Toon posts:

Laadpaal plaatsen zonder loze leiding aanwezig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een laadpaal (3-fasen) willen plaatsen op de groen omcirkelde plek, maar loop vast op de mogelijkheden. Belangrijk om te weten is dat ik vloerverwarming in de gang en wc heb, dus daar niet zomaar kan boren. Het is een 2-onder-1 kap dus rechts van de tekening heb ik buren. Ik heb geen kruipruimte. Op de plek waar de laadpaal komt zit géén loze leiding in de buurt.

De opties die ik tot nu toe heb bedacht zijn:

1) Via de rode mantelbuis waar mijn stroom naar binnen komt (zie rode cirkels) een extra kabel trekken. Echter begreep ik al dat dit niet wenselijk of zelfs legaal is? De partij die de laadpaal gaat plaatsen gaf ook meteen aan dat ik dan zelf de voorbereiding daarvoor moet treffen aangezien zij daar geen verantwoordelijkheid voor willen nemen.

2) Met zichtwerk via de wc langs de grond waarbij ik het dan hopelijk enigszins mooi kan wegwerken (al zou ik niet weten hoe).

Ik vraag me dus vooral af in hoeverre #1 een optie is, want ik neem liever geen risico's met dit soort zaken. Of heeft iemand nog andere creatieve ideeën?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Dit gaat lelijk worden :) . Via de toilet zou ik niet doen. Heb je kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:27:
Dit gaat lelijk worden :) . Via de toilet zou ik niet doen. Heb je kruipruimte?
Nope..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:50
(schuin) naar buiten boren vanuit de Meterkas Oh daar zitten je buren dus. Zit weinig anders op dan in je hal een sleufje frezen en meten dat je de vloerverwarming mist. dan vanaf je voordeur een sleufje graven naar de aansluitplaats, geschikte grondkabel erin.

Die rode matelbuis is zeker ook gewoon een optie hoor, zeker als er voldoende ruimte is zou ik daarvoor gaan. Of kom je dan al op gemeente grond uit ?

[ Voor 68% gewijzigd door Gwindorian op 01-12-2024 16:40 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gwindorian schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:34:
(schuin) naar buiten boren vanuit de Meterkas Oh daar zitten je buren dus. Zit weinig anders op dan in je hal een sleufje frezen en meten dat je de vloerverwarming mist. dan vanaf je voordeur een sleufje graven naar de aansluitplaats, geschikte grondkabel erin.
Je bedoelt dat je de sleuf boven de vloerverwarming freest? Dat heb ik ook bedacht alleen hebben we een gietvloer liggen, dus niet pvc oid wat ik erna weer overheen kan plakken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gwindorian schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:34:
Lijkt mij dat dit de aansluiting van de netbeheerder is, die zullen er niet blij mee zijn als je 'hun' buis zomaar gaat gebruiken voor je eigen dingen.

@Verwijderd wat zit er 'rechts' van je meterkast, is dat de achtertuin of zit daar ook gewoon binnen nog iets?
Als je daar buiten zit zou je meteen bij de meterkast naar buiten kunnen gaan en dan onder de grond door om het huis heen.

Als je daar rechts bijv. een garage hebt zitten zou je ook nog via het plafond van de WC de bocht kunnen maken en dan in de garage naar beneden, is lelijk dus dat wil je niet als daar leefruimte zit. Hoe dan ook zul je een weg naar buiten moeten vinden en dan onder de grond naar de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oon schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:40:
[...]

Lijkt mij dat dit de aansluiting van de netbeheerder is, die zullen er niet blij mee zijn als je 'hun' buis zomaar gaat gebruiken voor je eigen dingen.

@Verwijderd wat zit er 'rechts' van je meterkast, is dat de achtertuin of zit daar ook gewoon binnen nog iets?
Als je daar buiten zit zou je meteen bij de meterkast naar buiten kunnen gaan en dan onder de grond door om het huis heen.

Als je daar rechts bijv. een garage hebt zitten zou je ook nog via het plafond van de WC de bocht kunnen maken en dan in de garage naar beneden, is lelijk dus dat wil je niet als daar leefruimte zit. Hoe dan ook zul je een weg naar buiten moeten vinden en dan onder de grond naar de juiste plek.
Rechts zitten buren dus dat is ook geen uitwijkoptie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b]Gwindorian in "Laadpaal plaatsen zonder loze leiding aanwezig"
Die rode matelbuis is zeker ook gewoon een optie hoor, zeker als er voldoende ruimte is zou ik daarvoor gaan. Of kom je dan al op gemeente grond uit ?
Nee dan kom ik op eigen grond uit, maar dat is dus inderdaad zoals @Oon zegt de aansluiting van de netbeheerder. Dus ik verwacht dat, mocht er ooit iets gebeuren in de toekomst, dat zij daar niet blij mee zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:39:
[...]

Je bedoelt dat je de sleuf boven de vloerverwarming freest? Dat heb ik ook bedacht alleen hebben we een gietvloer liggen, dus niet pvc oid wat ik erna weer overheen kan plakken :'(
Aii, je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt haha !

Ehm heb je ruimte boven het plafond van je toilet ? Dan zou je boven het plafond door kunen steken, en dan door de voorgevel naar buiten, helaas krijg je daar dan wel iets van een lastig en lelijke goot oid, maar dan ben je wel buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
3) via de bovenverdieping

4) langs plafond in WC met verlaagd plafond

M.b.t. 1) mantelbuis is van jou, de bestaande kabel van de netbeheerder. Zowel Exexis als Stedin noemen dit niet in hun voorwaarden. Als de netbeheerder de kabel ooit moet vervangen zullen ze vast verwijdering eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gwindorian schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:43:
[...]

Aii, je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt haha !

Ehm heb je ruimte boven het plafond van je toilet ? Dan zou je boven het plafond door kunen steken, en dan door de voorgevel naar buiten, helaas krijg je daar dan wel iets van een lastig en lelijke goot oid, maar dan ben je wel buiten.
Nee klopt het is geen ideale situatie haha :P

Zou via de grond van het toilet dan niet beter zijn? Dan kan ik vanuit daar onder de grond komen lijkt mij.

Ik zie het voor me dat als ik via het plafond doe, dat ik dan alsnog ergens een buis naar beneden moet plaatsen aan de buitenkant van het huis wat nog lelijker wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gwindorian
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:42:
[...]

Nee dan kom ik op eigen grond uit, maar dat is dus inderdaad zoals @Oon zegt de aansluiting van de netbeheerder. Dus ik verwacht dat, mocht er ooit iets gebeuren in de toekomst, dat zij daar niet blij mee zullen zijn.
Okay, nou ik zie het probleem om die mantelbuis te gebruiken niet zo om eerlijk te zijn. Daar is die buis voor gemaakt ! Als er ruimte genoeg is en jij trekt er een nieuwe kabel bij en je werkt het weer netjes af, en je zorgt dat er weer een nieuwe trekdraad inzit, zou ik niet weten waarom (en vooral wanneer) ze er wat van moeten vinden. Er staan honderduizenden huizen in NL zonder mantelbuis, Daar komt het ook gewoon gegraven naar binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:44:
M.b.t. 1) mantelbuis is van jou, de bestaande kabel van de netbeheerder. Zowel Exexis als Stedin noemen dit niet in hun voorwaarden. Als de netbeheerder de kabel ooit moet vervangen zullen ze vast verwijdering eisen.
Dat kan nog 60 jaar duren en dan trek je de kabel er uit en 5 minuten nadat ze weg zijn trek je hem er weer in.

Een mantelbuis is 'niks' meer dan een handige & gecontroleerde manier voor de netbeheerder om alles netjes te kunnen aansluiten.
Maar de kabel is voldoende afgeschermd om naast andere kabels te lopen, dus ook een kabel van een laadpaal.

@Verwijderd gewoon optie 1, die mantelbuis is bedoeld om kabels makkelijk in je huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:50:
[...]

Dat kan nog 60 jaar duren en dan trek je de kabel er uit en 5 minuten nadat ze weg zijn trek je hem er weer in.

Een mantelbuis is 'niks' meer dan een handige & gecontroleerde manier voor de netbeheerder om alles netjes te kunnen aansluiten.
Maar de kabel is voldoende afgeschermd om naast andere kabels te lopen, dus ook een kabel van een laadpaal.

@Verwijderd gewoon optie 1, die mantelbuis is bedoeld om kabels makkelijk in je huis te krijgen.
Oké dank! Misschien inderdaad toch dan overwegen. Het enige waar ik me dan nog zorgen om maak, is dat er '90 graden' hoeken inzitten. Daarvan had de laadpaal leverancier aangegeven dat dat ook nog een belemmering kon zijn namelijk voor de werking. Al lijkt mij dat een onzin verhaal, want de hoofdstroom van mijn huis legt in principe dezelfde route af natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gwindorian schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:48:
[...]

Okay, nou ik zie het probleem om die mantelbuis te gebruiken niet zo om eerlijk te zijn. Daar is die buis voor gemaakt ! Als er ruimte genoeg is en jij trekt er een nieuwe kabel bij en je werkt het weer netjes af, en je zorgt dat er weer een nieuwe trekdraad inzit, zou ik niet weten waarom (en vooral wanneer) ze er wat van moeten vinden. Er staan honderduizenden huizen in NL zonder mantelbuis, Daar komt het ook gewoon gegraven naar binnen.
Oké dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:54:
Oké dank! Misschien inderdaad toch dan overwegen. Het enige waar ik me dan nog zorgen om maak, is dat er '90 graden' hoeken inzitten.
Gewoon ff een trekveer erin duwen, gaat die er ver genoeg in weet je meteen genoeg. Die 90° bocht heeft een radius van een halve meter oid. Die netbeheerders weten wel wat ze vragen, die gaan zelf niet lopen kloten. ;)

Ik zou misschien wel een busje kabel glijmiddel regelen. Die grondkabels zijn soms nogal stroef en dan weet je alvast dat je er alles aan hebt gedaan om het te laten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Wat zit er boven deze afbeelding nog? Als je eenmaal met je kabel onder je keuken bent kan je vanaf daar naar buiten. Maar ik weet natuurlijk niet of dat netjes kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
TheGhostInc schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:50:
[...]

Een een 'normale' elektriciteitsbuis mogen niet eens twee groepen. Die mantelbuis is dat, maar dan extra groot. Tuurlijk kun je van alles maar of dat ook nog is wat anders.
Maar soms is achteraf soort zeggen beter dan vooraf vragen of het mag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45
Heb je alleen rode mantelbuis, of hebben ze gewoon een standaardset in je meterkast geplaatst? Anders zou je misschien één van de andere kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:48:
Een een 'normale' elektriciteitsbuis mogen niet eens twee groepen. Die mantelbuis is dat, maar dan extra groot.
Dat is dus totaal anders. Een 'normale' elektriciteitsbuis bevat enkelvoudig geïsoleerde draden (VD draad). De buis is de 2de isolatie laag.
Bij 2 groepen in 1 buis mis je de 2de laag.

Een kabel met isolatie, van die grijze kabel, is dubbel geïsoleerd en mag gewoon overal gebruikt worden.

Alleen moet je kijken of de kabel niet te warm kan worden. Maar bij een huisaansluiting zit je zelden op de max van de kabel. Tenzij TS 3x80A heeft en een laadplein maakt op de oprit met meerdere 32A laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Zelf zou ik denk ik het idee uitzoeken van de rode mantelbuis, als het lukt via die weg is dat het mooiste.

Wat ook nog zou kunnen is vanuit je meterkast laag bij de grond tegen de muur naar het toilet boren, en vanuit het toilet proberen om schuin naar buiten te boren zodat je onder het maaiveld uitkomt? Dan zie je die kabelgoot in het toilet de eerste week, en daarna valt hij niet meer op. Denk niet dat je hem achter een plint krijgt, maar misschien een mooi gootje?

Weet niet met welke kabel ze gaan werken, maar wat bij mij gebruikt is, is verre van flexibel dus verwacht daar geen scherpe bochten mee te kunnen maken in het zicht.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Toevallig niet Toevallig mantelbuis van coax of glas ook in de meterkast? Over algemeen zit vloer verwarming pas zo 10 of 15 vanaf de muur gezien. Wel hoop werk om te vrezen.

Je kan ook nog via het toilet werken. Gat door de muur boren en kabelgootje. Daarna daar naar buiten boren.

Persoonlijk mantelbuis pakken maar zou niet de buis nemen voor stroom.

[ Voor 18% gewijzigd door dewiss1993 op 01-12-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:39

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Maak eens een foto van de vloer van je meterkast...

Als het een beetje recente bouw is (en dat doet de rode mantelbuis vermoeden) heb je waarschijnlijk ook gewoon een grijze en groene mantelbuis (en een gele voor je gas)

Kan prima in de rode erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:49:
Heb je alleen rode mantelbuis, of hebben ze gewoon een standaardset in je meterkast geplaatst? Anders zou je misschien één van de andere kunnen gebruiken?
Helaas zijn die ook al in gebruik of niet meegeleverd. Maar toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deWit schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:24:
Maak eens een foto van de vloer van je meterkast...

Als het een beetje recente bouw is (en dat doet de rode mantelbuis vermoeden) heb je waarschijnlijk ook gewoon een grijze en groene mantelbuis (en een gele voor je gas)

Kan prima in de rode erbij.
Nope die zitten er allemaal niet bij of zijn al in gebruik helaas…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:39

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

In gebruik hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er niets bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

BCC

Inderdaad eerst even ven de boden van de meterkast bekijken en dan buiten voorzichtig graven.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34
Weet je welk type vloer je hebt is dat een gestorte betonvloer of heb je een prefabvloer met mogelijk holle kanalen? Dan kun je misschien door een van de kanalen je kabels naar een betere plek doorvoeren?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bo0bz schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:09:
Weet je welk type vloer je hebt is dat een gestorte betonvloer of heb je een prefabvloer met mogelijk holle kanalen? Dan kun je misschien door een van de kanalen je kabels naar een betere plek doorvoeren?
Wij hebben er een gietvloer overheen liggen dus daar kunnen we niet zomaar in frezen helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 20:09
Heb je al glasvezel in de meterkast? Kan de oude PTT kabel niet uit de mantelbuis worden getrokken en daar de voeding van de laadpaal doorheen worden gehaald? Zal je waarschijnlijk wel zelf moeten doen :)

Of msschien zit er nog een loze leiding in de keuken, waar je de voeding van de laadpaal doorheen kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:48:
[...]

Wij hebben er een gietvloer overheen liggen dus daar kunnen we niet zomaar in frezen helaas
Toch niet in je meterkast? Als je daar door een kanaal heen kan kom je al een heel eind.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 20:09
MIsschien zit er tegen de buitengevel ergens in de woonkamer nog een loze telefoon/coax/internet aansluitpunt, misschien kan je die opofferen voor de voeding van de laadpaal en vanaf dat punt naar buiten gaan met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
Ik zou beginnen met welke kabeldikte je van punt A naar punt B wil krijgen. Hoe dikker hoe stugger. Bij mij werd een laadpaal van alfen geleverd die maximaal een vermogen van 22kwh kan leveren. Bij mij hoefde hij maar 11 kwh te leveren. De installatiepartner (BAM) stelde de regel; omdat de paal dus maximaal 22kwh kan leveren moet de kabel dat ook aankunnen. Zo'n kabel trek je niet heel eenvoudig door een mantelbuis met relatief scherpe bochten. Zij stelde ook de regel dat wanneer de kabel buiten gelegd moest worden, deze in een mantelbuis moet. Leuke regel van ze, maar als je zo'n kabel in een mantelbuis legt onder bestrating zal de mantel buis na enige tijd platgedrukt worden waardoor je stoep verzakt (zo vertelde de installateur). Bij mij mocht de kabel door de kruipruimte maar dat zorgde weer voor heel ander gezeik met de installatiepartner.... Boven genoemde regels worden niet gemeld aan de eindklant, dat hoor je pas via de installateur als hij op de stoep staat.
Kortom check goed welke materialen gebruikt worden en welke "regels" men stelt.

[ Voor 3% gewijzigd door HopNotch op 03-12-2024 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:28
HopNotch schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:31:
Imaar als je zo'n kabel in een mantelbuis legt onder bestrating zal de mantel buis na enige tijd platgedrukt worden waardoor je stoep verzakt (zo vertelde de installateur). Bij mij mocht de kabel door de kruipruimte maar dat zorgde weer voor heel ander gezeik met de installatiepartner.... Boven genoemde regels worden niet gemeld aan de eindklant, dat hoor je pas via de installateur als hij op de stoep staat.
Ten eerste mogen grondkabels gewoon in de grond gelegd worden, daar zijn het grondkabels voor.
Daarbij zijn mantelbuizen er juist voor om in de grond te leggen. Bij het aanleggen van glasvezel deden we voor elke garage langs een mantelbuis om de grond zo snel mogelijk weer te kunnen sluiten. Daar rijden dagelijks tientallen auto's overheen en zijn we nog nooit terug geweest om een verzakking te herstellen. Dan kan het echt wel prima in een voortuin of onder een oprit. Tenzij je met er elke dag met een tientonner overheen gaat rijden kan dat echt geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
jongetje schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:37:
[...]

Ten eerste mogen grondkabels gewoon in de grond gelegd worden, daar zijn het grondkabels voor.
Daarbij zijn mantelbuizen er juist voor om in de grond te leggen. Bij het aanleggen van glasvezel deden we voor elke garage langs een mantelbuis om de grond zo snel mogelijk weer te kunnen sluiten. Daar rijden dagelijks tientallen auto's overheen en zijn we nog nooit terug geweest om een verzakking te herstellen. Dan kan het echt wel prima in een voortuin of onder een oprit. Tenzij je met er elke dag met een tientonner overheen gaat rijden kan dat echt geen kwaad.
Dat was ook mijn opmerking, maar daar dacht de installatiepartner dus anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dan kun je beter zelf de kabel leggen en huur je alleen iemand in om het aan te sluiten, meteen een pak goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HopNotch schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:31:
Ik zou beginnen met welke kabeldikte je van punt A naar punt B wil krijgen. Hoe dikker hoe stugger. Bij mij werd een laadpaal van alfen geleverd die maximaal een vermogen van 22kwh kan leveren. Bij mij hoefde hij maar 11 kwh te leveren. De installatiepartner (BAM) stelde de regel; omdat de paal dus maximaal 22kwh kan leveren moet de kabel dat ook aankunnen. Zo'n kabel trek je niet heel eenvoudig door een mantelbuis met relatief scherpe bochten. Zij stelde ook de regel dat wanneer de kabel buiten gelegd moest worden, deze in een mantelbuis moet. Leuke regel van ze, maar als je zo'n kabel in een mantelbuis legt onder bestrating zal de mantel buis na enige tijd platgedrukt worden waardoor je stoep verzakt (zo vertelde de installateur). Bij mij mocht de kabel door de kruipruimte maar dat zorgde weer voor heel ander gezeik met de installatiepartner.... Boven genoemde regels worden niet gemeld aan de eindklant, dat hoor je pas via de installateur als hij op de stoep staat.
Kortom check goed welke materialen gebruikt worden en welke "regels" men stelt.
De installateur gaf aan een 6-kwadraat kabel, wat op een normale YMVK-AS grondkabel lijkt. Hij kwam inderdaad met hetzelfde verhaal als jjij hier schetst, maar als ik het bij anderen om mij heen vraag zegt iedereen dat een tweede kabel door die mantelbuis makkelijk moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jongetje schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:42:
Dan kun je beter zelf de kabel leggen en huur je alleen iemand in om het aan te sluiten, meteen een pak goedkoper.
Moet via werkgever helaas... Dus ik ga denk ik zelf de kabel toevoegen aan de mantelbuis, en dan mogen zij het gewoon aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:14
Ik zat met hetzelfde mijn meterkast was ook niet gesitueerd aan mijn voorgevel ik heb gewoon een mantelbuis gepakt van de Ziggo die gebruik ik toch niet dus Ziggo kabel zit er nog wel in 4 mm kwadraat 5 aderig meer dan genoeg dit vol staat om drie keer 32 ampère te kunnen handelen dit hoeft geen as kabel te zijn ook allemaal onnodig zes kwadraat zie ik het net sowieso niet van in maar dit is gewoon allemaal een marge verhaaltje natuurlijk lekker veel volume verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:24:
Ik zou graag een laadpaal (3-fasen) willen plaatsen op de groen omcirkelde plek, maar loop vast op de mogelijkheden. Belangrijk om te weten is dat ik vloerverwarming in de gang en wc heb, dus daar niet zomaar kan boren. Het is een 2-onder-1 kap dus rechts van de tekening heb ik buren. Ik heb geen kruipruimte. Op de plek waar de laadpaal komt zit géén loze leiding in de buurt.

[Afbeelding]

De opties die ik tot nu toe heb bedacht zijn:

1) Via de rode mantelbuis waar mijn stroom naar binnen komt (zie rode cirkels) een extra kabel trekken. Echter begreep ik al dat dit niet wenselijk of zelfs legaal is? De partij die de laadpaal gaat plaatsen gaf ook meteen aan dat ik dan zelf de voorbereiding daarvoor moet treffen aangezien zij daar geen verantwoordelijkheid voor willen nemen.

2) Met zichtwerk via de wc langs de grond waarbij ik het dan hopelijk enigszins mooi kan wegwerken (al zou ik niet weten hoe).

Ik vraag me dus vooral af in hoeverre #1 een optie is, want ik neem liever geen risico's met dit soort zaken. Of heeft iemand nog andere creatieve ideeën?
Je hebt toch meerdere invoerbochten in je meterkast. Ik zou dan een kabel bij het ziggo of kpn trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21
Niet alle reacties gelezen, maar wat ik zou doen; grondkabel en de bestaande mantelbuis gebruiken. Kabels zijn dubbel geïsoleerd en mag gewoon erbij in de mantelbuis.

Trekdraad in de mantelbuis laten is niet nodig, want waarschijnlijk is die kort en slechts 1 bocht. Dan kan je altijd een trekveer gebruiken mocht dat überhaupt nodig zijn, want je kan een stugge kabel er gewoon in duwen.

Dus dan heb je alleen een schep nodig :P

[ Voor 44% gewijzigd door MWDKing op 07-12-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hou er rekening mee dat een 5x6mm2 YMVK een stugge jongen is die je niet zomaar even ergens doorheen trekt…gevalletje klinkt leuk in theorie maar in de praktijk is dat echt heel zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MWDKing schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:24:
Niet alle reacties gelezen, maar wat ik zou doen; grondkabel en de bestaande mantelbuis gebruiken. Kabels zijn dubbel geïsoleerd en mag gewoon erbij in de mantelbuis.

Trekdraad in de mantelbuis laten is niet nodig, want waarschijnlijk is die kort en slechts 1 bocht. Dan kan je altijd een trekveer gebruiken mocht dat überhaupt nodig zijn, want je kan een stugge kabel er gewoon in duwen.

Dus dan heb je alleen een schep nodig :P
Ik twijfel nu ook om niet gewoon de ziggo aansluiting te knippen en die buis te gebruiken voor de laadpaal. Wij hebben geen tv abonnement en ook geen behoefte aan, en als we dat afnemen zal het IPTV worden. Moet ik alsnog graven inderdaad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:29:
[...]

Ik twijfel nu ook om niet gewoon de ziggo aansluiting te knippen en die buis te gebruiken voor de laadpaal. Wij hebben geen tv abonnement en ook geen behoefte aan, en als we dat afnemen zal het IPTV worden. Moet ik alsnog graven inderdaad :P
De aansluiting en dus de kabel is nog steeds van Ziggo, ook al maak jij er geen gebruik van. Kapot knippen zou ik dus even met hun overleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Navi schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:26:
Hou er rekening mee dat een 5x6mm2 YMVK een stugge jongen is die je niet zomaar even ergens doorheen trekt…gevalletje klinkt leuk in theorie maar in de praktijk is dat echt heel zwaar.
Ik ben er nu mee bezig, 50m naar de carport en dan nog 70 meter naar de schuur. Eens maar nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:29:
[...]

Nooit doen, je weet nooit hoe het loopt, misschien wil je hem wel ooit gebruiken of een volgende bewoner etc. Kun je weer honderden/duizenden betalen om het te laten fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Dan kun je beter Ziggo terug trekken en op een rolletje bij de mantelbuis leggen. Kan iemand altijd weer terug mocht dat nodig zijn.

Mijn Ziggo kabel heb ik hier thuis in de kruipruimte liggen omdat ik die buis heb gebruikt voor een utp kabel.

[ Voor 30% gewijzigd door jongetje op 07-12-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
Lijkt me allemaal erg overdreven hier. Bij een normale mantelbuis in een modern huis met zo'n standaard set is er voldoende ruimte om een dikke kabel te trekken naast de Ziggo kabel. Je zal zeker niet de eerste zijn dit dit doet.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:55
Volgens mij hebben al 2 mensen hier gevraagd hoe het met de eerste verdieping zit?

Als daar wel een leiding zit ben je natuurlijk ook zo klaar..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Devian schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:24:
Volgens mij hebben al 2 mensen hier gevraagd hoe het met de eerste verdieping zit?

Als daar wel een leiding zit ben je natuurlijk ook zo klaar..
Ja excuses, die zit er niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tupolev schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:05:
Lijkt me allemaal erg overdreven hier. Bij een normale mantelbuis in een modern huis met zo'n standaard set is er voldoende ruimte om een dikke kabel te trekken naast de Ziggo kabel. Je zal zeker niet de eerste zijn dit dit doet.
Dit is inderdaad de mantelbuis, dus ik ga voor deze optie. Vind het alleen vreemd dat de installateur daar echt zo’n punt van maakte.

Dank iedereen voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jIYaaMW0hpeEil8mSHkzaN1Xb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQtOfjHqxQZAwMp6Jvt6CsNT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:45:
[...]

Dit is inderdaad de mantelbuis, dus ik ga voor deze optie. Vind het alleen vreemd dat de installateur daar echt zo’n punt van maakte.
Snap wel dat die installateur niet andermans kabel terug gaat trekken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:20

mjl

Ugh

Navi schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:26:
Klopt, maar 6mm2 lijkt me redelijk overdreven. 4mm2 kan prima 3 fase 16A over deze afstand (<30m?) zonder warmte problemen, of je moet denken dat je ooit 32A ergens door gaat jagen. Let goed op dat je YVMK-AS gebruikt en geen XVMK-as. Die laatste kan minder hebben en mag je niet met iets anders in een buis stoppen is mij eens verteld.

Voor het berekenen van je kabel dikte:
https://acdesigner.app/kabel

Zodra je gaat rekken door die buis: eerst een trekveer er door, and de kabel er aan vastmaken, zorg dat er geen scherpe randjes of aders in de bestaande kabel kan prikken. Zowel voeren als trekken. Om je kabel lengte die je gaat trekken te minimaliseren zou ik van buiten naar binnen trekken met de stroomkabel :)

[ Voor 24% gewijzigd door mjl op 08-12-2024 00:59 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Pas wel op als je de kabel aan de buitenkant gaat opgraven. Je zit precies bij alles wat je huis in en uit gaat. Voorzichtig graven. Je steekt zo wat kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
Goedemorgen is het niet mogelijk als je toevallig de coaxkabel van Ziggo niet nodig hebt deze terug te trekken met een stevig touw eraan daarna de vijf keer 6 mm kwadraat As samen met de coaxkabel en flink wat glijmiddel weer terug in de mantelbuis te trekken en de coaxkabel weer terug aan te sluiten ik vind de laadpaal meneer wel erg over de top qua aderoppervlakte maar misschien ligt dit aan mij misschien is het in de toekomst mogelijk om 60 kilowatt DC thuis te laden voor je auto en dan komt die ader oppervlakte van 6 kwadraat misschien wel tot zijn recht persoonlijk kan ik het thuis goed af met vijf keer 2,5 voor 11 kilowatt stekkeren afstand tot de meterkast en paal is bij mij minder dan 10 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edje44magnum schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:39:
Goedemorgen is het niet mogelijk als je toevallig de coaxkabel van Ziggo niet nodig hebt deze terug te trekken met een stevig touw eraan daarna de vijf keer 6 mm kwadraat As samen met de coaxkabel en flink wat glijmiddel weer terug in de mantelbuis te trekken en de coaxkabel weer terug aan te sluiten ik vind de laadpaal meneer wel erg over de top qua aderoppervlakte maar misschien ligt dit aan mij misschien is het in de toekomst mogelijk om 60 kilowatt DC thuis te laden voor je auto en dan komt die ader oppervlakte van 6 kwadraat misschien wel tot zijn recht persoonlijk kan ik het thuis goed af met vijf keer 2,5 voor 11 kilowatt stekkeren afstand tot de meterkast en paal is bij mij minder dan 10 meter
Ik ga dit ook inderdaad proberen, al hebben beiden kabels van ziggo en KPN een aparte buis erom heen zitten wat het lastig maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMM6efXP6lYdTu8i-8UsAq8I9LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okLdejcsvC9rDy4HjpK4Ugay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
Misschien toch eens de informeren bij de installateur want het is een beetje raar dat je de voedingskabel van het laadpunt dezelfde aarde oppervlakte heeft als de voeding van heel uw huis ik vind 6 kwadraat nogal een enorme overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edje44magnum schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:49:
Misschien toch eens de informeren bij de installateur want het is een beetje raar dat je de voedingskabel van het laadpunt dezelfde aarde oppervlakte heeft als de voeding van heel uw huis ik vind 6 kwadraat nogal een enorme overkill
Niet omdat het ook 3-fasen is wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
juist bij 3 fasen verdeel je (bij gelijk vermogen) de last over meer aders, dus minder dik is noodzakelijk.

als je een 3x25A aansluiting hebt, is 4mm2 ruim voldoende, zoals ook al eerder is aangegeven 6mm2 is zwaar overkill. 4mm2 is geschikt voor 25A (over niet al te grote <25m afstanden), een laadcapaciteit van 17Kw

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 08-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:55:
Ik ga dit ook inderdaad proberen, al hebben beiden kabels van ziggo en KPN een aparte buis erom heen zitten wat het lastig maakt:

[Afbeelding]
Misschien denk ik te simpel, maar waarom gebruik je die lege mantelbuis in de hoek niet?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
De consequenties kunnen best groot zijn als hij hier aan mee werkt. De mantelbuizen van elektra, water, gas, telefoon, tv, glasvezel, etc, die je meterkast verlaten vallen onder de verantwoordelijkheid van de desbetreffende beheerder. (Stedin, Liander, Enexis, KPN, Ziggo, etc)

De netbeheerder staat niet dat er andere kabels dan de aanvoer van je elektra door "hun" mantelbuis gaat. Mocht een installateur hier aan meewerken kan dat ten koste gaan van zijn zegelrecht en eventuele lucratieve opdrachten in de toekomst.
Daarnaast kan hij ook nog eens (persoonlijk) aansprakelijk worden gesteld als er schade ontstaat door deze constructie.

Dus ik snap die installateur wel :)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FredvZ schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:01:
[...]

Misschien denk ik te simpel, maar waarom gebruik je die lege mantelbuis in de hoek niet?
Dat is de dop van een mantelbuis, is dus gezichtsbedrog haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:50
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij is het zelfs zo dat wanneer er een kabel van de nuts aansluiting door een mantelbuis ligt, de buis op dat moment ook eigendom wordt van de netbeheerder. Een beetje installateur gaat daar natuurlijk niet aan meewerken.

Als die kabel een keer vervangen moet worden om wat voor reden dan ook dan kan dit wel eens gezeur opleveren.
Pagina: 1