Enfin, dan is 400Mbps ongeveer max wat je kunt verwachten. Misschien 450Mbps onder perfecte omstandigheden maar dan houdt het echt op. Als er iets anders op hetzelfde kanaal zit (je Experia 12 bijvoorbeeld...) is 300Mbps helemaal niet zo gek.

Waarom haal je op de Experia 12 wel 900Mbps? Omdat dat een WiFi-6 apparaat is, waarschijnlijk ook met 160MHz support. En de client waarmee je test ook.
Dankjewel! Dan kan ik altijd nog overwegen om te investeren in Wifi 6 apparatuur.

Dan resteert mij na te gaan waarom mijn Xbox maar 100 Mbit/s haalt. Maar dat kan aan die switch liggen. Ik ga verder testen vanavond. Dank!
Pagina: 1