Computer start soms niet op voeding/mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyvanox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 21:38
Beste medetweakers

Mijn vraag
Soms start mijn computer niet op alsof de powerbutton geen signaal doorgeeft.
Er gaat niets aan zoals de ventilators die niet beginnen spinnen led's die overal aangaan , niets..enkel het lan lampje op de achterkant van de mobo brand..
De ene dag start hij perfect op met de powerbutton de andere dag moet ik de stroomkabel 1 of meerdere keren uittrekken en insteken aan de voeding.meestal maar 1 keer maar soms al gebeurd dat ik 5minuten aan een stuk dat moet doen.
Dat kan waarschijnlijk ook niet goed zijn voor de onderdelen. De pc heeft zo'n 3 jaar normaal geboot.
Eenmaal opgestart werkt alles perfect voor uren aan een stuk kan ik dan gamen.
Kan iemand mij hierbij helpen om uit te sluiten aan wat het nu precies ligt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-be quiet! Dark Power 12 850W
-Msi z690 edge wifi ddr4
-12700k met Arctic liquid freezer ii 240mm
-G.Skill Trident Z F4-3200C14Q 2x16gb
-NVME 980pro 2tb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Ik heb de powerbutton al vervangen met de resetbutton omdat ik dacht dat deze kapot is maar dat is het niet.

-Voor de zekerheid had ik al in bios power on boot aangestoken.
Dat werkte lijk niet echt totdat ik ontdekte als ik stroomkabel met de i/o knop op aan uittrok en instak het ineens boot.

- kabels losgemaakt van mobo en terug ingestoken

-bios upgedate

-cmos batterij vervangen

- al eens gegoogled naar gelijkaardige problemen en kwam op de volgende zoekresultaten uit maar van de pro versie:
https://www.techpowerup.c...sing-power-button.236818/
https://forums.overclocke...ro-p10-850w-psu.18533432/

-Intussen heb ik ook al video's gemaakt van dit probleem
*powerbutton start YouTube: Computer start met powerbutton
*eenmalig kabel insteken YouTube: eenmalig kabel insteken
*meerdere keren kabel insteken YouTube: Meedere keren kabel insteken 4min

[ Voor 3% gewijzigd door Kyvanox op 01-12-2024 16:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

En over welke onderdelen hebben we het dan? :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyvanox
sapphire schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:15:
En over welke onderdelen hebben we het dan? :)
mijn excuses ik had enkel mijn mobo en psu in de post geplaatst mits ik dacht dat dit genoeg info was.
Hierbij de hardware van mijn pc
-be quiet! Dark Power 12 850W
-Msi z690 edge wifi ddr4
-12700k met Arctic liquid freezer ii 240mm
-G.Skill Trident Z F4-3200C14Q 2x16gb
-NVME 980pro 2tb

tenzij je bedoel dat ik vermeld dat meerdere keren die kabel in en uit trekken niet goed kan zijn voor mijn onderdelen ' alle elekronische componenten" van de computer zeker da voeding als er continue stroom op en af gaat

[ Voor 19% gewijzigd door Kyvanox op 01-12-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Kun je van iemand een andere voeding lenen on te testen?

Wat je ook kunt proberen is de voeding te starten via jump start: https://www.silverstonete...U/PSU-Paper%20Clip-EN.pdf. De voeding is dan niet aangesloten. Je kunt dan de invloed van moederbord etc uitsluiten.

Probeer de voeding meermaals op te starten via de jump start procedure en kijk of hij altijd wil opstarten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyvanox
ik heb vandaag de voeding eens onder handen genomen. eerst met de jump start.
Eerst ging dit heeltijd dus heb ik zo'n psu tester eens aangehangen die gaf niets aan.
Na meermaals i/o van de voeding te doen start hij wel en dan niet.
Dan nog eens de jump start gedaan en ook gemerkt dat het sporadisch niet reageert.
Nu heb ik er een oude voeding ingeplooit en start perfect elke keer op.
Dus de voeding is ergens defect om te starten.
Ik zal de 10 jaar garantie van bequiet aanspreken.
Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
offtopic:
Kleine anekdote. Mijn eerste PC heb ik samen met een vriend gebouwd voor niet teveel geld. De voeding die bij de kast kwam heb ik drie keer achter elkaar vervangen omdat deze steeds niet of slecht wilde starten.

Uiteindelijk had ik een werkend exemplaar en meer dan 5 jaar later trad het probleem weer op. Met de moed der wanhoop en met een beetje nieuwsgierigheid de voeding opengeschroefd en ook de soldeerververbindingen beken. Er zaten vijf slechte soldeerverbindingen in waarvan er twee de fabriek niet hadden mogen verlaten. De soldeerbout gepakt en de soldeerverbindingen hersteld en de voeding heeft nog meerdere jaren zonder hikken gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb dit probleem ook eens gehad met een computer, bij mij was het de voeding die dit gedrag veroorzaakte. De computer werkte volledig stabiel zonder problemen, maar na het uitschakelen duurde het soms vele minuten voor hij weer wilde starten.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
@Kyvanox Haal je dagelijks de stroom van de voeding door de uit te schakelen met de schakelaar achterop de voeding of met de schakelaar van een stekkerblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyvanox
Uszka schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:44:
@Kyvanox Haal je dagelijks de stroom van de voeding door de uit te schakelen met de schakelaar achterop de voeding of met de schakelaar van een stekkerblok?
Als de computer echt niet wou opstarten via de gewone powerknop.
had de i/o knop van de voeding zelfs geen nut.
Met dat het niet op een stekkerblok zat haalde ik meermaals de stroomkabel uit en er terug in terwijl de schakelaar van voeding aanstaat.
Bij geluk gaat de computer bij de eerste poging aan bij ongeluk kon het zelfs 5 min van constant uit en insteken duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Kyvanox schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:16:
[...]

Als de computer echt niet wou opstarten via de gewone powerknop.
had de i/o knop van de voeding zelfs geen nut.
Met dat het niet op een stekkerblok zat haalde ik meermaals de stroomkabel uit en er terug in terwijl de schakelaar van voeding aanstaat.
Bij geluk gaat de computer bij de eerste poging aan bij ongeluk kon het zelfs 5 min van constant uit en insteken duren..
Dat bedoel ik niet. Voordat de problemen begonnen, had je toen de gewoonte om na gebruik de PC helemaal van de stroom af te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyvanox
Uszka schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:26:
[...]

Dat bedoel ik niet. Voordat de problemen begonnen, had je toen de gewoonte om na gebruik de PC helemaal van de stroom af te schakelen?
nee helemaal niet, enkel op de gewone manier sluit ik via windows af 'geen slaapstand'.
En dan booten via de powerknop van de case.
Zonder ergens stroom af te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kyvanox
Na de voeding op te sturen naar bequiet met garantie.
Heb ik na lange tijd bericht gekregen dat ze de fout hebben gevonden en mij een nieuwe voeding zullen opsturen.
Dus bij deze lag het aan een defecte voeding
Pagina: 1