Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cccasss
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 03-12-2024
Mijn vraag, ik heb sinds 2 jaar een warmtepomp. Deze werkt op zich prima, alleen als de pomp van de binnenunit aan gaat ontstaat er veel herrie in de leidingen, het sterkst hoorbaar in de ruimte met de buffertank en binnenunit. Maar als ik goed luister hoor ik het ook nog net in de radiatoren op de bovenverdieping.

Ziet iemand een overduidelijke zwakke plek in de installatie?

Het systeem betreft een HT mono unit van Samsung van 10kw.

De binnen en buitenunit zijn verbonden met uponor 32 buizen, de grote koperen leidingen zijn 28mm. De 2 onderste witte leidingen aan de muur zijn voor het CV water.

Het warme cv water gaat nu voornamelijk direct de vloerverwarming in. Boven de buffertank zit een t-splitsing waar een pijpje 12 of 15mm naar boven gaat, en na de aanvoer voor de vloerverwarming zit nog een buis 20 die naar de (2 resterende) radiatoren op de begane grond gaat. Het retourwater gaat via de buffertank weer terug naar de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC8vEiNqqp3IqWgWDA_JL_VHktM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLVaQNqWrhRZkLyBTic9FugQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auGuPf6GLUvYKP7R27-ISkNNuz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxBeaLQEOKpQ4hy3aocrXdec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGq8_-u8N7dj9QSqKu-LXbF0170=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sm9hfCpXzOsFkzCiKZo5kXU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cccasss
Kleine toevoeging:
Het geluid is een suizend geluid.
Ontluchten heb ik herhaaldelijk gedaan.
Het geluid word harder als de pomp harder gaat werken.

Het lijkt alsof het geluid sterker is aan de kant van de buffertank.

Ik heb niet het idee dat er buizen slecht zijn afgebraamd.
Ergens verdenk ik de buffer (nibe).
Ook vraag ik mij af of de haakse knelkoppelingen hier voor kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Dit is toch gewoon het water dat gaat stromen, en doordat je een "scherpe bocht" vlak na de pomp hebt hoor je hier het water langs gepompt worden. Doordat het water stroomt wordt het geluid ook mooi meegevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cccasss
Dat er geluid hoorbaar is als er water stroomt is inderdaad logisch, echter de mate waarin ik het hoor is storend. Voorheen, toen er nog een cv ketel hing had ik hier geen last van. Ik heb ook bij warmtepompinstallaties bij anderen gemerkt dat die niet zoveel geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:58
Hoe lang hangt het er zo al? Grote kans dat het geluid al flink afgenomen is aan het einde van de winter. Je CV-water moet misschien nog zuurstofarm worden.

De pompsnelheid van een CV-ketel ligt veel lager. Nogal logisch dat je die nooit hoorde.

Het grote aantal knietjes is wel nadelig. Dat zou je nog aan kunnen passen als het geluid je blijft storen. Je zou ook buisisolatie toe kunnen voegen. Dat zal ook al uitmaken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Bij mijn warmtepomp is een en ander wel in te stellen qua pompsnelheden maar dat zomaar gaan doen, kan ook de regeling om zeep helpen.

Maar ik zie een verdeler met pomp en thermostaat die normaliter niet nodig is bij een WP. Zit die pomp/thermostatische klep en de WP pomp elkaar niet een beetje tegen te werken waardoor de WP pomp om de een of andere reden denkt dat hij harder moet werken dan nodig is?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cccasss
@Noutie in deze vorm hangt het er al zeker anderhalf jaar.

Hoe zou ik de knietjes weg kunnen halen? Bedoel je dan vervangen met bochten?

Het volume van de pomp is flink groter, dat klopt. Maar ik heb ook veel grotere buizen, waardoor de stroomsnelheid mijns inziens binnen de grenzen moet blijven waar het te veel geluid zou geven. Het is ook in lijn met de waarden die de fabrikant opgeeft voor minimale buisdiameter.

@Wuursj
Ik heb mijn WP ingesteld obv weersgevoelige regeling (water law noemen ze dat bij Samsung). Als het op zn koudst is gaat de watertemperatuur naar zo’n 40 graden. De thermostaat staat hoger dan die temperatuur. Alleen is de doorstroomopening van de theromstaat lokaal wel iets krapper dan de 28mm van de koper leiding.
Pagina: 1