Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 14:13
Hallo allemaal,

Vorige week een offerte aangevraagd voor een warmtepomp voor mijn huis uit 1977. Ik zit er nu een jaar in, en de het gasdeel van de energierekening stond op zo'n 2000 euro... Tijd voor een investering. Aan isolatie kijkt er niet veel meer te doen dat de moeite waard is. Helaas viel de offerte me nogal tegen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N9cAnrF1Ko7NU12R2bQcGkBJBU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1LxMHaNya5Y6xG3G33NFssoJ.png?f=user_large

Met dit bedrag heb ik sterk het idee dat die warmtepomp zich van zijn lang zal z'n levensduur niet zal terugbetalen. Nu zit ik met wat vragen waar ik jullie mening over wil hebben:
- Is deze offerte überhaupt fair? Ik zie het ding hier staan voor 10K... https://groupsumi.nl/airc...0-liter-kitsamehsht14-260
- 14 kW lijkt complete overkill. Koevlaas geeft 9.15 met mijn gasverbruik van afgelopen jaar. Rechtvaardigt het SWW het extra vermogen?
- Ik zie online de Quatt 12kW voor 3900 na subsidie staan... Ik snap dat dat hybride is zonder SWW maar waar komt in godsnaam dat verschil vandaan??? 8)7 Nuance: De CV is uit 2006, die is ook al wel wat op leeftijd.
- Scheelt het om in plaats van dit jaar in de zomer te installeren? Voor mij was de verlaging van de subsidie de aanleiding om het nu te doen, maar daarvoor hoef ik het met dit kilowattage toch niet te doen.
- Hebben jullie nog andere tactische vragen voor de installateur?

Hier nog mijn gegevens voor jullie:
Wat is je gasverbruik?
2 metingen: 1888 van ons en 1500 m^3 van de vorige bewoners. Wat de metingen onbetrouwbaar maakt is dat de CV man binnenkwam, zag dat de knop van de vloerverwarming wel erg laag stond...... Ja, die heeft dus altijd geknepen gestaan.
Heb je vloerverwarming?
Ja, maar die is niet super nieuw. Wordt in de woonkamer ondersteund met 2 kleine radiatoren. Boven geen VVW.
Hoeveel en welke radiatoren heb je?
2 radiatoren om bij te springen in de woonkamer. Hier wil ik nog ventilatoren onder schroeven. De bovenverdieping heeft een kleine radiator op elke kamer.
Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Nee.
Heb je een bad?
Ja. Vrij groot model ook.
Hoeveel douchewater gebruikt het gezin?
Niet gemeten, maar niet in verhouding tot het bad.
Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Ruimte genoeg.
Heb je plek voor een binnenunit?
Ruimte genoeg.
Heb je een zoneregeling/zonneboiler/houtkachel/zwembad/andere dingen aan je verwarming geknoopt?
Ik heb nu een 2KW elektrische sierhaard staan die ik normaal gesproken niet gebruik, maar wel kan bijspringen voor -20 graden gevalletjes. Wil ik op termijn vervangen met een houthaard.
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
CV man raadt dat aan, omdat ie nu van metaal is - maar dus alleen het verdeelblok, zou niet al te erg moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
20k klinkt idd als veel te veel, heb je nog meer offertes opgevraagd? 1 offerte is geen offerte.

De koevlaas berekening is al met SWW, een 10kW zou dan volstaan.

Welke vragen heb je de installateur zelf gevraagd?
-ombouwen verdeler is aangeraden omdat metaal...ok, waarom is dat erg dan?
-hoe heeft hij de kW berekening gedaan?
-waarom 260L warmwater?bad/douche/andere wensen?
-exclusief electra, hoe gaat ie werken dan?

Bonus vragen:
-Hoe dik zijn de huidige leidingen?
-Hoeveel m2 vvw heb je?
-Wat voor radiatoren hangen er in huis?
-Waarom heb je nog niet getest met 45 graden in de huidige opzet? Dat zou je nu al kunnen doen om te kijken of het warm blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 01-12-2024 19:15 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
ik kreeg onlangs een offerte voor een warmte pomp van 8 kW. Huidig verbruik per jaar 750 m3 / 25 GJ.
Totale prijs van offerte was 16k, ging nog wel 4k subsidie af. Heb ik geen glazen bol waarin ik de energie tarieven voor de komend 20 jaar kan aflezen, maar ik heb het niet gedaan vanwege de zeer lange terugverdientijd.

Hiernaast waren de volumes van de buitenunit en het buffervat ook wel aspecten die een rol speelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:08
Je hebt ook een 14 kW warmtepomp, dat is voor 3000 m3 gas...
Dat is 3x wat een gemiddelde oude slecht geisoleerde woning nodig zou hebben volgens milieucentraal - reken even ruim, en zeg 2x gemiddelde oude woning.

Ik zou eerst isoleren, dan pas warmtepomp aanschaffen, of heb je een rekenfout gemaakt?
Wat is je jaarlijkse gasverbruik afgelopen 5 jaar? - want afgelopen jaar was zachte winter.

stel je hebt 2000m3 gas, dan heb je een WP nodig van 9 a 10 KW.
Enneh, je vloerverwarming MOET laag staan voor een warmtepomp, die gaat niet naar 60*.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 01-12-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 14:13
DaWizza schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:13:
20k klinkt idd als veel te veel, heb je nog meer offertes opgevraagd? 1 offerte is geen offerte.
Nog niet, maar dat is een vergissing die ik geen 2e keer maak....
-waarom 260L warmwater?bad/douche/andere wensen?
vanwege het grote bad denk ik.
-Hoe dik zijn de huidige leidingen?
Ben even niet in de gelegenheid om te meten, heeft hij wel naar gekeken, die zouden voldoende moeten zijn.
123 m^2 beneden. Boven is even groot, maar heeft geen VVW.
-Wat voor radiatoren hangen er in huis?
radiatoren zijn waarschijnlijk ook uit 2006 net als de ketel. Wil ik nog fans op schroeven.
-Waarom heb je nog niet getest met 45 graden in de huidige opzet? Dat zou je nu al kunnen doen om te kijken of het warm blijft.
Ik weet niet helemaal hoe ik dat moet gaan interpreteren, moet ik dan gaan wachten tot de koudste dag van het jaar? Dan moet hij het immers ook warm kunnen houden. Die inschatting leek me handiger om aan de CV man over te laten.... Bedankt voor je vragen in ieder geval, zeker die berekening ben ik zelf ook erg benieuwd naar.
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:35:
Je hebt ook een 14 kW warmtepomp, dat is voor 3000 m3 gas...
Dat is 3x wat een gemiddelde oude slecht geisoleerde woning nodig zou hebben volgens milieucentraal - reken even ruim, en zeg 2x gemiddelde oude woning.

Ik zou eerst isoleren, dan pas warmtepomp aanschaffen, of heb je een rekenfout gemaakt?
Wat is je jaarlijkse gasverbruik afgelopen 5 jaar? - want afgelopen jaar was zachte winter.

stel je hebt 2000m3 gas, dan heb je een WP nodig van 9 a 10 KW.
Enneh, je vloerverwarming MOET laag staan voor een warmtepomp, die gaat niet naar 60*.
Like I said, aan isolatie is niet heel veel meer te doen wat de moeite waard is. HR++ glas uit ~2009, 4cm glaswol in de muren, dak zit volgestopt met Rockwool. Nauwelijks isolatie van de vloer (2 cm tempex), maar dan moet de hele vloer worden uitgebroken. Het huis heeft energie label C. De isolatie is dus allemaal niet state of the art maar ik zie daar geen geld te besparen. Dat er nu veel gas wordt verstookt ligt denk ik eerder aan het formaat van de woning (260 m^2).

Dat de vloerverwarming open is gedraaid is sowieso goed geweest, want presto: het huis is nu veeeel comfortabeler. Ik heb zo het idee dat het huis altijd hoofdzakelijk is verwarmd op de radiatoren, wat veel te licht is voor de grootte van het huis. Nu voelt het aan alsof het zo hoort. Maar dat zou ook kunnen betekenen dat ik juist om die reden teveel gas heb verstookt afgelopen jaar.... De data van de laatste 5 jaar heb ik niet, omdat ik er pas een jaar woon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:21
Misschien eens kijker naar de warmtepompen van Adlar? Die hebben een 10kw variant en zijn FE echt een stukgoedkoper dan 20k. Hier op tweakers is ook een topic van de Adlar.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 22:51

paQ

Sander B schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:02:
Hallo allemaal,

Vorige week een offerte aangevraagd voor een warmtepomp voor mijn huis uit 1977. Ik zit er nu een jaar in, en de het gasdeel van de energierekening stond op zo'n 2000 euro... Tijd voor een investering. Aan isolatie kijkt er niet veel meer te doen dat de moeite waard is. Helaas viel de offerte me nogal tegen...

[Afbeelding]

Met dit bedrag heb ik sterk het idee dat die warmtepomp zich van zijn lang zal z'n levensduur niet zal terugbetalen. Nu zit ik met wat vragen waar ik jullie mening over wil hebben:
- Is deze offerte überhaupt fair? Ik zie het ding hier staan voor 10K... https://groupsumi.nl/airc...0-liter-kitsamehsht14-260
- 14 kW lijkt complete overkill. Koevlaas geeft 9.15 met mijn gasverbruik van afgelopen jaar. Rechtvaardigt het SWW het extra vermogen?
- Ik zie online de Quatt 12kW voor 3900 na subsidie staan... Ik snap dat dat hybride is zonder SWW maar waar komt in godsnaam dat verschil vandaan??? 8)7 Nuance: De CV is uit 2006, die is ook al wel wat op leeftijd.
- Scheelt het om in plaats van dit jaar in de zomer te installeren? Voor mij was de verlaging van de subsidie de aanleiding om het nu te doen, maar daarvoor hoef ik het met dit kilowattage toch niet te doen.
- Hebben jullie nog andere tactische vragen voor de installateur?

Hier nog mijn gegevens voor jullie:
Wat is je gasverbruik?
2 metingen: 1888 van ons en 1500 m^3 van de vorige bewoners. Wat de metingen onbetrouwbaar maakt is dat de CV man binnenkwam, zag dat de knop van de vloerverwarming wel erg laag stond...... Ja, die heeft dus altijd geknepen gestaan.
Heb je vloerverwarming?
Ja, maar die is niet super nieuw. Wordt in de woonkamer ondersteund met 2 kleine radiatoren. Boven geen VVW.
Hoeveel en welke radiatoren heb je?
2 radiatoren om bij te springen in de woonkamer. Hier wil ik nog ventilatoren onder schroeven. De bovenverdieping heeft een kleine radiator op elke kamer.
Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Nee.
Heb je een bad?
Ja. Vrij groot model ook.
Hoeveel douchewater gebruikt het gezin?
Niet gemeten, maar niet in verhouding tot het bad.
Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Ruimte genoeg.
Heb je plek voor een binnenunit?
Ruimte genoeg.
Heb je een zoneregeling/zonneboiler/houtkachel/zwembad/andere dingen aan je verwarming geknoopt?
Ik heb nu een 2KW elektrische sierhaard staan die ik normaal gesproken niet gebruik, maar wel kan bijspringen voor -20 graden gevalletjes. Wil ik op termijn vervangen met een houthaard.
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
CV man raadt dat aan, omdat ie nu van metaal is - maar dus alleen het verdeelblok, zou niet al te erg moeten zijn.
toon volledige bericht
Vaillant 75/6
https://www.cvtotaal.nl/v...-warmtepomp-75-6-7kw.html
5005 - 3075 subsidie = 1930

Of maatje groter
https://www.cvtotaal.nl/c...p-105-6-9-2kw/category/2/
6500 - 3525 subsidie = 2975

+ Warmtepompboiler van 270 liter
https://www.warmteservice...iler-V4-type-C/p/03180020

Zit een extra spiraal in, kun je de WP ook nog op aansluiten
2169 - 725 subsidie = 1444

Installatiekosten hangen sterk af van manuren en benodigde materialen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Duidelijke antwoorden d:)b

Ter info: dikkere leidingen geeft een hogere flow, dat zorgt voor een lagere aanvoertemp, lagere aanvoertemp is beter rendement *O*
Met 15mm leidingen werkt het wel, het kan alleen beter met bijv. 32mm

Van de week was het hier 2 graden buiten. Als je het huis niet warm kunt houden met 45 graden aanvoertemp dan word het een groter probleem als het nog kouder is. Een WP vind alles boven de 40 graden warm maken niet leuk, lager is zuiniger.
Met je m2 vvw zal dat wel meevallen.

Succes met de zoektocht naar een geschikte installateur die snapt hoe het moet 8)

[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 02-12-2024 16:51 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:53
Vorige week heb ik een offerte gekregen van een 13,5 kW Fujitsu lucht-water warmtepomp, inclusief installatie + extra stroomgroep en dergelijke aanleggen. Zit aan €10K. Is zonder sanitair (vorig jaar een wamtepomp boiler gezet, verschil was €1500 tov sanitair inclusief). Gaat nog subsidie vanaf. Komt nog wel een verdeler bij, die wil ik graag zelf laten vervangen aangezien hij redelijk oud is - maar was niet perse nodig.

Maar het grootste advies is vooral, vraag meerdere offertes. Online kom je weinig all-in prijzen tegen, dus installateurs zullen eerder teveel dan te weinig vragen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08
Zoals anderen al aangeven, vraag meer offertes aan. Bij mij zat er 4k verschil tussen de goedkoopste en duurste offerte, en dat ging om kwalitatief vergelijkbare warmtepomp fabrikanten.
Pagina: 1