Wat moet ik als eerste upgraden aan mijn huidige PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseZ98
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo Tweakers!

In 2020 heb ik mijn pc gebouwd met een redelijk beperkt budget. Dat werkte toen prima, maar inmiddels merk ik dat mijn pc het lastig heeft om mijn games op de gewenste FPS te draaien. Ik speel vooral lichte games zoals League of Legends (LoL), Counter-Strike 2 (CS2), Osu!, en Old School RuneScape (OSRS). Een high-end gaming-pc is niet nodig, maar ik wil wel graag mijn huidige games soepel kunnen spelen op 200+ FPS.

Op dit moment haal ik in CS2 zo’n 120-130 FPS, maar ik hoop dat dit met een gerichte upgrade omhoog kan.
Ik ben helaas niet zo thuis in de wereld van hardware. Ik weet niet goed wat op dit moment de beste prijs-prestatieverhouding heeft, welke onderdelen goed samenwerken, en waar ik op moet letten bij het upgraden. Vandaar mijn vraag: Wat kan ik het beste als eerste upgraden om die 200+ FPS in CS2 te halen?

Mijn huidige specs zijn:

Behuizing: NZXT H510 tower-behuizing
Moederbord: ROG STRIX B450-F GAMING
CPU: AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
GPU: Radeon RX 580 ARMOR 8G
RAM: Corsair 16 GB DDR4-3200
PSU: Corsair CX550M, 550 Watt
Opslag: 2TB SSD

Budget wensen:
Ik ben van plan om als richtlijn maximaal €700 uit te geven, maar ik ben flexibel met het budget wanneer nodig. Tweedehands of refurbished hardware is voor mij ook prima, zolang de verkoper betrouwbaar is.
Mijn doel is om mijn pc zodanig te upgraden dat ik de komende 2-3 jaar soepel lichte games kan blijven spelen op een prima FPS.

Alle hulp en suggesties worden enorm gewaardeerd! Alvast bedankt! 😊

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:34
Dit valt niet zomaar te zeggen, welk scherm gebruik je, 1080p, 1440p, 4k?

Download msi afterburner, en draai die tijdens het spelen. Welk onderdeel geeft die aan dat op 100% draait? Vervang dit onderdeel.

Als het meerdere onderdelen boven 90% aangeeft dan heeft het weinig nut om maar 1 vd 2 te vervangen.

Omdat iedereen andere instellingen heeft kan ik niet zonder meer zeggen " vervang x, of vervang y". Even programma laten meedraaien werkt dan perfect, en is ook veel beter op jouw gebruik gefocust ipv algemeen gebruik.

Als je dat niet wilt, je videokaart is minder sterk dan je cpu. Als je op 1440 of 4k speelt vervang je videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 02-12-2024 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46
Je cpu kan een iets snellere gpu nog wel dragen.

Maar voor dat budget zou ik een 5700x3d cpu er in zetten en de oude cpu+gpu verkopen. Dan een 7800xt / 7900GRE gpu kopen en je kan weer een flinke tijd mee (zelfs op 1440p).

Nog beter: even wachten op de nieuwe gpu's die in januari worden aangekondigd. Misschien een betere keus beschikbaar OF pricedrop van de huidige kaarten.