Rubber ring sifon wastafel badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-06 19:25
Hi mede-tweakers,

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Dacht vandaag even voor het eerst onze sifon wastafel schoon te maken (we wonen er nog geen jaar).

Nu loop ik tegen het volgende aan. Rubber ring lijkt versleten. Naar de bouwmarkt geweest om een nieuwe te kopen, maar ik kon dit exemplaar nergens vinden. De medewerker van de bouwmarkt kende dit ook helaas niet. Op de gok een standaard conische ring 40mm gekocht, omdat de afmeting wel hetzelfde lijkt/is. Helaas lekt het bij gebruik van wastafel met een enkel drupje. Ik gok dat het toch met de rubber ring te maken heeft.

Hebben jullie tips hoe we dit exemplaar noemen en waar ik dit kan vinden?

Zie foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-CotPnrmu3uhALRa83n86MhvD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6rgbeJpZUCs2uh2r285G9NI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnNi4nnGGAISx3y889K3mvSiy4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN5xdKopvkROkNVmtG279gkX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiAXfVZ4GRbQhRu_C66EY7q-w0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNI9gDr7Ia2PN4KfS7NbMZzC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKTURoqbJWY3VaLtf_eMVUjdICc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3LUQj5wWQQJWUBpuoMQFobs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laHQnGKmefPTvqED24dycpuBq80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15aAGls3ABcSA1ftABNqCobZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JS0180 op 01-12-2024 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb geen idee of die ringen los verkrijgbaar zijn (vast wel).
Het is in ieder geval een conische sifon ring van 40, mogelijk even met de huidige ring naar warmteservice gaan.

Maar je kunt ook een nieuw sifon kopen dan is de set weer vernieuwd en compleet.

En als je een beetje handig bent zorg je ervoor dat het flexibele deel vervangen gaat worden door een vaste pvc pijp. Die flex delen is vragen om problemen.

Een nieuw sifon met een stukje pvc uitloop richting muur is niet heel erg duur bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
@BlueKeenan bedankt voor je reactie! Ik zal eens van het weekend naar warmteservice gaan.

Een nieuwe sifon hou ik in gedachte, mocht het toch niet mogelijk zijn om alleen een ring te kopen. En over die flex delen.. ik wist eigenlijk ook niet zo goed wat ik hiervan moest vinden. Nu kan ik mij voorstellen dat de vorige eigenaar hiervoor heeft gekozen, omdat er bijna geen ruimte achter de lade is voor vaste pvc pijpen.

Wat is jouw ervaring met de flex delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Flex delen zijn heel vaak een bron van opstoppingen. Door de oneffen delen blijft hier vaak vuil in zitten wat zich gaat ophopen. En uiteindelijk gaan ze ook lekken.

Dus een installateur zal dit product überhaupt niet toepassen.

Volgens mij, afgaande aan de foto zit je hier met een lade waardoor je minder ruimte hebt voor een regulier sifon. Je zou een ruimtebesparend sifon kunnen toepassen, dan kom je er volgens mij prima mee weg hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:00
Hornbach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Ik zou je adviseren een compleet nieuwe sifon te plaatsen. En inderdaad eentje zonder zo'n flexibele slang.
Er zijn zat compacte modellen te vinden. Ziet veel netter uit met minder kans op verstoppingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:41
Deze moet je hebben:

Viega kunststof ruimtebesparende sifon met muurbuis en rozet (wit) 5/4 x 32mm
606220

Gaat direct naar achteren dus geen uitsparing in de lade nodig en de afvoerbuis hoeft ook niet exact haaks ten opzichte van de afvoer zitten. Neem even de tijd als je de eerste keer zo'n ding monteert, het is PP, eenmaal te kort afgezaagd plak je niet zomaar weer wat eraan.

Neem ook even een kasrubber 40-32 mee want die zal je ook wel willen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Inderdaad gewoon het hele ding vervangen. Los van de problemen die je met flexbuis kan hebben is het ook lastig aan de buitenkant schoon te houden en het is ook gewoon geen porum.

4 tientjes en minder dan een middagje klussen ziet het er weer strak uit.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
Wellicht is het met teflontape ook goed af te dichten, aangezien het een schroef verbinding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
fastedje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:37:
Wellicht is het met teflontape ook goed af te dichten, aangezien het een schroef verbinding is.
De dichting komt van die conische vorm van de rubberen ring.

Teflon is ervoor gemaakt om een schroefdraad en wartel van 2 verschillende onderdelen aan elkaar te verbinden.

Hier heb je draad en wartel aan dezelfde kant en schuif je de buis erin.
Teflon zorgt er dan niet voor dat de buis dicht is.

Dit gaat niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ga er werk van maken.

Zag dat de andere afvoer van de 2e wasbak niet haaks staat op rioolafvoer in de muur. Is het normaal om te knutselen met pvc buizen om de afvoer met een pvc pijp mogelijk te maken? Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RULRUweu3ML7W7eLBeTcvsz7FK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIeEkjh64hA3sqOl5SmY4alq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Je kunt vanuit de muur gezien het eerste stuk horizontaal toepassen zodat je haaks uitkomt achter de sifon.
Let wel dat je afschot toepast zodat er geen water in kan blijven staan.

Met 3 bochten van 90gr en een stukje buis kom je al een heel end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Als je vanuit de muur meteen verticaal omhoog gaat heb je meer ruimte in de kast. Bovenop het verticale stuk een 90gr bocht rechtsreeks naar de sifon (met afschot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:48
Dat flexibele deel sowieso vervangen.
Als tijdelijk noodmiddel zou je de rubberring met siliconenvet of Vaseline (dikke laag) in kunnen smeren dat zou het voor even lekvrij kunnen maken.
Pagina: 1