USB-hub/charger voor kleine electronica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
In mijn huis bevinden zich steeds meer kleine apparaten, lampjes, fietslampjes, etc. die met een USB-kabeltje worden opgeladen omdat er een accu in zit. Vaak worden deze geleverd met een klein USB-kabeltje maar zonder 'stroomblok'. Volgens mij is het allemaal 5 Volt (of watt?). Zo heb ik bijv 8 lampjes op accu die allemaal regelmatig moeten worden opgeladen middels usb-c. Nou heb ik een stekkerdoos liggen met 6 van die 'stroomblokken' die ik door de jaren heen verzameld heb (van samsung telefoonladers, iphone telefoonladers, etc.) met daarin die usb-a-c en usb-c-c kabeltjes.

Maar ik vroeg me af, kan ik ook een USB-Hub of een soort USB-charger met veel poorten kopen zodat ik van al die blokken af ben? En al die korte kabeltjes gewoon in die ene hub/charger pluggen en dan zo mijn lampjes/kleine apparaten opladen?

Zo ja, waar moet ik dan op letten? Het idee is dan wel dat er voldoende stroom beschikbaar is om meerdere apparaten (5V of watt?) tegelijk op te laden.

dank alvast voor evt reacties.

Toevoeging:

Sommige van die apparaten worden niet geladen als ik ze aan mijn samsung snellader hang. Die geeft 40 watt en dat is blijkbaar dan teveel voor die apparaten waardoor opladen niet werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door ThomasBHJensen op 02-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Ik heb zelf een Anker powerport voor zoiets, werkt perfect :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:49
De Anker powerport is een bekende multiport USB lader die 5 apparaten kan laden en veel vermogen kan leveren.
Als je echt alleen kleine apparaten zoals lampjes wil laden zou een powered USB heb genoeg kunnen zijn. Apparaten zoals lampjes kunnen vaak niet harder laden dan de 500mA van een standaard USB port.
Let wel op dat de voeding wel x aantal keer de 500mA kan leveren voor alle porten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:09
Sommige van die apparaten worden niet geladen als ik ze aan mijn samsung snellader hang. Die geeft 40 watt en dat is blijkbaar dan teveel voor die apparaten waardoor opladen niet werkt.
Dat is vreemd, want 40 watt is het vermogen dat het KAN leveren, niet dat het levert.
Wellicht is het een snellader, en gaat er wat mis met de communicatie voor het bepalen van de voltage, aangezien deze laders een hogere voltage kan leveren dan de gewoonlijke 5 volt. Tegenwoordig ondersteund USB ook hogere voltages, maar dat gaat op basis van usb negotiation.

Keuze zat, en je kan het zo gek maken als je wilt: https://www.amazon.nl/USB...lventilator/dp/B0B4WNNQRD (20 poorten, max 20A, maar niet duidelijk wat de maximale A is per poort, dit is echt niet interessant voor smartphones/tablets/powerbanks, waarschijnlijk max 1A per poort)

Wat wellicht kan helpen is te gaan verzamelen wat voor wattage je producten nodig hebben.
Want als het alleen is "kleine apparaten, lampjes, fietslampjes, etc", zoals je zelf aangaf, dan is een Powerport overkill, want komt ook met 2 Quick charge poorten.

Maar mocht je er ook telefoons & tablets mee willen laden, dan is het wel weer perfect.
Het idee is dan wel dat er voldoende stroom beschikbaar is om meerdere apparaten
Wat voldoende is kunnen wij niet bepalen, maar dat kan jij wel aflezen van het product.

[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 02-12-2024 11:51 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dergelijke acculaders in simpele apparaten mogen misschien een USB-C connector hebben maar ze maken geen gebruik van het USB-C protocol waar een communicatie tussen de lader en het te laden apparaat is, sommige USB-C laders verwachten info van het apparaat voordat ze een spanning gaan leveren. Overigens is een USB lader een erg foute benaming want het is gewoon een 5v voeding waarbij de speciale USB-C laders na een seintje ook naar een hogere spanning kunnen schakelen. Alle "laders" met een USB-A aansluiting zijn gewoon 5v hebben een weerstandsnetwerkje op de datalijnen waarmee een bepaalde spanning leesbaar wordt, combinaties van de spanningen op de 2 datalijnen geven de info aan de laders hoeveel stroom het maximaal aan kan zodat het laadcircuit zich kan aanpassen.
Maar veel goedkope apparaten met een ingebouwde lader kijken daar niet naar en staan standaard ingesteld op een bepaalde stroom. Een simpel USB laad-analyzer kan die stroom laten zien. Parallel schakelen (via een hub) kan dus een probleem worden.

Met die wetenschap kan je dus ook bv kiezen voor een simpele hoogvermogen 5v adapter/voeding en wat USB-A stekkers.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:29
Ik gebruik een simpele Anker Powerport voor mijn "standaard" USB devices.
Dit is meestal USB-A en altijd 5V tot max 2400mA.

Voor mijn high-power devices, gebruik ik een geavanceerdere USB-PD lader die tot 100W kan leveren.
Die is dan voor telefoons, tablet, chromebooks en laptops

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1