Oven valt direct uit - lijkt niet op kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
In onze nieuwe woning zit een ATAG OX6111EUU/A03 oven van een jaar of ~15 oud.

Recent is deze kapot gegaan. Het achterste hitte element leek kortsluiting te maken: de groep knalde er bij het aanzetten van de oven telkens uit.

Ik heb het hitte element inmiddels vervangen. Er lijkt nu geen kortsluiting mee te ontstaan, maar de oven valt nu telkens direct na het instellen van de tijd uit.

Overgebleven probleem:
Dus: stroom op de oven. Tijd op het display begint te knipperen. Ik stel de tijd in, wat nodig lijkt te zijn om te oven te kunnen gebruiken. Het relais van de oven slaat om. 1 seconde daarna valt de oven uit en gaat het display weer knipperen.

Wat ik al heb geprobeerd:
1. Alle condensatoren op de printplaat doorgemeten: deze lijken nog netjes op te laden en spanning vast te houden.
2. De temperatuurbeveiliging doorgemeten. Er zitten twee begrenzers, zoals deze op, beide geven een totaal andere waarde. De ene geeft een lage weerstand van 80ohm, de andere maakt geen verbinding. Mijn aanname is dat ze als ze goed werken ze alleen verbinding maken als de oven oververhit, maar ook als ik de begrenzer die 'koud' verbinding maak loskoppel werkt de oven niet.
3. Geen van de andere hitte elementen lijkt kortsluiting te maken.

Verder goed om te weten:
- Bij de stekker andersom in het stopcontact wil de aardlekschakelaar van de groep nog wel omslaan.
- Als ik de oven op verwarmen zet in deze 1 seconde die ik heb na het instellen van de tijd beginnen beide ventilatoren te draaien en gaat het oven lampje aan. De oven valt daarna alsnog uit.

Mijn vermoeden is dat de oven door de kortsluiting van het nu vervangen hitte element een optater heeft gehad en dat er iets anders stuk is gegaan. Ik heb helaas geen idee wat.

Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen, voor ik het repareren van deze oven aan de wilgen hang en een nieuwe ga halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:59

Illusion

(the art of)

Skeltenaer schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:56:

2. De temperatuurbeveiliging doorgemeten. Er zitten twee begrenzers, zoals deze op, beide geven een totaal andere waarde. De ene geeft een lage weerstand van 80ohm, de andere maakt geen verbinding. Mijn aanname is dat ze als ze goed werken ze alleen verbinding maken als de oven oververhit, maar ook als ik de begrenzer die 'koud' verbinding maak loskoppel werkt de oven niet.
De beveiligingen zouden allebei circa 0 Ohm moeten zijn. Als ze te heet worden verbreken ze de verbinding en schiet het (op de foto rode) palletje eruit. Dat palletje kan je weer indrukken om te resetten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Dank voor het meedenken!

De beveiliging die koud geen verbinding maakt is van een ander type nummer en heeft geen reset palletje. Deze beveiliging wordt helaas niet vermeld op de stuklijst van ATAG. Op het component staat ELTH 261 41-08 65°C. Deze zit tussen de stroom en grote ventilator bovenop de oven. Als ik deze beveiliging goed heet maak met een föhn slaat hij om en maakt hij verbinding. Dit lijkt dus een normally open contact? Lijkt me gezien hoe die zit aangesloten te verklaren aangezien deze waarschijnlijk de ventilator een tijdje van stroom voorziet om de oven af te laten koelen na het programma klaar is.

Ik heb de wel op de stuklijst vermelde beveiliging (ATAG-17447) en had denk ik eerder de multimeter daar niet goed opstaan. Ik meet daar nu inderdaad bijna 0 ohm.

Het lijken dus niet de begrenzingen te zijn.

Foto van de achterkant van de oven voor de volledigheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlt3rvZEKri1E9QRJ755T8q6rbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQlezq0MVn0VCKjoXq7MtN7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:32
Een gewetensvraag... hoe druk wil je je maken met een ATAG oven van 15 jaar oud.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Relevante vraag ;)

We willen waarschijnlijk over een jaar of twee de hele keuken verbouwen. Een nieuw hitte element van 15,- vond ik nog wel een poging waard.

Maar dit topic is inmiddels al vaak zat bekeken en de oplossing is blijkbaar niet voor de hand liggend dus ik ga rustig naar een nieuwe oven kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Skeltenaer schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:01:
Relevante vraag ;)

We willen waarschijnlijk over een jaar of twee de hele keuken verbouwen. Een nieuw hitte element van 15,- vond ik nog wel een poging waard.

Maar dit topic is inmiddels al vaak zat bekeken en de oplossing is blijkbaar niet voor de hand liggend dus ik ga rustig naar een nieuwe oven kijken.
Je kunt wellicht een repair cafe overwegen o.i.d. En eventueel, aangezien je de keuken gaat verbouwen, wellicht een 2e hands oventje op Marktplaats. Ik zou nu iig niet een 'nieuwe' kopen. Met als risico dat je bij je nieuwe keuken je nieuwe oven ook weer moet vervangen.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Marktplaats is een goed idee inderdaad. Thanks 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:09
heb je draaiplaat? daar onder zit een motor, die kan ook problemen veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Inderdaad zat ovens en ander spul te vinden (vaak met de hele keuken er nog bij) omdat iedereen die een huis koopt de keuken en badkamer wil vervangen (tenminste, toen er nog klusbedrijven in overvloede waren die dit konden en wilden doen).

Zeker bij een nieuwe keuken zou ik overwegen om daar wel alles nieuw te doen omdat fabrikanten je dan lekker kunnen verleiden tot alle apparatuur bij hun te kopen door de garantie te verlengen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

franssie schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:37:
Inderdaad zat ovens en ander spul te vinden (vaak met de hele keuken er nog bij) omdat iedereen die een huis koopt de keuken en badkamer wil vervangen (tenminste, toen er nog klusbedrijven in overvloede waren die dit konden en wilden doen).

Zeker bij een nieuwe keuken zou ik overwegen om daar wel alles nieuw te doen omdat fabrikanten je dan lekker kunnen verleiden tot alle apparatuur bij hun te kopen door de garantie te verlengen.
Die 'verlenging' lijkt leuk, maar wettelijk is de 'gebruiksduurverwachting' van een huishoudelijk apparaat va.af €400,- al 5 jaar. En een oven kost al snel €400,- :)

Ik heb het niet zo op die 'koop meer en verleng garantie' lokkertjes :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ViezeVis helemaal waar, maar het geeft sommigen toch rust, geen gezeik om te onderhandelen over voorrijkosten etc.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

franssie schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:48:
@ViezeVis helemaal waar, maar het geeft sommigen toch rust, geen gezeik om te onderhandelen over voorrijkosten etc.
Dát is idd wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
MijnCommentaar schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:36:
heb je draaiplaat? daar onder zit een motor, die kan ook problemen veroorzaken.
Nop, geen draaiplaat in deze oven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ViezeVis schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:40:
Ik heb het niet zo op die 'koop meer en verleng garantie' lokkertjes :D
De onderdelen vallen ondee de garantie.
De monteur en zijn arbeid niet.

Er zijn daarom verzekeringen die de kosten van de monteur dekken.
Wert is een systeem waarbij je het geld "spaart" en als je geen aanspraak doet, het bedrag kan gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe.

Het is dus niet meer zo als vroeger 😉

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:21
pentaw1nz schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:40:
Een gewetensvraag... hoe druk wil je je maken met een ATAG oven van 15 jaar oud.
Het mag toch gewaardeerd worden dat Skeltenaer dit eerst probeert te repareren in plaats van het weg te flikkeren. Zeker op een Tweakers forum.

Ontopic kan ik helaas niks voor je betekenen @Skeltenaer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 16:20
Een apparaat dat uitvalt zodra er vermogen gevraagd wordt maar direct daarna weer blijft werken met een laag vermogen (klokje) duidt, mijn inziens, op een spanningsval en dus een hoge weerstand ergens in de verbinding tussen de oven en de meterkast.

Heb je al geprobeerd de oven elders in je huis (dicht bij de meterkast) op een andere groep aan te sluiten?

Mogelijk is er met de kortsluiting juist iets anders dan de oven zelf kapot gegaan. Dan heb je straks met een andere oven hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:38
Er zitten meerdere spiralen in, heb je ze allemaal gemeten? Boven/onder en achter zit er vaak ook 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Skeltenaer schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:56:

3. Geen van de andere hitte elementen lijkt kortsluiting te maken.
Volgens mij moet je de weerstand meten. Kortsluiting geven ze niet altijd, als ze door te hoge weerstand te veel vermogen vragen klappen je zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pennywiser schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:51:
[...]

Volgens mij moet je de weerstand meten. Kortsluiting geven ze niet altijd, als ze door te hoge weerstand te veel vermogen vragen klappen je zekeringen.
Juist bij een te lage weerstand neemt de stroom toe dacht ik (U=I*R) Maar inderdaad weerstand doormeten is wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
franssie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:54:
[...]

Juist bij een te lage weerstand neemt de stroom toe dacht ik (U=I*R) Maar inderdaad weerstand doormeten is wel een goed idee.
Als er geen aansturing achter zit die meer stroom wil sturen omdat de oven niet voldoende opwarmt wel. De weerstand wordt alleen maar hoger, nooit lager door slijtage in deze spiralen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 05:59
Skeltenaer schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:33:
Marktplaats is een goed idee inderdaad. Thanks 👍
Kan ik alleen maar aanraden, scheelt tijd en geld. Hier vorige week in de buurt een oven opgehaald voor €20 die het nog goed doet en netjes uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zet eens een andere grote verbruiker op het stopcontact van de oven, wat gebeurt er dan?
misschien heeft de zekering automaat ook een optater gehad en is dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Dank voor de reacties allemaal!

De andere twee niet vervangen hitte elementen hebben nu ongeveer dezelfde weerstand. Ik ben nu niet thuis maar dit was als ik het me goed herinner tussen de 30-70 ohm.

De oven valt uit onafhankelijk van op welke verwarmingstand ik hem zet. Dus ook als bv maar een van de hitte elementen aan zou springen en ook als alleen het nieuw vervangen hitte element aan zou gaan.

Ik test de oven toevallig al op een andere groep dan waar hij oorspronkelijk op zit aangesloten in de keuken. Het zekering automaat op de groep lijkt dus helaas/gelukkig niet het probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Skeltenaer op 06-12-2024 10:32 ]

Pagina: 1