Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een Aqara Hub M2 die in de meterkast staat en daarop staan een aantal dingen gekoppeld zoals de Aqara G4 videodeurbel, een reeks temp+vochtigheid sensoren, raam- en deursensoren en bewegingssensoren.

Bij met name een paar temp+vochtigheidssensoren merk ik sinds onze verhuizing naar een erg nieuwe en dus goed geïsoleerde woning dat ze regelmatig bereik verliezen en dus niks rapporteren meer. Leg ik ze in de hal dan blijven ze feilloos werken, leg ik ze terug dan werken ze een korte periode en daarna is het weer klaar, Zigbee bereik in de app is ook "poor".

Kortom: kan ik nu een M2 hub erbij kopen en daarmee mijn bereik simpelweg vergroten?

Reden dat ik het vraag is dat ik weet dat je in de Aqara app een sensor aan een hub moet koppelen. Betekent dit dan ook dat ik bij de hub boven alle sensoren boven dan op die moet gaan koppelen? Of is het wel zo dat als 2 hubs hebt dat het alleen om de eerste koppeling gaat en ze daarna degene met het beste bereik pakken?

Ik kan het namelijk mis hebben, maar Zigbee zou juist door moeten geven telkens, toch? Ook al weet ik dat Hue en Aqara weliswaar allebei op Zigbee werken, maar elkaar niet ondersteunen en simpelweg langs elkaar heenwerken, vandaar dat ik benieuwd ben naar de werking met 2 Aqara hubs.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:51
Zigbee werkt inderdaad als een mesh, maar alleen voor devices op het zelfde netwerk. Als je dus Hue lampen op een Hue bridge hebt en aqara sensoren op je Aqara hub zullen de Hue lampen niet als router werken voor je Aqara sensoren.

Een extra hub is dus niet nodig, wel aanvullende zigbee routers. Ieder device met een stekker is over het algemeen een router, devices op batterijen niet. Dus een paar extra apparaten op netstroom zoals slimme plugs toevoegen op je Aqara hub en strategisch plaatsen zou je bereik moeten verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@dixet Ah got it. Wist niet dat het binnen het ecosysteem wel op zo'n manier werkte. Ik vraag me alleen af of de slimme plug dan genoeg bereik gaat hebben naar de hub want het gaat om de sensoren boven en los van op de overloop zo'n plug ergens instoppen (wat ik niet wil) zal het toch ergens op een kamer moeten die dus al matig tot slecht bereik heeft. Zal ongetwijfeld door het betonnen plafond komen. En de huidige hub dichter bij de sensoren plaatsen is ook geen optie, want dan is dat weer te ver van de Aqara deurbel verwijderd.

Ik kan altijd een slimme plug bestellen en kijken of het werkt, maar kan een hub eigenlijk ook in een soort passthrough/bridge mode werken of hoe dat dan ook heet? Want ik heb genoeg LAN aansluitingen boven (5, slechts 2 in gebruik) en dan weet ik zeker dat alles daar het benodigde bereik gaat hebben.

Meerdere slimme plugs of (voor mij nu) nutteloze producten ergens plaatsen gaat namelijk niet goedkoper zijn dan 1 hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:51
Je hebt inderdaad waarschijnlijk meerdere repeaters nodig om je mesh helemaal tot boven te laten komen. Of een tweede hub. In dat geval zal je de apparaten boven aan die tweede hub moeten koppelen. Je hebt dan 2 gescheiden Zigbee netwerken.
Ik ken de Aqara app niet, dus ik weer niet of je dan met apparaten van de ene hub apparaten die aan de andere hangen kan aansturen of in 1 automation kan hangen.
Normaliter zal dit niet kunnen, maar wie weet heeft Aqara daar iets slims op bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
dixet schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:35:
Je hebt inderdaad waarschijnlijk meerdere repeaters nodig om je mesh helemaal tot boven te laten komen. Of een tweede hub. In dat geval zal je de apparaten boven aan die tweede hub moeten koppelen. Je hebt dan 2 gescheiden Zigbee netwerken.
Ik ken de Aqara app niet, dus ik weer niet of je dan met apparaten van de ene hub apparaten die aan de andere hangen kan aansturen of in 1 automation kan hangen.
Normaliter zal dit niet kunnen, maar wie weet heeft Aqara daar iets slims op bedacht.
Check, ik ga dan even kijken wat Aqara allemaal te bieden heeft waar ik evt gebruik van kan maken. En wellicht eerst met 1 of 2 plugs proberen en anders een Aqara hub erbij. Kwestie van testen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-07 20:16
In de aqara app staat bij mijn hub (M3) iets over 'hub clusters'. Staat dat bij jou ook? Dat lijkt erop te duiden dat je meerdere aqara hubs in één mesh kan laten werken. Maar dat weet ik niet zeker.

Maar het is vermoedelijk een stuk goedkoper om gewoon wat meer Aqara spullen te kopen om je zigbee netwerk uit te breiden.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb gekeken, maar kan er niks over vinden. Na googlen kwam ik wel deze link tegen:
https://www.aqara.com/eu/product/hub-m3-faq/

Lijkt dus een M3 exclusieve feature denk ik dan. Ik heb een M2, maar misschien gelijk een mooi moment om dan een M3 aan te schaffen, ben namelijk wel zeer tevreden over Aqara en ook nog van plan de nodige schakelaars voor achter knoppen van bestaande verlichting te plaatsen. Enige wat ik bij Aqara mis is een outdoor bewegingssensor. Hue heeft het wel, maar die kan je weer niet los aan Homekit koppelen, dus werkt alleen met Hue lampen.
Pagina: 1