Dimmer vervangen, wisselschakelaar werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik had een Busch-Jaeger dimmer met een wisselschakelaar. Dit werkte goed, maar omdat deze dimmer minimaal 60 Watt nodig heeft en er 9 ledspotjes van 5 Watt mee geschakeld worden heb ik de dimmer vervangen door een Ecodim 07 basic Zigbee dimmer. De twee draden die in de oude dimmer op de pijltjes zaten heb ik in de nieuwe dimmer op de L aansluitingen aangesloten, de andere draad die op het golfje zat op het golfje.

De dimmer werkt nu goed, maar de wisselschakelaar doet niets meer: staan de lampen aan dan blijven ze aan, staan de lampen uit dan blijven ze uit. Kan ik nu een van de L draden met de golfje-draad omwisselen of heb ik dan kans dat ik kortsluiting veroorzaak? Ik kan het in mijn hoofd niet beredeneren. Meer algemeen: hoe los ik dit probleem op?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoM9-gdnCbzy7AkCcJhnXyaY3xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69d5r5ExCsIimJuhHUPHnqJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb je er een aansluitschema bij gekregen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De ECO-DIM.07 is niet geschikt voor een hotelschakeling. Zie het aansluitschema. Als je de Zigbee-functionaliteit niet nodig hebt, kan je hem vervangen door een Tradim 2300H.

[ Voor 118% gewijzigd door TBTL op 01-12-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
TBTL schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:51:
De ECO-DIM.07 is niet geschikt voor een hotelschakeling. Zie het aansluitschema. Als je de Zigbee-functionaliteit niet nodig hebt, kan je hem vervangen door een Tradim 2300H.
Aan de ene kant snap ik dit, aan de ander kant snap ik niet waarom het met de oude dimmer wel werkte.
Hij was aangesloten op de rechter 3 aansluitpunten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc7ILF8DuIum6t8_IC8UARpnSIA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XM61quoT0ZEwnECm5THWelxc.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Videopac op 01-12-2024 17:34 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
L en L van je Ecodim zitten aan elkaar i.p.v. dat het een wisselcontact is. Zie het aansluitschema. De extra L is bedoeld om de fasedraad door te kunnen lussen naar een verderop gelegen stopcontact.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 02-12-2024 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:17
Je kan wel de andere schakelaar voor een pulsdrukker vervangen. Achter die schakelaar verbind je 1 zwarte draad aan de bruine en dan aan de ingang van de pulsdrukker de andere zwarte draad zet je op de uitgang van je pulsdrukker. Aan de dimmerkant de zwarte draad waar continu spanning op staat aan de L en de draad van de pulsdrukker op de P.
Werkt super en dan kan je ook vanaf de andere kant schakelen en dimmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

TBTL schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:51:
Een hotelschakeling is géén wisselschakeling. Die begrippen worden in de volksmond door elkaar gebruikt.
Maar dienen een ander doel. Al dus een rechtgeaarde electro techneut ;-P

"Hotelschakeling
Een wisselschakeling wordt vaak hotelschakeling genoemd, maar dat is eigenlijk een andere schakeling, de slaapkamerschakeling, die vooral in hotels wordt toegepast, vandaar de naam hotelschakeling. De hotelschakeling is bedoeld om in een kamer een lamp voor algemene verlichting of een lamp boven een wastafel, maar nooit gelijktijdig, in en uit te schakelen, en zodoende energie te besparen.

De hotelschakeling bestaat uit drie wisselschakelaars. De eerste twee schakelaars vormen een normale wisselschakeling: een bij de toegangsdeur en een bij het bed. De derde schakelaar wordt bij de wastafel geplaatst. Deze derde wisselschakelaar dient als keuzeschakelaar tussen de plafondlamp en de lamp boven de wastafel. Met deze schakelaar kan het licht dus niet uitgeschakeld worden, dat gebeurt via de beide andere schakelaars.
"

Bron: Wikipedia: Wisselschakeling

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

@Videopac Als je de bedrading volgens dit plaatje aansluit zou het moeten werken ...
Bron: https://cdn.webshopapp.co...drukker-en-1-slimme-d.png
Tip: voorzichtig trekken (rommelen) , een voor een, aan de zwarte draden om de lampendraad te vinden...
Dan beweegt de lampendaad in de centraaldoos of bij de kroonsteen.
Mocht het niet duidelijk zijn wat de lampendraad is.

[ Voor 183% gewijzigd door pentode op 03-12-2024 09:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
@pentode Dank! Maar een impulsdrukker geeft toch een korte impulsstroom, waar de Ecodim dan op reageert? Is het wel de bedoeling dat er continu spanning op de P-aansluiting komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Videopac schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:23:
@pentode Dank! Maar een impulsdrukker geeft toch een korte impulsstroom, waar de Ecodim dan op reageert? Is het wel de bedoeling dat er continu spanning op de P-aansluiting komt te staan?
De P (the Phase Engels) Fase, hete draad (de plus simpel gezegd) in het Nederlands komt via de bruine draad op de andere wisselschakelaar aan/binnen. Schema 1ste wisselschakeling.

Voortschrijdend inzicht:
"Het COM-contact is met name bij lichtschakelaars gewoonlijk gemarkeerd door:
een afwijkende kleur van de aansluitklem
de letter P (van Parent), of L (van Live)"
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakelaar

Alleen zie ik ook ff goed gekeken dat het een impuls drukker wordt genoemd?
Terwijl het plaatje heel erg op een doodgewone wissel schakelaar lijkt. Dit is verwarrend.

Via een van de wissel contacten staat vervolgens, normaal gesproken, de spanning/stroom op een van de zwarte draden die naar de Ecodim gaat. Anders zou deze ook niet kunnen werken. Lijkt mij.

En er vanuit gaande dat de andere schakelaar in jouw situatie, gangbaar, een gewone wisselschakelaar is.

Een impuls drukker of schakelaar heeft normaal maar één schakelcontact. Geen wissel imho.
Dan heeft de Ecodim geen spanning. Alleen als er gepulsd wordt even kort...

Dus denk gewoon volgens het schema aansluiten op een gewone wissel schakelaar. Als die er zit.

En kortsluiting kun je in principe niet maken. Want de nul de blauwe zit bij de lamp/verlichting.

Hopelijk biedt het bovenstaande soelaas. Mogelijk hebben andere Tweakers, aanvullend, hier meer ervaring mee opgedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door pentode op 03-12-2024 20:24 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:17
Je moet toch echt een puls schakelaar gebruiken als 2e schakelaar bij deze dimmer. Zorg dat je bij je dimmer 1 zwarte draad hebt waar continu spanning op staat, die sluit je aan op L, de volgende zwarte draad komt van de pulsdrukker, die zet je op P , de laatste zwarte draad gaat vanaf ~ naar je lamp. (Maar dat had je zelf al gevonden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
pentode schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:44:
[...]

De P (the Phase Engels) Fase, hete draad (de plus simpel gezegd) in het Nederlands komt via de bruine draad op de andere wisselschakelaar aan/binnen. Schema 1ste wisselschakeling.
De fasedraad mag op L = Live. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

TBTL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:47:
[...]

De fasedraad mag op L = Live. :)
Ja, das een goeie aanvulling. 't is wel verwarrend soms de P of de L. Dan zijn pijltjes eenduidiger. Met P wordt nu Puls bedoeld denk.
De puls drukker lijkt me ook logisch(er). Maar normaal zit er een wisselschakelaar aan de andere kant.
En daar constante stroom op zetten op een van de zwarte draden is eigenlijk ook niet de bedoeling.
Maar als het werkt met een puls schakelaar, wat @Haboeri ook zegt, ter vervanging, is dat wel de oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door pentode op 03-12-2024 20:45 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:06
Fase is altijd L.
P is voor pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

luukske schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:11:
Fase is altijd L.
P is voor pulse.
De P is van Parent ik zat er naast dacht Phase. Weer wat geleerd.

"Het COM-contact is met name bij lichtschakelaars gewoonlijk gemarkeerd door:
een afwijkende kleur van de aansluitklem
de letter P (van Parent), of L (van Live)"

Bron: Wikipedia: Wisselschakelaar

[ Voor 4% gewijzigd door pentode op 03-12-2024 20:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:06
Bij deze schakelaar is de P een pulsingang, niet de parent of com. De letter P is ook geen vaste aanduiding, in tegenstelling tot de L, dat is altijd de live/line/fasedraad (vastgelegd in internationale standaarden, zoals IEC).

[ Voor 14% gewijzigd door luukske op 03-12-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik heb dit even laten rusten omdat ik er niet uit kwam. Ik heb nu 2 ecodim 11 dimmers besteld, dat zou moeten werken, maar: hoe weet ik welke zwarte draad wat is?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/68389/files/460365794/eco-dim11-multicontrol-led-dimmer-universeel-0-250.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-08 11:51
Dit zul je proefonderviondelijk vast moeten stellen.
Eerst de eerste dimmer monteren em vervolgens met de spanningszoeker of multimeter de 3 zwarte draden testen.

Vandaar dat je bij nieuwe installaties ook een grijs/zwarte draad kunt gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voordeel als je nog 3 kleuren lasdopjes hebt... hoef je niet met tape oid in de weer om de draden te markeren voor het meten...
en als je weet welke naar de lamp loopt kan je die wel een permanentere markering geven, stukje tape, krimpkousje etc..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Beide punten liggen zo'n 5 meter uit elkaar. Ik heb ergens nog wel een draad of kabel liggen. Ik graaf mijn multimeter op en ga de draden voor eens en altijd markeren.

Pagina: 1