Houten geïsoleerde kozijnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaNina
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-12-2024
Ha allen,
Ik overweeg mijn ramen en kozijnen te vervangen en dan gelijk voor triple glas te gaan. Nu wil ik dan natuurlijk ook geïsoleerde kozijnen. Alleen, ik vind kunststof kozijnen behoorlijk lelijk en wil het liefste weer houten kozijnen. Nu loop ik tegen wat vragen aan:
  1. Bestaan er ook houten geïsoleerde kozijnen?
    > Zijn die ook toegankelijk voor particulieren en zijn er ook een beetje betaalbare opties?
  2. Is het mogelijk bestaande houten kozijnen te isoleren? Niet als in met tochtstrips maar dat je een stuk zou uitzagen om er een heel nieuw profiel in te kunnen zetten met dubbele kierdichting? En/of dat je er iets tegenaan zet om het kozijn dikker te maken?
    >Zou dit ook tellen als nieuwe kozijnen om de subsidie aan te kunnen vragen?
  3. Zijn er houten profielen die je over kunststof profielen heen kan zetten om het kunststof te verhullen?
  4. Ik kwam online wel geïsoleerde kozijnen tegen die aan de buitenkant aluminium zijn en aan de binnenkant van hout. Klinkt als een fantastische oplossing, maar ook onbetaalbaar. De sites waar ik het op zag staan leken gericht op bedrijven en architecten en waren verder niet zo behulpzaam. Weet iemand hier meer over? Zijn hier ook betaalbare alternatieven en/of toegankelijke opties voor particulieren?
  5. Zijn hier nog meer mensen tegenaan gelopen? Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
  6. Wat is jullie ervaring met kunststof kozijnen met ‘hout look’?
Oeps dat is een hele lijst vragen geworden. Als iemand ergens een antwoord op weet hoor ik het heel graag! In ieder geval al bedankt voor het meedenken:)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou hier denk ik toch opteren voor kunststof. Maar dan de "opgedirkte" variant. Dus met een houtnerf folie, en haakse verbindingen. Let wel dit zijn opties die de prijs opschroeven. Maar dan ben je er wel vanaf. Mijn Kozijnenboer heeft Gayko spul geplaatst en daar ben ik wbt. degelijkheid ook echt tevreden over.

Je ziet wel dat het geen echt hout is. Maar mi. is het mooi genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31
Waarom vind je kunststof kozijnen lelijk?

Die uitspraak is namelijk net zoiets als 'ik vind alle struiken in het park stom'.
Hoeveel soorten kunststof kozijnen heb je bekeken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik heb mijn houten kozijnen zelf geïsoleerd van binnenuit met 2cm pir en vervolgens afgetimmerd met 9mm meranti. Dit in combinatie gedaan met het vervangen van hr+ glas door triple waarvoor het kozijn moest worden opgedikt. Het was een aardige klus maar het resultaat is zeer naar mijn zin. Ook hier geen liefhebber van kunststof kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaNina
Ik had wel een beetje rondgekeken, maar misschien niet op de juiste plekken. Hebben jullie nog advies waar je terecht kan voor mooie kunststof kozijnen met houtnerf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaNina
Jan Workum schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:19:
Ik heb mijn houten kozijnen zelf geïsoleerd van binnenuit met 2cm pir en vervolgens afgetimmerd met 9mm meranti. Dit in combinatie gedaan met het vervangen van hr+ glas door triple waarvoor het kozijn moest worden opgedikt. Het was een aardige klus maar het resultaat is zeer naar mijn zin. Ook hier geen liefhebber van kunststof kozijnen.
Klinkt inderdaad als een aardige onderneming inderdaad! De lijst aan klussen is al zo lang dat ik het voor nu nog even in iets eenvoudigere oplossingen ga zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Heb je met het opdikken nog gekeken naar het dauwpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 23:09

Wuursj

want worst is al bezet

Het ene houten kozijn is het andere niet. Naaldhout isoleert beter dan hardhout en tegenwoordig kun je met bijvoorbeeld verduurzaamd Accoya best goed geisoleerde kozijnen maken van hout dat wel duurzaam is qua rotten en qua energiepresatie. Er zijn leveranciers die een u-waarde van 0,8 zeggen te kunnen maken, dat is beter dan menig kunststof kozijn maar vast ook niet het allesbeste. Wellicht wel goed genoeg.

Dus ja het kan. Met een huis uit 1913 (dat ik wel nul-op-de-meter heb gekregen) wilde ik echt geen kunststof kozijn en heb ik voor de achterpui voor de bewegende delen accoya kozijnen met tripple glas gekozen.
Dat accoya kostte 1000 euro extra voor die 4 meter pui (verdien ik nooit terug) maar is ook vormvaster waardoor er later minder kans op kieren ontstaan. En minder schilderwerk. Dat kozijn komt echter bij een gewone kozijnenboer vandaan en heb ik geen u-waarde van.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 02-12-2024 13:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Analamoebe schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:17:
[...]

Heb je met het opdikken nog gekeken naar het dauwpunt?
Goede opmerking! Ik heb de isolatiewaarde van het houten kozijn gelijkgetrokken met het die van het glas, althans benaderd. De berekening leerde dat hout geen goede isolator is, het was dus de moeite waard dit ook aan te pakken. Een en ander is uiteraard luchtdicht afgewerkt zodat er geen condens tussen de isolatie en het hout kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
NinjaNina schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:06:
Ik had wel een beetje rondgekeken, maar misschien niet op de juiste plekken. Hebben jullie nog advies waar je terecht kan voor mooie kunststof kozijnen met houtnerf?
Mooi is nogal smaakgebonden. Waar jij woont zijn in de buurt vast ook showrooms voor kunststof kozijnen. Loop er eens binnen en leg uit dat je kunststof lelijk vind en verwonder je over wat ze je kunnen aanbieden.
Rechte profielen, houtnerf, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 08:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou zoeken op pasief bouwen/ pasieve kozijnen etc. geisoleerde houten kozijn profielen bestaan al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ja deze zijn mooi. Ik ben pas in de werkplaats geweest om ze te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:29
Klinkt interessant! Heb je misschien wat foto's van het proces en resultaat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
No Hands schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:55:
Waarom vind je kunststof kozijnen lelijk?

Die uitspraak is namelijk net zoiets als 'ik vind alle struiken in het park stom'.
Hoeveel soorten kunststof kozijnen heb je bekeken?
Omdat ze lelijk en goedkoop zijn :+

Maar zonder grappen...
Er worden hele nieuwbouwwijken neergezet met prachtige hardhouten kozijnen en tripple glas.
En mensen verdommen het gewoon om van de bank af te komen en het een keer in de 5 jaar te schilderen.
Als je dat zelf niet wil, huur je een schilder in.

Maar je ziet mensen gewoon na 5 of 10 jaar hardhouten kozijnen verwaarloosd te hebben, de kozijnen eruit slopen en vervangen door kunststof omdat dat zo lekker onderhoudsvrij is. 8)7 8)7
De kosten die je dan in 1x maakt, daar had je je hele huis decennia lang voor kunnen laten schilderen.
Daarnaast flikker je een kozijn weg wat makkelijk 100 jaar mee gaat, en je gooit glas weg wat nog helemaal in orde was. En dan plaats je een stuk milieubelastend plastic terug.

Ik snap daar echt helemaal niks van.

Nog erger, die woningen die uit de jaren 90 of 00 komen, zijn vaak al toe aan de 2e set kunststof kozijnen.
Omdat die witte met de hoeken in verstek niet meer mooi zijn, of de kleur die de vorige eigenaar gekozen heeft niet past bij de nieuwe bewoners.

Dan heb je het over huizen van 20/30 jaar oud die al aan de 3e set kozijnen zitten.

We moeten eens wat meer duurzame keuzes gaan maken.
Plastic is makkelijk, maar de levensduur is zo kort als hoe lang een bepaalde kleur in de mode is.
Hout kan je gewoon overschilderen.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 03-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@FRANQ eens! Bij ons zitten de houten (grenen, niet eens hardhout) uit 1913 er nog in. En krijgen nu met behapbare ingrepen triple glas :)

De vorige bewoners hebben bij ons boven 1 setje vervangen door kunststof (u=1.1 glas, toch meer koudeval dan de houten kozijnen met u=0.7 glas). Maar nu zit ik dus vast aan dat chreme-wit-met-gftbak-groen . :|

Bij mijn moeder zouden de kunststof kozijnen van 1997 vervangen moeten worden omdat de scharnieren gammel zijn en niet meer te krijgen 8)7

Ik woon in een vooroologs wijkje en huil bijna elke keer weer als er een busje van een Kozijnenboer ergens staat. Er zullen vast OK kunststof kozijnen bestaan maar ik zie ze niet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

*triple

Niet iedereen kan of wil zijn houten kozijnen schilderen. En een schilder inhuren kost je een klein vermogen.

Echt... Ga een goed kijken naar mooie kunststof kozijnen. Tenzij je een historisch of monumentaal pand hebt zou ik altijd proberen om voor kunststof te gaan. Nooit meer gezeur met (duur) schilderwerk.

Kies niet voor een beunhaas, maar neem je tijd. Het gaat toch wel een hoop geld kosten, wat je ook kiest. Doe het dan in één keer goed want in deze situatie is het écht goedkoop is duurkoop.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Nyarlathotep schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:00:
*triple

Niet iedereen kan of wil zijn houten kozijnen schilderen. En een schilder inhuren kost je een klein vermogen.

Echt... Ga een goed kijken naar mooie kunststof kozijnen. Tenzij je een historisch of monumentaal pand hebt zou ik altijd proberen om voor kunststof te gaan. Nooit meer gezeur met (duur) schilderwerk.

Kies niet voor een beunhaas, maar neem je tijd. Het gaat toch wel een hoop geld kosten, wat je ook kiest. Doe het dan in één keer goed want in deze situatie is het écht goedkoop is duurkoop.
Gelukkig kosten die kozijnen niks ;)

Zoals @Wuursj ook al aangeeft.
Als je hang en sluitwerk vervangen moet worden, kan je ook aan nieuwe kozijnen.
Alles is merk specifiek, en ze hoeven de onderdelen niet tot in de eeuwigheid te leveren.

Bij hout vul je eventueel wat op, en frees je nieuwe met andere maten zo in.
Maar daar is ook alles gestandaardiseerd waardoor 90% gewoon meteen past.

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 03-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FRANQ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:14:
[...]

Gelukkig kosten die kozijnen niks ;)

Zoals @Wuursj ook al aangeeft.
Als je hang en sluitwerk vervangen moet worden, kan je ook aan nieuwe kozijnen.
Alles is merk specifiek, en ze hoeven de onderdelen niet tot in de eeuwigheid te leveren.

Bij hout vul je eventueel wat op, en frees je nieuwe met andere maten zo in.
Maar daar is ook alles gestandaardiseerd waardoor 90% gewoon meteen past.
Ik ben het helemaal eens met je argumenten voor hout. Wat kost het maken en plaatsen van hardhouten kozijnen in vergelijking met kunststof?
Mijn hardhouten kozijnen zijn voorzien van enkel glas, ik krijg daar met de beste wil van de wereld geen triple in. Ik heb vacuumglas overwogen. Tja, dan moet ik weer schilderen. Vraag je vijf schilder wanneer ze tijd hebben en of ze een offerte kunnen maken. Dan ben je maanden zoet.
Bekijk ik het werk wat de schilder aan de bestaande kozijnen heeft gedaan bij de vorige bewoners van mijn huis dan scheieten de tranen in mijn ogen. 'Vaklui' gaan ook allemaal voor snelle halen en vlug thuis want die ruiken ook geld nu ze door iedereen gevraagd worden. kwaliteit gaat achteruit en prijs had omhoog.

Dat hang en sluitwerk in kunststof is ook best een goed argument, maar dat is voor veel mensen dan weer langetermijnvisie denken en dat is al helemaal moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
No Hands schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:30:
[...]

Ik ben het helemaal eens met je argumenten voor hout. Wat kost het maken en plaatsen van hardhouten kozijnen in vergelijking met kunststof?
Mijn hardhouten kozijnen zijn voorzien van enkel glas, ik krijg daar met de beste wil van de wereld geen triple in. Ik heb vacuumglas overwogen. Tja, dan moet ik weer schilderen. Vraag je vijf schilder wanneer ze tijd hebben en of ze een offerte kunnen maken. Dan ben je maanden zoet.
Bekijk ik het werk wat de schilder aan de bestaande kozijnen heeft gedaan bij de vorige bewoners van mijn huis dan scheieten de tranen in mijn ogen. 'Vaklui' gaan ook allemaal voor snelle halen en vlug thuis want die ruiken ook geld nu ze door iedereen gevraagd worden. kwaliteit gaat achteruit en prijs had omhoog.

Dat hang en sluitwerk in kunststof is ook best een goed argument, maar dat is voor veel mensen dan weer langetermijnvisie denken en dat is al helemaal moeilijk.
Onze buren bij de raamdelen (die dus open kunnen) waar de sponning niet diep genoeg was een opdek glaslat met sponning gebruikt.

Je kan ook de huidige sponning doorfrezen tot de volledige dikte, en aan beide zijden een opdeklat gebruiken.

Bij toelevering online even ingevuld.
Kozijn 1000x1200 draaiend (dus niet kiep/kantel)
Zonwerend trippel glas.

Meranti in grondverf - 874 euro
Meranti in 9010 - 898 euro
Kunststof (HVL en houtnerf) - 1131 euro

Prijsverschil valt dus mee.

Zelf hebben we een schilder die al in de jaren 70 bij mijn vrouw haar opa/oma thuis schilderde.
Hij is gestopt, maar doet voor de familie van mijn vrouw nog wel wat zelf. Zijn zoon heeft het bedrijf overgenomen. Maar omdat we dus vaste klanten zijn kunnen we altijd terecht bij hem.

Vaak werkt het wel als je bij familie/kennissen nagaat welke schilder ze hebben, en die even laten bellen voor je. Die gasten hebben het druk, en nemen vaak alleen op als je in hun contacten staat.
(net als stratenmakers, stukadoors etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:19
martois schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:51:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ik wil mijn kozijnen ook gaan isoleren. Hoe voorkom je dat je de isolatie ziet zitten als je in de glasrand kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

martois schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:51:
[...]

Natuurlijk. Achterzijde (onderste foto's, voor en na) heb ik inzetramen laten maken om de dikkere ruiten degelijk te kunnen plaatsen, de tussentijden met 2cm pir omkleed en afgetimmerd. De erker aan de voorzijde heb ik de bestaande ramen aan de binnenzijde opgedikt en deels met pir geïsoleerd (bovenste foto vóór het aftimmeren en nog met het oude glas) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDZnddOd-SuekUefMWtJ4sSmFS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wB9TlGjmdr7NepxAdgGzpoCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz7L5wNkFDarp9cEQTjWXX6A6WM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1gtA9FFRACHFuHxyUbGX0om.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjUbLj3boiIEyVGWbr4F6SFfjyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qffpYFM1Fx91zxnXgP6RmSXa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

FRANQ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:50:
[...]

Prijsverschil valt dus mee.
Het gegeven dat veel woningbouwcoorporaties (weer) voor houten kozijnen kiezen, zegt me al dat het qua prijsvergelijk inclusief het onderhoud wel snor zit. Als er ergens met een excel sheet keuzes gemaakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:29
Jan Workum schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:19:
[...]

Natuurlijk. Achterzijde (onderste foto's, voor en na) heb ik ingetreden laten maken om de dikkere ruiten degelijk te kunnen plaatsen, de tussentijden met 2cm pir omkleed en afgetimmerd. De erker aan de voorzijde heb ik de bestaande ramen aan de binnenzijde opgedikt en deels met pir geïsoleerd (bovenste foto vóór het aftimmeren en nog met het oude glas.
Dankjewel! Mooi werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:31
Hout isoleert van zichzelf al heel goed dus er bestaan geen aparte "houten geïsoleerde kozijnen". Het is ook nog eens heel duurzaam. Vandaar dat het ook zo populair is.

Het Hout-Aluminium wat je noemt is een nieuwe trend. Dat combineert de voordelen van weinig onderhoud (aluminium aan de buitenkant dus niet verven), strakke aluminium look en isolatie en duurzaamheid (hout).
Hout aluminium is vanwege het onderhouds stukje zeker voor hoogbouw ook interessant.
Er zijn ook al bedrijven die het voor particulieren aanbieden.
Pagina: 1