Draagkracht gevel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-05 17:14
Beste tweakers,

We hebben een huis uit 2003 gekocht met helaas (zo blijkt achteraf) een vrij smalle trap van 80cm en plafondhoogte 2,4m. Hierdoor past er vrij weinig doorheen zoals bijv. Een doucheglas of bank. Ik kan nu elke keer een verhuislift huren voor 130 euro, maar dat begint op gegeven moment wel aan te tikken. Op de eerste (woonkamer) is er gelukkig een dubbele fransbalkondeur aan tuinzijde. Op de 2e zijn er ramen aan straatzijde.

Ik heb zoiets gevonden wat redelijk betaalbaar is en qua gewicht ruim voldoende is. Dit zou een lange termijn oplossing zijn.

Dit zou echter aan de bakstenen gevel bevestigd moeten net onder het platte dak boven het raam op de 2e etage aan straatzijde en tussen de eerste en 2e verdieping aan tuinzijde. Ik zou dit incidenteel gebruiken en niet standaard klaar hebben staan. Ik verwacht max 100kg gewicht aan te hangen omdat zwaarder ook moeilijk is om naar binnen te tillen vanuit het raam.

Ik kon niks vinden over de draagkracht van iets bevestigd aan een gevel, wel zie ik vaker dit soort takels/katrollen en dat er aircos, warmtepompen, zonneweringen, balkon etc. Aan een gevel worden gemonteerd.

Zien jullie hier issues in? Zouden jullie dit als oplossing gebruiken? wellicht onder bepaalde voorwaarden zoals hoe het bevestigd is? Ik spar graag met jullie!

https://m.vevor.nl/elektr..._010667691003#goodsDetail

https://m.vevor.nl/elektr...aatsgarage-p_010932251474

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 11:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Grote zware zonneweringen worden uiteindelijk ook aan de gevel gemonteerd en daar komen nog wel irritantere krachten op. Denk dat je daar eens wat handleidingen van kan opsnorren hoe ze die monteren, chemische ankers, lange pluggen, dat soort werk

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
TouwEnBlok.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
Soortgelijk principe inderdaad, echter zit ik nu met hoe het aan de gevel bevestigen en hoeveel het kan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je moet wel echt heel voorzichtig zijn met die paar laatste lagen baksteen bovenaan. Je mag daar absoluut geen draaimoment op veroorzaken.

Ook bij zonweringen zijn er hoge beugels, en voorschriften over hoeveel lagen er boven horen te ziten.

Heb je een foto van het stukje muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
In antieke woningen gaan hijsbalken door de gevel heen. Dat zal een goede reden hebben.

Heb je een vergunning nodig om zoiets aan je voorgevel te hangen?

Wel je eerste poging filmen, dat is leuk voor dumpert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

Yucon

*broem*

bonzz.netninja schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:32:
Grote zware zonneweringen worden uiteindelijk ook aan de gevel gemonteerd en daar komen nog wel irritantere krachten op. Denk dat je daar eens wat handleidingen van kan opsnorren hoe ze die monteren, chemische ankers, lange pluggen, dat soort werk
Daar levert het ook aardig wat problemen op als je het verkeerd doet. Voor je het weet wip je over de lengterichting een hele voeg los.

Als je iets dergelijks overweegt zou ik vooral een verticale koker tegen de gevel opschroeven om de kracht in de hoogte te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
AtomicShockwave schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:38:
Je moet wel echt heel voorzichtig zijn met die paar laatste lagen baksteen bovenaan. Je mag daar absoluut geen draaimoment op veroorzaken.

Ook bij zonweringen zijn er hoge beugels, en voorschriften over hoeveel lagen er boven horen te ziten.

Heb je een foto van het stukje muur?
Bij deze de fotos, aan voorkant zou het boven de bovenste verdieping moeten komen en aan de achterkant boven de eerste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zVl-MbafwjgerYGCTruACB7WK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/382UknqX6ng0etYweyCP2pMC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5iq5BxYJKPtZ-b6L6hHAgQIgUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnZ1R7BvZBFTASa7gS94V49G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door klotezke op 02-12-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

Yucon

*broem*

Let er trouwens op dat die lieren met flinke ruk in beweging komen. Dat maakt het allemaal nog ingewikkelder. Ik zou als je zoiets al overweegt ofwel een handlier, ofwel een duurdere die rustig op gang komt en afremt kiezen. Dan kom je wel in de industriele hoek uit en vallen bouwmarktoplossingen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 18:26
Ik zou eerst eens bij de gemeente informeren of je daar wel iets op mag hangen! En is het niet zo dat soms een architect hiertegen ook bezwaar kan maken?

Is het niet mogelijk om een soort hijsconstructie vanaf het platte dak te creëren?

[ Voor 22% gewijzigd door ahbart op 02-12-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik zou geen hijsmiddelen aan deze buitenbladen op gaan hangen. Afgezien van wat de gemeente er van vindt. Je wil boven die deursponning gewoon niet gaan trekken aan het metselwerk.

Wat @ahbart zegt is logischer. een balk die verticale druk op de muur geeft vanaf het platte dak. Maargoed dan heb je het waarschijnlijk ook over een tijdelijke constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:34:
[...]

Daar levert het ook aardig wat problemen op als je het verkeerd doet. Voor je het weet wip je over de lengterichting een hele voeg los.

Als je iets dergelijks overweegt zou ik vooral een verticale koker tegen de gevel opschroeven om de kracht in de hoogte te verdelen.
Ja...en daarom verwijs ik dus naar de handleidingen waarin dat uitgebreid wordt behandeld. Het kan prima maar wel met beleid.

Daarbij kun je je ook wel voorstellen dat een grote zonnewering echt wel wat grotere krachten uitoefent door de hefboom dan een lier.

Ik vind het alleen helemaal geen porum, zo'n lelijke lier aan je gevel voor die enkele keer dat je iets naar boven wilt slepen. Vergeet ook niet dat je stroom moet hebben trouwens.

[ Voor 12% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-12-2024 11:05 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ahbart schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:44:
Ik zou eerst eens bij de gemeente informeren of je daar wel iets op mag hangen! En is het niet zo dat soms een architect hiertegen ook bezwaar kan maken?

Is het niet mogelijk om een soort hijsconstructie vanaf het platte dak te creëren?
Nou dat zal wel loslopen. Ze gaan ook niet piepen als je een lampje ophangt toch Acht wat weet ik er ook van af :) Maar meestal loopt dat wel los. Het zijn woonhuizen...geen architectonische hoogstaande bedoelingen.

[ Voor 14% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-12-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
AtomicShockwave schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:01:
Ik zou geen hijsmiddelen aan deze buitenbladen op gaan hangen. Afgezien van wat de gemeente er van vindt. Je wil boven die deursponning gewoon niet gaan trekken aan het metselwerk.

Wat @ahbart zegt is logischer. een balk die verticale druk op de muur geeft vanaf het platte dak. Maargoed dan heb je het waarschijnlijk ook over een tijdelijke constructie.
Het dak is helaas niet makkelijk bereikbaar, alleen met een ladder van 8 of 9m. Ook liggen er zonnepanelen en weet ik niet of er voldoende ruimte is nog. Ook weet ik minder goed vanwaar ik zo een hijsconstructie moet kopen en hoe ik deze zou moeten bevestigen om de hefboomkracht teniet te doen.

Ik begrijp dat jullie een tijdelijke lier/takel aan de gevel afraden? Dus dan zit er niks anders op dan elke keer 130 - 170 euro aan een verhuisbedrijf te betalen.

Klopt het dat het jullie ook voor de eerste verdieping geen goed idee lijkt? Dus waar het tussen 2 woonlagen in zit maar wel boven het frans balkon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
Overigens, een 2e optie voor het verplaatsen van meubels naar de eerste verdieping is via de vide. Deze is 2 bij 3 meter. Hierbij zou ik een dergelijk katrol/lier/takel aan de plafond moeten bevestigen. Betreffen kanaalplaten. Zou dat nog wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
klotezke schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:44:
[...]

Het dak is helaas niet makkelijk bereikbaar, alleen met een ladder van 8 of 9m. Ook liggen er zonnepanelen en weet ik niet of er voldoende ruimte is nog. Ook weet ik minder goed vanwaar ik zo een hijsconstructie moet kopen en hoe ik deze zou moeten bevestigen om de hefboomkracht teniet te doen.

Ik begrijp dat jullie een tijdelijke lier/takel aan de gevel afraden? Dus dan zit er niks anders op dan elke keer 130 - 170 euro aan een verhuisbedrijf te betalen.

Klopt het dat het jullie ook voor de eerste verdieping geen goed idee lijkt? Dus waar het tussen 2 woonlagen in zit maar wel boven het frans balkon?
Als het met een lier kan, waarom dan niet met een aantal vrienden en een wat dikker touw. Met 4 man een kilo of 100 naar binnen halen is goed mogelijk, zeker als je het van onderen goed aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

klotezke schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:44:
[...]

Vanaf het dak zou je een wat langere balk kunnen nemen die aan het uiteinde een ballast heeft.
Tegen een kanaalplaten plafond kun je natuurlijk ook met wat bouwstempels tijdelijk een balk stempelen. dat gaat wel goed.

Als je echt iets aan het buitenblad wil hangen ga je richting een raambreed frame met zijstaanders (zoals een rolluik) Ik denk niet dat je dat gaat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
saaltink schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:49:
[...]

Als het met een lier kan, waarom dan niet met een aantal vrienden en een wat dikker touw. Met 4 man een kilo of 100 naar binnen halen is goed mogelijk, zeker als je het van onderen goed aangeeft.
Het gaat op de eerste verdieping al snel om 3 meter hoog, van onder aangeven wordt wat lastig. Met 4 man past het helaas niet bij het raam.

Vraag is ook vanwaar trek je aan het touw. Vanuit dezelfde raam als waar het naar binnen moet krijg je het niet hoog genoeg om naar binnen te tillen. Erboven zit geen raam aan tuinzijde. Aan straatzijde is het raam te smal voor een bank bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 14:57
wat kost het aanleggen van een lier + stroom?
wat kost de reparatie van de lier na 5 jaar buiten hangen?
hoe vaak kun je daarvoor verhuizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:55
Ik zou hier vleugelmoeren op het hekje zetten zodat je die eenvoudig kunt verwijderen wanneer het nodig is. Dan geef je hier vrij eenvoudig iets naar boven aan naar mijn mening. Desnoods combineren met een opstap/rolsteiger als opstapje.

Bijvoorbeeld zoiets multifunctioneel (doe wel voorzichtig :> )
Afbeeldingslocatie: https://aldorr.nl/wp-content/uploads/2021/12/Hoofdfoto-5-800x800.png
Deze is lastiger. Maar, deze ramen zien er ook niet uit alsof er meer doorheen kan dan wat zelfs door een klein trapgat kan. Als je via bovenstaande oplossing al op de 1e verdieping kunt komen, lukt het dan echt niet?

Ofwel; hier zou ik er helemaal niet aan beginnen. Aangezien het om de 2e verdieping gaat zou ik in dit geval simpelweg het meubilair afstemmen op wat er naar boven kan. Dat wil zeggen; spullen die demontabel zijn. Dan maar een bank die uit segmentne bestaat in plaats van uit één stuk.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 02-12-2024 13:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56

Roozzz

Plus ultra

Ik kan nu al niet wachten op het volgende topic: "Help, mijn buurman heeft een boom en lier aan de voorgevel geschroefd boven de openbare weg, mag dit zomaar?!" :+

Ik zou het idee laten varen...

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 02-12-2024 13:24 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
Als er een bank komt staat die meestal in een bakwagen met klep. Als je op die klep staat dan stat je al zowat op hoogte van dat balkonhek. Dat hek weghalen lijkt me al heel veel op te lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:46
Hoe vaak moet je nou iets groots naar de verdieping verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:17
Is een materiaallift / kanaallift niet wat voor je? Zijn wel duurder dan die lier die je linkte maar je hoeft niks aan de gevel te bevestigen en kan het ding gewoon ergens opbergen als je klaar bent.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:51
klotezke schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:57:
[...]

Het gaat op de eerste verdieping al snel om 3 meter hoog, van onder aangeven wordt wat lastig. Met 4 man past het helaas niet bij het raam.

Vraag is ook vanwaar trek je aan het touw. Vanuit dezelfde raam als waar het naar binnen moet krijg je het niet hoog genoeg om naar binnen te tillen. Erboven zit geen raam aan tuinzijde. Aan straatzijde is het raam te smal voor een bank bijv.
Dan trek je vanaf t dak. Of met een lang touw vanaf de bg aan de ander kant. Of je gebruikt een steiger.

Of je hangt die goedkope lier gewoon op, liefst met een paar goedkope pluggen. Als je gaat hijsen, graag filmen vanaf het moment dat je de lier aan zet. Ajeto, buur! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
Dank voor alle comments, ik begrijp dat het niemand een goed idee lijkt.

Wel stom, eigenlijk zou elk huis zo iets moeten hebben, scheelt heel wat moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
klotezke schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:55:
Dank voor alle comments, ik begrijp dat het niemand een goed idee lijkt.

Wel stom, eigenlijk zou elk huis zo iets moeten hebben, scheelt heel wat moeite.
Grachtenpandjes in Amsterdam hebben/hadden allemaal een hijsbalk. Touw en blok erbij en gaan.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/hijsbalk.shtml

Wikipedia: Hijsbalk

Dat kun je ook nog laten plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door No Hands op 02-12-2024 17:27 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
No Hands schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:26:[...]
Grachtenpandjes in Amsterdam hebben/hadden allemaal een hijsbalk. Touw en blok erbij en gaan.
Dat kun je ook nog laten plaatsen.
Ik heb zo'n vermoeden dat het incidenteel huren van een verhuislift een heel stuk goedkoper is.
Het is (volgens mij) niet zo dat er elke maand gehesen moet worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:07
Yaksa schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:38:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat het incidenteel huren van een verhuislift een heel stuk goedkoper is.
Het is (volgens mij) niet zo dat er elke maand gehesen moet worden.
Nou, dit dus

Kwestie van je huis in 1x goed inrichten en dan zal het maar eens in de zoveel jaar nodig zijn?
Pagina: 1