Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-05 15:25
Hoi allemaal,

Deze zomer is er een nieuwe firmware uitgerold door Honeywell voor het Evohome systeem. Sindsdien heb ik enkele zones die niet goed "aanwarmen".

Situatie:

De Evohome begint op tijd met aanwarmen, maar stuurt de ketel aan met maar 10% warmte vraag, terwijl de zone zelf (HR92) op 100% open staat. Met 10% krijg je de zone nooit warm.

Ondanks meerdere dagen herhaling, leert het systeem niet dat er meer ketelaansturing nodig is. Ook het verhogen van de gevraagde temperatuur in het schema helpt niet. Als het tijdstip bereikt is dat de zone op temperatuur moet zijn, blijft de Evohome de ketel met maar 10% aansturen en blijft de ruimte koud.

Echter, het verlagen van de gevraagde temperatuur met 0,5 graad of het veranderen van het "tot" tijdstip resulteert meteen in een directe aansturing van de ketel naar 100%. Er is dus geen probleem om de ruimte warm te krijgen, als de ketel maar aangaat. Alleen evohome lijkt dit bij het adaptief aanwarmen niet goed te doen.

Observaties:

Twee andere zones met vloerverwarming werken goed en warmen goed op. Het vreemde is dat als deze zones aangaan, de andere zone ook warm wordt omdat de HR92 op 100% open staat. Echter, zodra de warmtevraag van de vloerverwarmingszones inzakt, daalt ook de temperatuur van de HR92-zone weer omdat de ketel maar op 10% wordt aangestuurd.

Oplossingspogingen:

Ik heb de zone al verwijderd, de HR92 binding opgeheven en alles opnieuw geïnstalleerd. Even doet het systeem het goed, maar na een paar dagen keert het oude gedrag weer terug.

Vraag:

Heeft iemand dit ook gehad sinds de nieuwe software update en hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg het niet opgelost. 8)7

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kineret
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo,
Honeywell evohome firmware update uitgevoerd. Nu valt me op dat de gevraagde capaciteit niet meer de maximum per zone gevraagde capaciteit is, zoals vroeger en zoals volgens de (oude) handleiding.
Ik ben nog niet verder dan me erover verbazen.
De 'smart features' zijn niet aangezet.
Ik ga op zoek naar nieuwe handleidingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L00QC59Lr-mlFi37Dr8skLPWHi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kGM2RthhGCJreMb72ZVrWre.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Kineret op 28-12-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
Kineret schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:35:
Hallo,
Honeywell evohome firmware update uitgevoerd. Nu valt me op dat de gevraagde capaciteit niet meer de maximum per zone gevraagde capaciteit is, zoals vroeger en zoals volgens de (oude) handleiding.
Ik ben nog niet verder dan me erover verbazen.
De 'smart features' zijn niet aangezet.
Ik ga op zoek naar nieuwe handleidingen.[Afbeelding]
Wat bedoel je? Wat is er bij jou nu anders dan voor de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:49
Het is een oud topic, ik weet het, maar heb je hier een oplossing voor gevonden?

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan voor 1 bepaalde zone in huis. De ketel gaat onvoldoende aan om aan te warmen. Ik heb al een extra verhoging erin gezet net voor de periode. Dat werkte 1 dag goed, maar nu ook niet meer :( pas als andere zones warmte vraag krijgen, slaat de ketel voldoende aan. Zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUFuup_0YMKUOEq9PLh0o157snI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C8JEUk8GBeGv1kk0tzqYu2wM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Scott
Op een Engels talig forum, kwam ik het zelfde probleem tegen. Ik bleek niet de enige te zijn.
https://automatedhome.com...aling-keeps-scaling-lower

https://automatedhome.com...ore-broken-in-02-01-01-01

Behalve deze klacht had ik ook dat de thermostaat omhoogging in temperatuur wanneer dat niet moest. Als ik tijdelijk de temperatuur omlaag zette, ging die toch omhoog naar programma instelling.

Dit alles ontstond met de nieuwe firmware-02-01-01-01
Uiteindelijk heeft resideo customer service een downgrade geforceerd. De eerste paar antwoorden waren standaard reacties, maar uiteindelijk werd ik geholpen door een 2e lijn customer service, welke een downgrade voorstelde

Het onterecht verwarmen, lijkt nu weg.
Het onvoldoende verwarmen lijkt ook weg maar de evohome is nog aan het inleren, maar vooralsnog lijkt het goed.