Wat moet ik kopen om mijn server te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 21:18

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Beste allemaal,

Momenteel heb ik thuis een server staan die ik nu heb voor persoonlijk gebruik. Denk aan mijn eigen Nextcloud omgeving en Plex die ik host voor ~5 gebruikers. Dit loopt nu allemaal goed maar af en toe crasht de server door een gebrek aan ECC RAM geheugen. Daarnaast is de server wel aan een upgrade toe, gezien ik recent hem zakelijk ben gaan gebruiken en de huidige prestaties niet meer voldoende zijn. Zo gebruik ik hem voor VM's en lokale AI toepassingen.

De server draait Unraid en heeft nu de volgende specs:
AMD Ryzen 2600X
64GB DDR4 RAM
GT 710 GPU (puur om VM's niet in 10 fps te draaien)
22TB opslag verdeelt over 5 schijven + 1TB caching SSD
dit alles zit in een Fractal Design 804 kast

Ik zoek hulp bij het upgraden van mijn server
De CPU is inmiddels veroudert en niet moet toereikend voor mijn gebruik. Daarnaast is de GPU niet snel genoeg om bijv. lokale AI te draaien. Welke processor kan ik het beste kopen die snel is maar ook zuinig? Welk moederbord past daar het beste bij? En kan ik mijn RAM behouden of moet ik nieuwe DDR5 halen?

Wat is je budget?
Hierin ben ik relatief flexibel. Liefst blijf ik onder de 1000 euro, maar iets meer is niet erg. Het is een zakelijke uitgave net voor het einde van het jaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Als thuis -en professionele server. Voor het hosten van mijn Plex en Nextcloud voor ~5 gebruikers. Daarnaast vooral om meer te gaan doen met VM's (niet altijd online, maar puur voor testen) en draaien van AI tooling. Momenteel gebruik ik trouwens Unraid op deze server, wat ik niet van plan ben te veranderen.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

Thomg

Aww yiss

5600 als je een upgrade recht toe recht aan wilt.
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed

Kies hier wat uit.
https://tweakers.net/proc...jeNpizQKcebTU-tYcbXSVyzic

Dan heb je ook geen moederbord upgrade nodig of hoef je nieuwe RAM te halen. Mits je alleen de CPU wilt upgraden dan.