Mag een website tijdens het bestel proces de prijs aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ik heb gisteren online vliegtickets gekocht. Geen goedkope aankoop want het is de "een keer in ons leven" reis en ik wil luxe dus business class.

Bij booking, betalen gaat om een of andere reden mis, dan kun je niet een 2e poging wagen maar moet je opnieuw uitzoeken en bestellen. In dit proces schiet de prijs in een keer 1000 euro omhoog.

Andere site gevonden via skyscanner, travelfrom.nl. Tickets gekozen, gegevens in gevuld en op het betaal scherm is het opeens 2000 euro duurder!

Los van dat dit enorm overkomt als een rotstreek... mag dit eigenlijk wel?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:59

JRR

Het kan zijn dat de tickets in de goedkopere fare buckets op zijn en je in een duurdere fare bucket valt. Zelfs tijdens het boeken.

Heb je al gekeken wat je moet betalen als je rechtstreeks bij de airline boekt?

Het komt geregeld voor dat prijzen die je via die vergelijkingssites te zien krijgt niet kloppen.

Boek trouwens lekker bij de airline zelf in plaats van bij een schimmige reseller. In het geval van vertraging, annulering, schema wijziging kun je dan gelijk bij de airline aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Mja... IANAL enzo, dus weet niet wat je aan mijn schrijfsels gaat hebben, maar:
het lijkt mij dat zodra je op het stukje 'betalen' komt, er een koopovereenkomst is: zij bieden tickets aan, jij bent het eens met de prijs, dus vraag/aanbod, overeenkomst enzo. Dus als betalen mis gaat is de overeenkomst er nog wel, enkel ben je jouw deel (nog!) niet nagekomen. Dus op zich zou je nogmaals moeten betalen.

Maar dat is denk ik de theoretische kant - want in de praktijk heb je waarschijnlijk niets zwart-op-wit, geen bevestiging van overeenkomst, dus daar je gelijk halen gaat niet lukken.

Dat ze daarna een willekeurig hogere prijs laten zien als je op verschillende manieren naar tickets gaat zoeken... wellicht een algoritme wat ziet dat er meer vraag is (jij, die op verschillende manieren tickets zoekt) en dus meer gaat vragen voor de tickets. Denk niet dat je daar veel aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Als het antwoord nou "nee" blijkt te zijn, want ga je dan doen? Het zijn gewoon allemaal boeven, en ze hebben een veel langere adem dan jij als je er iets mee gaat doen. Helaas.

Mijn tip: rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken. Zeker als je business of first boekt.

Overigens kan het ook zijn dat de prijs door gekozen opties of belastingen wijzigt.

[ Voor 13% gewijzigd door BFmango op 01-12-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

vanaalten schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:37:
Mja... IANAL enzo, dus weet niet wat je aan mijn schrijfsels gaat hebben, maar:
het lijkt mij dat zodra je op het stukje 'betalen' komt, er een koopovereenkomst is: zij bieden tickets aan, jij bent het eens met de prijs, dus vraag/aanbod, overeenkomst enzo. Dus als betalen mis gaat is de overeenkomst er nog wel, enkel ben je jouw deel (nog!) niet nagekomen. Dus op zich zou je nogmaals moeten betalen.
Pas als je op 'boek en betaal' klikt, ga je een overeenkomst aan. Wat niet mag, is de prijs aanpassen nadat een consument boekt, zonder de consument de optie te geven om de overeenkomst te ontbinden (zwarte lijst).

Het is de vraag of je bij een consument de prijs mag aanpassen tussen het moment van zoeken en het moment van accepteren van de overeenkomst, als de consument niet onredelijk lang wacht. Dat kan een oneerlijke handelspraktijk zijn. Bij een 'uitnodiging tot aankoop' (waaronder ook de aankoop van diensten zoals een ticket of bemiddeling bij aankoop van een ticket), moet de prijs worden vermeld (art. 6:193e BW). Het is misleidend om producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden zonder dat de handelaar aangeeft dat er een gegrond vermoeden bestaat dat hij deze producten of gelijkwaardige producten niet tegen die prijs kan leveren of door een andere handelaar kan doen leveren gedurende een periode en in hoeveelheden die, rekening houdend met het product, de omvang van de voor het product gevoerde reclame en de aangeboden prijs, redelijk zijn (art. 6:193g BW).
BFmango schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:38:
Als het antwoord nou "nee" blijkt te zijn, want ga je dan doen? Het zijn gewoon allemaal boeven, en ze hebben een veel langere adem dan jij als je er iets mee gaat doen. Helaas.
Als een bedrijf onrechtmatig handelt, kun je naar de rechter. Een hele lange adem heb je daarbij niet nodig.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
BFmango schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:38:
Wat ik ga doen is iets. Ik loop nu rond met het gevoel dat ik belazerd ben.
Mijn tip: rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken. Zeker als je business of first boekt.
maw het zijn nou eenmaal boeven.
Overigens kan het ook zijn dat de prijs door gekozen opties of belastingen wijzigt.
Precies wat die boefjes ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
fopjurist schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:16:
[...]

Het is de vraag of je bij een consument de prijs mag aanpassen tussen het moment van zoeken en het moment van accepteren van de overeenkomst, als de consument niet onredelijk lang wacht. Dat kan een oneerlijke handelspraktijk zijn. Bij een 'uitnodiging tot aankoop' (waaronder ook de aankoop van diensten zoals een ticket of bemiddeling bij aankoop van een ticket), moet de prijs worden vermeld (art. 6:193e BW). Het is misleidend om producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden zonder dat de handelaar aangeeft dat er een gegrond vermoeden bestaat dat hij deze producten of gelijkwaardige producten niet tegen die prijs kan leveren of door een andere handelaar kan doen leveren gedurende een periode en in hoeveelheden die, rekening houdend met het product, de omvang van de voor het product gevoerde reclame en de aangeboden prijs, redelijk zijn (art. 6:193g BW).

[...]

Als een bedrijf onrechtmatig handelt, kun je naar de rechter. Een hele lange adem heb je daarbij niet nodig.
Interessant. Dat idee had ik dus ook maar jij hebt er een artikel bij. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Wijnands schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:25:
[...]

maw het zijn nou eenmaal boeven.
De tip om rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te boeken is zodat er geen tussenpersoon is wanneer je de vlucht wilt/moet aanpassen of annuleren. Een extra schakel is irritant, en daar komt bij dat er vaak extra kosten aan zijn verbonden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wijnands schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:18:
Ik heb gisteren online vliegtickets gekocht. Geen goedkope aankoop want het is de "een keer in ons leven" reis en ik wil luxe dus business class.

Bij booking, betalen gaat om een of andere reden mis, dan kun je niet een 2e poging wagen maar moet je opnieuw uitzoeken en bestellen. In dit proces schiet de prijs in een keer 1000 euro omhoog.

Andere site gevonden via skyscanner, travelfrom.nl. Tickets gekozen, gegevens in gevuld en op het betaal scherm is het opeens 2000 euro duurder!

Los van dat dit enorm overkomt als een rotstreek... mag dit eigenlijk wel?
Volgens mij kijk je bij dat soort partijen naar naar een opgeslagen prijs, pas als je boekt vragen ze de actuele prijs op bij de airline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
Vaak kijkt dit systeem ook hoe populair bepaalde tickets zijn.
Heb je al eens geprobeerd om dezelfde tickets in een andere browser of incognito tabblad te zoeken?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:02

m-vw

Dus?

MaD_co schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:55:
Vaak kijkt dit systeem ook hoe populair bepaalde tickets zijn.
Heb je al eens geprobeerd om dezelfde tickets in een andere browser of incognito tabblad te zoeken?
Of met een vpn vanuit verweggistan. Schijnt ook te werken.
Pagina: 1