Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalikatief
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:03
Ik zoek een processor
Ik ben een nieuwe desktop machine aan het samenstellen voor mijn huiskamer. En dan komt natuurlijk de Ryzen 7 7800X3D naar voren omdat deze centraal staat in de huidige BBG Desktop 4k en huidige processorlandschap. Ik vermoed echter dat ik langer veel verwacht van de processor dan de meeste mensen omdat ik deze niet zo snel weer zal upgraden...

Wat is je budget?
Het budget is voldoende en geen barriere voor aanschaf van een geschikte processor. Ik beschouw mijzelf een 'duurkoper': ik twijfel niet om wat te investeren in een product, maar daar maak ik dan ook zeer lang gebruik van...

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben een machine a la het voorgestelde BBG Desktop 4k systeem aan het samenstellen, maar onderzoek wel elk onderdeel en hoe deze bij mijn wensen past. Ik kan geen specifieke componenten geven omdat deze nog niet vast staan. Ik had overwogen om deze vragen in het DKA topic te stellen dat oorspronkelijk uit deze vragen was geboren, maar het werd dermate CPU-specifiek dat ik dat juist afleidend vond van een discussie in die hoek. Dus vandaar maar twee topics: een hier, en zeer binnenkort een daar.

Dus bij deze mijn verhaaltje en vragen...

De aangeraden AMD Ryzen 7 7800X3D processor is (zoals benoemd in de BBG) recent enorm in prijs gestegen, en dan heeft het dus zin voor mij om naar andere dure modellen te kijken die niet ver van deze prijs afliggen omdat die waarschijnlijk wel 'beter' zijn.

Daarnaast is deze processor in januari 2023 uitgekomen, en alhoewel een jaartje niet veel hoeft uit te maken op de korte termijn merk ik wel dat een tech-generatie ouder op de lange termijn goed te voelen kan zijn als je net in de verkeerde generatie zit... en dit is dus eigenlijk al bijna twee jaar verouderd wat ik waarschijnlijk wel zou gaan voelen als ik wederom 10 jaar met dezelfde configuratie ga leven.

Wat mijn onderzoek wel heeft uitgewezen (en waar ik vragen over heb) is:

1. Blijkbaar is de 7800X3D vanwege de 3D cache geniaal omdat dit zonder speciale software trucs goede prestaties garandeert in spellen, terwijl andere / nieuwere modellen speciale drivers drivers nodig hebben om spellen naar de juiste CCD te sturen wat (iig destijds) niet goed ging. Is deze driver situatie dermate verbeterd dat dit niet meer uitmaakt? (Ik ben mij bewust van het feit dat ik niet de technische interactie begrijp met een losse videokaart, maar ik neem dus aan dat dit niks met een geintegreerde video chip te maken heeft en gewoon met de aangerade kaart een effectief middel is.) Of is het gewoon zo dat duurdere modellen per definitie niet kunnen opboxen tegen de 'simpelere' 7800X3D?

2. AMD Ryzen processors draaien zeer heet, en de meeste andere X3D modellen zijn lang zo energie-efficient niet als de 7800X3D wat het alleen maar erger zou maken als ik een ander model neem. Goede koeling is dus belangrijk. Maar ik wil (als het kan) graag een stil systeem produceren. Ik merk dat ik in de afgelopen jaren gevoeliger ben geworden voor trillingen en andere geluiden die als stoorzenders kunnen worden ervaren, en ik zou dus graag weten of er goede passieve koelopties bestaan voor deze serie waar ik naar kan kijken om het aantal draaiende fans of hun RPMs eventueel wat te drukken. Geluiddemping in de kast is ook een ding, maar werkt ook maar een beetje. Waterkoeling ben ik niet comfortabel mee wat zelfbouw betreft, en maakt nog steeds geluid...

3. Als ik kijk naar hoe software zich heeft ontwikkeld gedurende de levensduur van mijn huidige machine, dan merk ik dat de CPU steeds meer mag doen en dat dit vaak tekort gaat van de activiteit die mijn aandacht heeft. Ik heb wat destijds een goede CPU was met 8 cores zoals uit de BBG destijds aangeraden, en deze draaien nu standaard op 25-30% belasting dankzij dat MsMpEng monster van Microsoft... en een webbrowser gooit er ook snel nog een paar dozijn procentjes bovenop. Ooit was dat nooit boven de 5% idle. Met de AI trend die zich ontplooit verwacht ik dat er alleen maar meer effectieve paardekrachten zullen worden weggesnoept in software updates over de loop der tijd, en maak mij dus zorgen dat de Ryzen 7 7800X3D gaming performance verbeterd ten koste van 'gewone' multicore krachten. Een Ryzen 9 architectuur CPU (evt. met X3D) voelt dus als een betere keuze, en is ook beter tot zwaardere productiviteitstaken (video editing, etc) in staat wat een mooie bonus is. Is mijn denken hier redelijk?

4. Ik zie aardig wat artikelen over voltage bugs met de Ryzen 7 X3D series die chip burnouts veroorzaken. Ik neem aan dat er wordt aangeraden dat ik na het bouwen van mijn systeem op het eerste moment een bios update uitvoer? Of is dat nu (ruim 6 maanden verder) al helemaal opgelost aan de OEM & driver kant van het verhaal? Zijn er nog tips om dit evt. te vermijden, mocht ik met een CPU uit deze serie gaan?

Op basis van het eerste punt is er misschien geen betere keuze dan de 7800X3D op dit specifieke moment, wat het gebrek aan een update bij de BBG verklaart.

Op basis van het tweede punt is de 7800X3D het zuinigste en heeft nog steeds de voorkeur... of misschien hebben de drivers tegenwoordig een zuiniger idle wattage mogelijk gemaakt bij andere modellen?

Op basis van de derde is de Ryzen 9 7900X3D misschien een betere optie als de lagere wattage de prioriteit heeft, of de 7950X3D als het puur om de prestaties gaat.

Vierde punt... eindelijk heeft Intel een kans? 8)7 Om Portal's GladOS te quoten in het aftitelingsliedje 'Still Alive': "That was a joke, ha ha, fat chance." oOo Grapjes daargelaten... Ik vermoed dat dit geen praktisch probleem zal vormen.

Samengevat: de 7800X3D lijkt mij nog steeds een zeer degelijke keuze voor de meeste mensen... maar juist omdat ik de neiging het lang met hetzelfde systeem te blijven werken totdat deze 'op' is vraag ik mij dus af of er niet een andere goede keuze is nu dat de prijs voor de 7800X3D zo enorm is gestegen en vergelijkbaar is met modellen in het hogere segment. Ik wil deze overweging dus zo goed mogelijk aan proberen te pakken.

IIG al hartstikke bedankt voor het lezen, mensen! Ik stel het meedenken erg op prijs! *O*

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat ga je met die PC doen. Voor gamen is de 7800X3D geweldig, maar zoals je noemt is hij recent erg in prijs gestegen, en we hebben zijn vervanging nu: De 9800X3D. Die is momenteel slecht verkrijgbaar, maar als je nog niet echt haast hebt, zou ik nog even wachten tot daar de verkrijgbaarheid verbeterd van is.

Hoewel ik er niet actief naar heb gezocht ben ik niet bekend met voltage bugs in Ryzen X3Ds. Wel bij Intel high-end CPUs van vorige generatie(s) die issues hadden.

Maar euhm iets heel anders: Heb je een nieuwe PC nodig? En dan bedoel ik specifiek wat je noemt over jouw idle CPU verbruik. Want een ~50% idle CPU verbruik is echt niet normaal! Ik heb momenteel 17 tabs open in Chrome (granted paar zijn inactief), inclusief een Youtube die afspeelt. Verder zooi programma's voor werk, en mijn laptop CPU zit op een ~5% idle utilization terwijl hij naar ~1.5GHz is terug geklokt. (We zullen het alleen niet hebben over de 4GB geheugen die Chrome aan het opeten is...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalikatief
Letterlijk alles. (Sorry, dit is een van die details die ik niet heb overgenomen toen ik mijn DKA-topic-to-be wederom splitste voor een CPU hier. Ik denk dat dat is omdat ik de eerste vraag van de template wat verkeerd heb geïnterpreteerd.)

Gamen gebeurt zeker, alhoewel ik geen keiharde fanaat ben – zeker van alle titels in de afgelopen vijf jaar die ik aan mij voorbij heb laten gaan omdat het geen goede ervaring meer was op de oude. (Console heb ik geen voldoende interesse in om de uitgave goed te praten.)

Films kijken. Muziek. Videobewerking voor de hobby. Programmeerwerk. Fotobewerking. Drukwerk maken voor verenigingswerk. Je kunt het zo gek niet bedenken of het gebeurd op mijn PC in mijn huiskamer. Gezien de ontwikkelingen in VR land is mijn plan om over een jaar of twee-drie daar ook eindelijk eens mee te beginnen wanneer ik eindelijk genoeg ruimte daar voor in mijn huiskamer kan maken.

En ik weet wat je bedoelt over het idle verbruik dat absurd hoog is. En helaas: ja, het is echt nodig. Ik heb Windows Defender al meerdere keren tot halt proberen te roepen in de hoop het te verminderen, maar hij schiet altijd wel weer enthusiast op hol zonder dat ik specifiek de bron kan markeren. Combineer mijn gewoonte om >50 tabs open te hebben (I have issues, I know!) en het feit dat Chrome zijn webbrowser heeft, Steam zijn webbrowser component, en Edge dat ook nog eens doet.... en oh wacht, je hebt ook nog al die Electron apps zoals Discord.. dan zijn ze op de een of andere manier altijd wel aan het wedijveren voor de systeembronnen.

Kan ik eventueel de oude meenemen? Technisch misschien wel. Maar hij is oud genoeg dat deze niet door Windows 11 ondersteund wordt. Er zit immers geen TPM ondersteuning in. Ik denk dat zelfs Windows 10 deze niet officieel meer ondersteund. Het heeft geen zin om een paard voor een ferrari te spannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Het hele CCD-verhaal is alleen relevant voor CPU's met meer dan 8 cores, want een 8-core (of minder) heeft maar 1 CCD. Driver-issues zijn dus niet te verwachten.

Ik ben niet bekend met uitvallende X3D-CPU's. Wel met Intels (de laatste twee generaties K-CPU's) en in mindere mate de eerste batch Ryzen 3000's. De temperatuur kan bij de X3D's wel oplopen, maar je hebt geen extreme koeling nodig om dat werkbaar te houden. Bij de 9800X3D is dat trouwens volledig opgelost door de cache onder de CPU te plaatsen in plaats van erboven, dus die is wat makkelijker te koelen.

Wat idle-belasting betreft vraag ik me af of een schone windows-installatie niet al afdoende is. Mijn oude i5 2400 heeft het onder load best zwaar maar als ik niks doe dan doet die CPU ook niks. Let ook op dat oude hardware nieuwe encodings niet ondersteunt, waardoor een filmpje kijken al snel als load telt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalikatief
Juist. Dat deel van het CCD verhaal had ik begrepen. Maar juist omdat ik op de toekomst kijk en dus al heb ervaren hoe efficient bepaalde procesjes alle cores willen benutten houd ik dus mijn ogen open (Maar ik denk dat ik misschien in een verkeerde kolom ofzo heb gekeken op een zeker moment want ik was er van overtuigd dat the 7800X3D de enige met acht cores was en dat de 9800X3D en 9850X3D beiden zestien cores hadden... maar bij het herchecken nu net blijkt dat alleen voor de laatste zo te zijn. Geen idee waar ik dat foute idee vandaan heb.

Bedankt voor de tip dat the 9800X3D makkelijker te koelen is vanwege de positie van de cache. Dat geeft dat model weer een streepje voor wat het antwoord alleen maar lastiger maakt..!

Om het idle-hoofdstuk af te sluiten (dit is immers geen helpdesk draad!): ik weet dat oude hardware niks can met nieuwe hardware encodings. En ja, een schone installatie kan zeker helpen. Het was alleen nooit de moeite waard in the context van 'ik koop toch binnenkort een nieuwe vervanger want het is echt tijd hiervoor'. Dit had ik sowieso nog gedaan toen ik naar Win10 upgrade een paar jaar terug, dus zo veel geschiedenis had deze niet vergeleken met de installatie daar weer voor. Ik kan zeker nog wat langer met de machine met een verse installatie op het huidige level, maar de echte core issues van 'al het nieuwe is gewoon geen optie' is het echte probleem dat ik nog op wil lossen. Geen films die ik vloeiend en mooi op de resolutie van mijn scherm kan afspelen. Geen haperende spellen op minimum instellingen. Etc. Ik heb getest in het verleden (procesje keihard beëindigen en alle webbrowser dingen hard killen) en het maakt helaas geen behulpzaam verschil voor de resultaten van het softwarematig decoden. Misschien iets minder haperen of 1440p, maar nog steeds haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:52
Ik kan net als jou een mega verhaal gaan typen, maar ik verwijs je veel liever naar reviews waar je je eigen mening kan vormen.

Check de 9800x3d review hier op tweakers en kijk ook even naar die van Techpowerup en techspot. Hierin worden verschillende programma's en games getest.

Passief koelen van hedendaagse cpu's wordt denk ik erg lastig, wel is de ene koeler stiller dan de andere. Ook hier zijn genoeg "cpu cooler" reviews van.

Edit: en wat zijn de plannen voor de Gpu? Ook high-end? En moet die ook 10 jaar mee of wordt die tussentijds nog wel vervangen?

En als laatste: de 9950x3d (16core, 32 threads, dual ccd waarvan 1 met 3dcache) komt begin volgend jaar. Ook de nieuwe series gpu's van Amd en intel komen in het eerste kwartaal.

Toch nog een heel verhaal :)

[ Voor 28% gewijzigd door meljor op 02-12-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalikatief
Ik dacht al lang gereageerd te hebben, maar ik kom nu net mijn onverzonden reactie tegen op een verdwaalde tab. Oeps. Dat verklaart de stilte in mijn alerts...! 8)7

Sorry van de lange verhalen; ik heb reviews van bijna elk onderdeel zitten doorspitten de afgelopen week, en heb naar wat ander modellen gekeken maar als niet-expert raak ik snel de bomen kwijt in het bus terwijl de vragen & gedachten zich opstapelen. :) Mijn doel was om in ieder geval vragen op een rij te zetten en niet als een gevalletje 'die doet geen eigen onderzoek' over te komen!

De 9950x3d mag komen in het eerste kwartaal, maar dan is er zowel de moeilijkheid van het verkrijgen als de torenhoge prijzen van de early adopter terwijl alle compatibility en andere verrassingen zich nog moeten tonen. In principe heb ik geen moeite met wachten als het echt een groot voordeel heeft, maar er is altijd wel een reden om te wachten...

Ik hoef echt niet 100% op de eerste rang te zitten, anders dan stonden ook die nvidia pixelkanonnen van twee ruggen wel op mijn kaart, maar dat is me echt te gortig. :) De GPU van keuze wordt inderdaad de hoofdkeuze in de BBG, of evt. het vrijwel gelijk-gespecte exemplaar van PNY. (Hangt er een beetje van af wat ze in DKA zeggen over het praktische verschil om de een over de andere te verkiezen gezien de enkele euro in verschil die er gisteren voor de prijzen stonden.)

Mijn doel in de grote lijn is om een degelijk high-end systeem te bouwen waarvan de hoofdonderdelen lang relevant blijven en nog een basis van nut hebben zodra er we twee OS generaties verder zijn en grotere schermen aangedreven moeten worden. Zo ben ik in mijn vorige generatie net TPM en USB-C misgelopen.

Mocht er iets kapot gaan en iets het niet 5+ jaar overleven: so be it, en dan vervang ik die onderdelen natuurlijk met wat op dat moment relevant is. Maar als het nog werkt dan ben ik zo iemand die met de (relatieve) tekortkomingen verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

kalikatief schreef op donderdag 5 december 2024 @ 05:40:
Mijn doel in de grote lijn is om een degelijk high-end systeem te bouwen waarvan de hoofdonderdelen lang relevant blijven en nog een basis van nut hebben zodra er we twee OS generaties verder zijn en grotere schermen aangedreven moeten worden. Zo ben ik in mijn vorige generatie net TPM en USB-C misgelopen.
Je hebt dus Intel Skylake of een heropgewarmd broodje dat je Skylake+ kan noemen?

Eenmaal we weten welke hardware dat je gewend bent, dan kunnen we weten of je hardware de stroomverbruik nog waard is en hoeveel lichtjaren vooruitgang een recente CPU kan bieden.

Je omschrijft mijn ervaring met een i5 4670K die 2 jaren geleden door een 5800X3D vervangen is.

Naar de beurs kijken en een YouTube live stream bekijken/beluisteren was minstens 75% CPU load en gemakkelijk 100%. Na de upgrade maximaal 25% als ik overdreven veel tegelijkertijd laat draaien (zonder gaming).

De verdubbeling van performance per core en het aantal cores verdubbelen veranderde de load van "wilt over 100% gaan" naar "ver onder 25% chillen".

Als Microsoft twijfelt over de YouTube-waardigheid van een processor, dan leggen ze de lat voor Windows 11 support. Een PC moet toch wel een aantal video codecs deftig kunnen decoderen zonder dat een live stream steeds meer en meer gaat achterlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalikatief
rapture schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:55:
[...]

Je hebt dus Intel Skylake of een heropgewarmd broodje dat je Skylake+ kan noemen?
Het is een i7-4770K uit 2013. Ofwel net zoals jou de Haswell generatie, die is gevolgd door de Broadwell, en toen kwam pas Skylake om de hoek kijken. :P Al deze jaren is het een prachtig en betrouwbaar werkpaardje geweest, maar het is nu echt een keer genoeg...

Het bekijken van 1080p materiaal gaat prima zolang ik wegblijf bij de 60fps streams die Youtube steeds meer heeft de laatste tijd. Maar 1440p is een ramp; heel vaak kan ik de audio horen maar is het beeld bevroren tenzij ik het handmatig nog een keer seek om het handmatig te synchroniseren, en zelfs zijn grote schermveranderingen al funest.

Als ik niet een (voor die tijd) oer-degelijke processor had gekocht met 8 cores, dan was ik vast al een paar jaar geleden geupgrade omdat het puur onwerkbaar was geworden. :+ Ik heb door de jaren dubbel-dwars gebruikt gemaakt van deze cores (videos editen en (her)encoderen, lange (cross-)compiles, etc.) en maak me in die zin dus geen zorgen dat meer cores dan ik nu heb te luxe zullen zijn gezien de steeds gulzigere en meer geparallelliseerde achtergrondprocessen die zullen ontspruiten.

Wat ik mij wel afvraag is in welke mate ik dan zou willen groeien. Van 1 naar 2 cores, of van 2 naar 4 cores zijn makkelijke verdubbelingen waarvan de waarde zich veel makkelijk laat tonen. Van 4 naar 8 zal de impact al wat lager zijn, en van 8 naar 16 zal het in verhouding nog minder voelbaar zijn... maar het is erg moeilijk om in te schatten hoe erg de geparallelliseerde algoritmes de lokale computer zullen gaan raken voor allerlei alledaagse zaken in de komende 5 a 10 jaar. Wat ik wel weet is dat de hoeveelheid draaiende processen op mijn computer in de laatste 15 jaar is ge-explodeerd, zelfs als ik de browsers die elke tab hun eigen proces geven hier van uitsluit. En in de praktijk willen ze allemaal wel wat doen in de achtergrond, en dat tikt dus weer aan.

(Maar tussen Edge, Chrome en Steam kom je vandaag al heel veel met 3 webbrowsers uit die juist in het parallelliseren uitblinken... en dan zijn er nog Electron apps als Discord, VSCode etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

kalikatief schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:07:
[...]

Het is een i7-4770K uit 2013. Ofwel net zoals jou de Haswell generatie, die is gevolgd door de Broadwell, en toen kwam pas Skylake om de hoek kijken. :P Al deze jaren is het een prachtig en betrouwbaar werkpaardje geweest, maar het is nu echt een keer genoeg...

Het bekijken van 1080p materiaal gaat prima zolang ik wegblijf bij de 60fps streams die Youtube steeds meer heeft de laatste tijd. Maar 1440p is een ramp; heel vaak kan ik de audio horen maar is het beeld bevroren tenzij ik het handmatig nog een keer seek om het handmatig te synchroniseren, en zelfs zijn grote schermveranderingen al funest.

Als ik niet een (voor die tijd) oer-degelijke processor had gekocht met 8 cores, dan was ik vast al een paar jaar geleden geupgrade omdat het puur onwerkbaar was geworden. :+ Ik heb door de jaren dubbel-dwars gebruikt gemaakt van deze cores (videos editen en (her)encoderen, lange (cross-)compiles, etc.) en maak me in die zin dus geen zorgen dat meer cores dan ik nu heb te luxe zullen zijn gezien de steeds gulzigere en meer geparallelliseerde achtergrondprocessen die zullen ontspruiten.

Wat ik mij wel afvraag is in welke mate ik dan zou willen groeien. Van 1 naar 2 cores, of van 2 naar 4 cores zijn makkelijke verdubbelingen waarvan de waarde zich veel makkelijk laat tonen. Van 4 naar 8 zal de impact al wat lager zijn, en van 8 naar 16 zal het in verhouding nog minder voelbaar zijn... maar het is erg moeilijk om in te schatten hoe erg de geparallelliseerde algoritmes de lokale computer zullen gaan raken voor allerlei alledaagse zaken in de komende 5 a 10 jaar. Wat ik wel weet is dat de hoeveelheid draaiende processen op mijn computer in de laatste 15 jaar is ge-explodeerd, zelfs als ik de browsers die elke tab hun eigen proces geven hier van uitsluit. En in de praktijk willen ze allemaal wel wat doen in de achtergrond, en dat tikt dus weer aan.

(Maar tussen Edge, Chrome en Steam kom je vandaag al heel veel met 3 webbrowsers uit die juist in het parallelliseren uitblinken... en dan zijn er nog Electron apps als Discord, VSCode etc.)
Dat is 4 cores / 8 threads. Je hebt de onwerkbare toestanden langer getolereerd dan ik deed de upgrade toen de opgepompte hardware prijzen, chiptekort,... kalmeerde.

Als je naar de prijsontwikkeling van Ryzen 7700, 7800X3D, 9800X3D,... kijkt, dan heb je de kansen tijdens de voorbije zomer gemist. Toen waren de CPU's lekker goedkoop en nu zijn de prijzen opgepompt. Amerikaanse bedrijven leggen zoveel mogelijk voorraden aan voordat Trump de tariff wall gaat optrekken.

Van de chiptekort, GPU mining booms,... heb ik geleerd om iets te kopen wanneer de prijzen goed zijn zodat er geen haast is als de prijzen weer op hol geslagen zijn. 5800X3D en RX 6800 XT zitten op het performanceniveau van veel gaming PC's die nu samengesteld en besteld worden.

De CPU in 5 jaren afschrijven van 2022 naar 2027 (Zen 6, 12 cores per CCD?, nieuwe IOD en geheugencontroller?, wordt 8000, 8400 of 8800 MT/s het nieuwe 3000, 3200 of 3600 MT/s?). De GPU in 4 of 5 jaren afschrijven van 2023 naar 2027 of 2028?

Het prijsverschil tussen Ryzen 7500F en 7700 is nu groter dan paar maanden geleden. 7700 (8 cores) is van 220 euro naar 250 euro gestegen. 7500F (6 cores) is van 163 naar 169 euro gestegen. Voor 1/3 more cores bijna de helft bijbetalen.

Ik zou een goedkope 7500F halen en dat is een enorme sprong voorwaarts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGzLtn0WVl-FqwMPy9xC0SJ1GbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMD0KS6w7ywFMX3jnRDlEhOp.jpg?f=fotoalbum_large

Er is weinig performance verschil tussen 7500F en 7600.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/iZQgMDb1aPXDQ30z.jpg

5 jaren later doe je de eind upgrade van AM5 zoals wat 5700X3D voor de AM4 gamers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Beste "bang for buck cpu" is nu denk ik de Ryzen 7700 tray versie (o.a. te vinden bij proshop).

223 euro. Koop hier een goede koeler bij en je hebt een betaalbare snelle 8 core/. 16 thread cpu die rondjes kan rennen om een 4770k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paiko
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 06:27
meljor schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:49:
Beste "bang for buck cpu" is nu denk ik de Ryzen 7700 tray versie (o.a. te vinden bij proshop).

223 euro. Koop hier een goede koeler bij en je hebt een betaalbare snelle 8 core/. 16 thread cpu die rondjes kan rennen om een 4770k.
Om hier even op in te haken raden jullie de 7700 versie ook aan of kan ik dan beter de 7600 versie beter nemen als tijdelijke CPU tot dat de 9800x3d zijn normale prijs weer heeft?
Wat doe ik ermee gamen , surfen etc etc .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

paiko schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:21:
[...]

Om hier even op in te haken raden jullie de 7700 versie ook aan of kan ik dan beter de 7600 versie beter nemen als tijdelijke CPU tot dat de 9800x3d zijn normale prijs weer heeft?
Wat doe ik ermee gamen , surfen etc etc .
Als het niets mag kosten, 7500F voor algemene gaming halen.

Als je games speelt die 8 cores volgooien en CPU-load gaat met elke season/update +10% omhoog, dan heb je in de komende jaren de extra 2 cores nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paiko
rapture schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:53:
[...]

Als het niets mag kosten, 7500F voor algemene gaming halen.

Als je games speelt die 8 cores volgooien en CPU-load gaat met elke season/update +10% omhoog, dan heb je in de komende jaren de extra 2 cores nodig.
Ik heb niet gezegd dat het niets mag kosten maar de 9800x3d vind ik knap aan de prijs en heel moeilijk om aan te komen .

[ Voor 3% gewijzigd door paiko op 18-12-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
paiko schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:39:
[...]

Ik heb niet gezegd dat het niets mag kosten maar de 9800x3d vind ik knap aan de prijs en heel moeilijk om aan te komen .
Ik denk dat je de 7700 ook weer makkelijker kwijtraakt bij verkoop later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paiko
meljor schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:45:
[...]

Ik denk dat je de 7700 ook weer makkelijker kwijtraakt bij verkoop later.
OK bedankt .
Pagina: 1