Vloerverwarming badkamer icm cv-ketel en RTL-ventiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08 09:40
We hebben een andere woning gekocht en daar willen we de badkamer laten vervangen. Graag wil ik dan gelijk vloerverwarming aan laten leggen (watergedragen, niet elektrisch). Op dit moment (en de komende jaren zeker) wordt het hele huis nog verwarmd met een CV-ketel. Stooktemperatuur zal ergens rond de 50-55 graden liggen, dus hoger dan de temperatuur die je in je vloerverwarming wilt hebben.

Mijn idee was om de vloerverwarming daarom middels een RTL-ventiel te regelen. Tenminste: ik had begrepen dat je dat zo kon doen. Nu zit ik te lezen en ik snap het niet meer. Want dat RTL-ventiel zit op de retour, dan is het cv-water al door de vloerverwarmingsbuizen gestroomd en gaat het RTL-ventiel dan pas bepalen dat het te warm is?
Ik wil voorkomen dat de vloer te heet water aangeboden krijgt, dan moet je toch een ventiel op de aanvoer zetten en niet pas op de retour?
Van Heimeier heb je van die RTL-boxen die je in de muur inbouwt. Die hebben allemaal regeling op de retour...

Daarnaast wil ik zone/ruimteregeling van (waarschijnlijk) Plugwise inbouwen. Dus per ruimte een thermostaat en de ketel gaat aan als een ruimte om warmte vraagt. Vervolgens regelt het systeem dat de juiste kranen open/dicht gaan. Ik heb dat systeem al ergens anders draaien, maar ik zie nog even niet hoe ik dat op een RTL-box kan aansluiten. Moet ik dan op de aanvoerleiding ergens nog een aparte kraan zetten die door Plugwise (of Evohome oid) wordt bediend? Kan dat niet in dezelfde RTL-box geregeld worden (bijv. met de RTL-K-box)?

Vragen, vragen, vragen. Ik ben het even kwijt. Wie kan mij de juiste richting op sturen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Een van de opties is om een handdoekradiator te plaatsen. Op de retour daarvan een RTL-ventiel, en dan de vloerverwarmingslus.

Maar ook zonder radiator schijnt het goed te gaan, mits het een paar m2 betreft. Uiteindelijk moet de vloer natuurlijk niet te heet worden. Het aanvoerwater mag wel heet zijn, maar als het debiet vervolgens enorm laag is, is het vermogen (en daarmee de vloertemperatuur) toch beperkt. Ik zou de vvw dan wel in een slakkenhuispatroon leggen.

Verder is een zoneregeling in een badkamer meestal niet nodig. Omdat je typisch relatief weinig m2 vloerverwarming hebt tov het warmteverlies, zal een badkamer niet gauw te warm worden.

Het is ook niet handig als de ketel anspringt voor álleen de badkamer, omdat hij dan zn vermogen en debiet niet kwijt kan. Dan moet je een bypass toevoegen, gaat de ketel pendelen, etc. Mooier is als er altijd genoeg radiatoren/vloerverwarming open staan als de ketel aan staat.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 02-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
-

[ Voor 99% gewijzigd door marcop23 op 02-12-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
-

[ Voor 99% gewijzigd door marcop23 op 02-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:21
wellproc schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:40:
Nu zit ik te lezen en ik snap het niet meer. Want dat RTL-ventiel zit op de retour, dan is het cv-water al door de vloerverwarmingsbuizen gestroomd en gaat het RTL-ventiel dan pas bepalen dat het te warm is?
Ik wil voorkomen dat de vloer te heet water aangeboden krijgt, dan moet je toch een ventiel op de aanvoer zetten en niet pas op de retour?
Wat betekend RTL letterlijk? Return Temperature Limiter

Die hoort dus op de retour!
Vanaf je retourleiding tak je dus af, plaatst de RTL en lus je de vloerverwarming door de badkamer. Het einde van de vloerverwarming sluit je dan weer aan op je normale retourleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Analamoebe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:04:
[...]

Wat betekend RTL letterlijk? Return Temperature Limiter

Die hoort dus op de retour!
Vanaf je retourleiding tak je dus af, plaatst de RTL en lus je de vloerverwarming door de badkamer. Het einde van de vloerverwarming sluit je dan weer aan op je normale retourleiding.
Klinkt logisch, maar als je de installatieschema's bekijkt (van o.a. Heimeier) zit de temperatuurbeperking op de retour van de vvw-lus. En dus niet op de retour van de verwarming als aanvoer van de vvw-lus.

Ik ben ook wat in verwarring, maar de handleidingen zijn duidelijk. RTL zit op de retour van de vvw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
wellproc schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:12:
[...]

Klinkt logisch, maar als je de installatieschema's bekijkt (van o.a. Heimeier) zit de temperatuurbeperking op de retour van de vvw-lus. En dus niet op de retour van de verwarming als aanvoer van de vvw-lus.
Ik weet niet welk schema je bekijkt, maar mijn eerste hit op google heeft het gewoon goed.

Afbeeldingslocatie: https://www.welbie.nl/wp-content/uploads/2021/05/2122.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
marcop23 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:51:
Een van de opties is om een handdoekradiator te plaatsen. Op de retour daarvan een RTL-ventiel, en dan de vloerverwarmingslus.

Maar ook zonder radiator schijnt het goed te gaan, mits het een paar m2 betreft. Uiteindelijk moet de vloer natuurlijk niet te heet worden. Het aanvoerwater mag wel heet zijn, maar als het debiet vervolgens enorm laag is, is het vermogen (en daarmee de vloertemperatuur) toch beperkt. Ik zou de vvw dan wel in een slakkenhuispatroon leggen.

Verder is een zoneregeling in een badkamer meestal niet nodig. Omdat je typisch relatief weinig m2 vloerverwarming hebt tov het warmteverlies, zal een badkamer niet gauw te warm worden.

Het is ook niet handig als de ketel anspringt voor álleen de badkamer, omdat hij dan zn vermogen en debiet niet kwijt kan. Dan moet je een bypass toevoegen, gaat de ketel pendelen, etc. Mooier is als er altijd genoeg radiatoren/vloerverwarming open staan als de ketel aan staat.
Er komt in ieder geval geen handdoekradiator (dat hebben we niet nodig en kost muurruimte).
Maar: dat het zonder ook goed zou moeten gaan begrijp ik niet helemaal. Tenminste: ik vertrouw er nog niet helemaal op omdat ik het niet kan volgen. Je wilt de vloer niet te warm, maar als het dan wel te warme aanvoer krijgt is dat niet erg? Dat is toch juist wat je wilt voorkomen? 8)7

Dank trouwens voor de overwegingen/input. Want inderdaad wil ik die ruimte niet alleen laten verwarmen (dat is voor de ketel irritant). In de praktijk gaat de vloerverwarming van de woonkamer 's ochtends aan en zal de rest daarop meegaan (voor zover knoppen open staan of ruimtethermostaten ook om warmte vragen).
De vloerverwarming van de badkamer is dan een altijd geopende lus. Tsja, ik hoop niet dat het daar dan 30 graden wordt... 8)
Met de RTL-K-box zou ik dan ook nog een thermostaat kunnen toevoegen aan de ruimte die m afknijpt als het warm genoeg is. Klinkt alleen zo dubbel op: 2 kranen voor 1 lus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Analamoebe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:15:
[...]

Ik weet niet welk schema je bekijkt, maar mijn eerste hit op google heeft het gewoon goed.

[Afbeelding]
Huh?
Dat plaatje onderschrijft toch wat ik zeg?
De RTL zit aan de koude kant van de lus. En zit niet tussen de radiator en de warme kant van de lus (wat ik uit jouw verhaal begrijp).
Op de aanvoer van de vvw-lus zit ook in dit plaatje geen enkele regeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
wellproc schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:17:
[...]

Huh?
Dat plaatje onderschrijft toch wat ik zeg?
De RTL zit aan de koude kant van de lus. En zit niet tussen de radiator en de warme kant van de lus (wat ik uit jouw verhaal begrijp).
Op de aanvoer van de vvw-lus zit ook in dit plaatje geen enkele regeling...
Nee, jij schrijft:
wellproc schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:12:
[...]

Je zegt hier toch echt dat de RTL op de retour van de vvw lus zit, maar de vvw is een verwarmingslus die op de retour van de radiatorenverwarming zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RTL kan je op 2 manieren aansluiten: na de lus van de vloerverwarming, om te controleren of het water te warm was. Is een beveiliging achteraf en daarom mag de lengte van je lus maar een meter of 30 zijn.

Andere manier is om het ventiel in de retour van een radiator te hangen en dan de vloerverwarming in serie erachteraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:58
Ja er komt warm water je vloer in, maar het is natuurlijk niet zo dat als er een halve liter warm water je vloer in stroomt je vloer ook meteen die temperatuur aan neemt en de tegels van de vloer knappen...

Er komt maar zo weinig echt te warm water de vloer in dat je vloer niet zo veel zal opwarmen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
_JGC_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:32:
RTL kan je op 2 manieren aansluiten: na de lus van de vloerverwarming, om te controleren of het water te warm was. Is een beveiliging achteraf en daarom mag de lengte van je lus maar een meter of 30 zijn.

Andere manier is om het ventiel in de retour van een radiator te hangen en dan de vloerverwarming in serie erachteraan.
Inderdaad, helder. Ik vind die beveiliging achteraf spannend, maar gezien het feit dat iedereen het zo doet/uitlegt/voorstelt zal het wel goed gaan dan. Wellicht ben ik te bang :9
Makrolon schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:45:
Ja er komt warm water je vloer in, maar het is natuurlijk niet zo dat als er een halve liter warm water je vloer in stroomt je vloer ook meteen die temperatuur aan neemt en de tegels van de vloer knappen...

Er komt maar zo weinig echt te warm water de vloer in dat je vloer niet zo veel zal opwarmen.
Dank, dit is wel een goede opmerking. Als de lus niet te lang is, kan het ook niet heel lang duren dat er teveel warm/heet water in komt. Daar had ik nog niet goed aan gedacht.

Dank allen voor het kritisch meedenken! Ik ga zo'n RTL-box (laten) installeren. Nu nog bedenken of ik er ook nog een thermostaatkraan op wil om de temperatuur van de ruimte te begrenzen, of dat het gewoon lekker altijd mee mag draaien.

[ Voor 40% gewijzigd door wellproc op 02-12-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wellproc
Analamoebe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:21:
Je zegt hier toch echt dat de RTL op de retour van de vvw lus zit, maar de vvw is een verwarmingslus die op de retour van de radiatorenverwarming zit.
Kijk nog eens goed naar het plaatje wat je stuurt.
Ik begrijp wel wat je zegt, maar jouw plaatje laat toch echt geen RTL zien die op de retour van de radiatorenverwarming zit.

In je plaatje (en dat is met veel van deze plaatjes) is de vvw-lus parallel aangesloten aan de radiator. Je kunt het ook in serie doen, maar dat laat dit plaatje niet zien.
Zowel radiator als vvw-lus krijgen rechtstreeks warm water van de aanvoer (rode leiding) en geven beide hun water weer af aan de retour (blauwe lijn). Het water gaat niet van de radiator via de blauwe leiding naar de vvw-lus, want dan zou het terug moeten stromen naar de aanvoerleiding (rood)... Dat wordt m niet natuurlijk.

Dus je betoog is helder (en een van de varianten die inderdaad toegepast kan worden), maar het plaatje laat dat niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt overigens de RTL box en een los ventiel. De box regelt zowel op ruimtetemperatuur als op de retour van de vloerverwarming.
Ik heb bij mijn berging 45m buis achter een voetventiel en op de retour een RTL, daar had ik achteraf liever een box of een thermostaatkraan gehad ipv een voetventiel. Ik moet nu aan het begin van het seizoen de vloer wat verder openzetten en dan als de vloer warm is weer dicht.
Mijn vloer is 12cm beton, dat kan meer hebben dan een dekvloer van 5cm met buizen net onder de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
wellproc schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:47:
...Dank allen voor het kritisch meedenken! Ik ga zo'n RTL-box (laten) installeren. Nu nog bedenken of ik er ook nog een thermostaatkraan op wil om de temperatuur van de ruimte te begrenzen, of dat het gewoon lekker altijd mee mag draaien.
Als je voorziet dat er een thermostaatkraan op zit, maar je plaatst nog geen "kop", dan kan je die later altijd nog plaatsen (eventueel een "slimme"). Het geeft je geen last dat je die niet plaatst, enkel een beperkte meerkost.
Als je die nu wegbespaart, en eenmaal alles betegeld is moet je weer gaan afbreken om toch nog een kop te plaatsen; dan vergeef je het jezelf niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1