Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 07:39
We zitten rustig TV te kijken en opeens valt de stroom uit. Ik ga kijken in de meterkast en er is geen enkele schakelaar om. Kapje eraf gehaald, even gecheckt. Hierbij wat foto's:

De gehele meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp-zjSMIOUOFXmJlOGDq29nt4is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSUWgdo3MMZgbySkLwkElzuM.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto van de groepen in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLXPNwyw8iNqvc1vMU2v-Aioki0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxIfl4HsWoTLM0b6Pc4DcwCt.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg van de kast (van schakelaars gezien van links naar rechts)

1. Groep van kamer (werkt niet meer)
2. Groep van voorkamer (werkt niet meer)
3. Aardlek (test knop werkt niet meer)
4. Aardlek 3 (test knop werkt nog)
5. Groep van wasmachine boven (werkt nog)
6. Groep van slaapkamer boven (werkt nog)

Dan die verbonden groepen: 1 is van de oven/inductie fornuis (werkt nog). Die andere is van iets, maar ik zou niet weten van wat.

Kan ik nog wat doen om weer stroom te hebben? En zo niet, wie moet ik morgen bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:05
Vraag je buurman eens en check website van netbeheerder op storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Miyamoto schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:30:
Vraag je buurman eens en check website van netbeheerder op storingen.
Bedankt, dat heb ik al gedaan, overal is stroom. Zou toch ook wel vreemd zijn als ik voor de helft stroom zou hebben bij een stroomstoring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:14
Het lijkt erop dat er een fase uit ligt. Hoe zien je automaten helemaal onderaan eruit? Je Aardlek kan ook kapot zijn.

Bel eerst de netbeheerder of er storingen zijn, dan kun je dit uitsluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door Rubenus op 01-12-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Rubenus schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:35:
Het lijkt erop dat er een fase uit ligt. Hoe zien je automaten helemaal onderaan eruit?
Dat wil ik graag bekijken maar ik weet niet wat je bedoelt met automaten. Waar moet ik kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Fase eruit. Druk eens een paar keer op het knopje van je slimme meter, je zou dan een schermpje moeten krijgen met "aanwezige fase-spanningen" met L1 L2 L3. Bij jou zal er eentje missen.

Gevalletje netbeheerder bellen om een nieuwe hoofdzekering. Eerste keer vervangen ze die meestal gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
_JGC_ schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:38:
Fase eruit. Druk eens een paar keer op het knopje van je slimme meter, je zou dan een schermpje moeten krijgen met "aanwezige fase-spanningen" met L1 L2 L3. Bij jou zal er eentje missen.

Gevalletje netbeheerder bellen om een nieuwe hoofdzekering. Eerste keer vervangen ze die meestal gratis.
Gedaan. Ik zie: aanwezige fase spanningen L1, L2. Geen L3. (terwijl ik 3 fase heb?).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Jep je hebt de bron gevonden. Je L3 ligt er uit als het goed is ligt er bij 3 huizen verderop ook de stroom er af (als ze 1 fase hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus: even een bericht doen in de straat-app. Daarmee heb je een grotere groep die je kunt vragen.

Heb je nog stoppen als hoofdzekeringen of heb je automaten als hoofdzekering?
KaiseRRuby schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:37:
Dat wil ik graag bekijken maar ik weet niet wat je bedoelt met automaten. Waar moet ik kijken?
Die zit onder de meter. Zit daar een afgesloten zwart kastje of heb je daar 3 automaten zichtbaar, die je zelf kunt herstellen?
Dit zijn automaten die zichtbaar zouden moeten zijn, indien aanwezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjY3lfXQ8YkU2mkHMCcqWv-dccg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/k2zH6dkcm26x9uxqqz62nxgG.gif?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door sypie op 01-12-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
sypie schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:23:
Dus: even een bericht doen in de straat-app. Daarmee heb je een grotere groep die je kunt vragen.

Heb je nog stoppen als hoofdzekeringen of heb je automaten als hoofdzekering?

[...]

Die zit onder de meter. Zit daar een afgesloten zwart kastje of heb je daar 3 automaten zichtbaar, die je zelf kunt herstellen?
Dit zijn automaten die zichtbaar zouden moeten zijn, indien aanwezig:
[Afbeelding]
Ah, bij mij zit hier een afgesloten zwart kastje, je kunt dat zien op de overzichtsfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dan kan het ook zijn dat er een zekering defect geraakt is.

Dit zou je moeten controleren door te kijken of elders in de straat ook mensen geen 3e fase hebben. Wanneer dat het geval is dan is het een gevalletje netbeheerder-kant waar jij alleen maar een melding van kunt maken.

Is het alleen bij jou en is het jouw zekering dan kun je de netbeheerder maar ook een zegelgerechtigde elektromonteur/installateur benaderen die de hoofdzekering voor je komt vervangen. Dit mag je niet zelf in verband met zegelrecht (tenzij je dat hebt maar dan had je de vraag hier niet gesteld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
sypie schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:00:
Dan kan het ook zijn dat er een zekering defect geraakt is.

Dit zou je moeten controleren door te kijken of elders in de straat ook mensen geen 3e fase hebben. Wanneer dat het geval is dan is het een gevalletje netbeheerder-kant waar jij alleen maar een melding van kunt maken.

Is het alleen bij jou en is het jouw zekering dan kun je de netbeheerder maar ook een zegelgerechtigde elektromonteur/installateur benaderen die de hoofdzekering voor je komt vervangen. Dit mag je niet zelf in verband met zegelrecht (tenzij je dat hebt maar dan had je de vraag hier niet gesteld...)
Niemand in de straat heeft er last van. Overigens vertelde mijn vriendin zojuist nog dat ze een vreemde geur leek te ruiken toen ze de meterkast open deed, kan dat van de zekering af zijn gekomen bij het defect gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die zekering is te warm geweest, anders brandt die niet door. Kan een stuk slijtage zijn of een slecht contact.

Wanneer je iemand de zekering laat vervangen, vraag dan ook even of die persoon de contacten even na wil draaien. Zo ben je zeker dat de draden goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dank voor de antwoorden allemaal. Ik ga morgen Stedin bellen, hopelijk duurt het geen weken voordat ze iemand kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:43
KaiseRRuby schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:24:
Dank voor de antwoorden allemaal. Ik ga morgen Stedin bellen, hopelijk duurt het geen weken voordat ze iemand kunnen sturen.
Neuh, hiervoor hebben ze 24/7 monteurs rijden, uiterlijk morgen heb jij weer spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Groningerkoek schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:58:
[...]

Neuh, hiervoor hebben ze 24/7 monteurs rijden, uiterlijk morgen heb jij weer spanning.
Dat wist ik niet, ben lekker gaan slapen. Maar heb over anderhalf uur een monteur op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Barrycade schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:43:
Jep je hebt de bron gevonden. Je L3 ligt er uit als het goed is ligt er bij 3 huizen verderop ook de stroom er af (als ze 1 fase hebben).
Niet zo ouderwets doen :P
(en het klinkt niet als een compleet fase probleem, meer iets dat bij TS kortsluiting heeft gemaakt oid?)

Zo te zien is gewoon 1 zekering van de netbeheerder gesprongen bij TS.
Laten komen, 80 euro aftikken en weer verder met je leven :P

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 02-12-2024 09:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
YakuzA schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:16:
[...]

Niet zo ouderwets doen :P
(en het klinkt niet als een compleet fase probleem, meer iets dat bij TS kortsluiting heeft gemaakt oid?)

Zo te zien is gewoon 1 zekering van de netbeheerder gesprongen bij TS.
Laten komen, 80 euro aftikken en weer verder met je leven :P
Of niks aftikken en gewoon op slijtage gooien, de eigen zekeringen zijn er niet uit gesprongen, lijkt me dat de fase die vroeger alleen gebruikt werd nu de geest heeft gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Update. Ik quote even de monteur: 'De zekering lag er half los in, daardoor is de rode fase verbrand'. Heb begrepen dat wij er niks aan konden doen maar vraag me wel af hoe dit kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB5LeT_fVeRYuwRAoGZnH9TrIOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USRI30xAPwIOaq4AdLvoiG7r.jpg?f=fotoalbum_large

Was dit gevaarlijk?

Edit: dit was dus gevaarlijk, heb een reprimande gekregen dat we niet gisteravond hebben opgeschaald toen we die lucht roken. Het was niet een hele duidelijke brandlucht vond ik zelf overigens, maar goed.

[ Voor 15% gewijzigd door KaiseRRuby op 02-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 13:58
Ja, dan krijg je een steeds grotere overgangsweerstand en dat had kunnen eindigen met brand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Daarom heb ik ook een rookmelder in de meterkast ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 02-12-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Installaties in de meterkast horen in DEI :)
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

KaiseRRuby schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:01:
Update. Ik quote even de monteur: 'De zekering lag er half los in, daardoor is de rode fase verbrand'. Heb begrepen dat wij er niks aan konden doen maar vraag me wel af hoe dit kan.

[Afbeelding]

Was dit gevaarlijk?

Edit: dit was dus gevaarlijk, heb een reprimande gekregen dat we niet gisteravond hebben opgeschaald toen we die lucht roken. Het was niet een hele duidelijke brandlucht vond ik zelf overigens, maar goed.
Had hier ook zoiets toen we het huis kochten en van 1f naar 3f wilden.
Zelfs de socket van de zekering zelf was half weggeslagen door een vonk. Best bijzonder dat we überhaupt stroom hadden :+
Ze hebben het weer dichtgedraaid en direct een aannemer ingeschakeld voor een nieuwe hoofdtoevoer aan te leggen.

Hebben ze dit weer hersteld, of direct vervangen voor schakelaars?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-12-2024 12:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Navi schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:39:
Daarom heb ik ook een rookmelder in de meterkast ;)
Da's natuurlijk nooit verkeerd, maar ik neem aan dat er in de aangrenzende hal ook een hangt? Als ik op die toer ga, heb ik nog wel wat rookmelders op te hangen. Bij de omvormer, bij de cv-ketel, bij de wasmachine, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:45

Punkrocker

Mostly harmless

KaiseRRuby schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:01:
...

Voor hetzelfde geld rook je de houtkachel van de buurman....

Heeft, denk ik, maar kort gesmeuld en dan was het niet duidelijk of dit uit de meterkast kwam of van buiten.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:28:
[...]

Da's natuurlijk nooit verkeerd, maar ik neem aan dat er in de aangrenzende hal ook een hangt? Als ik op die toer ga, heb ik nog wel wat rookmelders op te hangen. Bij de omvormer, bij de cv-ketel, bij de wasmachine, et cetera.
Yup, iedere ruimte, en bij de CV inderdaad, en boven de acculaders in de garage. En omvormer.

Gekoppeld aan Home Assistant, krijg je een notificatie in welke ruimte het alarm afgaat.

En je hebt meteen een temperatuursensor in iedere ruimte hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 16:07

ericplan

5180 Wp PV

Punkrocker schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:29:
[...]
Voor hetzelfde geld rook je de houtkachel van de buurman....

Heeft, denk ik, maar kort gesmeuld en dan was het niet duidelijk of dit uit de meterkast kwam of van buiten.
Maar wel zonder enige kennis een groepenkast openmaken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Update: alles is weer gerepareerd. Er is een tweede monteur gekomen die meer mocht en die heeft de boel gefixt. ER zitten geen kosten aan verbonden voor ons. Hier konden wij niks aan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
ericplan schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:41:
[...]

Maar wel zonder enige kennis een groepenkast openmaken.
Wat een kinderachtige reactie zeg, bah. Hou dat lekker voor je. Heb een stukje open gemaakt wat gewoon open gemaakt mag worden. Al het verzegelde is niet aan gezeten, niet eens in de buurt gekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door KaiseRRuby op 02-12-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het gaat er niet om of het mag. Het gaat erom of je bekwaam bent om in een groepenkast te werken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ericplan schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:39:
Het gaat er niet om of het mag. Het gaat erom of je bekwaam bent om in een groepenkast te werken.
En stél, daar had een losse ader gehangen. Dan had dat toch prima met wat hulp van hier weer teruggezet kunnen worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@paQ Voor werken aan elektrische installaties zijn standaard veiligheidsvoorschriften, zoals hoofdschakelaar uit. En wat zie op de eerste foto? Bovendien had je, door op de meter te kijken, al kunnen concluderen dat het probleem vóór de meter zat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Je gaat er niet meteen dood van hoor door de kap van een groepenkast af te halen.
TS heeft weer wat bijgeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:01:
@paQ Voor werken aan elektrische installaties zijn standaard veiligheidsvoorschriften, zoals hoofdschakelaar uit. En wat zie op de eerste foto? Bovendien had je, door op de meter te kijken, al kunnen concluderen dat het probleem vóór de meter zat.
en als je nou nog een oude ferraris meter had? (je je komt ze nog steeds tegen!) dan kon je dat dus NIET zien... had de TS dan maar meteen een elektricien moeten bellen..? en dan tot de conclusie moeten komen dat het probleem voor de meter zit? en als bonus een rekening van minimaal 75 euro!

en ja zo kunnen we nog wel 100 punten er bij trekken.. maar daar schiet niemand wat mee op..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:09:
Je gaat er niet meteen dood van hoor door de kap van een groepenkast af te halen.
TS heeft weer wat bijgeleerd.
Dat klopt, maar per ongeluk een fase aanraken voor een aardlek doet best pijn en geef een best grote kans op dood gaan. Langdurig 16 ampere door de lichaam is meestal niet zo goed voor je levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:01:
We moeten natuurlijk veilig blijven. Maar je kan ook daarin doorslaan, en een beetje zelfredzaamheid is alleen maar toe te juichen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ErnstvV schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:32:
[...]

Dat klopt, maar per ongeluk een fase aanraken voor een aardlek doet best pijn en geef een best grote kans op dood gaan. Langdurig 16 ampere door de lichaam is meestal niet zo goed voor je levensduur.
Dan hadden we dat op de foto gezien en gepost:
Oei. Even hoofdschakelaar uit en de draad terug in de automaat. Goed alles nadraaien en de stroom weer erop.

Er dreigt geen acuut gevaar bij het verwijderen van een deksel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Geniaal einde van een topic....

Ik zou de volgende keer alle hulpdiensten inschakelen en het huis ontruimen. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik ben geen complete oen. Anders had ik meteen een elektricien gebeld zonder een topic aan te maken. Heb de kap eraf gehaald, en met een multimeter op de schroefjes van de zekeringen gemeten of er spanning op stond. Weet wel iets van elektra en raak echt niet met blote handen iets aan.
Pagina: 1