7500W wireless schakelen, via home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik zoek een draadloze schakelaar die 7500W kan schakelen op 1 fase. Hiermee wil ik de sauna via home assistant kunnen aan of uitschakelen. Shelly lijkt niets te hebben, andere merken weet ik zo 123 niet waar ik moet gaan zoeken zonder te verdwalen op het internet.

Must have:
- Minimum 7500W 1 phase (230v)
- WIFI connected
- Geen cloud service
- Home assistant integratie
- Geschikt voor buitengebruik

Nice to have
- Verbruiksmeter
- Geïntegreerde oplossing geniet de voorkeur op een ESP + relais

in geen geval:
- het is niet de bedoeling dat ik de sauna kachel moet openmaken & modificeren, zoals sommige oplossingen die op het internet te vinden zijn.

Elektrische installatie kennis is aanwezig in de familie, hoewel dit volgens mij niet meer moet zijn dan alle aders onderbreken / doorlaten.

Edit: ik woon in België
Edit2: de sauna staat in de tuin, dus het toestel moet buitenshuis gebruikt kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 03-12-2024 22:11 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Beste antwoord (via Yalopa op 09-12-2024 21:49)

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Aeotec heeft een 40A 3 fase switch met energie meter. Die zou toereikend moeten zijn;

https://aeotec.com/products/aeoteo-heavy-duty-switch/

gewoon nee.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neem je favoriete home automation relais die slechts 100W kan schakelen en laat dat ding een 2e relais schakelen wat wel het gevraagde vermogen aan kan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Aeotec heeft een 40A 3 fase switch met energie meter. Die zou toereikend moeten zijn;

https://aeotec.com/products/aeoteo-heavy-duty-switch/

gewoon nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:34
jadjong schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:22:
Neem je favoriete home automation relais die slechts 100W kan schakelen en laat dat ding een 2e relais schakelen wat wel het gevraagde vermogen aan kan.
Dit is hoe je dit met een Shelly hoort te doen.
De Shelly kunde automatiseren hoe je wilt, en de Shelly laat je een geschikt relais schakelen die wel dat vermogen aankan. Zo doe ik dit ook met de buitenverlichting van een compleet flatgebouw, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
Je kunt hier weinig voor vinden omdat je (in Nederland, ga ik van uit) geen dergelijke vermogens op 1 fase/230V zou moeten (willen) aansluiten.

Uitgaande van een enkele fase aansluiting, zit je op het randje van wat de hoofdzekering aankan (35A doorgaans). Als je tegelijk nog een ander apparaat in huis inschakelt slaat die er op zeker uit. En op een 3x25A aansluiting kan dit sowieso niet.

Dus je zit al snel tegen een hoger capaciteits tarief aan te kijken, wat om honderden euro's per jaar gaat.

Als je dat er voor over hebt mag dat natuurlijk. Maar als je een 3-fasen kachel nieuw koopt, of beter nog tweedehands, verdien je het niet nodig hebben van een steviger aansluiting volgens mij in hooguit enkele jaren terug. (Tenminste zo even googlend lijken die dingen niet obsceen duur, logisch ook wel, want technisch is het niet bepaald spannend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
En voordat iemand nu post dat er (in Nederland) ook kookplaten zijn die dit vermogen op 1 fase doen:

- dat klopt, maar:
- ook daar is het eigenlijk een slecht idee waarvoor hacks nodig zijn om het te installeren (dubbele fase en nul aan verplicht gekoppelde dubbele "kookgroep", een abominatie die alleen in Nederland gangbaar is, bij mijn weten)
- een kookplaat trekt zelden werkelijk 7500W en indien toch (alle pitten tegelijk op max) dan zelden langer dan een minuut, of twee.

Een sauna-kachel gaat die 7500W verwacht ik gewoon continu trekken tot het warm is, wat gewoonlijk in de orde van 30+ minuten duurt. Tegen die tijd kun je op je hoofdzekering dan ook een eitje bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Deze installatie staat in België en is door een erkend installateur geplaatst, Nederlandse gebruiken zijn hier niet van toepassing. Eitjes bakken op de zekering doen we niet, de zekering is hierop voorzien. Ik heb de TS aangepast.

@thaan
Kan je even delen welke relais je hiervoor gebruikt hebt en waar je die gevonden hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:34
Yalopa schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:04:
Deze installatie staat in België en is door een erkend installateur geplaatst, Nederlandse gebruiken zijn hier niet van toepassing. Eitjes bakken op de zekering doen we niet, de zekering is hierop voorzien. Ik heb de TS aangepast.

@thaan
Kan je even delen welke relais je hiervoor gebruikt hebt en waar je die gevonden hebt?
Ik kan je helaas niet zeggen exact welk model relais dat is, maar een zaak als elektramat kan je daar vast prima in adviseren.

Dit relais zat er al in, had een ingebouwde timer maar ik was er klaar mee om gedurende het jaar de timer te verzetten (zomertijd, wintertijd, lichten te laat aan, te vroeg uit, etc.) dat ik sindsdien een Shelly gewoon dat relais laat schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 05:44
Misschien zoiets:

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:19

Detmer

Professioneel prutser

Ik zou voorzichtig zijn met alles op 230v van AliExpress. Zeker met grotere vermogens. Maar als er zoiets betrouwbaars is zeker een goede optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Detmer op 02-12-2024 23:50 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Bloemstukje
bijna, helaas heeft deze geen wifi, wat toch echt een vereiste is. Ik kan eigenlijk niet met zWave aan de slag aangezien de afstand tussen sauna en mn HA PCtje te ver is (en er een gans huis tussen zit.

Toevoeging aan de requirements: de sauna staat buiten in de tuin.

@The-Priest-NL
Ook deze heeft geen wifi. Aangezien we hier met dodelijke amperages werken verkies ik wel een betrouwbare handelaar. 12 eur... if looks to good to be true, it probably is...

Het lijkt er op dat ik een shelly + een relais ga moeten combineren, maar damm die relais zijn duur :(

[ Voor 35% gewijzigd door Yalopa op 03-12-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 05:44
Yalopa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:10:
@Bloemstukje
bijna, helaas heeft deze geen wifi, wat toch echt een vereiste is. Ik kan eigenlijk niet met zWave aan de slag aangezien de afstand tussen sauna en mn HA PCtje te ver is (en er een gans huis tussen zit.

Toevoeging aan de requirements: de sauna staat buiten in de tuin.

@The-Priest-NL
Ook deze heeft geen wifi. Aangezien we hier met dodelijke amperages werken verkies ik wel een betrouwbare handelaar. 12 eur... if looks to good to be true, it probably is...

Het lijkt er op dat ik een shelly + een relais ga moeten combineren, maar damm die relais zijn duur :(
Ze hebben ook een wifi versie hoor :) en tja wat jij wel of niet betrouwbaar vind kan ik niet bepalen.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Pagina: 1