Afwerken plinten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Al een aantal maandjes aan het verbouwen en nu eindelijk (hoop ik) bij het eind gekomen.
Plinten voor aan de muur al besteld, gezaagd en kan bijna beginnen met ze te bevestigen aan de muur.
Nu zit ik echter met een probleempje, hier heb ik uitvoerig naar gegoogled en helaas zijn de antwoorden vaak lijnrecht tegenover elkaar.

Nadat de plinten tegen de muur zijn geplakt, zal ik de ruimte tussen muur en plint netjes opvullen met siliconenkit.
Helaas is het laminaat dat al aanwezig was in het appartement (~ 2 jaar oud) niet overal waterpas. Hierdoor zie je op sommige plekken kiertjes tussen laminaat en plint.

Het mooiste leek mij om onderaan ook gewoon kit te gebruiken, zodat er geen ruimte meer tussen zit.
Niet alleen mooier voor t oog, ook beter zodat er geen stof onder komt en eventueel vocht (tijdens t schoonmaken).
Echter lees ik her en der ook dat hout (en dus laminaat) werkt en zodoende kan bewegen. En dat hierdoor het wordt afgeraden om de plinten vast te kitten aan de vloer.

Beste optie is natuurlijk 65 m2 laminaat eruit en de nieuwe goed leggen ( :+ ), helaas is dit vanwege budget geen optie.

Is het werken van laminaat echt zo een probleem dat de silliconenkit tussen plint en vloer kan gaan sneuvelen? Of zijn er meerdere tweakers die dit gedaan hebben?

Ter info, de formaten van de ruimtes waar dit zit: 2 kamers van 2,60 bij 4,31, een gang van 4,60 en 1,80 en een woonkamer van 20 m2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:02
Ik zou zelf aan de bovenkant geen siliconenkit maar juist acrylaatkit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tussen plint en muur moet geen siliconenkit, dat gaat een smerige zwarte stofbende worden. Je gebruikt daar overschilderbare acrylaatkit die je ook daadwerkelijk overschildert in de kleur van de muur. Dan blijft het veel, veel langer mooi en plakt er geen stof aan vast.

Tussen plint en vloer is siliconenkit een optie, maar laminaat werkt inderdaad wel. Je hebt dus kans op scheuren. Dit is wel een secuur klusje omdat de spleet vaak ongelijkmatig is, je moet echt goed kunnen kitten. Transparant grijs is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
Milo85 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:39:
Ik zou zelf aan de bovenkant geen siliconenkit maar juist acrylaatkit gebruiken.
Heb ik zelf ook over nagedacht. Echter heb ik kit in dezelfde kleur als de plint genomen. En de muur die was als eerst geverfd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 14:40
vergeet ook niet dat als je ooit je muur opnieuw wilt verfen dat er niets hecht aan siliconenkit. Nu lijkt dat misschien oke totdat je over x jaar het graag een ander kleurtje wilt hebben en dan moet je al je kit weg gaan snijden. Dat gaat niet mooi worden.

Beter toch acrylaatkit, desnoods op kleur en niet opnieuw schilderen maar dan kan je wel altijd nog opnieuw schilderen als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
Aurum schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:49:
vergeet ook niet dat als je ooit je muur opnieuw wilt verfen dat er niets hecht aan siliconenkit. Nu lijkt dat misschien oke totdat je over x jaar het graag een ander kleurtje wilt hebben en dan moet je al je kit weg gaan snijden. Dat gaat niet mooi worden.

Beter toch acrylaatkit, desnoods op kleur en niet opnieuw schilderen maar dan kan je wel altijd nog opnieuw schilderen als het moet.
Voor het verven ga ik er even vanuit dat dit niet binnen 2-3 jaar zal zijn, maar wat langer.
Als je acrylaat hebt gebruikt, dan ga je die kit toch ook gewoon weghalen en opnieuw zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 14:40
Jobjl schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:14:
[...]

Voor het verven ga ik er even vanuit dat dit niet binnen 2-3 jaar zal zijn, maar wat langer.
Als je acrylaat hebt gebruikt, dan ga je die kit toch ook gewoon weghalen en opnieuw zetten?
Neehoor Als je plinten gewoon op de muur blijven zitten en je wilt alleen een ander kleurtje op de muur dan plak je netjes je plint af en schilder je de wand inclusief acrylaatkit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:40
Geen siliconenkit gebruiken. Wél acrylaatkit.

Onderkant zou ik niet kitten tenzij de kieren echt heel erg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 20:26
MarcoC schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:18:
Geen siliconenkit gebruiken. Wél acrylaatkit.

Onderkant zou ik niet kitten tenzij de kieren echt heel erg zijn.
Helemaal mee eens. Zo hebben wij het ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
Ik zou de plinten gewoon zo strak mogelijk tegen het laminaat zetten maar niet fixeren áán dat laminaat. Als je het zo doet dan zijn de echte grote kieren al weggewerkt doordat de plint gewoon een globaal 'meeloopt' met de kennelijk niet helemaal rechte vloer. De kleinere kieren dan gewoon negeren. Vergeet niet dat:
- Je qua ooghoogte normaal gesproken nooit onder de 1 meter komt. Zelfs als je op de bank zit kijk je dus schuin van boven op de plinten, dus de kieren aan de onderkant zie je nauwelijks.
- Er waarschijnlijk voor een groot deel van die plinten straks meubels staan. Dus nu tot in de mm perfectioneren is daarna weinig dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
Dank allen! De bovenkant dus netjes afwerken met acrylaatkit. De onderkant met rust laten vanwege de werking en jullie hebben gelijk.
Nu de ruimte nog leeg is vallen de kiertjes op. Als t eenmaal gevuld is dan zie ik het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je kan de bovenkant ook afkitten met polymeer, die kan je tegenwoordig in een aantal kleuren krijgen.

(Polymeer is zoals tek7, een lijmkit, maar wel overschilderbaar, dat gebruik ik tegenwoordig meer dan acrylaat)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-05 19:12
Hier een paar jaar geleden een kamer gedaan en (witte) acrylkit niet geschilderd. Is nu toch grauw en minder mooi door o.a. stof. Bij opknappen van de andere kamers dit jaar dus wel geschilderd. Kleur zat al op de muur:
1. Plinten geschilderd
2. Gelijmt met high-tack kit
3. Afgekit met acryl, wit
4. Muur net boven de kitrand afgeplakt met Washi tape (i.v.m. kwetsbare ondergrond)
5. Met een klein beetje acryl, verdund met water, tape gedicht (voorkomt verf onder tape waardoor mooie strakke lijn).
6. Kit en bovenkant plint schilderen.
7. Tape voorzichtig verwijderen.

Stiekem toch veel werk om het echt netjes te doen. En een beetje pijn in de rug na heel wat meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
Een vloerboer met oog voor detail zou de onderkant van de plinten vormen naar de vloer. Plint tegen de muur aanzetten, met traceer-potlood aftekenen en dan met de tafelzaag afkorten (of decoupeerzaag als je echt een vaste hand hebt).

Dat is echter wel een kunst op zich om goed te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

NDF82

Doomed Space Marine

Wij hebben last van papiervisjes die onder de plinten kruipen.

Ook al zou je de plinten op maat zagen, zo’n beest kruipt er dan nog steeds onder.

Ga denk ik kitten maar zal wel moeten wennen. Een witte kitrand op parket is niet mooi. Dus neig nu naar trijs om toch een soort schaduwvoeg te verkrijgen.

Iemand betere ideeën?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-05 19:12
CJ_Latitude schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:14:
Een vloerboer met oog voor detail zou de onderkant van de plinten vormen naar de vloer. Plint tegen de muur aanzetten, met traceer-potlood aftekenen en dan met de tafelzaag afkorten (of decoupeerzaag als je echt een vaste hand hebt).

Dat is echter wel een kunst op zich om goed te doen...
(Klassieke) schaaf werkt ook goed.
Pagina: 1