Zyxel T-56 (Odido) icm UniFi AP-AC-LR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzing
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 15:16
Hoi, ik heb een abonnement bij Odido van 1 Gb met een Zyxel model T-56.

Thuis heb ik op de eerste etage een Ubiquiti UniFi AP-AC-LR opgehangen die met een Ethernet kabel verbonden is met een POE switch. De switch is weer verbonden met het modem.

Ik heb de UniFi AP-AC-LR zo geconfigureerd dat de SSID dezelfde is als die van de Zyxel, voor beide bandbreedtes.

Nu heb ik het volgende probleem. Als ik boven (1e etage) op mijn laptop werk, dan wordt er verbinding gemaakt met het UniFi AP, maar het signaal is erg zwak. Verbinding wordt gemaakt met het 5Ghz netwerk. In de app van Unifi staat dat het signaal Poor is. Mijn telefoon die naast de laptop ligt maakt ook verbinding met die AP ook op 5Ghz en daarvan wordt weergegeven dat het verbinding Excellent is.

Een tweede probleem is dat de verbinding tussen de laptop en het AP steeds weg valt en als ik dan weer connectie wil maken met het WiFi netwerk, ik steeds het wachtwoord opnieuw in moet geven.

De afstand tot het AP is ongeveer 5 tot 6 meter.

Waarom is het signaal naar het AP zo zwak?

en

Hoe kan het dat de verbinding steeds wegvalt en ik dan ook nog eens steeds het wachtwoord opnieuw in moet geven?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42
Is naast het SSID ook je wachtwoord maar ook je encrptie type hetzelfde? Dus beide bv wpa3 only

Mbt je pc:
Wat zegt het volgende commando als je "poor' verbonden bent
"netsh wlan show interfaces"

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:12
Ik vermoed dat je Zyxel T-56 roet in het eten gooit, ik heb om die redenen beneden ook een unify ap geplaatst en de WiFi van het Zyxel modem uitgezet, zo kan de Unify controller/OS ook het beste je device laten roamen tussen de accesspoints en alle andere dingen optimaliseren.

Wat je ook kunt doen is een SSID maken met WiFi Beneden en WiFi Boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou of de Zyxel vervangen of de wifi ervan uitzetten en een unifi AP erbij.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Neem aan dat je een AP bedoelt? ;)

De meeste Unifi AP's hebben een soort seamless roaming functie ingebouwd zitten, twee merken combineren (en dan al een Zyxel...) gaat nooit echt lekker werken. Een AP op de plek van je modem zal je probleem elimineren.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
@Buzzing Staan de Zyxel en de Unifi AP op verschillende kanalen? Welke kanaalbreedte is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzing
Iedereen bedankt voor het meedenken. AC moet idd AP zijn (aangepast in de post)

@laurens0619 De unifi staat op WPA2/WPA3, Zyxel staatop WPA3-SAE/WPA2-PSK (neem aan dat dit hetzeflde is. Commando heb ik nog niet uitgevoerd. Ik werk nu even bekabeld.

@Masimo Voor de unifi staat de kanaal keuze op Auto. Uit de Zyxel interface haal ik dat deze op kanaal 3 staat.

Maar als ik een conclusie moet trekken is het advies dus om de Wifi van de Zyxel uit te zetten en een AP te kopen van Unifi om alles via een eco systeem te laten lopen.

Ik heb trouwens sowieso nog twee AP van Unfi voor buiten (schuur en tuinhuis), die zitten ook al in het netwerk (bekabeld, alles AP zijn bekabeld met de switch).

Mijn aanvullende vraag dan ook, wie heeft een advies voor een goed AP van Unifi die de Zyxel kan vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42
De makkelijke weg is inderdaad gewoon nog een Unifi erbij hangen.

De moeilijke weg is zorgen dat de settings echt 100% goed staan. Als beide omgevingen goed bandsteering doen dan krijg je in de praktijk een vergelijkbare roaming ervaringen.

Ervoor zorgen dat de settings goed gelijk staan komt namelijk best nauw en gaat vaak mis.
De info die je nu geeft is niet goed, je moet echt weten wat het precies is qua AES/TKIP

Dat is ook meteen het "geheim" waarom Unifi goed roamt. De settings staan zeker te weten goed.
Andere zaken die hier genoemd worden mbt roaming dat unifi iets actiefs doet is een sprookje.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
En voor 2.4 GHz het kanaal instellen op 1, 6 of 11. Kanaal 3 overlapt met 1 en 6, waardoor de kans groter is dat je last hebt van netwerken van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzing
Ik ben nu aan het kijken naar een Ubiquiti UniFi 6 Mesh. Lijkt mij de beste oplossing om een stabiel WiFi netwerk op te zetten.
Pagina: 1