Expansievat WP boiler, wel of geen toevoeging?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBovee
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo allen,

Wat is jullie advies? In mijn omgeving en de verkoper van mijn WP boiler kan geen duidelijk antwoord geven.
Is een expandievat een meerwaarde voor je WP boiler ( Tapwater ) in NL? Naar mijn weten zit onze waterdruk tussen 1,5 en 2,5 bar. Ik heb er een inlaatcombi van 6 bar tussen zitten omdat dit wel verplicht is. Nu komt mijn lerverancier uit Duitsland waar de waterdruk op 6 bar zit, en deze geeft aan dat een expansievat een must is.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik heb de Aqaupura 270i. Deze geeft ook een tikkend geluid, daar kan ook niemand over zeggen of dit normaal is of niet... Wie o wie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Expansievat op tapwater is zeer ongebruikelijk in Nederland. Inlaatcombinatie is verplicht, anders gaat je boiler lek door uitzetting bij het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:50

Wuursj

want worst is al bezet

De functie van een expansievat wordt hier normaliter gedaan door de inlaatcombinatie. Die voorkomt dat de boiler niet water terug het net op gaat duwen als het gaat uitzetten door het opwarmen. Of dat de boiler stuk gaat als een keerklep dat tegen houdt.

Hij gooit dan een beetje water er uit, in een afvoertje als de druk boven de 6 of 8 bar komt. Die druk komt dus niet door de (veel lagere) druk in het waternet maar door het opwarmen van het water in de boiler. Kies een inlaatcombinatie die past bij je boiler, vaak 6 bar voor de grotere maar kan ook 7 of 8 bar zijn. In ieder geval kleiner dan of gelijk aan wat de specsheet van de boiler aan geeft :)

Er bestaan wel aparte drinkwater expansievaten maar die worden normaliter alleen gebruikt als je geen afvoer in de buurt van de boiler hebt en je daarom zo min mogelijk water uit de inlaatcombinatie wilt hebben.

Dus advies: nee, geen expansievat maar wel een inlaat combinatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Wuursj op 02-12-2024 13:44 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBovee
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Oke, bedankt.

En de inlaatcombi van 6 bar zit er tussen, het bovenste draaiknop is voor de doorvoer , moet deze helemaal open? Want ik kan ook hier niks over vinden.

Op het moment van typen , condenseert mijn koudeluchtafvoerbuis ook... ( flexibel ), ik merk dat de temperatuur op zolder toch ook een stuk kouder is dan op de 1e verdieping, ik denk dus door de condens/kou wat uit de afvoerbuis komt. Mensen hier ervaring mee? Ik denk eraan om een geisoleerde buis te plaatsen, deze is circa 1,5 meter lang.