HexOS Black Friday

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-07 08:15
Beste allemaal,

Ik ben al even bezig met het verzamelen van onderdelen voor een zelfbouw NAS. Dat is nog niet klaar, maar t/m 2 december kun je dus voor 99 dollar een lifetime license kopen voor HexOS.

Voor zover ik de LTT video ( https://youtu.be/kiXSswB45kY?si=5gkm_yo7y5z2bivN ) begrijp is dit OS meer een soort van skin/UI voor Truenas die gerixht is op gebruiksgemak. Dummie als ik mezelf reken, lijkt mij dit voor mij aardig geschikt.

Doel is voornamelijk backup van documenten, foto's, video's en Linux ISO's. Later eventueel een VM voor het al of niet lokaal hosten van oude games (UT'99) voor potjes met vrienden (geen idee of zoiets überhaupt kan op die manier, maar lijkt me leuk) en/of andere spielerij.

Ik zit er dan ook aan te denken om 3 licenties te kopen. 1 voor mezelf voor nu/binnenkort en 2 voor NAS'en die ik elders wil hebben op termijn.

Hoe kijken jullie tegen HexOS aan t.o.v. Truenas? Is het de 297 dollar waard om alvast de licenties in huis te hebben?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou eerst eens even onafhankelijke reviews zoeken, aangezien dit voor LTT een investering is, en hij dus alleen maar positief gaat zijn. Het klinkt erg duur.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:32
Ik had nog nooit van Hexos gehoord dus maar even gekeken. De software is nog in beta. Je hebt er geen ervaring mee en je weet dus ook niet of het jou bevalt. Het lijkt me verstandig om niet meteen 300 dollar uit te geven aan licenties zonder ervaring met het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
Nu 99 dollar per licentie. Straks 299 dollar. Dus nu is het nog relatief goedkoop. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Megasyb op 01-12-2024 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:46
Nu een licentie kopen is als een pre-order. Het kan nog jaren duren voordat dit daadwerkelijk het niveau synology is, inclusief mogelijke brekende updates.

Als je het idee mooi vindt, zeker kopen! Het motiveert de ontwikkelaars.

Ze noemen dit bij kickstarters wel eens “early bird”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
upje schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:46:
De software is nog in beta. Je hebt er geen ervaring mee en je weet dus ook niet of het jou bevalt.
Klopt, maar ik heb in het geheel 0 ervaring met NAS software, vandaar de vraag. Truenas draait eronder en je kunt schakelen tussen interfaces, maar Truenas lijkt mij best ingewikkeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThijssjihT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik heb een beetje met truenas gespeeld, en ik vind het erg moeilijk. Als ik de tijd zou hebben zou ik er lekker mee doorspelen, maar met een gezin, werk, andere hobbies, sociale verplichtingen… Ik kan de tijdsinvestering niet verantwoorden. Ik heb een licentie gekocht. Het klinkt precies als iets dat ik nodig heb.
Ik heb wel vertrouwen dat Linus een eerlijke review geeft van de software. Natuurlijk is 250.000 een flinke investering, maar zijn investering in zijn bedrijf en geloofwaardigheid is groter, en dat weet hij zelf ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Ik ben dezelfde keuze aan het overwegen. Ik begrijp alleen nog niet helemaal wanneer je deze software zou gebruiken. Gebruik je true nas (of dus hex OS) bij alle nas die je koopt? Ook bijvoorbeeld bij synology of ubiquiti devices? Of is dit alleen interessant als je zelf een nas wil maken vanuit een "gewone" computer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:52
Hexos is bedoeld op zelfbouw. Dus niet op synology of qnap. Die zorgen voor hun eigen os en dat is imo veel gelikter en makkelijker.

Als je truenas en vergelijkbaren te moeilijk vind dan zou ik eerder synology of qnap overwegen. Wel zelfbouw willen maar verwachten dat het snel en makkelijk werkt zonder ervaring gaat niet samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qupie1
  • Laatst online: 16-07 13:39
Een aantal uur research later lijkt zelfbouw me best leuk om te proberen.

Nas killer 6.0 al door gespit, en ik zag dat er ook al redelijk "kant en klare" oude PCs zijn zoals de Dell Poweredge T110 die ik zou kunnen proberen.

het feit dat de Synology etc volledig afhankelijk zijn van het bedrijf om de software te onderhouden vind ik geen fijn idee voor een NAS.

Ik denk dat ik HEXOS ga aanschaffen en dan maak ik alter wel een eigen post om de build te onderzoeken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:58
Kijk anders ook even naar Unraid.

Ik gebruik het zelf ook, zit een hele community achter en gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
is dit ook interessant voor je?
https://www.openmediavault.org/
Jaren gedraait, werkte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megasyb
OMV en Unraid zeker bekeken, maar die lijken mij nog te lastig. Als ik wil leren kan dat via HexOS als het goed is stapsgewijs. Simpel menu en als je meer wilt kun je verder tweaken in de interface van Truenas.

Heb de trekker dus toch overgehaald en de licenties gekocht. Als het een verspilling is, merk ik dat vast gauw genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:58
Ik kan het je alleszins wel tegenspreken dat Unraid te lastig is.

Er bestaan genoeg youtube video's of handleidingen hoe je Unraid moet instellen en gebruiken.

Maar het gaat nog altijd om persoonlijke voorkeur.
Hou ons op de hoogte zou ik zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Megasyb schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:14:
OMV en Unraid zeker bekeken, maar die lijken mij nog te lastig. Als ik wil leren kan dat via HexOS als het goed is stapsgewijs. Simpel menu en als je meer wilt kun je verder tweaken in de interface van Truenas.

Heb de trekker dus toch overgehaald en de licenties gekocht. Als het een verspilling is, merk ik dat vast gauw genoeg...
Het was al vrij duidelijk dat je sowieso, hoe dan ook HexOS wilde kopen, maar dat je gewoon alleen nog even graag van een ander wilde horen dat dat slim was. Helaas lag het genuanceerder maar goed, hopelijk pakt het goed uit, voor je.

Wat ik nog wel raar vind is dat het open source zegt te zijn maar ik kan er niks over vinden. Niet eens een licentie. :?

Hoe dan ook heb ik er geen interesse in, dus ik zal je met rust laten. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 16-08 14:28

nelizmastr

Goed wies kapot

HexOS is van wat ik gezien heb meer een concurrent voor Unraid, maar dan duurder (na de korting) en met minder features. Denk dat ze beter op een lager prijspunt dan Unraid kunnen mikken om daar mensen weg te halen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:35
nascompares heeft net een review van de beta gepubliceerd
https://nascompares.com/2...tware-review-of-the-beta/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megasyb
Room42 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:38:
[...]

Het was al vrij duidelijk dat je sowieso, hoe dan ook HexOS wilde kopen, maar dat je gewoon alleen nog even graag van een ander wilde horen dat dat slim was. Helaas lag het genuanceerder maar goed, hopelijk pakt het goed uit, voor je.
Heb je zeker geen ongelijk in hoor ;) Beetje Dunning Kruger effect kan ik wel last van hebben in dezen. Heb veel gelezen en gezien van verschillende systemen en HexOS ziet er voor mij echt uit als een stuk simpeler dan andere. Daar zakte mij eerder de moed van in de schoenen met hoeveel gesleutel er allemaal wordt voorgesteld.

En dus ga ik voor een product/skin in beta... _O-

Ik hoop ook dat het goed uitpakt. Gaan we merken :)

Het is voor zover ik weet niet open source (vandaar de kosten), maar is gebouwd als laag bovenop Truenas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Megasyb schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:43:
[...]

Het is voor zover ik weet niet open source (vandaar de kosten), maar is gebouwd als laag bovenop Truenas.
Wacht, open source betekent niet automatisch gratis! Maar de licentie die het heeft is wel belangrijk. Is het echt 'open source' of is het 'source available', waarbij je aan die laatste niet heel veel hebt, omdat je praktisch niks mag doen met de code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:22:
[...]

Wacht, open source betekent niet automatisch gratis! Maar de licentie die het heeft is wel belangrijk. Is het echt 'open source' of is het 'source available', waarbij je aan die laatste niet heel veel hebt, omdat je praktisch niks mag doen met de code.
opensource bij definitie implies dat de broncode tenminste vrij beschikbaar is voor iedereen die het ook in binaire vorm beschikbaar heeft gekregen.

bivoorbeeld de kopers van jouw stukje hardware,

als je dan met faal restricties komt die zeggen, ja het is Open (inzichtelijk) maar je mag er vervolgens niets mee, dan ben je volgens mij de boel gewoon aan het besodemieteren.

opensource als term gebruiken wekt verwachtingen (op zijn minst dat je bepaalde verkregen software zelf mag aanpassen voor eigen gebruik en mag verspreiden onder mensen die dezelfde licentie ook al hebben verkregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:46
Het is allemaal gebaseerd op FreeBSD en BSD is een sticky license volgens mij.
Er is wel een exceptie met linken naar closed source, dus in principe kunnen ze delen meeleveren die closed source zijn.

Het hele concept van cloud management van je server is natuurlijk de gouden sleutel als het om licenties gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

Qwerty-273

Meukposter

Lijkt me altijd een beetje lastig om zo'n fors bedrag neer te leggen voor een levenslange licentie (met beperkingen: zoals geen premier support of cloud opslag). Wat als ze er na 2 jaar niet voldoende markt hebben weten aan te boren en moeten stoppen vanwege financiën? En wat wordt het financiële plaatje om op de langere termijn terugkerende inkomsten te genereren (een éénmalige betaling kan werken om in korte periode voldoende geld op te halen om goed aan de slag te gaan, maar als er dan geen nieuwe aanwas is dan loop je weer leeg)?

En als ze zich bijvoorbeeld richten op het stukje support en cloud opslag om regelmatige inkomsten te realiseren, wellicht wordt dan het OS zelf op den duur gratis (om voldoende mensen aan te trekken om van de periodieke betalende diensten gebruik te gaan en blijven maken).

En ja dat is puur gekeken naar het financiële aspect of een bedrijfsvoering wel of niet succesvol zal zijn

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 23:50
HexOS gekocht voor de 99 dollar, van de week eens een beetje spelen op een Proxmox server. Reden van koop Synology/ Qnap betaal je vooral veel voor de hardware en met HexOS kan je je nas zelf samenstellen. Natuurlijk is er xenelogy en/of Arc auxxxilium / redpill oplossingen, maar de kans is groot dat bij een upgrade je je machine opnieuw moet configureren. Ik hoop dat HexOS een mooi product gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 16:12
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:38:
Lijkt me altijd een beetje lastig om zo'n fors bedrag neer te leggen voor een levenslange licentie (met beperkingen: zoals geen premier support of cloud opslag). Wat als ze er na 2 jaar niet voldoende markt hebben weten aan te boren en moeten stoppen vanwege financiën? En wat wordt het financiële plaatje om op de langere termijn terugkerende inkomsten te genereren (een éénmalige betaling kan werken om in korte periode voldoende geld op te halen om goed aan de slag te gaan, maar als er dan geen nieuwe aanwas is dan loop je weer leeg)?

En als ze zich bijvoorbeeld richten op het stukje support en cloud opslag om regelmatige inkomsten te realiseren, wellicht wordt dan het OS zelf op den duur gratis (om voldoende mensen aan te trekken om van de periodieke betalende diensten gebruik te gaan en blijven maken).

En ja dat is puur gekeken naar het financiële aspect of een bedrijfsvoering wel of niet succesvol zal zijn
Wat ik begrijp van LTT is dat er twee opties komen voor de 'basis' licentie: periodieke betaling (abonnement) en eenmalige (hoge) kosten voor een lifetime licentie. Daarnaast zul je abonnementen kunnen afnemen voor extra functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijssjihT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024
jeroen3 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:37:
Het is allemaal gebaseerd op FreeBSD en BSD is een sticky license volgens mij.
Er is wel een exceptie met linken naar closed source, dus in principe kunnen ze delen meeleveren die closed source zijn.

Het hele concept van cloud management van je server is natuurlijk de gouden sleutel als het om licenties gaat.
HexOS is gebaseerd op Truenas Scale, wat een linux distro is. Truenas core is BSD IIRC.
Pagina: 1