Condens(?) probleem in koof

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:35
Dag allemaal,

Ik kan wat advies gebruiken mbt een vochtprobleem in een koof want inmiddels breek ik mijn kop erover 8)7

Een klein jaar geleden hebben wij het huis flink verduurzaamd. Daarbij is ook een koof vervangen die van beneden tot de zolder loopt.
De koof is vrijwel helemaal gesloten op een paar kieren na van diverse leidingen die op zolder doorkomen.

Het probleem is dat in de keuken een flinke vochtplek ontstaat, maar alleen als het buiten koud is. De plek komt eigenlijk altijd sterk op als de douche gebruikt is en trekt vervolgens weer langzaam weg. Bij het draaien van een wasje komt die ook wel op maar aanzienlijk langzamer.
De natte plek begint altijd op dezelfde plek en kan vervolgens flink groeien. Na een tijdje droogt deze plek ook weer geheel op om hetzelfde geintje later nogmaals te herhalen.

Waar het altijd begint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJJ3CiDB7VGpRkbuQMbDXggObK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxT8DJ6jMDnY9yO2YesrKKhx.jpg?f=fotoalbum_large
De koof loopt hier smaller uit maar naar boven toe is deze net breder dan het ventiel

De vochtplek op zijn ergst te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKHXypOT8l_SPnEanSd59wTA4to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Raudn1Sl3WYymnNOsf5hIxim.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een sterk vermoeden dat er condens optreedt in de koof en dan waarschijnlijk op de koudwaterleiding die vanaf beneden naar boven loopt door de koude watertemperatuur. De leiding wordt gebruikt voor koud water in de badkamer, de wasmachine en de warmtepomp
In de zomer is het probleem geheel niet voorgekomen.
Door de beperkte openingen kan ik niet goed zien waar het precies op treedt. Vanaf bovenaf heb ik met een scope gekeken maar daar zag ik geen duidelijke vochtplekken.

Ik heb geprobeerd om met wat variabelen te spelen, zoals:
- gaten aan bovenkant dichtgestopt met wat handdoeken. Resultaat: probleem leek (aanzienlijk) erger te worden. Druppelde flink van het plafond af wat nog niet eerder gebeurt is.
- Warmwater leiding wat door de koof gaat (zover mogelijk) geisoleerd met buisisolatie. Geen resultaat/verandering. (vermoeden was dat warmwaterleiding zorgde voor condens tegen spirobuis)

Nu zit ik alleen vast want ik weet niet goed hoe nu verder.
Is de theorie van de koudwaterleiding aannemelijk? En zo ja, wat zou een mogelijk oplossing zijn?
Eenieder advies, suggestie of tip wordt enorm gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
Nog een aantal extra foto's en info voor de beeldvorming.

Door de koof lopen de volgende zaken:
- spiro buis tbv wtw afzuiging
- koudwaterleiding
- wasmachine afvoer
- elektrabuizen
- loze leiding (rode buis)
- vloerverwarming aanvoer/afvoer (geisoleerd)
- Een mini stukje warmwater leiding vanaf de warmtepomp (max 55°C).

Foto inhoud koof toen die nog open was. Koudwaterleiding loopt achter spirobuis met ruimte ertussen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx68vORaZvQY6Birea520dwrStY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNQz9T2KqCbftU7JWjBRGJ0U.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder (rode lijnen zijn randen van koof)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHRWxAT8rffvJx058bSeGQdFAiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkQNnBJG12dC70TQWMm7dRtj.jpg?f=fotoalbum_large

1e verdieping doorgang naar keuken. Gele circel is waar spirobuis nu zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj20XNavWbBrHZ_k0v9W6pGynn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrcCrT7c8j0bIvZdFj0fv0MF.jpg?f=fotoalbum_large

En de vochtplek op zijn ergst. Droop er flink af (toen gaten tijdelijk dichtgestopt zaten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqoVCum-byjF-11phdGfyxCoXaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGzsrFmGW4eVf0VPL3y2bzPT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:57
Zet een ventilator boven bij die buizen. Dan trek je de vochtige lucht eruit.

Je haalt namelijk vochtige lucht uit keuken en badkamer uit de ruimte, die koelt vervolgens hard af in de koof, waardoor het vocht condenseert.

Ipv inblazen de ventilator heb je zuigende ventilatoren nodig.... En een warme koof :) (nu heb je wrs de koof juist geïsoleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
De keuken en badkamer staan wel los van elkaar qua leidingwerk. Dat was namelijk mijn eerste theorie ook dat het vanuit de badkamer dan op een manier naar beneden droop maar de manier waarop het aangesloten is en waar de vochtplek start (naast de spirobuis) leek mij onwaarschijnlijk dat het daar dan weg zou komen. Tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk

Foto leidingwerk: Groen is badkamer + zolderruimte, oranje is alleen keuken die door de koof loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2RvAhOPLnJrvu2jACp0VfI3aFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiAISeKZk5bLybKAMGhm33tM.jpg?f=fotoalbum_large

Heb overwogen om een groter gat te maken en er dan een kleine pc fan op te monteren oid maar twijfel op dat voldoende is voor ventilatie van de hele koof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:07

D4NG3R

kiwi

:)

@Spexxel Begint het ook daadwerkelijk op de spirobuis dan, of binnenin? Trek dat ventiel er eens af in de keuken. Gezien de opstelling zou ik haast denken dat je last hebt van terugstroming, gezien het alleen gebeurt als er vanaf een andere plek vochtige lucht word aangezogen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
Ik twijfel dus of het uberhaupt via de spiro gaat of dat het via de koudwater leiding ergens vanaf druppelt. Vooral omdat het niet direct naast of in de spiro op het plafond begint maar meer aan de zijkant beton lijkt te zitten

@D4NG3R Heb vorige week geprobeerd dat ventiel eraf te trekken maar kreeg het er met geen mogelijkheid af, maar ga nog een poging wagen.

Heb vorige week ook eens getest wat het effect is als ik de ventilatie niet op hoog zet tijdens het douchen maar dat gaf hetzelfde resultaat. Zal volgende keer de ventilatie eens helemaal uitzetten en kijken of het nog steeds voorkomt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gJHGS17/Pk-QNn-BJG12d-C70-TQWMm7d-Rtj.png
zou ik ook niet op vertrouwen..

en weet niet of je de kans hebt om de koof ergens een stukje open te maken? en eventueel een endoscoop camera naar binnen kan sturen?

* SMSfreakie zet voorlopig in op een lekkage :p

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gezien de hoeveelheid druppelvorming die er is lijkt het me stug dat het condenserend water tegen een leiding is. Dat zal best wat druppels vormen, maar niet dusdanig veel dat het een stuc / gipsplaat vol weet te zuigen en vervolgens nog doorgaat tot de druppels eruit vallen.

Dus ik zet ook in op een lekkage. Zoals hierboven, bijvoorbeeld dat ziet er ook niet te fraai uit. Kijk eens goed of dat lekt.

En ik zou ook iets met een inspectiecamera proberen te regelen, dan kun je die laten zakken in de koof.

Anders is er echt maar 1 oplossing en dat is de boel openbreken en kijken.

EDIT: Owja, als die stucplaat verzadigd is geweest met water dan zwellen die platen op. Dat maakt het afnemen van een bestaan ventiel erg lastig. Dus als je geweld gaat toepassen heb je grote kans dat de boel beschadigd.

Mogelijk is het geen slecht idee om de boel toch op en de breken, dan kun je er ook een nieuw stuk plaat in zetten want dit gaat er allemaal niet beter op worden.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueKeenan op 02-12-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Kan je niet eens met kleurvloeistof nagaan of het niet uit een afvoerbuis komt (probleem doet.zich voor bij douchen en gebruik wasmachine)?

https://www.bkm-shop.nl/c-2495726/riool-traceer-kleurstof/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
@SMSfreakie Die gele circel is mijn eigen fantastische gehannes :X
Maar die heb ik wel veelvoudig gecontroleerd op lekkage en nooit iets gezien. Is de afvoer van de WTW.

Andere lekkage dan op de afvoer na zou dan alleen van leidingwerk kunnen komen, maar dan zou ik dat de hele dag door verwachten en niet alleen op moment dat het water gebruikt wordt. De afvoer die je ziet wordt alleen gebruikt door de wasmachine, WTW en warmtepomp overstortventiel. Badkamer loopt via eigen afvoer aan andere kant van de woning. Tevens zit de afvoer ook precies aan de andere kant in de hoek van waar het vocht zicht ophoopt, dan zou ik het ook op die plek verwachten of onder de keuken, maar daar is het droog

@BlueKeenan Het vormen van de druppels is eigenlijk nooit eerder voorgekomen totdat ik de kieren dichtstopte met handdoeken. Maar inderdaad de hoeveelheid water krabte ik me ook nog eens achter de oren. Daardoor raakte ik ook het spoor bijster..

Vanaf bovenaf heb ik al meermaals gekeken met een endoscoop camera (ook met de douche lopend) maar de eerste meter dat ik kan kijken heb ik geen overduidelijk vocht kunnen zien.

Als ik met het ventiel eraf ook niets zie boor ik vanaf onderaf wel een gat een steek ik daar de scope in, wellicht dat ik daar beter kan zien waar het wegdruipt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hmm nee dan is het apart... dan moet het wel condensatie water zijn zowat... (al lijkt het wel extreem veel te zijn)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Ik zet in op lekkage. Maar eerst ventiel eraf of de buis wel netjes aansluit.

Ik zou de zooi gewoon open breken. Het moet toch al opnieuw afgewerkt worden en een stuk gipsoet het probleem niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spexxel
Bedankt allemaal voor de reacties tot zover, wordt zeer gewaardeerd.

Heb het ventiel eraf gekregen. Buis is in ieder geval van binnen droog evenals de demper die erin zit.
Als vervolgtest heb ik de douche op volledig koud aangezet. Resultaat was dat het binnen 10 minuten weer flink begon te druppen. Zeg maar een druppel elke 2-3 seconde zo erg.

Met de goede moed de boormachine gepakt en een gat geboord naast de spiro. Die goede moed was de secondes erna gelijk verdwenen toen een kleine shot derrie naar buiten kwam en door het draaien van de boor de muren en mijzelf versierde vervolgd door een kuchje droge gipsstof die het aanrecht een vroege witte kerst gaf..

Na een poging met de scope en een half uur schoonmaken maar opgegeven voor vandaag. Met de derrie nu niet veel te zien op de camera dus morgen maar kijken wanneer het weer droog is

Blijft frapant. Dusdanige condensatie lijkt extreem, maar een lekkage die er alleen rond de winter zin in heeft als de kraan open staat lijkt me eveneens zo raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
Je lijkt een lekkage te hebben. Je hebt het meteen bij het aanzetten van de douche met koud water. Ook met de wasmachine. Koud water zorgt niet echt voor een erge condens op een plastic rioolbuis. Dat gaat alleen in combinatie met warme lucht mocht dat echt zo zijn. Kijk maar naar de muren en glazendouchedeur tijdens en net na het douchen.
1e verdieping doorgang naar keuken. Gele circel is waar spirobuis nu zit.
[Afbeelding]
Er zit daar een rare bocht in de rioolleiding. Hoe zit deze? Dat ziet er vanaf een afstand raar uit. Op welke verdieping zit de badkamer? Daarboven? Zo ja: dan heb je mogelijk daar je lekkage te pakken.

Een ander verdacht punt blijft de T-aansluiting. Daar is gewoon een gat in de PVC-buis gemaakt het met zwarte kit afgekit. De kit kan wel eens niet meer goed zijn. Dat is ook niet echt de manier om te doen. Waarom dat zo gedaan is de vraag. Dat had gewoon een standaard T-stuk kunnen zijn.

Trouwens wat voor een derrie kwam uit de koof? Je zou alleen last moeten hebben van het zagen van een gat in de gipsplaat. Dus een beetje last van wit gipsgruis.

[ Voor 20% gewijzigd door RonnieKo op 03-12-2024 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spexxel
Ben er vandaag weer druk mee geweest. Heb eerst nog eens even goed gekeken hoe de leidingen lopen, daaruit onderstaande tekening gemaakt.
Oranje=afvoer, blauw=koud water, rood = warm water, groen is de ventilatiebuis en paars is de wand van de koof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPsCAINLn8-OEVV7w01M24Onamg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2V44D47z44ZnrHrEL1t4Psix.png?f=fotoalbum_large

Gelijk even gekeken over een tijdspan van ca. 5 minuten of de watermeter zonder iets lopend te hebben, maar die gaf gelukkig geen tik.

Vervolgens een paar kijkgaten gemaakt. Zowel vanuit de keuken als vanaf net erboven op de slaapkamer en vervolgens gekeken met de scope. Niets van nattigheid te zien, zowel omhoog niet als omlaag in de koof.
Toen als test de douche weer aangezet en zo'n 15-20 minuten lopen zoeken door de gaten maar was geen druppel te vinden terwijl het beneden er op hoog tempo uit kwam. Ik kon vanaf boven zelfs het gat zien die vanaf beneden was geboord maar ook daar geen druppel te bekennen..
In die 15-20 minuten is er een liter water gelekt dus lekkage is het zeker (met die gaten loopt het wel een stuk makkelijker door).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63KTtCTb_UhReVy8nK6LfplgFHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ8mvhKlBpW2dJj65LKY1UkF.jpg?f=fotoalbum_large

En toen? Een selectie gaten rijker en niets duidelijks te zien van onder of boven met de scope. Lijkt wel tussen het beton of uit de gevel te komen ofzo.
Nogmaals getest door de wastafelkraan een half uur aan te zetten (zelfde leidingen, afvoer vanaf andere kant). Geen druppel te bekennen. Dus toen redelijk zeker dat het niet vanaf zolder kwam en niet vanaf de leidingen of de afvoer in de koof kwam.

Daarna weer oog op de douche zelf gezet want daarmee wordt het wel consistent nat. Besefte ook dat mijn vriendin weer in de rui was geweest en de douchegoot niet super meer doorliep waardoor een voetenbadje ontstond.
Heb de sifon in de goot voor het gemak eruit gehaald en vervolgens de douche weer aangezet. Resultaat? Geen druppel beneden te bekennen. Daarna de sifon schoongemaakt en na een douchebeurt nog steeds geen druppel te bekennen.
Het lijkt er dus heel erg op dat het uit de douche komt. Kijkende naar de kit ziet die er op sommige plekken ook dubieus uit.
Hier bijvoorbeeld lijkt alsof ze net het hoekje waren vergeten en er nog een dot kit op hebben geplakt. Rechts komt het gewoon van de muur los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME1E5KTLAsrf8Nprk-5IBolJswI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQmMSBPuqHrPxsE1UqtTzBtB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar al zou het inderdaad langs de kit lopen op een plek dan is het volgende raadsel hoe het vanuit de douche in de koof in de keuken uitkomt.
De verdiepingsvloer is van beton en tussen de douchegoot en de koof zit een hal en een trapgat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjk8ueMNbqIXXwv_ZkBqk-_980w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7rv6VQJlSdWLeDN4bNaIaNEJ.png?f=fotoalbum_large

Eens kijken of het nu spontaan wegblijft en zo ja, op zoek naar het lekkende gedeelte of de hele onderkant vers kitten

[ Voor 5% gewijzigd door Spexxel op 03-12-2024 20:28 . Reden: Plaatje vergeten in te voegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
geen "oude" elektra / waterleiding / riolering die buiten gebruik geraakt is die toevallig ergens vanaf de badkamer richting de keuken ligt? (doorgeboord en afgesloten toen de gaten voor ventilatie kanaal geboord zijn)

anders kan het nooit zo snel lijkt mij :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:16
Met zo'n hoeveelheid water gaat het niet om condens, maar moet er een lekkage zijn.
Als ik naar je tekeningen kijk, is de warm waterleiding de enige link tussen koof en badkamer.
Ook al eens geprobeerd wat gebeurd als je de thermostaatkraan in de douche op heet zet.

Als je een afneembare douchekop hebt kun je die eens rechtstreeks in de douchegoot laten lopen, zodat niks via de kitranden van de vloer weg kan. En over douchegoten gesproken. Je zou niet de eerste zijn met een lekkende douchegoot. Ze worden vaak fout geplaatst / afgekit.

Al eens vanaf beneden gekeken met je scope? Kun je dat ventilatiedeksel er niet even tijdelijk uit halen om beter zicht naar boven te hebben?

[ Voor 25% gewijzigd door Masimo op 03-12-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben echt razendbenieuwd wat dit nou is. Waarom breek je die koof niet open? Het is maar gips toch?

Waarschijnlijk ongerelateerd, maar dat kitwerk in die douchebak is niet goed. Ik denk dat dat met zeepsop gesmeerd is waardoor het niet is gehecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:29
Oude afvoer onder je douchebak waar het water in wegloopt als je sifon overloopt? Idem water dat niet via sifon in ruimte onder je douchevloer komt?
Ik zou in ieder geval de kitrand vervangen. En afvoerputje schoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Toke_gt schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:03:
Oude afvoer onder je douchebak waar het water in wegloopt als je sifon overloopt? Idem water dat niet via sifon in ruimte onder je douchevloer komt?
Ik zou in ieder geval de kitrand vervangen. En afvoerputje schoon houden.
Ja daar zat ik ook al over na te denken. of een kanaalplaat ofzo, waar water in lekt.

Maar het trapgat zit er nog tussen dus dat kan de boosdoener niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:29
AtomicShockwave schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:06:
[...]

Ja daar zat ik ook al over na te denken. of een kanaalplaat ofzo, waar water in lekt.

Maar het trapgat zit er nog tussen dus dat kan de boosdoener niet zijn.
De afvoer vanuit de douche/badkamer moet ergens naar beneden. Als dat alleen de koof is, kan het wel degelijk een oude afvoer onder de douchevloer zijn die niet (goed) meer aansluit op de verdere afvoer maar wel dezelfde route volgt naar beneden.

@Spexxel Gaat het om een losse douchevloer? Dan zou je kitranden kunnen verwijderen, douchevloer bij putje losschroeven en optillen voor inspectie.

[ Voor 13% gewijzigd door Toke_gt op 03-12-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Spexxel schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:26:
Ben er vandaag weer druk mee geweest. Heb eerst nog eens even goed gekeken hoe de leidingen lopen, daaruit onderstaande tekening gemaakt.
Oranje=afvoer, blauw=koud water, rood = warm water, groen is de ventilatiebuis en paars is de wand van de koof
[Afbeelding]

Gelijk even gekeken over een tijdspan van ca. 5 minuten of de watermeter zonder iets lopend te hebben, maar die gaf gelukkig geen tik.

Vervolgens een paar kijkgaten gemaakt. Zowel vanuit de keuken als vanaf net erboven op de slaapkamer en vervolgens gekeken met de scope. Niets van nattigheid te zien, zowel omhoog niet als omlaag in de koof.
Toen als test de douche weer aangezet en zo'n 15-20 minuten lopen zoeken door de gaten maar was geen druppel te vinden terwijl het beneden er op hoog tempo uit kwam. Ik kon vanaf boven zelfs het gat zien die vanaf beneden was geboord maar ook daar geen druppel te bekennen..
In die 15-20 minuten is er een liter water gelekt dus lekkage is het zeker (met die gaten loopt het wel een stuk makkelijker door).
[Afbeelding]

En toen? Een selectie gaten rijker en niets duidelijks te zien van onder of boven met de scope. Lijkt wel tussen het beton of uit de gevel te komen ofzo.
Nogmaals getest door de wastafelkraan een half uur aan te zetten (zelfde leidingen, afvoer vanaf andere kant). Geen druppel te bekennen. Dus toen redelijk zeker dat het niet vanaf zolder kwam en niet vanaf de leidingen of de afvoer in de koof kwam.

Daarna weer oog op de douche zelf gezet want daarmee wordt het wel consistent nat. Besefte ook dat mijn vriendin weer in de rui was geweest en de douchegoot niet super meer doorliep waardoor een voetenbadje ontstond.
Heb de sifon in de goot voor het gemak eruit gehaald en vervolgens de douche weer aangezet. Resultaat? Geen druppel beneden te bekennen. Daarna de sifon schoongemaakt en na een douchebeurt nog steeds geen druppel te bekennen.
Het lijkt er dus heel erg op dat het uit de douche komt. Kijkende naar de kit ziet die er op sommige plekken ook dubieus uit.
Hier bijvoorbeeld lijkt alsof ze net het hoekje waren vergeten en er nog een dot kit op hebben geplakt. Rechts komt het gewoon van de muur los.
[Afbeelding]

Maar al zou het inderdaad langs de kit lopen op een plek dan is het volgende raadsel hoe het vanuit de douche in de koof in de keuken uitkomt.
De verdiepingsvloer is van beton en tussen de douchegoot en de koof zit een hal en een trapgat.
[Afbeelding]

Eens kijken of het nu spontaan wegblijft en zo ja, op zoek naar het lekkende gedeelte of de hele onderkant vers kitten
Doe jezelf een plezier en bevestig eerst het probleem en fix het daarna pas. Gewoon opening in koof maken. Partner waterstraal eerst op douche afvoer zetten. Daarna partner waterstraal op kitrand zetten. Zelf kijk je waar het water vandaan komt in de koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000

pistole

Frutter

Rukapul schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:20:
[...]

Doe jezelf een plezier en bevestig eerst het probleem en fix het daarna pas. Gewoon opening in koof maken. Partner waterstraal eerst op douche afvoer zetten. Daarna partner waterstraal op kitrand zetten. Zelf kijk je waar het water vandaan komt in de koof.
Dit, en koop een simpele (goedkope) endoscoop, dan hoef je niet je koof te slopen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
SMSfreakie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:37:
geen "oude" elektra / waterleiding / riolering die buiten gebruik geraakt is die toevallig ergens vanaf de badkamer richting de keuken ligt? (doorgeboord en afgesloten toen de gaten voor ventilatie kanaal geboord zijn)

anders kan het nooit zo snel lijkt mij :?
@SMSfreakie Zoiets zou bijna wel moeten voor die snelheid ja. Badkamer hebben we weinig aan verbouwd. Daar zijn alleen de waterleidingen vervangen en die liggen hoger.
Masimo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:55:
Als je een afneembare douchekop hebt kun je die eens rechtstreeks in de douchegoot laten lopen, zodat niks via de kitranden van de vloer weg kan. En over douchegoten gesproken. Je zou niet de eerste zijn met een lekkende douchegoot. Ze worden vaak fout geplaatst / afgekit.

Al eens vanaf beneden gekeken met je scope? Kun je dat ventilatiedeksel er niet even tijdelijk uit halen om beter zicht naar boven te hebben?
@Masimo Heb inderdaad de doucheslang direct in de goot gestopt bij de eerste test met de sifon eruit. Toen bleef het droog. Ook geprobeerd na te bootsen door op de kit langs de muur te richten maar nog niet nat gekregen helaas.
Het ventiel heb ik er al af maar dan kijk je recht de spiro buis in, die loopt strak door t/m het plafond. Vanaf beneden naar boven gekeken maar ook niets bijzonders te zien
AtomicShockwave schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:00:
Ik ben echt razendbenieuwd wat dit nou is. Waarom breek je die koof niet open? Het is maar gips toch?

Waarschijnlijk ongerelateerd, maar dat kitwerk in die douchebak is niet goed. Ik denk dat dat met zeepsop gesmeerd is waardoor het niet is gehecht.
@AtomicShockwave Ben terughoudend met het openbreken omdat na 3 maanden verbouwing en vervolgens 8 maanden klussen/afwerken alles eindelijk een beetje op zijn plek en netjes is (op het keukenplafond na).
Het kitwerk is sowieso al wel 5-10 jaar oud denk ik, op die verticale strook na.
Toke_gt schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:14:
[...]

De afvoer vanuit de douche/badkamer moet ergens naar beneden. Als dat alleen de koof is, kan het wel degelijk een oude afvoer onder de douchevloer zijn die niet (goed) meer aansluit op de verdere afvoer maar wel dezelfde route volgt naar beneden.

@Spexxel Gaat het om een losse douchevloer? Dan zou je kitranden kunnen verwijderen, douchevloer bij putje losschroeven en optillen voor inspectie.
@Toke_gt Afvoer badkamer gaat direct naar meterkast onder het toilet. Geen losse douchevloer (volledig betegeld) maar wel een verhoogde badkamer. Terugkijkend naar hoe de vorige eigenaren de andere zaken in het verleden ooit vernieuwd hebben (gewoon meermaals overheen plakken) zal het maar zo kunnen dat er nog iets open onder zit.
Kitrand rondom de douchegoot verwijderen en eruit tillen kan ik eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij hebben in een nieuwbouw woning lekkage op zolder gehad, dit kwam dwars door de verdiepingsvloer heen. Beton is niet waterdicht, water zoekt de weg van de minste weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
Spexxel schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:12:
[...]
Ben terughoudend met het openbreken omdat na 3 maanden verbouwing en vervolgens 8 maanden klussen/afwerken alles eindelijk een beetje op zijn plek en netjes is (op het keukenplafond na). Het kitwerk is sowieso al wel 5-10 jaar oud denk ik, op die verticale strook na.
Dit geeft je al meer frustratie. :) Hoe lang krijg je die plekken al? Als het al tijdens het verbouwen was dan zat er toen al niet iets goed. Je hebt nu de kans om het goed aan te pakken omdat je nog niet helemaal klaar bent. Als je het nu niet grondig doet is de kans dat het mogelijk weer gaat optreden. Natuurlijk net nadat je keukenplafond netjes gemaakt hebt. Daarom zou ik het voorgesteld doen: Openbreken, herstellen en weer netjes maken. Mogelijk is dat sneller dan "repareren".
Pagina: 1